Suomen Harmonikkaliitto

Hanurin viritys

Aloittaja eikkajuhani, 29-01-2015, 18:00:38

« edellinen - seuraava »

eikkajuhani

  Tämä aihe on minulle pieni mysteeri, mitä siis tapahtuu hanurin väräjävälle kielelle kun sitä viritetään ?  Koskaan en ole tuota prosessia päässyt näkemään.  Oman hanurini kielistä olen toki nähnyt monenkin laisia `naarmuja` sekä jonkinlaisia hiontajälkiä !  Eikö tuo kieli pitäne tukea jotenkin ennen käsittelyä ja onko se `helposti` liikkumassa pois kohdiltaan, siis tuon aukon päältä jossa sen pitäisi `vapaalehdykkämäisesti` väristä ??  Meniköhän osastolle tyhmät kysymykset ?
??? :-[ ;)

  Eikkajuhani 
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

ftamt

On tätä käsitelty jossain jo aikaisemmin. Yksinkertaisuudessaan, jos kieltä viilataan päästä, niin viritys nousee ja keskeltä viilattaessa ääni laskee. Jos kieli on niitattu laattaan kunnolla kiinni, niin ei se viilatessa mihinkään liiku. Jos liikkuu, niin se on keskitettävä aukon päälle ja niitattava tiukempaan. Virittäessä on huomioitava muitakin asioita, mutta jatkakoon joku tästä.
Toivo

Rokka


ftamt

Porakoneviritys ei ole suositeltavaa, koska se ohentaa kieltä yhdestä paikasta. Saksalaisissa halpahaitareissa näkee välillä pahasti kalvettuja kieliä. Ammattivirittäjät Suomessa ja Italiassa käyttävät viiloja ja hienoa hiomapaperia. Tuossa laitettiin tyypillinen saksalainen "niskanaula" kielen päähän.
Toivo

EP

Mielenkiintoinen juutuubi video, valaisee asiaa.
Vaan ei tuohon kannata itse ehkä alkaa? ..paitsi hätätapauksessa!  ;D

olli

Lainaus käyttäjältä: EP - 30-01-2015, 15:10:54
Mielenkiintoinen juutuubi video, valaisee asiaa.
Vaan ei tuohon kannata itse ehkä alkaa? ..paitsi hätätapauksessa!  ;D
Ei edes hätätapauksessa :D   Ammattilaiselle vaan viritettäväksi, tulee kerralla kunnon tulos ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

EP

Lainaus käyttäjältä: olli - 30-01-2015, 15:46:16
Lainaus käyttäjältä: EP - 30-01-2015, 15:10:54
Mielenkiintoinen juutuubi video, valaisee asiaa.
Vaan ei tuohon kannata itse ehkä alkaa? ..paitsi hätätapauksessa!  ;D
Ei edes hätätapauksessa :D   Ammattilaiselle vaan viritettäväksi, tulee kerralla kunnon tulos ;D

No jos tietää mitä tekee, eikä tee mitään peruuttamatonta niin..
Tollasta kotikäytössä olevaa harmoonia ei viitsi lähteä huoltoon kuskaamaan, toisaalta ei nyt ole aihettakaan.

Rokka

Ei se muutaman epävireisen kielen vireeseen saanti niin kummoinen toimenpide ole, etteikö kotikonstein onnistuisi. Tarvitaan kromaattinen viritysmittari ja pieniä viiloja. Ohut timanttipuikko on myös hyvä olla.
Muutaman sadan euron arvoista haitaria ei kannata ammattivirittäjälle viedä, lasku on helposti 500 €.
Monesti haitarin myynti-ilmoituksessa mainittu, että "viritys tarkastettu", on kokonaan eri asia, kuin soitin viritetty.
Haitarin virityksestä maksetaan usein turhaan useita satoja euroja, kun saattaa olla, että vain muutamaa kieltä tarvitsee viilata. Virittäjä laskuttaa kuitenkin täydestä virityksestä.

Netistä voi myös ladata viritysohjelman, jolla voi tarkastaa virityksen. Ei tarvitse välttämättä ostaa viritysmittaria. Tarvitset tietokoneeseesi lisäksi mikrofonin.
Jokainen äänikerta tarkastetaan erikseen ja molempiin suuntiin paljetta käyttämällä.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 30-01-2015, 18:38:04
Ei se muutaman epävireisen kielen vireeseen saanti niin kummoinen toimenpide ole, etteikö kotikonstein onnistuisi. Tarvitaan kromaattinen viritysmittari ja pieniä viiloja. Ohut timanttipuikko on myös hyvä olla.
Muutaman sadan euron arvoista haitaria ei kannata ammattivirittäjälle viedä, lasku on helposti 500 €.
Monesti haitarin myynti-ilmoituksessa mainittu, että "viritys tarkastettu", on kokonaan eri asia, kuin soitin viritetty.
Haitarin virityksestä maksetaan usein turhaan useita satoja euroja, kun saattaa olla, että vain muutamaa kieltä tarvitsee viilata. Virittäjä laskuttaa kuitenkin täydestä virityksestä.

