Suomen Harmonikkaliitto

Kysymys aloittelijalta

Aloittaja Seppokalevi1990, 19-06-2018, 18:28:34

« edellinen - seuraava »

Seppokalevi1990

Hei,

Olen pianonsoitonopettaja, joka on löytänyt kolmisen vuotta sitten uuden mukavan harrastuksen: 5-rivisen soittaminen (standardibassolla).
Soitto-oppaita seuraamalla olen päässyt omasta mielestäni hyvään alkuun, pystyn opettelemaan PT3 tasoisia kappaleita.
Ainoa, mutta samalla iso ongelma on kuitenkin ollut koko ajan hyvän soittoasennon löytäminen. Olen tämän Vapaalehdykänkin ohjeita yrittänyt seurata, mutta aina sama ongelma pomppaa esiin: Vasemman käden hallitsemattomuuden tunne. Tuntuu, että palje lähtee liikaa vasempaa reittä eteenpäin. Palkeen suunnan vaihtaminen aiheuttaa ikävän hölsköyksen soittoon ja tuntumaan. Sitten ollaankin tilanteessa, että kyynärvarsi taittuu bassomaskin kulmaan ikävästi ja sormet menettävät paikkansa. (Vaikka nuottien veto ja työntö -merkkejä seuraan orjallisesti)
Mulla on ollut kaksi eri kokoista harmonikkaa käytössä, mutta molemmissa ilmenee sama ongelma. Taitavia soittajia kun katsoo, soitin näyttäisi pysyvän ihmeen hyvin paikoillaan. Voisiko joku auttaa tällaisessa tilanteessa ja ehkä kertoa kikkoja hyvön paljetekniikan löytämiseksi.

Johan

Tässä tulee ensiksi mieleen, että jos soittimesi käyttää runsaasti ilmaa  ja seuraat vain noita työntö ja vetomerkkejä saattaa käydä niin, että joudut sen takia avaamaan paljetta liikaa ja siksi joudut basson kanssa ongelmiin, kun vasen käsi ei tahto riittää. Tutki siis alkajaisiksi voisiko soittimesi soittimesi vuotaa tai muuten käyttää ilmaa runsaasti soitessasi.

Mikäli näin on, voit kääntää palkeen suunnan merkeistä poiketen, kunhan huomioit, että et tee käännöstä kesken äänen. Näin Sinun ei tarvitse vetää vasenta kättä liian pitkälle.

Kanattaa myös tarkistaa hihnojen sädöt niin, että soittimen sijainti vartaloon nähden on Vapaalehdykässä annettujen ohjeiden mukainen ja soitin tukevasti paikallaan eikä liikaa vasemalla.

Näihin asioihin vaikuttaa tietysti myös soittajan ja soittimen mittasuhteet, mutta oletan, että Sinulla on omiin mittoihisi sopivankokoinen soitin.

Intoa harmonikaharrastukseen!

Johan


olli

Olen Johanin kanssa samaa mieltä, soitin mahdollisesti "syö ilmaa".  Kun itse aloitin soittamisen, ei tällaisia ongelmia tullut koskaan eteen.  Ei ole tullut myöhemminkään.  Eli haitarini ovat olleet tiiviitä (osa käytettyinä, osa uusina ostettuina).  Tuli tässä mieleen erään harmonikansoiton opettajan kommentti.  Hänellä oli Kouvolan Casotto (sen aikainen uusin malli, olisiko ollut 50-vuotisjuhlamalli).  Oppilaallaan, vanhemmalla miehellä oli myös Kouvolan peli (vanhempaa mallia).  No opettaja kehotti vetämään paljetta leveämmälle, ennen kuin kääntää.  Minä vieressä seuranneena kysyin, että miksi näin.  Opettaja sanoi, että näyttää hienommalta, kun paljetta näytetään isosti.  Olen tästä täysin eri mieltä.  Kun seuraa "kouvolalaisilla" soittajia, niin palkeet todella näyttäytyvät leveänä, yleensä.  On myös ilmeisen raskasta soittaa, kun vasen käsi tekee hirveitä kaarroksia.  Loppukommenttina vielä, kouvolalaiset pelit ovat ilmasyöppöjä uutenakin.  PS. Kouvolan Kravatti (1939) on eri maata, samoin Fantasia (1957).
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Vai olisiko bassoremmi liian löysä?
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Periskooppi

#4
Hei!
Luultavasti soittoasennossasi ja soittimen asemoimisessa syliisi on korjaamista. Voi myös olla, että soittimesi kunnossa voi olla ongelmaa. Joka tapauksessa ehdoitan, että etsit vastausta ongelmaasi koulutkäyneen harmonikansoitonopettajan avustuksella. Ratkaisu asiaan löytyy jo yhdellä käyntikerralla, ja opettajia löytyy kaikkialta Suomessa.

