Suomen Harmonikkaliitto

Myynti-ilmoituskeskustelu

Aloittaja olli, 25-08-2014, 19:58:57

« edellinen - seuraava »

poikkikulma

Oho on tuo melkoista Haitarin myyntiä kun hinta nousee ja laskee vähän väliä , minkähän lahkon "pölhökustaa" tuon myyjä mahtaa oikein olla , näkyy olevan myös samalla miehellä myynnissä Kukkolan Haitarikin 690 e hintaan kiinnostava on sekin ovat hyviä pelejä sekä edullisia . Kravateista en välitä , tuon myynnissä olevan Kravatin arvo on  puolet enintään tuosta mutta jos joku hullu siitä haluaa liikaa maksaa niin siitä vaan , katsokaa diskanttinäppäimiäkin , esim  näppäin välit ovat vinksallaan lähes kaikki eri suuntiin tasaisia välejä ei juurikaan ole ja mikähän mahtaa koneistojen kunto olla  ???
Mauno  ::)


tumasava

Mielestäni näiden vanhojen harmonikkojen kauppaan liittyvissä asioissa kannattaa aina pitää jonkin verran "jäitä hatussa". Tunteille ei pitäisi antaa liikaa valtaa, vaikka alasta kiinnostunut harrastaja saattaa välillä kokea vastustamatonta kutinaa sisikunnassa. Määrätyt tosiasiat on hyvä aina ottaa huomioon, ettei tekisi hätiköityjä päätöksiä.

Näitä vanhoja soittimia on Suomessa vielä tallella (etenkin keräilijöiden hallussa) vähintään satoja. Joukossa on helmiä, mutta myös asiantuntemattomasti säilytettyjä ja "korjattuja" (lue tärveltyjä) yksilöitä. Huomioitavaa on myös se, että näistä harmonikoista kiinnostunut ikääntyneempi harrastajakunta on hiljalleen (luonnollisista syistä) vähenemässä ja soittimien tarjontaa saattaa olla tulevaisuudessa enemmän kuin kysyntää. Tämä vaikuttaa myös hintakehitykseen. Nyt lienee menossa se vaihe, jolloin heikkokuntoisemmista soittimista pyritään eroon ja parhaimmat jätetään vielä odottamaan tulevaa aikaa. Päättelen näin siksi, että todella hyväkuntoisina säilyneitä, sota-aikana tai sitä ennen valmistettuja kotimaisia harmonikkoja on varmuudella olemassa, mutta tarjolla erittäin harvoin. Yleinen ilmiö on myös se, että erityisesti Kouvolan Kravattimallista pyydetään ja maksetaan muihin teknisesti saman tasoisiin soittimiin verrattuna ylimääräistä "kravattilisää" soittimen ulkonäön ja tunneperäisten syiden takia.

Jos ja kun näitä ostoajatuksia tulee mieleen, on aina hyvä aluksi selvittää kohteen huolellisella tutkimisella, onko soitin (sen ikä huomioiden) virheetön (myös sisäpuolelta tarkasteltuna) ja hyvässä soittokunnossa. Seuraavaksi joutuu miettimään, osaanko tarvittaessa itse kunnostaa sen asianmukaisesti ja oikein, vai täytyykö tukeutua ammattilaisen apuun. Jälkimmäisessä tapauksessa on syytä varautua vähintään useiden satojen eurojen lisäkustannuksiin. Tämä ei tietenkään ole mikään huono vaihtoehto, etenkään jos soittimen on saanut asiallisella hinnalla ja se on kaikin puolin mieluisa. Pelkästään kunnossa oleva viritys on jo hintaan vaikuttava tekijä. Ja jos on rehellinen itselleen, on vielä kysyttävä, täytyykö minun mahdollisessa myyntitilanteessa saada joskus omani pois, jos satunkin löytämään vielä paremman ja kiinnostavamman kohteen. Haitarikuume saattaa olla joskus aika vaarallinen tauti (ainakin lompakolle)!

poikkikulma

Näin se on ihan niinkuin kirjoitat Tumasava elikkä NAULAN KANTAAN , tuohon sinun näkemykseesi ei ole mitään lisättävää .


Todella yleisesti kaikki varmaankin ovat huomanneet hintakehityksen vanhoille harmonikoille , ei tästä kovin montaa vuotta ole aikaa 4 tai 5 enintään niin pelistä kuin pelistä sai pulittaa järkejään sen 2000 e tai ylikin jos oli soittokuntoinen eikä tarvinnut kunnostusta , toisin ainahan sitä jokainen haluaisi pelistään mahdollisimman hyvän hinnan mutta kun taso on tämä mikä se tähän aikaan on niin minkäs sille tekee ylihinnoitettuna Harmonikka seisoopi torilla kuukausia ,Kouvolaisten hinnatkin nykyään ovat pudonneet ylitarjonnasta johtua niin alas että oikein hämmästyttää usein kun kohdalle sattuu esim ,Kouvola 50 Casottojakin saapi jo alle 2000 e montakin olen jo nähnyt ja se ei ole mikään huono peli , itsellänikin oli aikoinaan 28 vuotta Kouvola 50 casotto ja myydessäni sen sain siitä vielä mielestäni kelpo hinnan 2400 e 5 vuotta sitten .