Netistä voi myös ladata viritysohjelman, jolla voi tarkastaa virityksen. Ei tarvitse välttämättä ostaa viritysmittaria. Tarvitset tietokoneeseesi lisäksi mikrofonin.
Jokainen äänikerta tarkastetaan erikseen ja molempiin suuntiin paljetta käyttämällä.

Säännöllisesti huolletussa (viritetyssä) soittimessa tuo viritys on aina oikeastaan vain virityksen tarkistus, harvoinhan tilanne on se, että kaikki kielet olisivat epävireessä. Toisaalta arvokas, tuhansia euroja maksanut soitin kannattaa kyllä viedä ammattilaiselle, hän osaa samalla tarkistaa soittimesta muitakin asioita mitä sille ehkä tarvitsee tehdä virityksen lisäksi. Soittimen huolto kun käsittää muutakin kuin virityksen. Ei se 500€ huollosta niin paljoa ole kun tuota ei kuitenkaan vuosittain tarvitse maksaa. Huollettu soitin myös pitää arvonsa paremmin.

usko

Latasin netistä tuollaisen ilmaisen kromaattisen viritysmittarin androidi tablettiin. Aivan mahtava vehjes. Näkee että on(ko) soitin vireessä. Mulla on pari kitaran mittaria, toinen on kromaattinen, mutta niistä on patterit loppu, ja taitaa patterit maksaa enemmän kuin mittarit. Ja netistä ilmatteeks sata kertaa parempi. Ja tietenkin, jos tarvii virittää niin ammattihenkilölle vie.

oh3ko

Olen googlannut netistä harmonikan virityksen/huollon hintoja.
Moni siellä kyselee hintaa ko. asiaan, vaan eipä sieltä löydy.
Lukuja kierretään kuin kissa kuumaa puuroa. Jokainen "alan mies" vaan kertoo kuinka tärkeää on harmonikka huoltaa, mutta suoraan kysymykseen ei kukaan vastaa.

Otin yhteyttä erääseen firmaan, siellä kerrottiin melkoisen rasvainen hinta ja jos on muuta vikaa + tuntiveloitus, joka sekin oli lääkärin taksoja.

Sain käsityksen tarjouksesta kuin joutuisin jättämään piikin auki ja hinta voisi kohota miten tahansa.

olli

Käytin ammattilaisella.  Virityksen hinta oli: 3-äänikertainan 150 euroa, cassotto 250 euroa.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

oh3ko

Pieniä ne on silakat joulukaloiksi.
Perushinta 650€ + lisät 50€ tunti, että silleen.

ftamt

#13
Uusissa vähän käytetyissä harmonikoissa on helppo arvioida virityksen tarkistukseen mennyt aika. Vanhoissa ja etenkin antiikkihaitareissa työaikaa on mahdoton arvioida etukäteen. Edessä saattaa
olla kielien ja vahan poisto kielipenkeistä. Sitten kielien pesu ja ainakin osittain uusien nahkojen laitto.
Pahimmassa tapauksessa joku kielilaatta on vaihdettava katkenneen tai väsyneen kielen takia. Jos viritys on pahasti pielessä, niin harmonikan voi joutua virittämään kolmekin kertaa ennen kuin kielet asettuvat oikeaan viritykseen. Tämän jälkeen virityksen hinta voi tuntua kalliilta. Siltikään rehellinen asiakasta arvostava virittäjä ei kehtaa pyytää täyttä hintaa, vaikka todellisuudessa työtä on ollut paljon arvioitua enemmän. Moni virittäjä ei mielellään ota kovin vanhoja soittimia korjattavaksi, koska tietää, että niissä on paljon enemmän työtä. Sitten on myös paljon harmonikkoja, joita tee-se-itse kotitarvekorjaajat ovat pilanneet monin tavoin. Kyllä kannattaa viedä tunnetulle korjaajalle, jonka työ on laadukasta ja hinta työstä kohtuullinen. Malttia, kilpailuttaminen on tässäkin valttia. Kannattaa ottaa myös etukäteen selvää hanurimekaanikon maineesta. Alallahan on monenlaista yrittäjää.

