Suomen Harmonikkaliitto

Garmoshkat eli venäläiset vähäriviset

Aloittaja klezberg, 01-02-2009, 23:24:06

« edellinen - seuraava »

Johan

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 17-02-2016, 00:06:46
Lainaus käyttäjältä: Henir - 16-02-2016, 23:37:47
Olen ymmärtänyt että "kunnostettu" on aika suhteellinen käsite näissä jutuissa. Myös kiva tietää tuosta Tallinnan paikasta, olisi mukava käväistä sielläkin pällistelemässä jos taas joskus seilaa lahden yli. Muistatko puljun nimeä?

Tämmöinen pulju: http://www.kayanmusic.com/en/

Ovat vastikään muuttaneet Toompean takaa lähemmäs keskustaa, en ole heidän uusissa tiloissa käynytkään. Ihan jännä tuommoinen vanhojen soitinten kauppa, noilta sivuila löytää jo milloin mitäkin, vaikkei ostaisikaan.

Itse en ole enempää karmoskoita ajatellut ostaa. Tai no joo, toisinaan käy mielessä jos sattuisi kohdalle hyväkuntoinen pikkumalli sopivassa sävellajissa, esim. C/Am. Mutta liikaa soittimia on jo nyt.



Olen myös käynyt jonkun kerran tuossa putiikissa siellä vanhassa paikassa, mutta vielä ei ole mitään tarttunut tuliaisiksi.
Seuraavalla keralla täytyy poiketa tuolla uudessa paikassa katsastamassa tilanne.

Johan

Piitta

Sain ystävälliseltä ihmiseltä lahjaksi ukrainalaisen Marishka/Marinka(?) -karmoshkan ja sitä olen nyt kolme päivää hypistellyt.

Yllättävän helppo soitin tuo tuntuu olevan, vaikka mitään kovin vaikeaa sillä en vielä osaakaan soittaa. htöyrylän karmoshka-videoita olen selannut ja tämän pelin perusperiaatteet on sieltä tulleet hyvin selväksi, iso kiitos tekijälle!  :) Tässä ketjun alussa on paljon asiaan liittyviä linkkejä, jotka eivät enää 7 vuoden jälkeen toimi, harmillista näin innokkaalle aloittelijalle.

Pianon sormijärjestys pitää unohtaa nyt kuitenkin kokonaan, diskantin nappijärjestyksen opettelu on tältä pohjalta siis minulle vaikeinta. Bassohan on periaatteessa samanlainen soitettava kuin 5-rivisessä, käännettynä 90 asteen kulmaan, paitsi että kaikkea hienoa ei ole tarjolla, enkä niitä (vielä/koskaan?) kaipaakaan. Edellinen omistaja moitti myös tämän spelin palkeita jaykiksi, en osaa vielä tuohon sanoa, että onko ne normi-5-rivistä jäykemmät; kun "soitto"kin on kankeaa, niin välineen ominaisuuksia ei ymmärrä, se tulee selville ehkä sitten myöhemmin. ::)

Kuitenkin tavoite on sujuvassa soitossa, joten mietinkin, että tässäkin ilmeisesti pitää vain lähteä kiipeämään tyvestä puuhun kuten pianon soiton järjestelmällisessä opettelussa. Eli käytännössähän tämä tarkoittaa sormiharjoitusten tekemistä joka päivä, ainakin selaamissani nettivideoissa tavallisen haitarin alkeissa lähdetään tästä. Että ei taida karmoshkassakaan olla oikotietä, jos aikoo oikeasti perushyväksi soittajaksi=vetää minkä tahansa klassikko-kansansävelmän lonkalta ilman eiku-näppäimiä.

Ja ehkä sitä hieman sujuvammin luistavaa karmoshkaa täytyy alkaa katsella. Mutta itse soitin on kiehtovan yksinkertainen, ja olisi mielenkiintoista oppia soittamaan sitä ihan oikeasti.

huru.ukko

taitavat nämä turistipelit olla kaikki vähän raskas soutuisia kaikki, en tiedä miten nämä uudemmat, niinkuin Hannulla on, onko yhtään herkempiä soittaa,, ne taitavat kuitenkin olla jo länsipelien hinnoissa, muutenhan se garmoshka ihan simppeli peli soitella.

Piitta

#343
Onkohan noista Kayan-Musicin uusista Shuiskajoista mihinkään? Hintahan ei ole ollenkaan paha. Tallinnan retki olisi kuitenkin helpompi, halvempi ja nopeampi valmistella kuin Pietarin-matka...

Vaihtoehto B: Digiharmonikka, mutta sitten ei olla enää yksinkertaisen äärellä. Joo, ei tätä. ???

Vaihtoehto C: Marishkaan vaihdetaan uudet jouhevammat palkeet. Tämän taidan teettää joka tapauksessa. Tällä konstilla tästä saa hauskan ja edullisen kesäjuhlapelin, jota ei tarvitse kovin pahasti varoa ja varjella, ja sehän on musiikin ensisijainen tarkoitus; tuoda iloa elämään.  :)

Mutta omaan kotisoittoon haluan kevyesti soitettavan laatupelin.

