Suomen Harmonikkaliitto

Videot - omat ja linkit

Aloittaja olli, 27-12-2014, 15:59:29

« edellinen - seuraava »

olli

Meillähän on ollut videopalsta, mutta vain jäsenille "Sohvalla".  Mielestäni tämän otsikon "Ovi lavalle", alle voisi linkittää sekä omia, että vieraita haitarivideoita.  Voisi toimia myös uusien jäsenien hankintakanavana :)
Laitan linkin omasta, joka näyttää olevan tuolla Youtuubissa suosituin:
https://www.youtube.com/watch?v=iQa9T6-66-M&list=UU4gLo3nGYWPCQdLnPoFkUhA
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

eikkajuhani


    Olenkin jo tässä (huolestuneena) seuraillut palstaa ja todennut, että eipä näytä ainakaan tunkua olevan niistä itse kunkin (bravuureista) tai ainakin toiseksi parhaista soitannoista. Onko siis niin että ei vielä keneltäkään ole tullut - kuunteluun saakka omia soitantoja ? `Vesi kielellä odottelen`  ;) ;)

  Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

olli

Viimeisin tallenteeni: Haaveilua.  Hienolla "valssihaitari" TITANO:lla soitettuna.  Pieniä virheitä, mutta...
https://www.youtube.com/watch?v=wKqJy__TEv8
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

#3
Tässä mestarin tulkintaa:
https://www.youtube.com/watch?v=dVQ3Ak-5dmQ
Näkyykö sormituksia, katseleeko näppäimiä, onko haitari kiinni kropassa...?  Mielenkiintoisia kysymyksiä, joita on käsitelty tälläkin foorumilla.  Mutta taiteilijat ovatkin eri maalimasta ;)
Näppäinpeli, neljä riviä, kaikki sormet käytössä! ;)  Lienee melodiabassopeli.  Kyllä sitä osattiin tehdä haitareita entisessä neuvostoliitossakin  - ja mestareitakin oli.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

#4
Kyseisessä videossa näkyy hyvin, miten soitin istuu luontevasti sylissä, eikä sitä ole sidottu remmeillä tiukasti soittajaan kuten välillä näkee tehtävän. Ja kaikki sormet ovat toki käytössä, mutta soittavat sormet ovat 2-5 ja peukalon käyttö on aika minimaalista kuten huippusoittajilla yleensä. Oleg Sharovia olen päässyt näkemään useamman kerran livenä, viimeksi syksyllä Finlandia-talossa Veikko Ahvenaisen 85-vuotiskonsertissa. Venäläisen tarkkaa soittoa suurella sydämellä.

kallek

#5
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 11-01-2015, 01:09:04
Kyseisessä videossa näkyy hyvin, miten soitin istuu luontevasti sylissä, eikä sitä ole sidottu remmeillä tiukasti soittajaan kuten välillä näkee tehtävän.

Joo, näin se varmaan kuuluu olla. Itse pidän muuten mielestäni myös aika luontevasti soitinta muulloin, mutta paljetremoloni ei oikein onnistu, ellen laita soitinta tiukkaan. Onkohan minulla joku periaatteellinen soittotapavirhe, vai onko se yksinkertaisesti vaan harjoituksen puutetta? Pitäisikö harjoitella noita tremoloita löysimmillä remmeillä?

Giulietti

Paljetremolon oppii vain sitkeän harjoittelun kautta joten lisää harjoittelua. Paljetremoloa soittaessakin soitinta ei kannata sitoa liikaa kiinni, tärkeintä on rentous.

olli

#7
Linkin takana 9 v mestari tulkitsee hienon valssin (ehkä hiukan nopea tempo ;))  Tässä on sylissä täysikokoinen peli, koplarin vaihto kohdallaan, kaikkia sormia käytetään...viittaan noihin aikaisempiin keskusteluihin haitarin koosta, sormituksista, valssin säestyksestä ym.
https://www.youtube.com/watch?v=BgtgC9wD3G8
Tunnetta on soittajalla :-*
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-01-2015, 19:23:47
Linkin takana 9 v mestari tulkitsee hienon valssin (ehkä hiukan nopea tempo ;))  Tässä on sylissä täysikokoinen peli, koplarin vaihto kohdallaan, kaikkia sormia käytetään...viittaan noihin aikaisempiin keskusteluihin haitarin koosta, sormituksista, valssin säestyksestä ym.
https://www.youtube.com/watch?v=BgtgC9wD3G8
Tunnetta on soittajalla :-*

en täysin ymmärrä mitä tällä videon linkittämisellä haetaan? Sitäkö että soittimen koolla ei ole merkitystä? Kyseinen kirjoittaja jaksaa jatkuvasti mainostaa tuota "kaikkia sormia käytetään" argumenttiansa. En löydä mistään väitettä että kaikkia sormia ei soitettaessa käytettäisi? Mistä olet saanut ajatuksen että harmonikkaa soitettaisiin muuta kuin viidellä sormella?

