Suomen Harmonikkaliitto

Koplarien käyttö

Aloittaja Reppumies, 30-08-2015, 08:22:34

« edellinen - seuraava »

mlut

Lainaus/Giulietti: Erilaisia basson äänikertoja tarvitsee ainakin soittaessa muutakin kuin pelkkää rytmillistä musiikkia.

Tarkoitatko tällä musiikin teorian 'tarpeita', lähinnä harmoniaa, vaiko ihan vaan sitä mikä äänikerta kuulostaa hyvältä?

Giulietti

Oikeastaan molempia. Monissa konserttimusiikin ja vastaavien teoksien sovituksissa bassolla soitetaan muutakin kuin säestystä jolloin on luonnollisesti merkitystä millainen äänikerta bassossa on käytössä, esim. kaikkein matalimpia äänikertoja ei käytetä tai käytössä ovat vain basson ylimmät äänkerrat jne.

mlut

Kiitos selvennyksestä.

outi

Minkälaisella rekisterillä te soitatte vanhoja suomalaisia kansanlauluja, 'maestro'-tyyppisellä haitarilla?

mlut

Oisikohan se maestrossa clarinet yleisimmin soveltuva ja ylemmissä oktaaveissa vaikkapa bandoneon. Makuasiakin lie, pitkälti. Itse soittelen casotolla  ja siinä valssi-koplari on mielestäni yliveto. Bassopuolella käyttelen miltei pelkästään perusbassoja. Ainkin itsetäni tunttuu, että basso soi helposti liian voimakkaana

mlut

Laukesi hieman varkain tuo edellinen viestini.
Ainkin itsetäni tunttuu, että basso soi helposti liian voimakkaana, jos diskantissa käyttää clarinet-koplaria.
Bassopuolella käytän koplaria, jossa soivat kaiketi pieni ja suuri oktaviala. Muiden koplareiden ääni kuulostaa mielestäni usein kummaliselta. Soittelen kansanluluja Suuri Toivelaulukirja kokoelma 1-3 teoksesta. Kirjassa on useita hienoja kansanlaulujen pianosovituksia, joita on mielenkiintoista muunnella harmonikalle.

outi

Okei, kiitos. Täytyypä kokeilla sitä clarinettia, en ole sitä juuri käyttänyt. Siinähän soi vaan yksi kasijalka. Bassosta on helpompi löytää sopiva rekisteri, kun ne on niin erilaisia. Basso soi minustakin liian kovaa, olen sitä vähän tukkinut maskista. Tekisi mieli hankkia tuon maestron kaveriksi joku 8+8+8+16 -haitari.

Periskooppi

#27
Nämä äänikera-asiat ovat pitkälti makuasioita, joten niihin ei helposti väittelemälllä löydy mitään lopullista ratkaisua, joka olisi kaikkien mieleen tai jota kaikki alkaisivat noudattaa. Onneksi!

Mielestäni
äänikertoja kannattaa vaihdella siten, että vaihdoksista syntyy sellaisia eroja, jotka tavallinen kuulijakin erottaa. Toisesta melko samanlaisesta äänikertayhdistelmästä toiseen lähes vastaavaan vaihdettaessa eroa ei juurikaan synny. Kun harmonikassa on 15 eri värivaihtoehtoja, niin näitä peräkkäisyhdistelmiä on mistä valita.

Traviata-/Timangi-äänikertarakenteella vaihtoehtoja on rajoitetummin, mutta kyllä niilläkin pitkälle pötkii.

Vaikka minulla onkin omia rekisterisuosikkeja, niin kokeilen itse joskus yllättää itseni niin, että jossakin sopivassa kappaleessa kokeilenkin jotain uutta - ja näin olen oppinut pitämään sellaisistakin rekistereistä, joita aiemmin ei olisi tullut mieleenikään käyttää.

Bassorekisterit, varsinkin se master, vaihtelee eri soitinvalmistajilla ja jopa saman merkin sisälläkin niin paljon, etten helposti lähtisi antamaan yleispätevää ohjetta pitää kaikki luukut AINA auki, vaan käyttää omia korvia siinäkin: basso ei saa peittää diskanttia eikä varsinkaan muita soittimia.

Joskus ne sellaisetkin bassorekisterit, joissa  esim. perusbassot soivat pehmeästi hiljaa matalalta ja sointubassojen piipittäen korkealta, saattavat olla kokonaisuuden kannalta (yhtyeen kokoonpano tms.) mukavimmankuuloisin vaihtoehto.