Toivo

olli

Käytin Kravattini artesaanilla noin 10 vuotta sitten.  Kielilaatat irroitettiin ja pestiin, nahat uusittiin ja sitten viritettiin peli.  Hinta oli tuolloin 1200 euroa.  Nyt lienee sitten jo enemmän.  Kuten Toivo kertoi, vanhoissa peleissä on enemmän tekemistä.  Artesaanikin kertoi tuolloin, ettei hän lähde virittämään vanhaa peliä ellei samalla uusita nahkoja.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

#15
Kylläpäs täällä on turistu. Tässä työpäivän ohessa vastailen omalta osaltani. Ehkä vähän pitkä kirjoitus, mutta avaudutaan nyt sitten kunnolla:

Virityksen hinta riippuu kielien lukumäärästä. Lasken virityksen hinnan suoraan tämän perusteella. Joskus pääsen tuntihinnoille, mutta pääsääntöisesti en. "Vanhan ajan" harmonikan viritän noin 550 euroon, Kouvolan Casotto on samaa luokkaa. Cassotoissa hinta on hieman korkeampi. Ammattilaissoittimen (kunnon bayan) hinta on siellä alkaen 800 euroa. Oma hintatasoni on alhainen vrt. moneen muuhun liikkeeseen. Osa syynä tähän on se, että minulla on yllättävän alhaiset kiinteät kustannukset. Kaikki mahdolliset kustannukset on kilpailutettu ja niin edelleen. Harmonikan täyshuolto noin 1900 euroa ilman korjauksia, vain huoltoa.

Kritisoin aina tätä virityksen tarkistamista terminä. Se tarkoittaa äänien kuuntelemista. Virityksen tarkistamiseen ei tarvita ensimmäistäkään mittaria vaan tarkistus tehdään korvakuulolta. Usein riittää, että kuuntelee pelkästään oktaavit, joskus käytän myös kvinttiä ja kvarttia kuuntelun yhteydessä. Näin varsinkin, jos kyseessä on ammattilaisen soitin. Kun soitin viritetään, niin se kannattaa virittää kokonaan. Näin siksi, että esimerkiksi  diskantin ja basson välinen vireysbalanssi pysyisi kuosissa. Viritysmittaria tarvitaan mm. viritystason määrittelemiseen ja joskus vähän harvinaisemmissa viritysjaoissa se on oikein oiva työkalu. Virityksen korkeus myös vaihtelee. Yhden asteen lämpötilaero on jo merkittävä virityksen aikana, joten siksi pyrin tekemään yksittäiset viritykset samanlaisen sääolosuhteiden aikana. Ikkunoissani on UV-kalvot, jotka heijastavat myös jonkin verran lämpösäteilyä pois. Ilmastointilaitetta ei vielä ole ja sen asentaminen tähän kiinteistöön saattaa osoittautua myös hankalaksi ellei mahdottomaksi.

Yleisesti ottaten virityksestä mainittakoon, että yksikään ammattilainen ei tiedä virityksen lopputulosta ennen kuin soitin on viritetty. Ääni ääneltä soittimen luonne alkaa antaa itseään ilmi virittäjälle. Olen silloin tällöin joutunut toteamaan asiakkaalle, että soitinta ei voi virittää. Yksinkertaisesti voi olla huonoja kielisarjoja, joista ei päällepäin näe mitään virheellistä. Vahat kunnossa, venttiilit kunnossa, mutta ei pysy vireessä. Näin vaan voi käydä. Tämä ei ole pelkästään asiakkaan harmi, mutta se on myös virittäjälle (ainakin minulle) henkilökohtaisesti raskasta, koska en voi lunastaa asiakkaalle annettua lupausta virityksestä. Jokainen kunnon huoltaja kertoo asiakkaalleen riittävän tarkasti soittimen huollosta. Olen nähnyt soittimia, jotka ovat "viritetty" "ammattilaisella" ilman, että se olisi edes saatu vireeseen! Jos korjaan vain "pahimmat pois", niin silloin menen tuntiliksalla, en urakkapalkalla.

Omat tuntihinta on 45 euroa. Hinnaston päivitys tapahtuu tammikuun kuluttajahindaindeksin julkaisun jälkeen (taitaa olla yleensä n. 14.1.). Tämä hintataso riittää siihen, että en saa pidettyä kunnon kesälomaa (puhumattakaan lomarahoista). Jos haluan riittävästi rahaa myös kesäloman viettoon, tuntihintaa pitäisi korottaa. Nyt myös perheeseeni on tulossa esikoinen, niin joudun arvioimaan tuntihintaa erikseen sitten vuoden alussa. Monet työkokonaisuudet ovat minulla työkokonaisuushintoja. Näin arviointi on helpompaa kuin pelkän tuntimäärien arvioiminen. (Toki työkokonaisuudet pohjautuvat jokseenkin tuntihintaan).