olli

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 12-01-2015, 19:50:55
Lainaus käyttäjältä: olli - 12-01-2015, 19:23:47
en täysin ymmärrä mitä tällä videon linkittämisellä haetaan? Sitäkö että soittimen koolla ei ole merkitystä? Kyseinen kirjoittaja jaksaa jatkuvasti mainostaa tuota "kaikkia sormia käytetään" argumenttiansa. En löydä mistään väitettä että kaikkia sormia ei soitettaessa käytettäisi? Mistä olet saanut ajatuksen että harmonikkaa soitettaisiin muuta kuin viidellä sormella?
Älä nyt hermostu turhanpäiten ;)  Halusin vain tuoda esille vaihtoehtoja noihin eri keskustelujen teemoihin.  Toisaalta olen vahvasti sitä mieltä, että kun viisirivisessä on viisi riviä ja kädessä viisi sormea, niin kaikkia käytetään :P

Onhan miellyttävää kuunnella mestaritason soittoakin ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Sitä voi aina ihmetellä miksi kukin postaa mitäkin videoita. Yhteen aikaan tänne tuli videoita digihaitarin soitosta joita haukuttiin. Itse kummastelin miksi ihmiset edes katsovat semmoista mistä eivät selvästikään tykkää, saati sitten postaavat linkkejä.  ;)

Minä en myöskään haitarimestarien soitosta niin paljon perusta. Virtuoosit tuppaavat soittamaan liian monta nuottia niin nopeasti ettei mun korvat pysy perässä. Rauhallisempi olo tulee kun pystyy hahmottamaan sen musiikin jota kuuntelee.

Ja sormien käytöstä olenkin jo todennut että käytän mieluimmin niitä sormia jotka sattuvat olemaan luonnostaan likipitäen oikealla paikalla. Se on kyllä totta, että kun peukalon asema kämmenessä on erillään muista, niin peukalon tunkeminen tiukkoihin kuvioihin kolmen keskimmäisen sormen kanssa voi olla aika sekavaa. Mulle luontevinta on pitää peukaloa asemissa siellä kvinttiä muita alempana, kun sinne kuitenkin kohta taas tulee asiaa.

Nää on mun itseoppineen pohteita, joista ei kenenkään pidä ottaa oppia. Kuten ei myöskään mun viulunsoittoasennosta, niinkuin ne tietää jotka on nähneet.


Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-01-2015, 20:12:12
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 12-01-2015, 19:50:55
Lainaus käyttäjältä: olli - 12-01-2015, 19:23:47
en täysin ymmärrä mitä tällä videon linkittämisellä haetaan? Sitäkö että soittimen koolla ei ole merkitystä? Kyseinen kirjoittaja jaksaa jatkuvasti mainostaa tuota "kaikkia sormia käytetään" argumenttiansa. En löydä mistään väitettä että kaikkia sormia ei soitettaessa käytettäisi? Mistä olet saanut ajatuksen että harmonikkaa soitettaisiin muuta kuin viidellä sormella?
Älä nyt hermostu turhanpäiten ;)  Halusin vain tuoda esille vaihtoehtoja noihin eri keskustelujen teemoihin.  Toisaalta olen vahvasti sitä mieltä, että kun viisirivisessä on viisi riviä ja kädessä viisi sormea, niin kaikkia käytetään :P

