26-10-2021, 20:39:47

Uutiset:

31.7.2021 - Vapaalehdykän foorumi päivitetty uusimpaan versioon. Kirjautumisessa on ilmennyt ongelmia. Pääset kirjautumaan sivustolle vapaalehdykka.net/forum/index.php?action=login


Suomen Harmonikkaliitto

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Viestit - TLinden

1
Ns turistipelihän tuo on. Omasta siistimmästä tosin erimerkkisestä ja kaksiäänikertaisesta maksoin 30 euroa laukkuineen. Tuo kun on kolmiäänikertainen, niin voisin mielenkiinnosta samassa hintaluokassa ostaa, jos kuolinpesä on soittimesta luopumassa. Näistä on aika hankala päästä välillä eroon ilmaiseksikaan.
2
Harmonikkapöytä / Vs: harmonikan kielet
02-10-2021, 18:32:38
Vaatii kuitenkin taidon lukea sujuvasti italiaa.
3
Onko soittokuntoinen ja oliko oikeasti melodiabasso?
4
Kuvoita bassolla todellakin helpompi soitella kuin standardibassolla, ei typerämpi systeemi. Tosin vaihtobasso soinnun kanssa taas hankala ensimmäisen asteen sointua lukuunottamatta.
5
Toki taipuu Hietaselta ja Hovilta molemmilta hienosti muutkin koskettimet harmonikan lisäksi. Hovia pidetään joskus jopa enemmän pianistina, mutta muistaakseni on molempia soittimia soittanut yhtä kauan. Hietasen pianosoittotaidosta taas eivät kaikki tiedä, että on myös huippuluokkaa kun kevyestä musiikista puhutaan.
6
Harmonikkapöytä / Vs: Nimilaatat
07-08-2021, 11:42:53
Enpä ole kuullutkaan. Voisiko saada ilmaiseksi jostain liikkeestä kaupanpäällisiksi, jos ostaa sieltä soittimen? Tai olisiko harmonikkaliiton liittymislahja?
7
Harmonikkapöytä / Vs: Nimilaatat
06-08-2021, 23:50:06
Kultasepänliikkeestä saanee, jos haluat liimata samanlaisen kuin vaikka pokaaleissa on. Vai minkälaista tarkoitat?
8
Miten muuten viisirivisten soittajien mielestä taitoa löytyy Pedro Hietaselta ja Seppo Hovilta? Ainakin oman käsitykseni mukaan Suomen tunnetuimmat pianokahvan soittajat. Häpeävätkö taidot yhtään viisirivisen ammattilaisen rinnalla?
9
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 01-08-2021, 00:08:54jos järjestelmä päätettäisiin vaihaa, niin nk. suomalaisen järjestelmän hinta putoaisi jälleenmyyjillä.

