Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikka nettikaupasta

Aloittaja mirella, 02-11-2013, 12:21:23

« edellinen - seuraava »

mirella

Hei,

onko kukaan tilannut uutta harmonikkaa nettikaupasta, muualta kuin Suomesta. Kannattaako? Mistä tilasit? Mikä merkki?

Olen aloittelija ja soitellut nyt jonkin aikaa "ei niin hyvällä" haitarilla ja nyt haluaisin paremman, mielelläni uuden. Budjettiini sopivaa hyvää haitaria ei Suomesta saa ja ulkomailla lienevät edullisempia. Näppäinjärjestelmän vaihto suomalaiseksi ei liene ongelma.


olli

Heräsi kysymys - miksi heti uusi? ???  Oma kokemukseni on, että vaihtamalla käytettyyn on aivan hyvä vaihtoehto.  Olen vuosien varrella oppinut kantapään kautta.  Ostin postimyynnistä (Hobby Hall) ensimmäisen ikioman haitarin (DDR).  Hyvä aloituspeli olikin, ei siinä mitään.  Vaihdoin sen sitten kaupassa uuteen (Ramses).  Nämä molemmat olivat ns. nuorisohaitareita (bassoja 96).  Soittotaidon kehittyessä teki mieli täyskokoista (120 bassoa).  Niinpä vaihdoin vähänkäytetyn täysikokoiseen, mutta käytettyy (Ramses Atlas).  Sillä soittelin joitain vuosia, alkoi tympiä, kun jotkin diskantin nappulat alkoivat olle tahmeita.  Vaihdoin jälleen käytettyyn (Giuelietti Traviata).  Se olikin aivan mahtava peli.  Vasta tämän jälkeen alkoi kiinnostaa jälleen täysin uusi.  Vaihdoinkin Giulietin upouuteen: Armando Bugari Silver plus Cassotto.  Tämä soitin onkin sitten jäänyt toistaiseksi pysyväksi ykkössoittimekseni.

Fiilistelypelikseni hankin itselleni 60v-lahjaksi v. 1939 mallin Kouvolan Kravatin.  Teetin siihen täydellisen huollon (hinta 1200 euroa).  Tämäkin peli oli alkuaan huutonetissä myynnissä.  Selvitin kuitenkin myyjän ja kävin paikanpäällä kokeilemassa (isäni kanssa, joka on ollut aikoinaan mestaripelimanni).  Hyväksi havaittiin, vaikkakin se huolto oli tarpeen tehdä.