Ihan ensimmäiseksi minulle tulee mieleen, että tuolisi on liian korkea, ja siksi bassopää karkaa käsistäsi. Tuolisi tulisi olla korkeudeltaan sellainen, että jalka voi muodostaa polven kohdalla 90° :n kulman, jolloin soitin ikäänkuin läpäisi tasaisella pöydällä. Tuosta on sitten vaikea päästää bassopäät tms. karkaamaan, vaan silloin se täytyisi itse omin voimin työntää pois paikaltaan. Jos jalka ei soittimen asemoinnista johtuen onnistu kannattelemaan bassopäätä, voi se karata soittajan hallinnasta, vaikka tuoli olisikin sopivankorkuinen. Viljon vinkkaamassa bassoremmissäkin  saattaa olla viilaamista? Vaikea sanoa näkemättä, mutta jos näkee asian on vaikea olla sanomatta.
Opettajalle siitä sitten visiitille.

Johan


Johan

Lainaus käyttäjältä: Periskooppi - 20-06-2018, 20:16:16
Hei!
Luultavasti soittoasennossasi ja soittimen asemoimisessa syliisi on korjaamista. Voi myös olla, että soittimesi kunnossa voi olla ongelmaa. Joka tapauksessa ehdoitan, että etsit vastausta ongelmaasi koulutkäyneen harmonikansoitonopettajan avustuksella. Ratkaisu asiaan löytyy jo yhdellä käyntikerralla, ja opettajia löytyy kaikkialta Suomessa.

Ihan ensimmäiseksi minulle tulee mieleen, että tuolisi on liian korkea, ja siksi bassopää karkaa käsistäsi. Tuolisi tulisi olla korkeudeltaan sellainen, että jalka voi muodostaa polven kohdalla 90° :n kulman, jolloin soitin ikäänkuin läpäisi tasaisella pöydällä. Tuosta on sitten vaikea päästää bassopäät tms. karkaamaan, vaan silloin se täytyisi itse omin voimin työntää pois paikaltaan. Jos jalka ei soittimen asemoinnista johtuen onnistu kannattelemaan bassopäätä, voi se karata soittajan hallinnasta, vaikka tuoli olisikin sopivankorkuinen. Viljon vinkkaamassa bassoremmissäkin  saattaa olla viilaamista? Vaikea sanoa näkemättä, mutta jos näkee asian on vaikea olla sanomatta.
Opettajalle siitä sitten visiitille.
Hyvä loppukaneetti, apu löytyy varmasti!

Seppokalevi1990

Lainaus käyttäjältä: Johan - 20-06-2018, 23:40:45
Lainaus käyttäjältä: Periskooppi - 20-06-2018, 20:16:16
Hei!
Luultavasti soittoasennossasi ja soittimen asemoimisessa syliisi on korjaamista. Voi myös olla, että soittimesi kunnossa voi olla ongelmaa. Joka tapauksessa ehdoitan, että etsit vastausta ongelmaasi koulutkäyneen harmonikansoitonopettajan avustuksella. Ratkaisu asiaan löytyy jo yhdellä käyntikerralla, ja opettajia löytyy kaikkialta Suomessa.

Ihan ensimmäiseksi minulle tulee mieleen, että tuolisi on liian korkea, ja siksi bassopää karkaa käsistäsi. Tuolisi tulisi olla korkeudeltaan sellainen, että jalka voi muodostaa polven kohdalla 90° :n kulman, jolloin soitin ikäänkuin läpäisi tasaisella pöydällä. Tuosta on sitten vaikea päästää bassopäät tms. karkaamaan, vaan silloin se täytyisi itse omin voimin työntää pois paikaltaan. Jos jalka ei soittimen asemoinnista johtuen onnistu kannattelemaan bassopäätä, voi se karata soittajan hallinnasta, vaikka tuoli olisikin sopivankorkuinen. Viljon vinkkaamassa bassoremmissäkin  saattaa olla viilaamista? Vaikea sanoa näkemättä, mutta jos näkee asian on vaikea olla sanomatta.
Opettajalle siitä sitten visiitille.
Hyvä loppukaneetti, apu löytyy varmasti!

Hei. Paljon kiitoksia nopeista vastauksista. Tarkistelen näitä asioita. Veikkaan, että soittimeni juuri syö tuota ilmaa. Soittotuolikin pitäisi varmaan miettiä uudelleen.