Nuo Kravatit minua eniten ihmetyttää mikä pirun taika niisä sitä hintaa lisää , ne kun on soinniltaan ihan samanlaisia kuin muutkin kovin suuria eroja ei ole .

On minulla itselläkin Kouvolan Romopiano Kravattimalli Harmonikka sekä Viipurin Kravattimalli ja nekin on ihan kivoja soittopelejä , Romopiano tosin on haastava soitin soittaa , olen sitä ajatellutkin vaihtaa johonkin helpommin soitettavaan peliin , Kouvolan Nuolimalli olisi kiinnostava jos jotain kiinnostaisi vaihtokauppa , mutta hyvä täytyy olla ettei remonttia tarvi heti alkaa tekemään , Romopiano Kravattini on virheetön Harmonikka ei tarvii remonttia  :P

Mauno  :P


olli

Lainaus käyttäjältä: tumasava - 06-06-2017, 11:42:54
Mielestäni näiden vanhojen harmonikkojen kauppaan liittyvissä asioissa kannattaa aina pitää jonkin verran "jäitä hatussa". Tunteille ei pitäisi antaa liikaa valtaa, vaikka alasta kiinnostunut harrastaja saattaa välillä kokea vastustamatonta kutinaa sisikunnassa. Määrätyt tosiasiat on hyvä aina ottaa huomioon, ettei tekisi hätiköityjä päätöksiä.

Näitä vanhoja soittimia on Suomessa vielä tallella (etenkin keräilijöiden hallussa) vähintään satoja. Joukossa on helmiä, mutta myös asiantuntemattomasti säilytettyjä ja "korjattuja" (lue tärveltyjä) yksilöitä. Huomioitavaa on myös se, että näistä harmonikoista kiinnostunut ikääntyneempi harrastajakunta on hiljalleen (luonnollisista syistä) vähenemässä ja soittimien tarjontaa saattaa olla tulevaisuudessa enemmän kuin kysyntää. Tämä vaikuttaa myös hintakehitykseen. Nyt lienee menossa se vaihe, jolloin heikkokuntoisemmista soittimista pyritään eroon ja parhaimmat jätetään vielä odottamaan tulevaa aikaa. Päättelen näin siksi, että todella hyväkuntoisina säilyneitä, sota-aikana tai sitä ennen valmistettuja kotimaisia harmonikkoja on varmuudella olemassa, mutta tarjolla erittäin harvoin. Yleinen ilmiö on myös se, että erityisesti Kouvolan Kravattimallista pyydetään ja maksetaan muihin teknisesti saman tasoisiin soittimiin verrattuna ylimääräistä "kravattilisää" soittimen ulkonäön ja tunneperäisten syiden takia.

Jos ja kun näitä ostoajatuksia tulee mieleen, on aina hyvä aluksi selvittää kohteen huolellisella tutkimisella, onko soitin (sen ikä huomioiden) virheetön (myös sisäpuolelta tarkasteltuna) ja hyvässä soittokunnossa. Seuraavaksi joutuu miettimään, osaanko tarvittaessa itse kunnostaa sen asianmukaisesti ja oikein, vai täytyykö tukeutua ammattilaisen apuun. Jälkimmäisessä tapauksessa on syytä varautua vähintään useiden satojen eurojen lisäkustannuksiin. Tämä ei tietenkään ole mikään huono vaihtoehto, etenkään jos soittimen on saanut asiallisella hinnalla ja se on kaikin puolin mieluisa. Pelkästään kunnossa oleva viritys on jo hintaan vaikuttava tekijä. Ja jos on rehellinen itselleen, on vielä kysyttävä, täytyykö minun mahdollisessa myyntitilanteessa saada joskus omani pois, jos satunkin löytämään vielä paremman ja kiinnostavamman kohteen. Haitarikuume saattaa olla joskus aika vaarallinen tauti (ainakin lompakolle)!

