Suomen Harmonikkaliitto

Juice Leskinen - Risainen elämä

Aloittaja olli, 24-03-2016, 18:11:22

« edellinen - seuraava »

olli

Aloitin Juicen elämäkerran lukemista (lähes 500 sivua).  Lahjakkuus on ollut- eli vain liian lyhyen elämän.  Palaan asiaan kun olen lukenut enemmän (nyt vajaat sata sivua luettu)!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

okkim

#1
Elämäkerrat on aina mielenkiintoista luettavaa, tuotapa en ole vielä lukenut , sen sijaan
tässä parin vuoden aikana(eläkkeellä ollessa) mm. L  Pihlajamaan, P Norrbackin,T Rautavaaran,
G. Otsin, O. Virran, E. Rahkosen, U. Monosen, G. Malmstenin,V. Tuomen, T. Kärjen  elämäkerrat .
Enemmän ja vähemmän risaista on ollut ko. herrojen  elämänkokemukset ja  samankaltaista
on  ollut  aikalaisten  keikkaelämä  niin Suomen perukoilla kuin maailmalla.
Myös historiikit: Dallape  (2-eri versiota) ja  Yölintu  ihan  mukavaa  luettavaa.           

pietrodeiro

Sellaistahan se on ollut monien soitto- ja iskelmäkuninkaiden taival, "viina tappaa ja piru perii loput". Esimerkiksi oheisen linkin Tampereen yliopiston musiikintutkimuksen laitokselle tehty väitöskirja on myös hyvä esimerkki kyseisestä aiheesta, ja mikäli asia kiinnostaa niin kannattaa latailla tuo PDF ja lukaista lävitse.

https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67232/951-44-5433-2.pdf?sequence=1


poikkikulma

Sehän tuossa kansan viihdyttäjän roolissa onkin se musta puoli noille soitto ym . kuninkaille tuo viinaan ym sortuminen eikä se mikään ihmekään ole , kansahan lähtee sinne irroittelemaan ja viidettä hakemaan , sitten kun sielä on esiintymässä niin tarjoajiahan riittää joka paikassa , viinan kanssa kun sinne lähdetään viihtymään , hyvin harva siitä kykenee vuosikausia kieltäytymään ja siitä pikkuhilaa sitten tulee tapa "ottaa aina pienet kun tarjotaan " josta ei sitten pääsekään eroon enää , se on surullista mutta näin vaan on . Juoppo en ole itse kyllä enkä viinaankaan menevä mutta kokemusta on noista tarjoajista kyllä, sen verran on tullut nuorena keikkailtua että tuokin on koettu  ::) Elämä ei ole helppoa varmasti kenellekään mutta tuossa ammatissa se on kyllä myös yleisönkin syytä  :( surullista totta tosiaan .
Mauno   :(

olli

#4
Todella mielenkiintoinen elämänkerta. ;D  Olen päässyt jo 1980-luvulle.  Kirjasta täsmentyi myös tapaamisemme päivämäärä - 19.11.1983, kun Juice ja Grand Slam oli Nivalan Tuiskulassa.  Minulla oli tapana ottaa vuotuiseen "Virkamieskalenteriin" yksi nimikirjoitus per vuosi.  Tapa sai alkunsa vuonna 1968 Oulun Kuusisaaressa, jolloin sain Laila Kinnuselta nimikirjoituksen.  No pyrin tauolla Tuiskulan takahuoneeseen nimikirjoitusta hakemaan.  Porukka oli siellä tauolla, enkä meinannu päästä sisään.  Kerroin tavoitteeni, että sen vuoden virkamieskalenteriin haluaisin sinä vuonna ainoastaan Juicen nimikirjoituksen, en muita.  Yllätyksekseni hän suostui tähän - niin sain nimikirjoituksen myös Juicelta 8)

PS.  Muita kuuluisuuksia on muistini mukaan Pirkko-Liisa Tikka (1979), Eero ja Jussi Raittinen (1981), Eino Grön (1984), Topi Marjamäki (1986), Jukka Lampela (1987), Topi Sorsakoski (1988), Juha Väätäinen (1990) ja Sami Elopuro (1992; suomalainen squashuippu silloin).  Tämän vuoden jälkeen lähdin Telen palveluksesta ja virkamieskalenterit jäivät historiaan :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Teos on luettu - hyvin kirjoitettu elämänkerta.  Paljon aikalaisten haastatteluja, lähdeluettelo on mittava jne.  Ehti Juice tehdä lyhyen elämänsä aikana paljon.  Kirjaa on ilmeisesti ostettu runsaasti, minun kappaleeni oli jo 7. painos :)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!