Mutta noin niinku muuten: töitä on paljon enkä ole kuullut valituksia, että ammattilainen olisi kallis. Itse asiassa tänä vuonna näyttäisi tulevan liikevaihtoennätys. Viime viikolla sisään tuli kahdeksan harmonikkaa, sain kolme valmiiksi. Kysyntä on siis tällä hetkellä aivan huipussaan, eikä ole edes syysruuhka. Ei sovi kuitenkaan ylpistellä asian kanssa, sillä jokaista työtä kohtaan pitää olla nöyrä ja jokaisen huollon pitää olla laadultaan parasta mahdollista. On ollut positiivista kuulla, että asiakkaat ovat kehuneet minua kavereilleen ja siksi olen saanut heidän kauttaan lisää korjauksia. Hyvä kello kauas kuuluu...

Meillä (harmonikka-alan) yrittäjillä on omat reaaliteettimme verotuksesta, YEL-maksuista ja muista kiinteistä kustannuksista johtuen. Monet työttömänä saavat isomman eläkekertymän kuin monet soitinrakentajat suomessa. Tähän siis kuuluvat oman ammattikuntani lisäksi kielisoitinrakentajat. Käytettyjen harmonikkojen myyjätkin joutuvat maksamaan myydyn soittimen voitto-osasta verot. Hintataso on siis vääjäämättä korkeampi kuin trokarien ja vapaan markkinoiden harmonikkamyynnissä.

Mutta on tämä sen väärtti. On ihanaa pitää omia aikatauluja ja tehdää tarkkaa työtä. Usein paljon tarkempaa, mitä asiakkaat edes vaativat tai kuvittelevat. On ihanaa kävellä töihin välittämästä aamuruuhkista. Tähän astisella urallani eniten arvostusta ovat antaneet soittimen keräilijät, niiden historiasta tietävät ja käsityöläiset. Työtarjouksia on tullut jopa Uudesta-Seelannista asti. Eniten harmia ovat tuottaneet ihmiset, jotka eivät maksa laskujaan tai jotka väkisin tinkaa "no eihän tästä nyt mitään kuittia tehdä". Se lause on minun henkilökohtainen tupo-neuvottelu, johon en voi suostua. Kuinka moni palkkatyöläisistä suostuu helpolla esim. 24 % tuntipalkka-alennukseen?

Kait tässä ainakin osalle riittää aihetta kommentointiin. Nyt takaisin työnteon pariin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

usko

Kyllä Viljo pärjää alalla, nuori, fiksu, taitava ja ahkera kaveri, ja lisäksi massiivisesti täälä wintternetin ihmemaassa.
Yrittäjillä yleensä kaksi sudenkuoppaa, hinnoittelee ittesä pihalle, tai päästää huonoa työtä käsistään jolloin alkaa pahakello kilikattaan...
Viiskymppiä tunti ei ole paha, jos se on tehokas tunti.

olli

Lainaus käyttäjältä: usko - 25-07-2016, 14:59:26
Kyllä Viljo pärjää alalla, nuori, fiksu, taitava ja ahkera kaveri.
Yrittäjillä yleensä kaksi sudenkuoppaa, hinnoittelee ittesä pihalle, tai päästää huonoa työtä käsistään jolloin alkaa pahakello kilikattaan...
Viiskymppiä tunti ei ole paha, jos se on tehokas tunti.
Mainostan Viljon ammattimaista asennetta!  Fantasiani sai aivan uuden elämän!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Tässä tuli nyt alan huippuammattilaisen Viljon tietopaketti työn hinnoittelusta ja perusteluista. Itse olen mainostanut Viljoa joka käänteessä ja kehoittanut  viemään harmonikan hänelle laitettavaksi. Tuota
tinkimistä minä en myöskään ymmärrä.
Toivo

olli

Virittämisestä mitään sen enempää ymmärtämättä, tuli mieleen: "Mittarilla tarkistetaan A-sävel - 440, 442, 443 hertziä, mitä mikin soitin ja soittaja haluaa.  Loput viritetään "korvalla"!  Jos haluaa matemaattisen virityksen, niin digisoitin Roland on sitten "täysin vireessä"!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!