Mutta eikö nyt ole jo sekin ilmiö, että musiikkiopistossa aloittavat nuoret soittajat ostavat melodiabassoharmonikkoja ja stradella-soitinten arvo on romahtanut siksikin? Samalla kertaahan olisi järkevää vaihtaa myös diskantti yleisemmin käytettyyn, kun soitinkanta joka tapauksessa on tällaisessa murrostilassa.
10
Niin vielä jatkan siihen asiaan, että olen törmännyt sellaiseen, että nämä suomalaisen järjestelmän käyttäjissä löytyy sellaisia, jotka haukkuvat muut järjestelmät, alenkatsovat pianokahvan soittajia ja vaihtavat kolmirivisistä bajaneissa kielipenkkejä päikseen, jotta saavat soittimen soimaan peilikuvana. On jopa viisiriviseen joku teettänyt täydellisiä järjestelmänvaihtoja. Siitä on ehkä itselleni tullut tällainen reaktio, etten kiusallanikaan aio opetella suomalaista viisirivistä. Toisaalta sen kanssa tulee heti tunne, ettei osaa soittaa lainkaan lukuunottamatta bassopuolta. Karmoskan kanssa vielä mukavampi tunne, kun bassopuolikin ihan outo, mutta sen aion kuitenkin myös opetella, kun on Suomessa usein ylenkatsottu ja halveksuttu soitin. Itse soittajana ajattelen myös, että mukavampi hallita järjestelmiä, joihin törmää muuallakin kuin Suomessa - osaa tarvittaessa ulkomailla soittaa sikäläistä soitinta todennäköisemmin. Toki B-järjestelmä taitaa painottua pääasiassa itäiseen Eurooppaan, vai käytetäänkö sitä edelleen Belgiassa?
11
Soittoteknisesti en tosiaan usko, että olisi minkäänlaista eroa, jos verrataan suomalaista ja eurooppalaista viisirivistä keskenään. Ja liekö eroa sitten B-järjestelmäänkään tässä. Jostain luin ergonomiaan liittyen, että kolmirivinen olisi siinä parempi, ettei peukaloa tarvitse luonnottomassa asennossa käyttää. Toisaalta pianoharmonikka on ergonomisesti näistä kaikkein ikävin. Onko sille perusteita, miksi viisirivinen on kolmirivistä parempi? Pianonsoittajan näkölulmasta kolmirivisen hahmottaminen ja soittaminen on paljon helpompaa, viisirivinen menee sekavaksi.
12
Ehkä ei pitäisi provosoida, mutta totetan vielä, että ehdottomasti tästä nykyään vain Suomessa käytöstä olevasta järjestelmästä voisi luopua, uusille soittajille ja sukupolville mielestäni järjetöntä opettaa. Ei ole kuitenkaan edes suomalaisten keksimä järjestelmä vaan italialaisten, niin ei ole sitäkään syytä vaalia. Ja jostain syystähän italialaiset ovat itse järjestelmästä luopuneet - olisiko joku toinen järjestelmä parempi ja syy siinä?

Muiden järjestelmien soittimia on koko maailman mittakaavassa tarjolla paljon paremmin ja paljon edullisemmin. Jos jotain räätälöidään näin pienelle markkina-alueelle, saa siitä maksaa reilusti ekstraa. Toisekseen jos pianoa soittelee, niin B-järjestelmä on loogisempi ja jos haluaa melodiabassoa opetella, niin se on B-järjestelmässä tavallaan helpompaa. Jos soittaa kolmirivistä B-järjestelmällä, niin siinä ei käytetä peukaloa, kun noiden viisirivisten kanssa taas on helppoa saada peukalo luonnottomiin asentoihin.

Omia ja vahvoja mielipiteitä, mutta silloin kun harrastusta aloittaa nollasta, niin kannattaa valita järkevästi. Jälleen maailman mittakaavassa nuotteja ja oppikirjoja on saatavilla paremmin kaikkiin muihin paitsi tähän suomalaiseen järjestelmään.

