Suomen Harmonikkaliitto

Porukassa soittaminen

Aloittaja olli, 04-02-2009, 21:31:52

« edellinen - seuraava »

olli

Näyttää mielipiteet menevän ns. "yhtyesoiton" (joskus sanotaan jopa orkesteri, vaikka se on liian ylevä termi) puolelle.  Hain aloituksellani nimenomaan hanuriporukoiden yhteissoittoa.  Ei ole muita instrumentteja kuin hanurit.  Siinä olisi kehitettävää.  Nuottejahan jo löytyy jopa neljälle äänellekin.  Kun porukassa on tusinan verran soittajia, niin löytyisi useampi pelimanni per stemma.  Tämä on luonnollisesti vaativaa hommaa ja kappaleiden valintaan tulee kiinnittää huomiota.  Jotkut kappaleet eivät vain sovi porukkasoittamiseen.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: olli - 23-02-2009, 13:22:57
Näyttää mielipiteet menevän ns. "yhtyesoiton" (joskus sanotaan jopa orkesteri, vaikka se on liian ylevä termi) puolelle.  Hain aloituksellani nimenomaan hanuriporukoiden yhteissoittoa.  Ei ole muita instrumentteja kuin hanurit.  Siinä olisi kehitettävää.  Nuottejahan jo löytyy jopa neljälle äänellekin.  Kun porukassa on tusinan verran soittajia, niin löytyisi useampi pelimanni per stemma.  Tämä on luonnollisesti vaativaa hommaa ja kappaleiden valintaan tulee kiinnittää huomiota.  Jotkut kappaleet eivät vain sovi porukkasoittamiseen.

Tahtoo tosiaan olla hanuripartioissa vallalla se, että vedetään kaikki sitä samaa melodiaa, tosin ehkä vähän eri kohdissa ja tempokin voi vaihdella, painotuksista puhumattakaan. Soitetaan, koska se ilmeisesti noinkin on mukavaa. Vähän ehkä kilpaillaan vielä siitä, kuka soittaa koviten.  ;D

Viime syksynä oli yhdet tanssit (kävin oikein tanssimassa, en soittamassa), joissa soitti paikallinen hanurikerho ja em. metodilla aika pitkälti. Tosin kenelläkään ei ollut mitään sähköistä vahvistusta ja homma pysyi kyllä yllättävän hyvin kasassa. Äärilaidat tahtoivat mennä vähän miten sattuu, mutta toisaalta myös ymmärrettävää tuossa tilanteessa.
Jos sitä olisi organisoitu ja sovitettu useampaan ääneen, niin ehken myös tempo pitäisi paremmin porukan kesken kutinsa, ainakin voisin kuvitella näin.

Kuorolaulusta voisi ottaa varmaan mallia mutta toisaalta meissä hanuristeissa ei välttämättä ole sellaisia vetäjiä, jotka voisivat(=osaisivat) sovittaa kuviot siihen tyyliin tai sitten ne, jotka osaa ei pyöri noissa kuvioissa. ::)
Soittajia voisi jakaa vähän eri äänialueille ja todellakin melodian soittajiin ja taustaliruttelijoihin +komppiryhmä. Kyllä sillä ulottuvuutta saisi mutta taitaa vaan olla monesti sen verran harrastelijoita mukana, ettei ne nuotit kerro mitään ja melodia on se minkä mukaan osataan soittaa.
Eikä siinä minun mielestä mitään, se on monelle stressinpoistoa ja mukavaa ajanvietettä. Tiukka sovittaminen ja siinä pysyminen saattaisi pahimmillaan saada monia soittajia lopettamaan koko touhun.

Itse tuurasin (ja olisi vakisoittajan paikankin saanut) yhdessä bändissä, jossa oli todella tiukat sovitukset. Ei juurikaan mitään poikkeamista sallittu ilman vihaisia katseita kanssasoittajilta. Ainut vaan, että sovitukset oli tehty tangoissakin pohjaamaan johonkin tangomarkkinoiden ison orkesterin sovituksiin. Haitarilla piti soittaa haitariosuudet, ei muuta.
Mutta kukas kvartetissa soittaa puhaltimet ja viulut... Eihän niitä voinut yhtä aikaa koskettimillakaan vetää.
Vähän turhan jäykkää oli meno, kun tavallisessa perustangossa pitää jo oikein ruveta laskemaan tahteja ja nuotteja, että osuu iskut kohdalleen.
Isolla orkesterilla pakollista mutta tavan tanssibändillä jää suoraan sanoen jo tyhjäksi.

