Suomen Harmonikkaliitto

Harmoonin paino

Aloittaja EP, 31-12-2014, 22:14:24

« edellinen - seuraava »

EP

Oon miettiny, että mikä harmoonissa painaa eniten?
Tämä oma ainakin painaa aivan julmetusti.
Onko se koneisto vai tämä muu massiivinen rakenne?

Kun oon miettiny matkaharmoonia niin myös vaihtoehtoa, että rakentaisi
samankokoisen mutta kevyemmistä materiaaleista, siis lähes identtisen muuten.
Vaihtaisi vaan koneiston eri koteloon ja mitä tämä vaikuttaisi soundiin?
Taitaa olla järjetön ajatus, en tiedä olisko yhtään helpompi toteuttaa kun rakentaa samalla kooltaan pienempi "keikkakäyttöön"?
Heh, tämmösiä mielessä..

EP

Juu, siis länsimaisesta harmoonista on kuitenkin kyse.
Esimerkiksi tällaisesta:
https://www.youtube.com/watch?v=KdUUDowRjiQ

mahu

Hiljattain tein yhden matkaharmoonin siten että otin vain normaalista (painavasta) harmoonista koneiston ja tein sille havuvaneerista uuden rungon. Runko mitoitettiin siten että siitä saatiin kaikki ylimääräinen paino pois ja niin pieneksi kuin mahdollista. Projekti oli alunperinkin nopea joten päätin jättää alkuperäisen paljemekanismin. Nyt tätä harmoonia pystyy kantamaan yksin! Aikaisemmin tarvittiin 2 miestä pelkästään liikuttelemiseen. Soundi ei muuttunut yhtään. Harmoonin runko oli alunperin tehty koivu-liimalevystä.

Jos löytäisi hyvää paljekangasta niin voisi ne palkeetkin tehdä itse, sitten sen saisi taiteltua vaikka henk. auton perälootaan.

Katso Ronuuttajien joulutoivotusvideo youtubesta, siinä soitamme harmoonillamme, josta vielä kansi puuttuu.

htoyryla

#3
Lainaus käyttäjältä: EP - 01-01-2015, 03:54:08
Juu, siis länsimaisesta harmoonista on kuitenkin kyse.
Esimerkiksi tällaisesta:
https://www.youtube.com/watch?v=KdUUDowRjiQ

Kyllä sen tietysti ymmärsin. Mutta heitin tuommoisen vertailukohdaksi tai mahdolliseksi ideaksi, painon ja siirrettävyyden kannalta.

EP

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 01-01-2015, 07:38:17
Hiljattain tein yhden matkaharmoonin siten että otin vain normaalista (painavasta) harmoonista koneiston ja tein sille havuvaneerista uuden rungon. Runko mitoitettiin siten että siitä saatiin kaikki ylimääräinen paino pois ja niin pieneksi kuin mahdollista. Projekti oli alunperinkin nopea joten päätin jättää alkuperäisen paljemekanismin. Nyt tätä harmoonia pystyy kantamaan yksin! Aikaisemmin tarvittiin 2 miestä pelkästään liikuttelemiseen. Soundi ei muuttunut yhtään. Harmoonin runko oli alunperin tehty koivu-liimalevystä.

Jos löytäisi hyvää paljekangasta niin voisi ne palkeetkin tehdä itse, sitten sen saisi taiteltua vaikka henk. auton perälootaan.

Katso Ronuuttajien joulutoivotusvideo youtubesta, siinä soitamme harmoonillamme, josta vielä kansi puuttuu.

Hyvä tietää, kiitos tiedoista juuri tuollaista oon aatellukin.
Siitä paljenkankaasta olikin jossain täällä linkki mistä sitä saa.
Olisko mahdollisesti enemmän kuvia tuosta teidän harmoonista?

mahu

Kyseessä niin tuore tapaus että kuvia ei vielä ole. Pitää räpsiä kunhan saadaan kansi tehtyä loppuun.

EP

Lainaus käyttäjältä: Marko - 01-01-2015, 15:52:08
Kyseessä niin tuore tapaus että kuvia ei vielä ole. Pitää räpsiä kunhan saadaan kansi tehtyä loppuun.

Ok, varmaan saa aika kevyen kun rakentelee kevyemmistä materiaaleista, vaikka jättäskin koneiston palkeineen aikalailla entiselleen, katsotaan nyt..  ::)
Irrotin tuosta omasta harmoonistani pelkän kannen niin sekin painoi jo useamman kilon! :D