Suomen Harmonikkaliitto

Kyllästyminen hanurin soittoon

Aloittaja Reppumies, 04-10-2016, 18:42:31

« edellinen - seuraava »

Reppumies

Hyvä Olli. Siinähän olisikin hyvä aihe , miten itsekukin harjoittelee. Ja miten kappale otetaan haltuun.Tästä voisi saada itsekukin hyviä vinkkejä, miten opetellaan. Jokaisella on varmaan vähän eri tyylejä. Päämärä on kuitenkin sama, tulla hyväksi soittajaksi.

jouni

jeps,,kyllähän se välillä tympii harjoitella,varsinkin samoja kipaleita:))itse pidin reilu viikontaukoa,etten nykässykkään soitinta..niin sel jälkeen oli taas eri mukava soitella..liika harjoittelukaan ei ole kuulema hyväks??mitenkä lie muilla:))

mahu

Olen itse myös nyt ottanut tavoitteeksi harjoitella kappaleita enemmän eikä pelkästään soitella kunnes virheet katoaa. Erittäin huono tapa ollut opetella. Nyt yllätyksekseni kuitenki huomannut että jatkuva hitaasti ja tarkasti harjoittelu ei välttämättä etene vaan välillä täytyy repäistä kovalla temmolla harjoiteltu osa läpi ja siitä taas palata uudelleen hitaaseen. Nopeasti soitettuna se tuo uutta näkökulmaa treenattuihin tahteihin ja harjoitellun sormituksen ongelmat nopeissa lirutuksissa löytyy myös. Kappale nytkähtää taas palan eteenpäin.

htoyryla

#23
Otinpa eilen illalla kaksirivisen ja aloin soittaa, pitkästä aikaa. Yllätyin sitä soittamisen iloa ja meininkiä ja kuinka sormet hyppivät ja leikkivät siinä näppäimillä ja palje kääntyi sinne tänne. Täytyy alkaa tuota kaksirivistä harrastaa taas enemmän. Sen kanssa on soittamisen meininki ja ilo, kun soittaa niinkuin hyvältä tuntuu. Siinä mulla tuli mieleen, että jollain lailla kaikki sormituskeskustelut on vaikuttaneet siihen miltä viisirivinen mulle nykyään tuntuu. Pitäisi niin ja näin eikä noin, ja jos ei niin on oppimishaluton jääräpää  ;) Kyllähän mä aikani kokeilin niitä sormitusjuttuja, mutta niistä tuli pääasia siinä eikä musiikista, ja musiikin takia mulla on soittimia. Ja kun ei viisiriviseen pitemmän päälle kuitenkaan voi panostaa aikaa niin paljon mitä kunnollinen opiskelu vaatisi. Viulu on sitten mulla sitä varten että pidän oppimiskykyä yllä... eihän se hyvin niin soi mutta kiinnostava kokemus jo sinänsä tässä melkein kuusikymppisenä, ja nyt ainakin tajuaa millaisia motorisia haasteita vaikkapa jousikäden kanssa on.

mahu

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 12-01-2017, 19:49:08
Yllätyin sitä soittamisen iloa ja meininkiä ja kuinka sormet hyppivät ja leikkivät siinä näppäimillä ja palje kääntyi sinne tänne. Täytyy alkaa tuota kaksirivistä harrastaa taas enemmän. Sen kanssa on soittamisen meininki ja ilo, kun soittaa niinkuin hyvältä tuntuu.


Joo, tätä täytyy kompata. 2-rivisellä ku soitat ei tule kukaan sanomaan että soitat väärin tai miten ylipäätään pitäis soittaa. Paitsi, nykyään kuulemma pelimannimestaruuskilpailuissa tuomaristona pyörii akateemista porukkaa jolta on alkanut kuulua sormituksiin jne. puuttuvia kommentteja. En oikein sulata tätä, että sata vuotta vanha perinne on nyt mukamas väärin ja siitä rokotetaan pisteissä.


Sama kappaleissa. Ainahan sitä uskoutuneet 5-rivisen soittajat vikisevät että 2-rivisellä ei kappaleet kuulosta oikeilta, mutta pääasia onki että soittajalla ja yleisöllä on mukavaa.

Johan

Edellisiin kommentteihin vahva peukutus!

Erästä laulua lainaten: "...mä soitan niinkuin tahdon enkä niikuin neuvotaan...".

Kaikkien meidän ei  tarvitse olla maailmanmestareita saadaksemme elämäämme iloa harrastuksestamme.

