Suomen Harmonikkaliitto

vasta-alkajan venäläinen 3rivinen turistihaitari

Aloittaja kolmirivi, 10-01-2010, 00:18:27

« edellinen - seuraava »

TLinden

Kun tulisi vastaan tämmöinen kolmirivinen venäläinen, niin voisin vaikka itsekin ostaa. Kuriositeettina olisi opetella pianokoskettimiston lisäksi ja hintaluokankin vuoksi venäläinen turistimalli on nappivalinta. Näemmä vain sen surullisen kuuluisan suomalaisen järjestelmän vuoksi turistipelit ovat suurimmaksi osaksi pianohaitareita, näitä näppäinversioita on kirpputorilla tullut vastaan vain kerran ja oli jonkun ketjupolttajan entinen soitin, niin jäi ostamatta.

pianohessu

Tarkoitat kolmirivistä kolmiäänikertaista harmonikkaa? Täällä olisi tuollainen josta saattaisin olla valmis jopa sopivalla hinnalla luopumaan. Peli on hyväkuntoinen, tiivis ja hyvin pidetty Tembr (Тембр)   -merkkinen bajan. Se on valmistettu Vologdassa (Вологодская Фабрика Баянов) ilmeisesti 1976 ja ollut minulla vuodesta 1991.

TLinden

Niin se itselle sopiva hinta on tosiaan se muutama kymppi, mitä olen näistä turistihaitareista pianokahvalla maksellut, mutta jos niin halvalla irtoaa, niin kiinnostaa kyllä!

TLinden

Vai mitä olisi Tembr:illa hintaa? Hyppääkö useisiin satasiin?

TLinden

#24
Tässä nyt vähän olen tutustunut venäläiseen kolmiriviseen ja pianistille jokseenkin looginen näppäinten järjestys . Suomessa yleisesti käytetyssä tavallaan pitäisi ajatella väärään suuntaan ja viisi riviä ovat tosi sekavat ainakin itselleni, tuollaista kokeillessani tuntui tosi epäloogiselta.

Mikä etu niistä viidestä rivistä on? Kun verrataan pianoharmonikkaan, niin jo tämä kolmirivinen on tietyllä tapaa helpompi, kun voi laajempaa oktaavialaa soittaa suppeammalta alueelta. Pysyy myös hyvin kartalla, kun rivejä ei ole liikaa. Lisärivit tuntuvat sotkevan. Lisäksi ei tarvitse peukaloa pitää luonnottomassa asennossa pianohaitarin tapaan, vaan sitä ei käytännössä perussoitoasa tarvitse käyttää, eli lepää taustalla kuten bassopuolellakin.

Se kyllä on erikoista, miksi näitä järjestelmiä on useampia erilaisia. Ja jos pianoa ja harmonikkaa soittaa molempia, niin ymmärrän hyvin Pedro Hietasen ja Seppo Hovin valinnan käyttää pianohaitaria sen viisirivisen sijaan. Tämä B-järjestelmän kolmirivinen tuntuu kuitenkin pianonsoittajalle soveltuvan, se toki on eri asia, onko Suomessa saatavilla kovinkaan laadukkaita soittimia ko järjestelmällä.

TLinden

Katselin venäläisiltä sivuilta, että Tulan tehtaan kolmiriviset maksavat käytetyt NL aikaiset euroiksi muutettuina kolminumeroisia summia, kun taas pianokoskettimiset turistipelit ovat samassa arvossa kuin Suomessakin eli parista kolmeen kymppiä euroiksi muutettuna. Suomessa ei varmaan millään venäläisellä kolmirivisellä ole yhtä isoa arvoa kuin Venäjällä, mutta mikä sitten olisi kohtuullinen hinta koristeena pidetystä tulalaisesta? Näitä on aika ajoin myynnissä Torissa, kuten nytkin, mutta ovatko hinnat kohdallaan, jos puhutaan 100-200€ hintaluokasta?

Suonsyrjä

eihän kellään olisi kuvaa tuollaisen diskantti puolen näppäin järjestyksestä?

tänään tuotiin tuollaine  oikein kotiin asti, ei ihan pahaäänisin, eikä älyttömästi vuodakaan.  tuskin tulee vakavammin opeteltua, mutta voisihan sitä ajankuluksi kokeilla joskus

Suonsyrjä

tai sitten annan olla sotkematta pianokahvan soittelua ja voisihan tuon vaihtaa neukkulaiseen siroon pianomalliin

TLinden

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 28-02-2020, 06:25:51Täällä olisi tuollainen josta saattaisin olla valmis jopa sopivalla hinnalla luopumaan. Peli on hyväkuntoinen, tiivis ja hyvin pidetty Tembr (Тембр)   -merkkinen bajan. Se on valmistettu Vologdassa (Вологодская Фабрика Баянов) ilmeisesti 1976 ja ollut minulla vuodesta 1991.

Sattumalta samanmallinen soitin samalta tehtaalta ja jopa samaa vuosimallia 1976 tuli ostettua. Tosin ei ole niinkään hyvin pidetty, vaan kovassa käytössä on ollut. Likainen oli ja naarmuinen. Laukku kyllä siistissä kunnossa, mutta aika suuri putsailu tuon kanssa oli.

Ostin soittimen siis perikunnalta. Kova oli hintapyyntö alunperin eli 150 euroa. Lopulta irtosi 50 euroon, ja sekin oli varmaan kuntoon nähden aivan liian korkea hinta. Näppäimissä diskanttipuolella oli semmoista syöpymämäistä kulumaa ja olivat aika likaiset - liekö alkuperäinen omistaja ollut tupakkamiehiä ja soitellut sormet tervassa. Purin soittimen ihan osiin eli irroitin palkeet, kielipenkit, häkin, hihnat jne. En sentään kuitenkaan lähtenyt irroittamaan näppäimiä varsineen. Näin purettuna kuitenkin sain tämän aika mukavasti puhdistettua ja näppäimetkin lähtivät etanolilla puhtaiksi. Mikrokuituliina ja ihmesieni toimivat tässä puhdistushommassa myös aika hyvin. Onhan selluloidiinkin tullut kulumia ja ohuita naarmuja ja hihnat olisivat vaihtokunnossa. Joku tätä on aiemmin huoltanut, kun oli tussilla tehtyjä merkintöjä, kielipenkit oli numeroitu ja tussimerkintöjä oli muuallakin, liekö jopa näppäinkoneistot olleet purettuina joskus, kun merkit vähän siihen viittasivat. Ei tässä vuotoja ole, kielivahatkaan eivät ole halkeilleet ja kieliä irti, mutta vaha on ihmeen tummaa ja vähän sennäköistä kuin olisi joskus tehty sellainen korjaus, että vanhat vahat olisi vain sulatettu uudelleen. Kielinahkat eivät kovin pahalta näytä, mutta kyllä niissä kai jo vaihtotarvetta olisi. Ikävin puoli on vire. Kolmiäänikertainenhan tämä on, niin ei ole viritys halpaa huvia. Tämmöisenään ei oikein viitsisi soitella.

Millähän hintaa tuo pianohessun hyväkuntoinen Tembr olisi irronnut?