Jonkunlainen sovittaminen tietysti hyväksi mutta ei liiallisuuksiin.
Ehkäpä näissäkin kuvioissa löytyy kuitenkin aina joku "parempikin" soittaja, jolle ei kannata sitten antaa sitä melodian soittajan hommaa vaan pistää sinne taustavoimiin hoitamaan kuviot ja mahdollisesti komppaus, ehkä.
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

Viljo

Monissa kerhoissa on rytmiryhmä taustalla. Voi olla kitara, rummut tai rummut basson kanssa tai muuta vastaavaa. Jos on muilla kuin haitareilla vahva komppi, niin haitarin kanssa lisäkomppaaminen kaiken päälle on vähän niin ja näin. Tässä kuitenkin tulee se juttu, mitä pidän omana kuningasajatuksena tässä asiassa: ryhmän jokainen saisi soittaa bassojen kera ja jokaisella olisi oma selvä pestinsä bändissä. Asetan mielessäni ryhmän soittajien soittotason sen verran kovaksi, että näyttäisin nuoteista ryhmälle vain melodian kulun tai korkeitaan 1 - 2 äänet. Jos kolmoshaitari soittaa bassolinjaa ja vaikka se neloshaitari komppaa, niin aika passeli tulee. Sovitus on parhaimmillaan silloin kun sen on ryhmä itse tehnyt tietoisesti tai tiedostamattaan. Paras tapaus olisi tietenkin, että bändi itse tekisi omat kappaleensa ja sovittaisi ne  ;D

Tämän vuoksi pidän pienryhmistä enemmän, sillä tälläin jokaisella soitetulla äänellä on paikkansa ja se kuuluu. Isossa ryhmässä irtiotot tulevat hankalammiksi ja puuroutumisen mahdollisuus kasvaa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

KurttuPaavo

Joo, täällä erään eteläsuomalaisen kaupungin naapurissa on haitariryhmä jossa on jopa kolmisenkymmentä soittajaa joista n. 25 on ns "sosiaalisesti" mukana ja 4-5 soittaa. Raskasta kuunneltavaa.

Hannu S

Hei,

Olemme kolmen soittajan kanssa aikeissa kokeilla tuollaista "harmonikka Trio" porukkaa. Tarkoituksena olisi harjoitella hyviä sovituksia kolmelle hanurille. Mikäli teillä on tiedossa sopivia sovituksia tai keneltä säveltäjältä/sovittajalta voisi kysellä, niin olisin kiitollinen tiedoista. Kunnioittaen vaativaa sovitustyötä en ota käyttöön mitään laittomia kopioita, vaan tarkoituksenani on hankkia hyviä sovituksia tai sellaisia ilmaisia sovituksia, joissa sovittajat ovat ilmoittaneet sovitusten olevan vapaassa käytössä.

Se on kyllä tosi vaativaa ja pilkun tarkkaa kurinalaista hommaa, mutta täytyy kokeilla. Saman sävelen kurtutus eritahtiin ei oikein kiinnosta.  ::)

Viljo

Ollessani Castelfidardossa paikalle tuli Belgiasta yksi poppoo soittamaan. Soittajia oli noin 40 ja soitto tuntui sujuvan. Bayaneilla soitettiin bassolinja ykkösäänen takana. Ykköset olivat ihan kuten sinfoniaorkesterissa johtajan vasemmalla puolella ja kakkoset oikealla puolella. Kolmoset taisivat olla siellä kakkosten takana. Tämä soitto ei puuroutunut ja potkua riitti. Haitareiden viritykset vaihtelivat lähes yhtä paljon kuin soittajien iät, joten aikamoista sekameteliä olisi ollut tarjolla, mutta ei niin ei. Hyvin soittivat!

Eikä siinä nyt näyttänyt siltä, että olisi ollut kahean kurjaa soittajilla. Ei se soittajien määrä, vaan se "laatu"  ;D
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Sovituksia voisi tiedustella ainakin Veikko Ahvenaiselta ja Seppo Leinolta.  Molemmat ovat kirjoittaneet tukuttain sovituksia useammalle hanurille.  Itse sain Veikolta "kopiomaksun hinnalla" (pari euroa) "Tavallisen tytön" nuotit neljälle hanurille. 
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Hannu S

Kiitos Olli. Seppo Leinolla on hyviä sävellyksiä ja sovituksia kahdelle hanurille. Täytyy otta selvää onko kolmelle.

Viljo

Ja sitten kirjastoista löytyy Paavo Sjöbergin tuotantoa. Muistaakseni näissä opuksissa on moniäänisiä sovituksia.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!