Suomen Harmonikkaliitto

Wilhelm Lanka

Aloittaja olli, 09-06-2010, 21:32:06

« edellinen - seuraava »

risto

#20
Kerrotaan vielä, että Rolandin manuskassa on C-griff Europe sekä C-griff 2 joista jälkimmäinen on Bayan variaatio.

Vastaavasti on D-griff 1 ja 2, joista jälkimmäinen Bayan variaatio.

Sitten on B-griff Fin ja B-griff Bayan mikä ei vaatine selitystä.

EDIT: Nämä eivät siis sovi tuohon edellisessä postissani esittämään vaihtoehtoon, mutta nämä tämän postin nimitykset ovat siis kai Rolandin omaa logiikkaa, vai?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 16-06-2010, 19:23:07

Toinen vaihtoehto lienee sitten, että C, B ja D tarkoittavat nuotteja. Onko tuo B sitten saksalaisittain alennettu H vai amerikkalainen H? Mistä tuo B nimitys on lähtöisin, Saksasta vai jostain Venäjältä vai mistä?


Mä en nyt ollenkaan hahmota, keskustellaanko me siitä mitä nämä C/B-griffit yleensä tarkoittavat, vaiko siitä mitä ne Rolandilla tarkoittavat. Jos puhe on siitä, että Rolandilla on oma koodistonsa sormioille, niin ei voisi vähempää kiinnostaa...


htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 16-06-2010, 19:33:03
Kerrotaan vielä, että Rolandin manuskassa on C-griff Europe sekä C-griff 2 joista jälkimmäinen on Bayan variaatio.

Vastaavasti on D-griff 1 ja 2, joista jälkimmäinen Bayan variaatio.

Sitten on B-griff Fin ja B-griff Bayan mikä ei vaatine selitystä.


Menee entistä villimmäksi. C Griff Bayan? Yritin etsiä netistä tietoa noista Rolandin sormiovaihtoehdoista mutta en löytänyt kuin speksien listan joka on sama kuin tuo sinun mutta ilman bayan-mainintoja.

Täytyy vain ihmetellä, että jos Roland on päätynyt omaan merkintäsysteemiin, niin miksi ihmeessä?

risto

Lainaus käyttäjältä: olli - 16-06-2010, 18:30:59
Lainaus käyttäjältä: risto - 15-06-2010, 16:36:28
Minkä kokoinen tuo peli on? Antaisitko vähän rullamitalla mitattuja päämittoja? Entä toimiiko bassopuoli?
....
Wilhelm Lanka:n mitat: korkeus 33,5 senttiä, leveys diskanttikahvan kanssa 38 senttiä.  Kaikki nappulat toimivat, äänet soivat (vireestä en mene sanomaan).  Bassopuolella joku sointubassonappula hiukan juuttuu.  Palkeet vuotavat kuin seula (tai jostain sieltä bassopuolen päästä ilmaa virtaa taivaalle! :)

Kappas, siis pienempi korkeudeltaan kuin tämä FR-1B. Pistä mulle hinta postissa. En luultavasti osta, mutta kiinnostaa.  ;)

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-06-2010, 19:44:22

....
Menee entistä villimmäksi. C Griff Bayan?...


Luepas vähän tarkemmin niitä posteja.

htoyryla

#25
Lainaus käyttäjältä: risto - 16-06-2010, 19:45:16
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-06-2010, 19:44:22

....
Menee entistä villimmäksi. C Griff Bayan?...


Luepas vähän tarkemmin niitä posteja.

Juu,
Lainaa
C-griff Europe sekä C-griff 2 joista jälkimmäinen on Bayan variaatio.

Ja niinhän tuo näyttää olevan, kun löysin ne näppäinkaaviot http://manuals.roland.be/Francais2/FR2_2b_fr.pdf (s. 26). C Griff 2 ei ole ollenkaan C-systeemin rivimuunnos vaan B-systeemin rivimuunnos.

Samaten D Griff 1 on C-systeemin rivimuunnos ja D Griff 2 B-systeemin rivimuunnos, ainakin äkkipäätä katsoen.

Eli nuo C, B ja D tarkoittavat tuossa jotain muuta kuin minun ymmärtämäni C ja B-systeemit. Mutta nuo mainitsemasi Bayan-variaatiot tuntuvat täsmäävän minun ymmärtämäni B-systeemin kanssa.

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-06-2010, 19:56:06

Ja niinhän tuo näyttää olevan, kun löysin ne näppäinkaaviot http://manuals.roland.be/Francais2/FR2_2b_fr.pdf (s. 26). C Griff 2 ei ole ollenkaan C-systeemin rivimuunnos vaan B-systeemin rivimuunnos.