Alussa on 56 vuosi harmonikan kanssa, kyllästymisestä ei vielä ole havaintoa;-)

Johan 

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 13-01-2017, 08:49:21
Erästä laulua lainaten: "...mä soitan niinkuin tahdon enkä niikuin neuvotaan...".

Kaikkien meidän ei  tarvitse olla maailmanmestareita saadaksemme elämäämme iloa harrastuksestamme.

Hyvä kun muistutit tuosta laulusta. Onhan tuo rivi ollut mulla mottonakin, ellei täällä niin jollain muulla foorumilla. Tuo laulu on ollut mulle niin tärkeä että tein siitä meänkielisen käännöksen joskus, "mie pellaan niinko tykkään enkä niinko neuvothaan".

Mulla vain on vielä semmoinen ominaisuus että turhan moni asia kiinnostaa, niin soittimissa kuin muissakin asioissa. Oppimishaluttomuus ei ole mun ongelma, vaan että olisi niin paljon kiinnostavaa opittavaa, kaikkea ei vain kerkiä.

Hambo på logen muuten menee mukavasti kaksirivisellä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 12-01-2017, 22:12:36
Sama kappaleissa. Ainahan sitä uskoutuneet 5-rivisen soittajat vikisevät että 2-rivisellä ei kappaleet kuulosta oikeilta, mutta pääasia onki että soittajalla ja yleisöllä on mukavaa.

Mä olen aina muutenkin sovittanut kappaleet omasta päästäni, oli soitin mikä hyvänsä. Ja muistuu mieleen mitä eräs Pohjois-Ruotsin suomalaisperäinen pelimanni on sanonut: "häätyy huiskuttaa, ko ei ole haitarissa knappia kylliksi".

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 13-01-2017, 10:12:22
Lainaus käyttäjältä: Marko - 12-01-2017, 22:12:36
Sama kappaleissa. Ainahan sitä uskoutuneet 5-rivisen soittajat vikisevät että 2-rivisellä ei kappaleet kuulosta oikeilta, mutta pääasia onki että soittajalla ja yleisöllä on mukavaa.
Mä olen aina muutenkin sovittanut kappaleet omasta päästäni, oli soitin mikä hyvänsä. Ja muistuu mieleen mitä eräs Pohjois-Ruotsin suomalaisperäinen pelimanni on sanonut: "häätyy huiskuttaa, ko ei ole haitarissa knappia kylliksi".
Hannulle karma.  Hyvä kannanotto.  Vaikka soitankin vain viisrivisellä, en ole sormitusekspertti.  Käytän itselleni sopivia sormituksia.  Joskus tykkään soitella vaan, ja jos oikein hyvin omasta mielestäni menee, niin ilo pintaan tuleepi.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Reppumies

Joo. Jos kuusikymppisenä rupeaa sormituksia muuttelemaan, on sama, kun pistää haitarin naulaan. Ikänsä kun on soitellut, niin omat sormitukset on kehittyneet janiitäpä on vaikea ruveta muuttelemaan. Ei niitä öljytty salama kappaleita tarvitse opetellakkaan. Kauniimpia ovat hitaammat kappaleet. On sitten seuraavassa elämässä viisaampi ja hakeutuu hyvän opettajan oppiin 5-vuotiaana.

htoyryla

No, en mä koko ikääni ole haitaria soittanut kuitenkaan, vähän yli viisikymppisenä aloitin. Ja enimmäkseen hitaampia kappaleita soitankin. Kitarahommistakin kerran kommentoin toisella foorumilla, että miksi mun pitäisi osata soittaa niin nopeasti, kun en mä niin nopeata musiikkia kuuntelekaan :)

risto

Huonot soittimet aiheuttavat kyllästymistä. Minulla ei todella hyviä soittimia - entistä klassista kitaraa lukuun ottamatta - edes ole ollutkaan. Ihme että sitä on jaksanutkin näiden romujen kanssa vehdata vuosikymmeniä.  :)

Pete85

Kyllä soittamiseen kanssa aina joskus silloin tällöin tulee jaksoja kun ei vaan innosta. Toisaalta joskus on myös niitä ajanjaksoja kun on kauhea uuden oppimisen halu ja tuntuu ettei mikään aika riitä! :)

Nuorempana kun tuli käytyä kilpailuissa oli oman soittourakan jälkeen sellainen fiilis etten koske soittimeen ainakaan kuukauteen mutta kun kotio pääsi oli pakko heti kokeilla mitä kuuli muiden soittavan  :D

-Pete