Muoks. tämä olisi myös tosi hyvä juttu alkuun, minkä nimisiä nämä ovat tarkasti ottaen?
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 21-09-2009, 21:33:35
Kävin sitten hankkimassa Ruslaniasta parikin garmoshkan oppikirjaa. Sormituksiin alkoikin välittömästi löytyä tolkkua. Ja vihkoissa on reilusti harjoitusmateriaalia.

Erikoista on, että toinen kirjoista on opas "kromaattisen kaksirivisen harmonikan" soittoon. Sisällöstä käy ilmi, että kyseessä on kuitenkin juuri semmoinen garmoshka kuin minullakin. En tiedä mistä tuo kromaattinen siihen tulee. Onhan siinä kolme kromaattista aksidentaalia, mutta ei se minusta kromaattisuuteen riitä.  Ja toisessa kirjassa on ihan samasta soittimesta kyse eikä kromaattisuudesta puhettakaan. 

htoyryla

#344
Lainaus käyttäjältä: Piitta - 06-03-2016, 09:39:34
Onkohan noista Kayan-Musicin uusista Shuiskajoista mihinkään? Hintahan ei ole ollenkaan paha. Tallinnan retki olisi kuitenkin helpompi, halvempi ja nopeampi valmistella kuin Pietarin-matka...

Olen itse yhden nyky-shuiskajan hankkinut Viron kautta tilaamalla, silloin Kayanmusic ei vielä pitänyt uusia valikoimissaan. Se on minusta ihan kohtuullisen hyvä peli, sain myös haluamassani sävellajissa. Tämä sininen peli, jota näkee joissakin youtube-videoissani, mm. tässä https://youtu.be/9dUbyB49b6I . Maksoi runsaat 700 euroa ja on täysikokoinen (25 + 25 näppäintä).

Kayanmusicissa on näkynyt niitä pienempiä, missä mm. bassosta puuttuu soolobassorivi. Varmaan sellainen on ihan kelpo peli sekin, luulisin että vähän kevyempikin kuin tuo täysikokoinen joka tuntuu vähäriviseksi aika raskaalta (nyt kun olen tottunut länsimaisiin kaksirivisiin).

Varmaan hankkisin c/am-pikkukarmoskan itsellenikin, mutta nykyään soitan noita niin harvoin.

Karmoska-nimeä minä näistä suomeksi käytän, ja Virossa missä näitä soitetaan enemmän on sama sana käytössä.

Noista klezbergin kirjoituksista, ne on myös minun käsialaa. Olin täällä ensin sillä nimimerkillä, ja kun tulin tauon jälkeen takaisin otin uuden nimimerkin.



TLinden

Kun on monia harrastuksia, aina vaihtelee, mikä missäkin elämäntilanteessa kiinnostaa. Nyt kun olen alkanut taas soitella haitareita ja alkanut muutamaa arvotonta turistipeliä huoltaakin, niin heräsi kiinnostus karmoskaa kohtaan. Eihän näitä taas oikein näyttänyt sopivan lähellä olevan sopivalla hintapyynnillä myynnissä, mutta sitten löytyi Lahdesta soittamaton turistipeli. Myyjällä hintapyyntönä tähtitieteelliset 80 euroa, mutta laittelin viestiä, jospa suostuisi oikealla markkinahinnalla luopumaan. Tosin eipähän tuokaan hinta ihan mahdoton ole, kun 150 euroa taas toisella myyjällä elämää nähneemmän näköinen peli. Kolmannen myyjän tarjoama olisi sitten vain 35 euroa, mutta siellä on valmiiksi kieliä irti ja sijaitsee liian kaukana.

TLinden

Aika laittaa karmoska soimaan. Tai kyllähän tuolta A-duuriasteikko hyvin löytyy ja rinnakkainen Fis-molli. Melkoista poisoppimista tämmöisen soittaminen, kun venäläiseen kolmiriviseen ja pianoharmonikkaan oppinut. Varsinkin bassopuoli tuntuu aivan sekopäiseltä. No, niin yksinkertainen soitin, että eiköhän tämänkin vähitellen opi.

htoyryla

Aika näppärä se bassokin noissa lopulta on. Yhdellä pitkällä rivillä duurissa tarvitut soinnut, perusbasso ja sointu aina vierekkäin. Toisella, keskimmäisellä rivillä samat mollissa. Ja sitten vielä rivi josta löytyy perusbassot vielä erikseen soitella kuvioita väliin.

TLinden

Kuvoita bassolla todellakin helpompi soitella kuin standardibassolla, ei typerämpi systeemi. Tosin vaihtobasso soinnun kanssa taas hankala ensimmäisen asteen sointua lukuunottamatta.