Onko tuo täysimittainen diskanttinäppäimistö? Jos on, tuosta on varmaan parempi yrittää löytää sitä logiikkaa kuin FR-1B:n vähempinappisen diskantin kuvista ...

htoyryla

#27
Lainaus käyttäjältä: risto - 16-06-2010, 20:02:48
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-06-2010, 19:56:06

Ja niinhän tuo näyttää olevan, kun löysin ne näppäinkaaviot http://manuals.roland.be/Francais2/FR2_2b_fr.pdf (s. 26). C Griff 2 ei ole ollenkaan C-systeemin rivimuunnos vaan B-systeemin rivimuunnos.

Onko tuo täysimittainen diskanttinäppäimistö? Jos on, tuosta on varmaan parempi yrittää löytää sitä logiikkaa kuin FR-1B:n vähempinappisen diskantin kuvista ...

Eikös sen logiikan näe heti kun hakee C:n ja katsoo siitä miten vinorivit lähtevät. C-systeemissä C:n yläpuolella vinottain on Bb ja C#, B-systeemissä B ja D.

Edit: No niin, noin siis näkee sen C/B -logiikan mutta sinä taidatkin hakea sitä Rolandin C/B/D-logiikkaa  ;D, kerro sitten kun löytyy.

risto

#28
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-06-2010, 20:06:22
Lainaus käyttäjältä: risto - 16-06-2010, 20:02:48
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-06-2010, 19:56:06

Ja niinhän tuo näyttää olevan, kun löysin ne näppäinkaaviot http://manuals.roland.be/Francais2/FR2_2b_fr.pdf (s. 26). C Griff 2 ei ole ollenkaan C-systeemin rivimuunnos vaan B-systeemin rivimuunnos.

Onko tuo täysimittainen diskanttinäppäimistö? Jos on, tuosta on varmaan parempi yrittää löytää sitä logiikkaa kuin FR-1B:n vähempinappisen diskantin kuvista ...

Eikös sen logiikan näe heti kun hakee C:n ja katsoo siitä miten vinorivit lähtevät. C-systeemissä C:n yläpuolella vinottain on Bb ja C#, B-systeemissä B ja D.

Edit: No niin, noin siis näkee sen C/B -logiikan mutta sinä taidatkin hakea sitä Rolandin C/B/D-logiikkaa  ;D, kerro sitten kun löytyy.

Jep, ja taidan kuitenkin käyttää aikani johonkin parempaan :). Saattaa muuten olla, että tuo Rolandin manuska sotkee asioita vaan lisää. Yritin hakea esim D-griff 2 netistä ja vastaan tulee vain viittauksia Rolandiin eikä D-griffkään tuota oikein mitään ...

htoyryla

#29
Lainaus käyttäjältä: risto - 16-06-2010, 20:19:45
Saattaa muuten olla että tuo Rolandin manuska sotkee asiosta lisää. Yritn hakea esim D-griff 2 netistä ja vastaan tulee vain viittauksia Rolandiin eikä D-griffkään tuota oikein mitään ...


Ei olisi ensimmäinen kerta kun suunnittelija keksii että tähän saa samalla vaivalla vielä tämmöiset variaatiot, ja tuotteistaja on ihmeessä mitä nimiä niille antaa  :)


risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-06-2010, 20:23:17



Ei olisi ensimmäinen kerta kun suunnittelija keksii että tähän saa samalla vaivalla vielä tämmöiset variaatiot, ja tuotteistaja on ihmeessä mitä nimiä niille antaa  :)
...


Ja oli kuitenkin sen verran vaatimaton, että otti seuraavan B:n ja C:n jälkeen tulevan kirjaimen, kun ei kehdannut ottaa nimeksi A-griffiä.  :)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 16-06-2010, 20:44:30
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-06-2010, 20:23:17



Ei olisi ensimmäinen kerta kun suunnittelija keksii että tähän saa samalla vaivalla vielä tämmöiset variaatiot, ja tuotteistaja on ihmeessä mitä nimiä niille antaa  :)
...


Ja oli kuitenkin sen verran vaatimaton, että otti seuraavan B:n ja C:n jälkeen tulevan kirjaimen, kun ei kehdannut ottaa nimeksi A-griffiä.  :)

Niin, no, sehän tuli kuitenkin jo nähdyksi tuossa että myös nuo B ja C on Rolandin päästä vedettyjä, kun esim. tuo C Griff 2 on oikeasti B-systeemin variantti.