Laitoin koko jutun uudelleen - on niin perusteellinen selvitys.  Itse olen iältäni 70+v vanhojen soittopelien innokas soittaja.  Minä hankin aikoinani Kouvolan Kravatin lähinnä sen soinnin takia (isäni oli mukana haitaria testaamassa).  Kravattiin tehtiin ns. täyshuolto ja annettiin takuu loppuelämäkseni.  Hintaahan kertyi kaikkineen liki 3000 euroa - mutta en valita.  Tykkään!  Viipurin kukkamallin tulin ostaneeksi "poikkikulmalta".  Siihenkin tehtiin kunnon huolto, joten soitan sitäkin mielelläni.  Kouvolan Fantasia oli kiinnostukseni sen harvinaisuuden vuoksi.  Tuli ostettua.  Sekin huollettiin priimakuntoon.  Kaikki pelini olen hankkinut tarkan harkinnan mukaan.  Olen ollut hankintoihini erittäin tyytyväinen.  Kaikki pelini saavat "tuuletusta" säännöllisesti.  Mikään ei ole pelkästään hyllyn koristeena.

PS Tumasava sai muuten ansiokkaasta kirjoituksestaan karman!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Teme

Onpa taas vähän ylihinnoitteltu soitin
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Harmonikka_37379726.htm?ca=18&w=3

Luulen että tässä on kyseessä puhtaasti tietämättömyys.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

poikkikulma

Tuo on ihan outo Haitari  ???
Nettimarkkinan puolella osastossa muut soittimet sen sijaan on hintava Kukkola ja Knit vain 2200 e hee .
Kovin on tieto oikeasta hintatasosta , mettäsä  ::) :)
Mauno  :)

olli

Lainaus käyttäjältä: Teme - 09-06-2017, 13:11:03
Onpa taas vähän ylihinnoitteltu soitin
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Harmonikka_37379726.htm?ca=18&w=3
Luulen että tässä on kyseessä puhtaasti tietämättömyys.
Haitarihan on made in DDR.  Itsekin aloitin 1980-luvun alkupuolella vastaavalla haitarilla - nimi oli vain "Grandioso Romance" - maksoin siitä 900 markkaa silloista rahaa!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Teme

Hopeahäkki länsinaapurissa, palkeen kuvio sopii,  mutta basson siksak-kuvio pistää silmään. Liekö saanut tehtaalta tämmöisenä vai onko 'tuunattu'.

https://m.blocket.se/dalarna/Dragspel_Kouvola_4_korigt_cassotto_72549788.htm?ca=11&w=3
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

poikkikulma

Nyt on tähän saakka myynnissä HALVIN Kouvolan Casotto 50 mitä minä olen nähnyt vain 1500 e , voi taivahan talikynttilät . Ovat nuo minu mielestäni kyllä vielä tänä päivänä vähäsen arvokkaampia mutta jokainenhan saapi myydä sillä hinnalla minkä parhaaksi näkee . ??? ::)
Mauno  :P 

maestro

Olen kuullut,että joku 50 casotto olisi sisältä halki jostain kohti ja vuotaa siksi aika reilusti.... En tiedä missä se on enkä sitä kumman värinen.....  Sellainen varmaan pudottaa hintaa jonkun verran....
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Teme

Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

poikkikulma

Tuo Jorma Kangas ostelee aina silloin tällöin Blocket torilla myytäviä Haitareita ja joppaa niitä sitten Suomessa , usein näkee myynnisssä hänen Haitareitaan täälä toreilla .

Blocket torilla oli viime vuonna myynnissä sininen Kouvolan kolmirivinen Kravattimallikin mutta se meni niin nopeesti että kun toisen kerran ajattelin katsoa sitä ihan ostomielessä niin se oli jo mennyt ,en tiedä menikö tänne Suomeen vai minne mutta oli erikoinen malli kaunis ja tosiaan kolmirivinen vaalean sininen .

Muuten tuon myynnissä oleva Kouvolan 50 Casotto 1500 e on samanlainen kuin omanikin oli 1983 vuosimallia mutta se ero niissä on että omassani oli myös nuo diskantti koplaritkin täysin mustat ja bassokoplareissakaan ei ollut niitä koristetimantteja kuten ei ole tuossakaan siis täysin musta oli oma 50 Casottoni ja myin sen 28 vuoden käytön jälkeen pois kun siirryin näihin antiikki Haitareihin soitankin ainoastaan nykyään vain niillä .