Onhan miellyttävää kuunnella mestaritason soittoakin ;D

En koe edelleenkään hermostuneeni, ihmettelen vain tätä jatkuvaa viisi sormea, viisi riviä lausetta. Mikä tai kuka taho on missään sanonut että ei käytettäisi viittä sormea on edelleen jäänyt minulle arvoitukseksi? En siis ymmärrä miksi tuota pitää olla koko ajan todistamassa?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 12-01-2015, 22:37:25
Lainaus käyttäjältä: olli - 12-01-2015, 20:12:12
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 12-01-2015, 19:50:55
Lainaus käyttäjältä: olli - 12-01-2015, 19:23:47
en täysin ymmärrä mitä tällä videon linkittämisellä haetaan? Sitäkö että soittimen koolla ei ole merkitystä? Kyseinen kirjoittaja jaksaa jatkuvasti mainostaa tuota "kaikkia sormia käytetään" argumenttiansa. En löydä mistään väitettä että kaikkia sormia ei soitettaessa käytettäisi? Mistä olet saanut ajatuksen että harmonikkaa soitettaisiin muuta kuin viidellä sormella?
Älä nyt hermostu turhanpäiten ;)  Halusin vain tuoda esille vaihtoehtoja noihin eri keskustelujen teemoihin.  Toisaalta olen vahvasti sitä mieltä, että kun viisirivisessä on viisi riviä ja kädessä viisi sormea, niin kaikkia käytetään :P

Onhan miellyttävää kuunnella mestaritason soittoakin ;D

En koe edelleenkään hermostuneeni, ihmettelen vain tätä jatkuvaa viisi sormea, viisi riviä lausetta. Mikä tai kuka taho on missään sanonut että ei käytettäisi viittä sormea on edelleen jäänyt minulle arvoitukseksi? En siis ymmärrä miksi tuota pitää olla koko ajan todistamassa?

No... kyllä täältä foorumilta löytyy  kirjoituksia sekä siitä, että pikkusormi ei ole kovin hyvä, ja että jotkut opettavat ettei peukaloa pidä käyttää. Minä olen suhtautunut tähän lähinnä huvittuneesti, että sittenhän ei jää kuin kolme sormea käyttöön jos kaikkien ohjeet kuuntelee.

Giulietti

Ikinä en ole törmännyt ohjeeseen, että älä käytä peukaloa tai pikkusormea. Sen sijaan itsekin toteutan metodia käytä peukaloa vain kun se on välttämätöntä. Jotkut vain tuntuvat käsittävän tuon käytä vain kun välttämätöntä, olevan sama kuin älä käytä ollenkaan, ainakin sen perusteella että jatkuvasti jaksetaan jauhaa tuota viisi sormea viisi riviä mantraa. Itselläni on 10 sormea joista yhdeksää käytän harmonikkaa soittaessa, melodiabassossa kymmentäkin.

htoyryla

#14
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 14-01-2015, 00:07:45
Ikinä en ole törmännyt ohjeeseen, että älä käytä peukaloa tai pikkusormea. Sen sijaan itsekin toteutan metodia käytä peukaloa vain kun se on välttämätöntä. Jotkut vain tuntuvat käsittävän tuon käytä vain kun välttämätöntä, olevan sama kuin älä käytä ollenkaan, ainakin sen perusteella että jatkuvasti jaksetaan jauhaa tuota viisi sormea viisi riviä mantraa. Itselläni on 10 sormea joista yhdeksää käytän harmonikkaa soittaessa, melodiabassossa kymmentäkin.

Täällä foorumilla pyörii monenlaista porukkaa. Jotkut on varmaan ammattilaisia tai sellaiseen verrattavissa. Jotkut kenties haitarinsoiton opettajia. Moni tuntuu olevan elinikäinen harrastaja, moni heistä ottaa tunteja ja käy läpi oppikirjoja ja muuta materiaalia. Minä taas otin haitarin sekalaisen soittelun soitinvalikoimaani viisi vuotta sitten enkä ole ottanut tunteja enkä kahlannut läpi oppikirjojen sormituksia. Mutta tiedostan sen että jos lähtee soitinta opiskelemaan tosissaan ja pitkällä tähtäimellä, on tärkeää lähteä liikkeelle oikein. Vaikken itse tee niin. Kaikkea ei ehdi elämässä tehdä viimeisen päälle perusteellisesti.

Tuon "viisi riviä viisi sormea" näin tässä ketjussa ensimmäisen kerran, eikä se sano mulle oikeastaan mitään. Ei sormet mitenkään vastaa niitä rivejä. Ja mä soitan kaksirivistäkin viidellä sormella, tosin peukalolla lähinnä vain kurotan niihin aksidentaaleihin. Samaten pianolla, jossa tavallaan on kaksi riviä, käytetään viittä sormea kummassakin kädessä.