Mutta muuten, onpas tosiaan pieni tuo Lankan peli.

ftamt

Nyt on pojat sotkeutuneet lillukanvarsiin.Meistä kukaan ei tiedä, mikä järjestelmistä oli ensin.
Suomalaiset saivat järjestelmänsä Stradellasta Dallapén tehtaalta, joka oli 1900-luvun alussa
yksi Italian suurimmista tehtaista. Se myös kehitteli useita järjestelmiä rinnakkain niin diskan-
tissa kuin bassossa. Dallapé oli Suomessa valtamerkki, koska Fazerin Musiikkikauppa toi niitä
Suomeen aivan 1900-luvun alusta. Tämän jälkeen sen syrjäytti Soitin Oy:n (Viipuri) maahan
tuoma Cooperativa L'Armonica-merkki, jossa oli edelleen sama järjestelmä. Muita italialaisia
tai saksalaisia tuotiin pienempiä määriä ja niihinkin tehtiin jo vakiitunut STRADELLA-järjestelmä.
Tätä jatkettiin sitten suomalaisissa peleissä. Olen tavannut myös Ruotsissa Dallapé, Coope-
rativa ja Paolo Rogledi-hamonikkoja, joissa on meillä tuttu Stradella-järjestelmä. Ruotsissa
oli paljon enemmän harmonikkamerkkejä ja Stradellasta tuodut pelit jäivät siellä vähemmistöön
ja pois käytöstä. En tiedä, minkä tehtaan harmonikoista ruotsalaiset ottivat järjestelmänsä.
Samalla tavoin norjalaisetkin lienevät saaneet järjestelmänsä tuontiharmonikoista. Joka tapauk-
sessa jokaisella systeemillä on maailmalla käyttäjänsä. Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa,
joten mikään niistä ei ole loppujen lopuksi toistaan parempi. Siksi on aivan turhaa vatvoa
vuosikausia eri järjestelmien paremmuutta.Pääasia on,että soitto on hyvää. Silloin soittaja on oppinut järjestelmänsä.
Toivo

risto

Kiitos Toivo valaisevasta tekstistä. Ymmärrän, jos et jaksanut lukea tuota vääntöämme, mutta kyse tässä oli vain siitä mistä nimet C-griff ja B-griff ovat peräisin ja mitä ne tarkoittavat. (Ja mehän saadaan Hannun kanssa tikustakin asiaa ja asiatonta).  :)

htoyryla

#34
Niin. Minä olen tänään tässä keskustellut kahdesta asiasta:

- millainen on norjalainen systeemi (C- vai B-systeemin tyylinen)
- miten Rolandin käyttämät nimitykset suhtautuvat C-systeemiin ja B-systeemiin

Ja molemmisa kysymyksessä ymmärrän C- ja B-systeemit sen mukaan miten intervallit menevät ruotsalaisessa ja venäläisessä systeemissä.

Voi olla lillukanvarsia nuokin toki. Mutta historiasta tai paremmuudesta ei ole ollut puhetta tässä. Vain noista käsitteistä, mitä ne ollenkaan ovat.

Edit: vielä korostan tuosta Rolandista, että katsomalla sen näppäinkaavioita on ilmeistä, että heidän C ja B tarkoittaa jotain muuta, koska heidän C Griff 2:ssa esimerkiksi vinorivien intervallit menevät venäläiseen malliin. Tai sitten vain tuo minun tapani ymmärtää C- ja B-systeemi on väärä?

Edit2: Ja kun tuossa oli puhetta siitä että suunnittelija nimeää noita systeemejä, niin siinä oli tosiaankin kyse Rolandin suunnittelijoista ja ihmettelystä mistä ovat nuo C, B ja D Griff ykköset ja kakkoset vetäneet.

risto

OLLILLE: Alkuperäiseen aiheesen palaten, onko tuo Wilhelm Lanka diskantissa 1-äänikertainen?

risto

#36
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-06-2010, 21:28:15
.....
Edit: vielä korostan tuosta Rolandista, että katsomalla sen näppäinkaavioita on ilmeistä, että heidän C ja B tarkoittaa jotain muuta, koska heidän C Griff 2:ssa esimerkiksi vinorivien intervallit menevät venäläiseen malliin. Tai sitten vain tuo minun tapani ymmärtää C- ja B-systeemi on väärä?

En oikein usko että se on väärä ja ilmeisesti (??) ymmärrämme samalla tavalla miten C ja B systeemit yleensä käsitetään, eli siis niin, että kromaattinen asteikko menee niissä eri suuntiin, B-systeemissä palkeesta ulkorivin suuntaan ja C:ssä ulkoa palkeen suuntaan?

