Suomen Harmonikkaliitto

APUVA!!!

Aloittaja kuningascasotto, 11-10-2017, 16:26:17

« edellinen - seuraava »

kuningascasotto

Varisevat lehdet pitäis opetella. Kertokaa viisaat, millainen sormitus. Ajattelin että ei tarvitsisi pyörää keksiä uudestaan.

t. [email protected]

Viljo

Suurimmaksi osaksi sormitus on 4-3-2. Eli aika simppeli, mutta vaatii harjoitusta, jotta äänet tulevat tasaisesti.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

maestro

Ja taaskin... Hitaaassti alkuun,jotta varmasti kaikki äänet tulis samanlailla. Myös tremolo.
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

pianohessu

Ilmoitusluontoisena asiana kerron etten halua lähteä mestaroimaan, enkä sitäpaitsi ole milloinkaan edes nähnyt kappaleen nuottia sormitusmerkinnöin, mutta...

Miten olisi 3-2-1? Joskus tuo anatomia ja motoriikka on "normaalista poikkeava" ja erilaisten sormitusten kokeilu voisi olla paikallaan. Katsoin juuri eilen vanhaa nauhoitusta jossa Paul Norrback lirutteli trilliä mielestäni 4-5 sormituksella.

Viljo

Itse siis soitan näppäinharmonikkaa. En oikein siis tuohon pianokoskettimistosormituksiin ota kantaa.

Minun mielestä sormitusta kannattaa katsoa ainakin seuraavista näkökulmista:

1) Jos nopeasti soitettavia samoja ääniä on parillinen määrä, kannattaa käyttää myös parillista määrää sormia, esim. sormia 2 ja 3. Jos ääniä on kolme (esim. nopeat triolit) niin kolmen sormen tekniikka on parempi. Tällä saadaan äänet helpommin tasamittaisiksi.

2) Jos käyttää peukaloa, niin pitää huomioida miten ranne kääntyy. Ei ole soitteteknisesti parasta, että ranne vääntyy jatkuvasti kahden asennon välillä (sormet kohti häkkiä, sormet kohti polvia).

3) Sormien 4-3-2 käyttö on perustekniikka esimerkiksi, jos ääniä mennään ylös C-E-G-E-G-C-G-C-E jne.

4) Peukalo on rakenteensa ja soittoasennon takia vahva, mutta hidas sormi. Itse käytän peukaloa varsin paljon soitossa, mutta se ei ehkä ole aina ollut paras vaihtoehto...
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

kuningascasotto

Kiitti pikaisista kommenteista. Ajattelin vaan että meneekö se 4-3-2 -sormitus koko ajan?

Eiku harjoitteleen.

[email protected]

pietrodeiro

No ei, vaan jos tullaan esim. nuoteissa korkeammalta alaspäin (siis klaveerissa alhaalta ylöspäin), niin sitten on parempi ottaa sormitus toisinpäin elikkä vaikka 234. Muutenkin kannattaa miettiä miten esim. koko neljän tahdin säe (kaarella merkitty osio) menee sujuvasti, siten ettei tule hankalia sormivaihtoja. Eli kun siirrytään seuraavaan trioliin ylöspäin tai alaspäin niin on tavallaan "vapaa" sormi jo odottamassa (ei tarvitse hyppiä ristiin toisten yli) jolloin soitosta tulee sujuvampaa. 

Viljo

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 12-10-2017, 12:12:39
No ei, vaan jos tullaan esim. nuoteissa korkeammalta alaspäin (siis klaveerissa alhaalta ylöspäin), niin sitten on parempi ottaa sormitus toisinpäin elikkä vaikka 234.

Totta. Jäi vähän yksisuuntaiseksi mun ajatusketju  ;)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 12-10-2017, 08:04:28


4) Peukalo on rakenteensa ja soittoasennon takia vahva, mutta hidas sormi. Itse käytän peukaloa varsin paljon soitossa, mutta se ei ehkä ole aina ollut paras vaihtoehto...

Vähän jäi vaivaamaan tuo peukalon hitaus. Voitko tarkentaa miten se on hidas?

Viljo

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 13-10-2017, 09:09:25
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 12-10-2017, 08:04:28


4) Peukalo on rakenteensa ja soittoasennon takia vahva, mutta hidas sormi. Itse käytän peukaloa varsin paljon soitossa, mutta se ei ehkä ole aina ollut paras vaihtoehto...

Vähän jäi vaivaamaan tuo peukalon hitaus. Voitko tarkentaa miten se on hidas?