Noilla toreilla aina näkyy yllätyksiäkin puoleen ja toiseen .
Myös tuo Sampo Gull myy Haitareitaan tuola torilla mutta hinta niillä nousee näköjään koko ajan hee ei taida kauppoja ihan heti tuolla systeemillä tulla  :P
Mauno  :P

Tommi87


poikkikulma

Joo olis näköjään pikku kravatti myynnissä. Paha sevaan on sieltä ostaa hakea täytyy itse jos meinaa ostaa lähettämällä ei taida ehjänä perille tulla . Hinta on tosi halpa  ???
Mauno  :P

poikkikulma

Huomenta  :P
Nopeesti sieltä Bloketista Kravatti lähti ,kaverin kanssa jo eilen aamusta keskusteltiin tuosta että kyllä se sieltä äkkiä lähtee kun nää härmäläiset sen huomaa  :P Ruotsalaiset pitää haitarinsa hyvässä kunnossa ova yleensä lähes virheettömlä  ???
Mauno  :P

poikkikulma

Kyllä on jälleen hinnoiteltu harmonikat hiukan kalliinpuoleiseksi  ??? Tuota Suomi Harmonikkaa olin aikeissa itsekin ostaa  vuosi sitten Simo Hietalalta paljon halvempaan hintaan . Nyt näköjään uusi omistaja myypi sitä  ::)
Samoin tuo suomen soitin on myös kalliinpuoleinen siisti kyllä kuvissa on miten lie sitten koneistot ja kielten kunto ???
Hienoja Harmonikkoja ovat kyllä molemmat  :P Suomi Harmonikkaa varsinkaan ei usein myynnissä näy ovat harvinaisia .
Mauno  :P

pianohessu

Näkee usein ilmoituksissa myytävänä olevan "antiikkiharmonikan". Mikä on antiikkiharmonikka? Muistan joskus kuulleeni että antiikkia on huonekalu joka on yli 100 vuotta vanha. Miten asiat ovat harmonikan kohdalla?

ftamt

Kyllä antiikki on yksiselitteisesti yli sata vuotta vanhaa oli esine mikä tahansa. Osa 1- ja 2-rivisistä on jo saavuttanut tämän rajan. Tulevaisuudessa myös isommat harmonikat tulevat tähän ikään. Kukaan ei pysty kuitenkaan sanomaan tarkalleen minä vuonna harmonikka on valmistettu, koska samaa mallia on valmistettu usean vuoden ajan. Sameli Elomaan ja Oy Harmonikan soittimet pystytään jo ajoittamaan vuoden tarkkuudella, mutta niidenkin kohdalla saa odottaa vielä monta vuotta maagisen 100 vuoden täyttymistä. On ehkä parempi puhua vain vanhoista harmonikoista tai keräily harmonikoista. Englanninkielisissä maissa nämä ovat Vintage harmonikkoja.
Toivo

ftamt

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 07-07-2017, 08:31:24
Kyllä on jälleen hinnoiteltu harmonikat hiukan kalliinpuoleiseksi  ??? Tuota Suomi Harmonikkaa olin aikeissa itsekin ostaa  vuosi sitten Simo Hietalalta paljon halvempaan hintaan . Nyt näköjään uusi omistaja myypi sitä  ::)
Samoin tuo suomen soitin on myös kalliinpuoleinen siisti kyllä kuvissa on miten lie sitten koneistot ja kielten kunto ???
Hienoja Harmonikkoja ovat kyllä molemmat  :P Suomi Harmonikkaa varsinkaan ei usein myynnissä näy ovat harvinaisia .
Mauno  :P
Kyllä Suomen Soittimet on ihan paskoja harmonikkoja heikkojen koneistojensa takia. Hyviä kieliä niistä kuitenkin voi löytää. Viljo on tekemässä kolmesta Suomen Soittimesta yhtä hyvää harmonikkaa, mutta kaikissa on loppuun kuluneet koneistot, joten osia on etsittävä muualta. Tämän tehtaan tuotteita kannattaa kyllä välttää, ellei saa vain vähän soitettua peliä käsiinsä. Varaosiksi kielien, näppäimien ja kielien takia kannattaa ostaa, jos saa oikein halvalla. Olen tavannut kymmenien Suomen Soittimien joukosta vain kaksi hyvää yksilöä. Hyvät soittajat vierastivat niitä jo uutena, koska tiesivät niiden huonomman laadun. Tunnetuista soittajista vain Toivo Mannisella oli hetken aikaa Olympia-malli, koska sai sen edullisesti tai ilmaiseksi käyttöönsä. Ehkä tämäkin soitin petti rajun soittajan rajussa käsittelyssä.
Toivo

poikkikulma

Olen Pianohessun ja Toivon kanssa samaa mieltä tuosta "antiikkil" nimestä , jotenkin se tuntuu minusta ainakin loukkaavalta tuo antiikki sana kun hienoa toimivaa Haitaria haukutaan antiikkiseksi . Itse puhun aina Ko
uvolaisista ja Viipurilisista enkä antiikkisista  ::) Suomen Soittimia en tunne juurikaan joten asiantuntijana Toivon lausuntoon kyllä uskon täysin , olen kuullut kyllä muiltakin saman suuntaisia kommentteja  samoin Viljokin kommentoi jo tuota Haitaria tuola toisessa osastossa kun myyjä kyseli sen käypää arvoa , no tekee niin kun tahtoo kun ei kerran puhetta usko .
Mauno :P