EDIT: Eli C ja B systeemit erottaa toisistaan heti mustien näppäinrivien suunnasta.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 16-06-2010, 21:39:26

En oikein usko että se on väärä ja ilmeisesti (??) ymmärrämme samalla tavalla miten C ja B systeemit yleensä käsitetään, eli siis niin, että kromaattinen asteikko menee niissä eri suuntiin, C-systeemissä palkeesta ulkorivin suuntaan ja B:ssä ulkoa palkeen suuntaan?

Jos kromaattisella asteikolla tarkoitat sitä että samaa vinoriviä pitkin löytyy sävelet puoliaskelen välein, niin eikö tuo mene juuri toisin päin.

C-systeemissä aloitat C:stä ulkoriviltä (ruots.) ja etenet kohti paljetta: C#, D, Eb, E.

Ja B-systeemissä aloitat sisäriviltä vaikka G ja etenet vinoriviä palkeesta poispäin G# A Bb B?


risto

#38
Jep, sattuuhan sitä, korjattu.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 16-06-2010, 21:17:26
Nyt on pojat sotkeutuneet lillukanvarsiin.Meistä kukaan ei tiedä, mikä järjestelmistä oli ensin.
Suomalaiset saivat järjestelmänsä Stradellasta Dallapén tehtaalta, joka oli 1900-luvun alussa
yksi Italian suurimmista tehtaista. Se myös kehitteli useita järjestelmiä rinnakkain niin diskan-
tissa kuin bassossa. Dallapé oli Suomessa valtamerkki, koska Fazerin Musiikkikauppa toi niitä
Suomeen aivan 1900-luvun alusta. Tämän jälkeen sen syrjäytti Soitin Oy:n (Viipuri) maahan
tuoma Cooperativa L'Armonica-merkki, jossa oli edelleen sama järjestelmä. Muita italialaisia
tai saksalaisia tuotiin pienempiä määriä ja niihinkin tehtiin jo vakiitunut STRADELLA-järjestelmä.
Tätä jatkettiin sitten suomalaisissa peleissä. Olen tavannut myös Ruotsissa Dallapé, Coope-
rativa ja Paolo Rogledi-hamonikkoja, joissa on meillä tuttu Stradella-järjestelmä. Ruotsissa
oli paljon enemmän harmonikkamerkkejä ja Stradellasta tuodut pelit jäivät siellä vähemmistöön
ja pois käytöstä. En tiedä, minkä tehtaan harmonikoista ruotsalaiset ottivat järjestelmänsä.
Samalla tavoin norjalaisetkin lienevät saaneet järjestelmänsä tuontiharmonikoista. Joka tapauk-
sessa jokaisella systeemillä on maailmalla käyttäjänsä. Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa,
joten mikään niistä ei ole loppujen lopuksi toistaan parempi. Siksi on aivan turhaa vatvoa
vuosikausia eri järjestelmien paremmuutta.Pääasia on,että soitto on hyvää. Silloin soittaja on oppinut järjestelmänsä.
Toivo

Itse täysin monirivisiä tuntematta kysyisin: Pystyykö tavallinen kolmenrivin nuotiorimputtelija soittamaan, vaikkapa Metsäkukkiä kaikilla näillä "systeemeillä" tosta vaan?
- Jos pystyy, nittenhän kysymys on kovin akateeminen. En tunne läheltä henkilökohtaisesti kuin yhden taitavan "nuotiosoittajan", joka kertoi , että kaikilla käy! Tietokonepuolella kinastellaan eri ohjelmien pätevyydesta: ennen vanhaan "merkonoomit" kinasteli Ekselistä ja Lotuksesta, Graafikot "Illusta" ja FreeHandistä, taittajat PageMakerista jne. Akateeminen keskustelu sielläkin jatkuu: Windows, Mac, Linux jne. Mukana tietenkin aina kaupallinen aspekti. Hommat tuli aina kuitenkin tehtyä, jos kyse oli ammattilaisista.
- Minkä puhelimen käyttöliittymästä lähtee seksikkäin viesti?????
- Tämälläkin palstalla keskustelu käydään amatöörisoittajien kesken - joten mitään hävikkiä ei synny. Eihän?
- Kommenttini ei tarkoita olla ilkeilyä - päinvastoin - edm. asiat ovat juuri niitä, jotka kiinnostavat amatöörejä - jotka tätäkin palstaa tarvitsevat.
- Ammattisoittajathan eivät ole tarvitse mitään "palstoja", vaan treeniä ja treeniä.

PS. Tarkoitukseni ei ole tosiaankaan motkottaa innosta keskustella mielenkiintoisesta teknistaiteellisesta kysymyksestä. Muistakaa kuitenkin se taidepuolikin...


Nimimerkki