Peukalon painalluksen liikerata on sivuttaissuuntainen muihin sormiin verrattuna.

Pistä käsi pöydälle ja näpyttele mahdollisimman nopeasti kahta sormea perätysten pöytään. Kokeile vaikka näitä sormia: 1-2; 2-3 ja 2-4. Kokeile muitakin yhdistelmiä. Huomaat eron miten sormet liikkuvat, tuntuvat ja jaksavat tehdä liikettä. Kokeile samaa myös siten, että tarkastelet kuinka tarkasti sormet osuvat samoihin pisteisiin. Huomaat kyllä eroja.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 13-10-2017, 12:45:53
Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 13-10-2017, 09:09:25
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 12-10-2017, 08:04:28


4) Peukalo on rakenteensa ja soittoasennon takia vahva, mutta hidas sormi. Itse käytän peukaloa varsin paljon soitossa, mutta se ei ehkä ole aina ollut paras vaihtoehto...

Vähän jäi vaivaamaan tuo peukalon hitaus. Voitko tarkentaa miten se on hidas?

Peukalon painalluksen liikerata on sivuttaissuuntainen muihin sormiin verrattuna.

Pistä käsi pöydälle ja näpyttele mahdollisimman nopeasti kahta sormea perätysten pöytään. Kokeile vaikka näitä sormia: 1-2; 2-3 ja 2-4. Kokeile muitakin yhdistelmiä. Huomaat eron miten sormet liikkuvat, tuntuvat ja jaksavat tehdä liikettä. Kokeile samaa myös siten, että tarkastelet kuinka tarkasti sormet osuvat samoihin pisteisiin. Huomaat kyllä eroja.


Tästä peukalon hitaudesta on keskusteltu täällä aiemminkin, eikä tuota tuntunut kukaan silloinkaan uskovan, kun samaa asiaa kerroin joskus.

Hannu S

Itse käytän tuossa 2-3-4 sormitusta (4-3-2 olisi kait parempi), mutta kyllä se onnistuu myös tuolla 1-2-3 sormituksella, koska peukalo on tällöin suorana kämmenen sivulla. Minulla ainakin soittoasemassa, missä peukalo on kämmenen alla hieman nivel koukussa, niin on onnetonta saada peukalolla tarkkuutta trioleihin. Asemassa, missä peukalo on suorana toimii paremmin.

Reppumies

Jos Norrback soittaa 3-2-1 piano haitarilla, niin miksi ei se onnistu myös näppäin pelillä?

htoyryla

#13
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 13-10-2017, 16:55:17
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 13-10-2017, 12:45:53

Peukalon painalluksen liikerata on sivuttaissuuntainen muihin sormiin verrattuna.

Pistä käsi pöydälle ja näpyttele mahdollisimman nopeasti kahta sormea perätysten pöytään. Kokeile vaikka näitä sormia: 1-2; 2-3 ja 2-4. Kokeile muitakin yhdistelmiä. Huomaat eron miten sormet liikkuvat, tuntuvat ja jaksavat tehdä liikettä. Kokeile samaa myös siten, että tarkastelet kuinka tarkasti sormet osuvat samoihin pisteisiin. Huomaat kyllä eroja.


Tästä peukalon hitaudesta on keskusteltu täällä aiemminkin, eikä tuota tuntunut kukaan silloinkaan uskovan, kun samaa asiaa kerroin joskus.

Tässä lienee väärinkäsitys. Erimielisyyksiä kyllä oli, mutten minäkään kyseenalaistanut sitä, että peukalo käyttäytyy eri tavoin ja on yleisesti ottaen hitaampi kuin muut sormet. Siitä huolimatta, ainakin minulla, melko suorana oleva peukalo myös silloin kun se on etusormen ja keskisormen alla, on parempi ratkaisu kuin u:n muotoon taivutettu keskisormi yhdessä etusormen ja nimettömän kanssa. Tämä minun taannoinen "ongelmatapaus" ei kuitenkaan liity nyt käsittelyssä olevaan sormitukseen, en ole seurannut tätä keskustelua enkä puutu siihen mitenkään. Uskoisin myös, että jokaisen kohdalla myös vaikuttaa millaista harjoitusta sormet ovat elämän aikana muuten saaneet.

kuningascasotto

Kiitti kommenteista. Oli mukava, kun ongelmaan tuli erilaisia näkemyksiä. Se auttaa aina. Huomaa että aijaa. Näinkin voisi yrittää.
Se alaspäin tuleminen ainakin tuntuu ongelmalliselta. Ehkä aika ja hidas tempo auttaa.

[email protected]