Kirjoitin tuossa aikaisemmin että yleensä pidän peukaloa siellä kvinttiä alempana asemissa. Katselin tässä mitä se mun peukalo tekee. Kyllä se sieltä välillä tulee etu- ja keskisormen kaveriksi, jääden niiden alle missä sille on sopiva paikka ja tila. Jotkut tietyt kuviot menevät noilla kolmella sormella. Voi olla että pianon/koskettimien soitto vaikuttaa tässä, tosin en siihenkään ole saanut opetusta. Voi myös olla että pitäisi kokeilla noita juttuja ilman peukaloa, katsoa kuinka kolme keskimmäistä sormea niistä selviävät. Siinä mielessä tämmöinen keskustelu on hyödyllistä.

Pitemmän keskustelun aihe sitten olisi milloin se peukalo on välttämätön. Vastaus olisi varmaan että hanki opettaja. En taida hankkia. Tämä toimii mun tarkoituksiin näinkin. Kaikkeen ei ole aikaa. Mutta sitä mä harmittelen etten nuorena ottanut soittotunteja. Olisi päässyt paljon paremmin eteenpäin.


htoyryla

#15
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-01-2015, 10:26:34
Katselin tässä mitä se mun peukalo tekee. Kyllä se sieltä välillä tulee etu- ja keskisormen kaveriksi, jääden niiden alle missä sille on sopiva paikka ja tila. Jotkut tietyt kuviot menevät noilla kolmella sormella. Voi olla että pianon/koskettimien soitto vaikuttaa tässä, tosin en siihenkään ole saanut opetusta. Voi myös olla että pitäisi kokeilla noita juttuja ilman peukaloa, katsoa kuinka kolme keskimmäistä sormea niistä selviävät.

Yksi tuommoinen kuviojuttu mulla on klezmerkappale Di silberne khasene, g-mollissa, jossa tullaan triolikuviota* alaspäin keskiriveillä

c-bb-a bb-a-g  a-g-fis g-fis-eb d.
 
Mulla sormet menee

4-3-1 3-4-2 4-3-1 3-4-2 1

eli peukalo soittaa joka toisen triolin viimeisen, alimman nuotin. Ei se musta ole tuossa välttämätöntä käyttää peukaloa, mutta tuntuu kätevältä.

* tai voi ajatella myös kaksi kuudestoistaosaa ja yksi kahdeksasosa vähän lyhyenä.


htoyryla

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-01-2015, 11:44:04

g-mollissa, jossa tullaan triolikuviota* alaspäin keskiriveillä

c-bb-a bb-a-g  a-g-fis g-fis-eb d.
 
Mulla sormet menee

4-3-1 3-4-2 4-3-1 3-4-2 1

eli peukalo soittaa joka toisen triolin viimeisen, alimman nuotin.

Eipä ole tullut kommenttia tuosta mun peukalonkäytöstä, puolesta eikä vastaan.

Ei siis ole mitään ns. peukalosääntöä tähän, joten jatketaan niinkuin tähänkin asti.

Ja tästä videoketjusta tulikin nyt peukaloketju.


olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 15-01-2015, 16:32:26
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-01-2015, 11:44:04
g-mollissa, jossa tullaan triolikuviota* alaspäin keskiriveillä
c-bb-a bb-a-g  a-g-fis g-fis-eb d.
Mulla sormet menee
4-3-1 3-4-2 4-3-1 3-4-2 1
eli peukalo soittaa joka toisen triolin viimeisen, alimman nuotin.
Eipä ole tullut kommenttia tuosta mun peukalonkäytöstä, puolesta eikä vastaan.
Laita live-esitys, niin näkee sen sormien käytön ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

#19
Lainaus käyttäjältä: olli - 15-01-2015, 18:32:36
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 15-01-2015, 16:32:26
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-01-2015, 11:44:04
g-mollissa, jossa tullaan triolikuviota* alaspäin keskiriveillä
c-bb-a bb-a-g  a-g-fis g-fis-eb d.
Mulla sormet menee
4-3-1 3-4-2 4-3-1 3-4-2 1
eli peukalo soittaa joka toisen triolin viimeisen, alimman nuotin.
Eipä ole tullut kommenttia tuosta mun peukalonkäytöstä, puolesta eikä vastaan.
Laita live-esitys, niin näkee sen sormien käytön ;)

Ei sitä kerkiä nähdä, tuo on nopea kohta. Eikös sen nyt noista numeroista näe.

No pannaan nyt kumminkin. Vaikka eihän tuosta näe, kämmen on edessä  ;) Nyt voi kuitenkin katsoa koko näytöllä HD:nä.