Suomen Harmonikkaliitto

Kaikki diskanttinäppäimet mustiksi

Aloittaja tapsa, 16-06-2018, 09:57:49

« edellinen - seuraava »

tapsa

Tervehdys kaikille!

Omistan mustan Bugari Armandon. Haluaisin vaihtaa kaikki diskantin koskettimet (viisirivinen näppäinhaitari) mustiksi. Nyt ne ovat musta-valkoiset (kuten aina).

Ensimmäinen kysymykseni kuuluu seuraavasti:

Kannattaako minun ostaa niihin näppäimiin, jotka normaalisti ovat mustia (puolisävelaskeleet) sellaiset uritetut näppäimet, jotta erottaisin ne valkoisista (jotka nyt vaihdan mustiksi)?

Toinen kysymykseni:

Onko muilla kokemuksia näppäinten vaihdosta yksivärisiksi? Onko vaikea soittaa, kun kaikki ovat samanvärisiä?

Kolmas kysymykseni:

Mistä saa halvalla nappeja? Usein netissä tai musiikkiliikkeessä pyytävät kahta euroa kappale. Tulee kalliiksi nappien vaihto, kun vaihdettavia nappeja on yli 50 kappaletta.




olli

Lainaus käyttäjältä: tapsa - 16-06-2018, 09:57:49
Tervehdys kaikille!
Toinen kysymykseni:
Onko vaikea soittaa, kun kaikki ovat samanvärisiä?
Kolmas kysymykseni:
Mistä saa halvalla nappeja? Usein netissä tai musiikkiliikkeessä pyytävät kahta euroa kappale. Tulee kalliiksi nappien vaihto, kun vaihdettavia nappeja on yli 50 kappaletta.

Helppoudesta tai vaikeudesta on vaikea sanoa.  Mulla on Kouvolan Fantasia mustilla näppäimillä.  Soitto sujuu.  No Fantasiassa on "valkeisiin näppäimiin" laitettu erittäin pieni valkea pilkku, joka näkyy vain soittajalle (ei yleisölle).  Harvemmin noitakaan pilkkuja tarvitsee huomioita. Mulla on myös Bugari - Silver Plus Cassotto.  Ostin Leinon Sepolta mustat "loimunäppäimet", kun en tykännyt tasamustista.  Helppo vaihtaa, ruuvit.  Hintaa en muista.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

michel

On kokemusta mustista näppäimistä...jos kokenut soittaja, niin kyllähän niillä soittelee menemään, kun näppäimet on hallussa. Mutta aloittelevalle haastavaa. Harmonikkahuolloista niitä näppäimiä voi tosiaan ostaa ja ne kyllä siellä näppärästi ne laittaa paikoilleenkin kun löytyy siihen suunniteltu työkalu. Suosittelen niitä karhennettuja näppäimiä C ja F näppäimien kohdille, niin sormet löytää sit oikeisiin asemiin. :)