Toki en ole itse mistään oppikirjasta soittoa opetellut ja omistamani nuotitkin ovat Könösen Muistoja Pohjolasta -sovitusta lukuunottamatta kirjoitettu pianolle, niin en osaa arvostaa noita oppikirjoissa merkittyjä sormituksia. Jokainen tyylillään, itse omallani, oli sitten aina järkevää tai ei. En ole myöskään eurooppalaiseen viisiriviseen järjestelmään perehtynyt, vaan oma kiinnostus on jäänyt pianoharmonikkojen lisäksi karmoskaan ja B-järjestelmään.
13
Mikä siinä näppäinpelissä niin kiinnostaa, pianokoskettimiston kanssa vaaditaan ehkä enemmän taitoa... No, olen itsekin toki venäläistä kolmirivistä bajania opetellut soittamaan, suht looginen pianoon tottuneena. "Kotimainen" viisirivinen näppäinharmonikka taas täysi kammotus, joka tuntuu täysin epäloogiselta. Onkohan opettelemisen arvoinen, kun maailman mittakaavassa todella marginaalinen järjestelmä? Omasta kokemuksesta siis suosittelisin B-järjestelmän näppäinharmonikkaa, jos sellaisen soiton haluaisit pianotaustalla opetella. Suomalaisessa järjestelmässä menevät asteikot peilikuvana eli ihan väärään suuntaan.
14
Aika laittaa karmoska soimaan. Tai kyllähän tuolta A-duuriasteikko hyvin löytyy ja rinnakkainen Fis-molli. Melkoista poisoppimista tämmöisen soittaminen, kun venäläiseen kolmiriviseen ja pianoharmonikkaan oppinut. Varsinkin bassopuoli tuntuu aivan sekopäiseltä. No, niin yksinkertainen soitin, että eiköhän tämänkin vähitellen opi.
15
No sitten, luulin purun alla olleen ihan soittokuntoisia pelejä. Onhan näille sitten löytynyt oma soittajaporukkansakin, kun tuskin koristekäytössä ovat moiseen kuntoon päätyneet.
16
Kun on monia harrastuksia, aina vaihtelee, mikä missäkin elämäntilanteessa kiinnostaa. Nyt kun olen alkanut taas soitella haitareita ja alkanut muutamaa arvotonta turistipeliä huoltaakin, niin heräsi kiinnostus karmoskaa kohtaan. Eihän näitä taas oikein näyttänyt sopivan lähellä olevan sopivalla hintapyynnillä myynnissä, mutta sitten löytyi Lahdesta soittamaton turistipeli. Myyjällä hintapyyntönä tähtitieteelliset 80 euroa, mutta laittelin viestiä, jospa suostuisi oikealla markkinahinnalla luopumaan. Tosin eipähän tuokaan hinta ihan mahdoton ole, kun 150 euroa taas toisella myyjällä elämää nähneemmän näköinen peli. Kolmannen myyjän tarjoama olisi sitten vain 35 euroa, mutta siellä on valmiiksi kieliä irti ja sijaitsee liian kaukana.
17
Tuli sittemmin ostettua myös toinen Rapsodija, kun oli paljon halvemmalla tarjolla. Tuo ensimmäinen hankinta vuoti niin pahasti, että soitto lähes mahdotonta, kun palkeiden tuotanto ei riittänyt sitten millään. Toisessa taas muuta ongelmaa ja tulin sen toisen itse asiassa käyttäneeksi Viljolla ja suositteli laittamista materiaalikiertoon tai sitten kunnostamista itse. Nyt ovat molemmat purettuna osiin - se, jossa ei ole niin suurta ilmantarvetta renklasi rekisterikoneiston osalta ja lisäksi monta bassopuolen kieltä irronnut vahauksistaan. Vähän kävi mielessä, että jos saisin molempien osia hyödyntämällä rakennettua yhden lähemmäs soittokuntoisen yksilön ja ylijäävät osat vaikka sitten sinne materiaalikiertoon ja laukku ja hihnat paremman soittimen käyttöön.
18
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 11-02-2014, 11:19:33Itse olen yhden tai kaksi purkanut metallinkierrätykseen ja polttolaitokselle

Eiväthän nämä nyt purkamisen arvoisia ole? Ne pianopelit mieluummin. Jos tulee vielä tämmöinen ilmaiseksi vastaan ja harkitset purkamista, niin mielelläni voisin sen pelastaa mieluummin kuin että sulatukseen päätyy.
19
On varmaan ajalta, jolloin näitä on rakennettu paljon ja pienemmistä valmistajista ja yksittäisistä rakentajista on miltei mahdoton löytää tietoa. Lähinnä nuo tunnetuimmat, kuten Kangaslan urkutehdas, Halonen & kumpp. ja Yrjö Pilvinen, ovat laajemmin tiedossa.
20
Musiikin teoria / Vs: Nettisoitto-opas
24-07-2021, 13:37:45
Ei tainnut topicin idea ikinä toteutua.... Mutta mikä estää koostamasta tähän linkkejä Youtubessa jo valmiiksi olevasta materiaalista? Toki keskittyy pianokahvaan ja muihin laajemmin maailmalla käytössä oleviin järjestelmiin diskantin puolelta ja kieli jotain muuta kuin suomea, mutta useimmat asiat kuitenkin "yleispäteviä". Ehkä nyt "puolueellinen" puheenvuoro näin kotimaassa suositun viisirivisen vastustajalta, mutta kuitenkin.