Suomen Harmonikkaliitto

MUSTAN MAESTRON MYSTEERIO

Aloittaja pianohessu, 25-03-2018, 08:22:27

« edellinen - seuraava »

pianohessu

Pannaanpas uudemman kerran jos vaikka tärppäisi.

Moro

Vähän tietoja. Olen elänyt harmonikan vieressä runsaat viisikymmentä vuotta. Siitä huolimatta ei minusta koskaan tullut oikeata soittajaa. Virallisena katupoikana olin Tampereen Tammelantorilla ja Alarannassa kahdeksankymmentäluvun lopulla ja muutamana kesänä soitin risteilyillä Näsi- ja Pyhäjärvellä. Muutama viikko sitten hankin otsikossa mainitsemani hanurin ja olen jo ruvennut selvittämään kyseisen soittimen historiaa, tosin huonolla menestyksellä. Löysin tämän sivuston ja arvelin täältä tulevan lisää tietoa.

Soittimessa on merkinta 82-2-17, paljesuojan takana kahvassa 913 isommalla ja 106 pienemmällä kirjasinkoolla. Sinisestä väristä päättelin ne leimatuiksi. Paljesuojan kääntöpuolella vanerissa lyijykynämerkintä "M-piano", joka ei ilmeisesti ole edes tärkeä tieto. Haluaisin tietää tämän soittimen historian ja siihen liittyvät henkilöt. Olen antanut itselleni kertoa, että kyseessä on harvinainen soitin, niitä ei tiettävästi ole valmistettu kovinkaan monia. Mikäli teiltä tulee lisätietoja olen kovin kiitollinen jo etukäteen.

Tampereen Hessu


Tuossa siis vuosien takainen kyselyni. Lähinnä tulee mieleen Raimo Roiha jolla oli musta Kouvolalainen, mutta oliko se sitten Cassotto? Hänestä ei kovin paljoa taida kuvamateriaaliakaan olla, paitsi ehkä sitten soittokavereilla - ammattilaisilla.

Kuva hanurista on tämän sivuston galleriassa.

Johan

Muistan joskus muutamavuosi sitten, kun näin ilmoituksen, jossa myytiin Raimo Roihan harmonikkaa, kiinnosti kovasti, mutta budjetti ei kestänyt. Minun piti silloin kaapata kuva, mutta se jäi tekemättä ja tämä on jo toinen kerta, kun sitä olisi tarvittu.
En ole enää varma edes oliko kyseessä kultahäkki vai hopeahäkki, mutta minusta soitin oli musta mustin koskettimin, ja aika reipas pyyntö, ja jotenkin jäi kuitenkin sellainen tuntuma, että se  olisi ollut csotto, mutta varma en siitä ole.

Liitteenä on Harmonikka Oy:n 50v juhlakonsertin kavalkadikuva jossa Raimolla on sylissään mustilla koskettimilla varustettu valkoinen hopeahäkki casotto. ( kuva aon sakanattattu Harmonikka Oy.N historiikista ) Soitin saattaa kuitenkin olla Harmonikka Oy:n esittely kalustoa.

Johan