Suomen Harmonikkaliitto

Käsi särkee

Aloittaja kallek, 18-02-2017, 17:00:51

« edellinen - seuraava »

kallek

Tulipa mieleen kysäistä täältä...
Mulla on alkanut kyynärvarsi särkeä usein, kun soitan jotain nopeita kappaleita.
Onko jollakulla jonniinlainen voimisteluvinkki tms. jolla vaivasta pääsisi eroon?

Giulietti

Todennäköisesti käden huono asento aiheuttaa jännitystilan ja siitä seuraa tuo särky.

maestro

Samaa mieltä edellisen kanssa,olkaimet väärin säädetty...?
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

kallek

Enpä oikeen usko. Ei tarvitse edes soittaa. Jos roikotan kättä ihan vapaasti ja liikutan sormiani nopeasti jonkin aikaa, sama tulos. Jonkinlaista lihasten jäykkyyttä käsittääkseni.

mlut

Minulla oli myös erilaisia vaivoja käsien ja hartian seudulla 'soittajanurani' alkutaipaleella, varsinkin. Oman tulkintani mukaan suurin syy oli se, että soittelustani puuttui rentous. Yritin liian vaikeita juttuja osaamiseeni nähden. Edellisissä viesteissä on mainittu tärkeitä asioita, joihin voi lisätä vielä sen paljon puhutun sormitustekniikan. Minua on auttanut selvästi jumppa, jota edelleenkin harrastan. Työnnän kädet suoraksi ylös ääriasentoo joksikin aikaa. Kädet koukussa pyöritän hartianiveliä niin, että hartialihaksissa tuntuu. Pyörittelen ranteita kumpaankin suuntaan. Hieroskelen kyynärvarsia ja hartioita. Peukulla jystän lihaskovettumaa, joka helposti syntyy kyynärnivelen sisäpinnalle. Pyörittelen päätäni. Sauna on hyvä paikka hieroskelemiseen ja reentoudesta yritän muistuttaa itseäni aina.

kallek

Kiitos jumppaneuvoista. Noita edellisiä neuvoja vähän eppäilen, kun oon sentään yli 40 vuotta soitellu, ja vaiva on tullu vasta ihan viime vuosina.
Kait se ikäki jotain tekee...

mlut

Ainakin vähemmän kestää rasitusta iän myötä ja levon ja huollon tarve kasvaa.
Vielä yksi hyvä treeni on suoristaa sormet äärimmilleen, mahdollisimman erilleen toisistaan, sitten takaisin nyrkkiin, sormet suoraksi jne.. Jos kipu ei tunnu hellittävän kannattanee kokeilla Mobilatia tai vastaavaa tulehdus-kipu geeliä. Soittotaukokin voisi joskus olla viisasta. Jos vaivan takana on jokinlainen jännetulehdus, voi soitot olla soitettu pitkäksi aikaa, hoitamattomana. Tämmöisiä tilanteita ja ajatuksia on ainakin omalla kohdallani tullut vastaan.

kallek

Noo, soittotauko ei varmaankaan auta. On harjoittelu jääny ihan luvattoman vähiin. Eikä varmaankaan mitään tulehdustakaan oo. Kyllä hitaampia kappaleita voipi soitella vaikka kuinka kauan. Vaiva tulee vaan tosi vikkelien kappaleiden soitosta.
Kyllä se jonniinlaista lihasjäykkyytä on. Voimistelemalla varmaankin, tai toivottavasti,  korjaantuu. Kiitos vinkeistä!

Teme

Mulla oli noin vuoden harjottelun jälkeen samoja oireita. En niinkään osannut aluksi niitä yhdistää soittamiseen, eikä ne toki yksin siitä tullukaan, mutta soittaminen oli aika suuri yksittäinen tekijä. Varmaan suurin oli kuitenkin kannettavan tietokoneen tasohiiren käyttö, käsi vähän huonossa asennossa. Alkoi puristusvoima hävitä oikeasta kädestä ja 'käskytys' ei oikein toiminut enää samalla tavalla kuin aiemmin. Kävin tutulla fysioterapeutilla kuka totesi että kyynervarren lihakset on umpijumissa ja kun jumia seurasi niin hartiat ja lapojen väli myös oikealta puolelta jumissa. No siihen auttoi sitten muutama hierontakerta, venyttely, jumppa ja pieni soittotauko...tai no, en nyt kokonaan malttanut olla soittamatta mutta vähensin soittamista huomattavasti. Opettelin myös käyttämään hiirtä ja tasohiirtä vasemmalla kädellä.

No mikä tämän sitten aiheutti - vaikea sanoa, mutta varmaan huono soittoasento (tuoli jota silloin käytin oli huono), ehkä käden huono tai väärä asento vaikka siihen yritin kyllä keskittyä. Nuoteissa olevia sormituksia olen yrittänyt ainakin alkuun noudattaa, kunnes omasta mielestäni olen löytänyt paremmat. Onko ne lopulta parempia, en osaa sanoa.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

kallek

No toi saattaiski olla hyvä idea! Vaihtaa hiiri vasempaan käteen. Näin vielä kun sitä käyttää ihan jatkuvasti töissäkin. Töissä on sentään rannetuki, mutta kotona ei oo semmostakaan.

Teme

Suosittelen ehdottomasti. Alkuun tuntuu oudolta mutta nopeasti tottuu. Toki jos jotain supertarkkaa joutuu tekemään niin kestää kauemmin ennenkun tarvittava koordinaatio löytyy, mutta peruskäytön oppii nopeasti.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

kallek

Eka päivä tehty hiiritöitä vasurilla. Kyllä se aika hyvin sujuu. Mä kun kirjoitankin molemmilla käsillä. (Jos on kaksi kynää, niin joskus yhtä aikaakin :) )