Suomen Harmonikkaliitto

Soittaminen 'simassa'

Aloittaja Teme, 19-07-2019, 21:12:10

« edellinen - seuraava »

Teme

Olen joitakin kertoja kokeillut soittaa sen jälkeen kun on tullut nautittua vettä väkevämpää ja soitosta ei kyllä pruukaa tulla yhtikäs mitään, sormet vaan eivät toimi.

Muusikkopiireissä kuitenkin lienee aika yleistä nauttia alkoholia keikoilla....ja ei, älkää ymmärtäkö väärin, en tällä tarkoita että kaikki nauttivat. Luin Vili Vesterisen elämänkertaa Harmonikan kuningas ja siinäkin mainittiin useammastakin Dallapen soittajasta että olivat joskus lähes kaatokunnossa, mutta soittaminen sujui siitä huolimatta. Vilistäkin oli mainittu, että ennen erästä keikkaa oli ollut pelaamassa biljardia ja oli ottanut reilummin alkoholia turruttaakseen harmituksensa kun ei pelissä pärjännyt. Keikan Vili kuitenkin soitti kuin selvinpäin, vaikka maistissa olikin.

Tekeekö tässäkin harjoitus mestarin, vai olenko vain poikkeustapaus kun soitto maistissa ei onnistu?
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

pianohessu

Kyllä minö olen juovuksissa soittanut, muutama vuosikymmen sitten en selvinpäin soittanutkaan. Jälkeenpäin arvioiden: muutaman huikan jälkeen soittaa rennommin ja vapautuneemmin, varsinkin jos on kuulijoita. Muutama lisähuikka parantaa riskinottokykyä ja alentaa kriittisyyttä sekä koordinaatiokykyä. Toisaalta - mikäli myös kuulijakunta juopuu samassa tahdissa tahi jopa ripeämmin, saa soittaja silti ylistystä. Loppujen lopuksi; aivan virheettömän soittajan löytää hautuumaalta.

Kannattaa lukea myös Pentti Haanpään juttu Remu-Eemelistä. Jutun virallinen nimi on "Pelimannin elämäkerta" tai sinne päin.

maestro

Mulla on lupaus: jos ajan ,en ota. Jos otan,en aja.
Sama pätee ajoneuvolla ajamiseen ja soittamiseen. Tosin käytän alkoholia todella vähän...
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

olli

Takavuosina tuli soitettua myös "simassa", varsinkin kalamajalla.  Toisinaan sujui toisinaan ei.  Myöhemmin testasinkin; pari olutpurkkia oli sopiva määrä.  Nykyisin olen jättänyt oluen kokonaan, ollut yli vuoden nauttimatta.  Myös terävämmät ovat jääneet minimiin.  Lauantaisin otan ennen saunomista yhden "karpalojallun".  Pieni pullo, 20 cl, riittää pitkään.  Saunan jälkeen otan yhden lonkeron, sitä vähemmän alkoholia sisältävää.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Reppumies

Olen huomannut selvän eron kotipolttoisen ja valtion juomien välillä. Kotitekoisia juomia nauttineena soittaa mieluummin duuri kappaleita ja valtion väkijuomat panee soittamaan mollivoittoisesti.

pillimees

olen saman huomannut. Alkon "huttusta" kun lipittelee niin loppuillasta menee kyynelsilmin,tai  kyynelsilmässä, aika tavalla makiasti!!
on kokeiltu.

Rokka

En muista, oisinko soittanut 90-luvulla selvin päin yhtään kertaa.

Suonsyrjä

pari paukkua vielä menee, suurempi määrä niin ei.

vaikka pystynkin juomaan varsin hyvänkin määrän alkoholia ilman että kukaan on huomannut eroa käytöksessä tai jären juoksussa niin soittaminen loppuillasta ei vain onnistu.

nuotinluku kun vielä itsellö lapsen kengissä niin vähät osatut kappaleet menevät enimäkseen ulkomuistista, nuoteista joskus sitten hieman luntataan.

päissään ei onnistu nuotin luku sitäkään vähää, eikä myöskään se ulkoa soitaminen

eikä asiaan auta että seuruetta, vaikkakin tuttua, jonkun kerran olen yrittänyt ja ramppikuumeeseen ottanut muutaman, ei auta.. oahentaa vain tilanetta. jopa videoidessa.

mutta havainnut että homma luistaa sen parin paukun jälkeen paremmin jos joku soittaa kaverina tai varsinkin laulaa... 

Kurttunisti

Itse opettelin soittamaan kaljoissani siten että kotona ku harjoittelin niin join aluksi pari pinttiä siinä sivussa, ja jos soitto kesti sen pari, niin seuraavana päivänä lisäsin annoksen kolmeen pinttiin. Sen jälkeen pitikin keskittyä jo vähän paremmin, jatkoin tuota kolmen pintin linjaa niin kauan että soitto sujui moitteettomasti, sitten vaan lisää kaljaa koneeseen seuraavaan treeniin ja pidin huolen että soitto on tarkkaa. Eli treenasin kotona pöhnässä soittamista.
Nykyisin ei tuota ongelmaa ole, koska olen raitistunut alkoholisti :)
Sen minkä nuorena oppii sen melkein vanhana taitaa... :)

Suonsyrjä

#9
ei tuohon ole vain oppinut, tosin soittokaan ei vielä ns. selkärangassa.. ihan pari kipaletta menee tunteella, loput vaatii keskittymistä.

lauantaina kokeilin, oli juhlat joissa olin haitarin kanssa... kolmelta muutaman  pauku  jälkeen ei jännittänyt vaikka ventovierastaki sakkia, meni niinkuin oli ajatuskin
seittemä korvilla ennen varsinaista yhtyettä, pieniä lipsumisia( esim.d7 meni d mollinna yms..)
 ja pari kappaletta hajetutti ennen kuin pääsi alakuun...
 orkan jälkeneen likempänä keskiyötä exodus ja hyvin pelkistetty versio my heart wil go onista melodia puolella vain soittaen, muut ei oikein, eikä varsinkaan kaksin käsin.

mutta katsotaan kun asian alkaa painumaan selkärankaan, eli ettei nuotti telinettä tarteta