Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikka nettikaupasta

Aloittaja mirella, 02-11-2013, 12:21:23

« edellinen - seuraava »

mirella

Hei,

onko kukaan tilannut uutta harmonikkaa nettikaupasta, muualta kuin Suomesta. Kannattaako? Mistä tilasit? Mikä merkki?

Olen aloittelija ja soitellut nyt jonkin aikaa "ei niin hyvällä" haitarilla ja nyt haluaisin paremman, mielelläni uuden. Budjettiini sopivaa hyvää haitaria ei Suomesta saa ja ulkomailla lienevät edullisempia. Näppäinjärjestelmän vaihto suomalaiseksi ei liene ongelma.


olli

Heräsi kysymys - miksi heti uusi? ???  Oma kokemukseni on, että vaihtamalla käytettyyn on aivan hyvä vaihtoehto.  Olen vuosien varrella oppinut kantapään kautta.  Ostin postimyynnistä (Hobby Hall) ensimmäisen ikioman haitarin (DDR).  Hyvä aloituspeli olikin, ei siinä mitään.  Vaihdoin sen sitten kaupassa uuteen (Ramses).  Nämä molemmat olivat ns. nuorisohaitareita (bassoja 96).  Soittotaidon kehittyessä teki mieli täyskokoista (120 bassoa).  Niinpä vaihdoin vähänkäytetyn täysikokoiseen, mutta käytettyy (Ramses Atlas).  Sillä soittelin joitain vuosia, alkoi tympiä, kun jotkin diskantin nappulat alkoivat olle tahmeita.  Vaihdoin jälleen käytettyyn (Giuelietti Traviata).  Se olikin aivan mahtava peli.  Vasta tämän jälkeen alkoi kiinnostaa jälleen täysin uusi.  Vaihdoinkin Giulietin upouuteen: Armando Bugari Silver plus Cassotto.  Tämä soitin onkin sitten jäänyt toistaiseksi pysyväksi ykkössoittimekseni.

Fiilistelypelikseni hankin itselleni 60v-lahjaksi v. 1939 mallin Kouvolan Kravatin.  Teetin siihen täydellisen huollon (hinta 1200 euroa).  Tämäkin peli oli alkuaan huutonetissä myynnissä.  Selvitin kuitenkin myyjän ja kävin paikanpäällä kokeilemassa (isäni kanssa, joka on ollut aikoinaan mestaripelimanni).  Hyväksi havaittiin, vaikkakin se huolto oli tarpeen tehdä.

Pitkän tarinani opetus on kuitenkin se, että haitarin valinnassa kannattaa aina itse kokeilla.  On nimittäin paljon kiinni siitä, mitä peli tuntuu soittaa ihan omin käsin.  On paljon pieniä yksityiskohtia, jotka huomaa vasta, kun ottaa pelin syliinsä. ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mirella

#2
Olen kokeillut Bugari Gold Plus Cassottoa ja se tuntui hyvältä sylissä ja mukavalta muutenkin, mutta se olisi vaatinut huollon sekä virityksen ja lisäksi haisi homeelle. Olen kokeillut jo useita käytettyjä, eikä yksikään ole tuntunut omalta. Kun ostan uutena, saan takuun ja soittelen sillä pitkään ilman akuuttia vaihdon tarvetta ja kai sillä on sitten enemmän jälleenmyyntiarvoakin. Nykyinen haitarini on vanha, tukossa, epävireessä ja haisee myös homeelle, eli ei kovinkaan innosta soittoharrastukseen. Olen harkinnut tilaavani Thomannilta Weltmeister Romance 874 C-Handle Black -harmonikan ja siihen näppäinjärjestyksen muutos Suomalaiseen. Bugari olisi kuitenkin listan ykkösenä, mutta en ole löytänyt kuin yhden nettikaupan, joka niitä myy (linkki alla), tosin tämä vaikuttaa epäilyttävältä...

http://www.webshop.primozparovel.com/en/

Löysin myös sellaisen putiikin, joka tekee harmonikkoja myös Suomalaisella järjestelmällä. Onko kenelläkään kokemusta näistä Victoria -harmonikoista?

http://www.accordions.it/?page=distributors&lang=EN

Viljo

#3
No mä oon ollu ihan töissä tuolla Victorian tehtaalla sillon työharjoittelussa. Ihan päteviä pelejä siinä missä vaikkapa Borsini, Bugari tai Pigini. Pienistä eroista kyse. Melodiabassosoittimissa kannattaa kuunnella erityisesti balanssia yms. pieniä vihvahde-eroja.

Jos näppäimistöä pitää vaihtaa, niin se onnistuu Suomessakin. Kuten sanottu, kannattaa sellaiseen varata rahaa.

Lisäys: Victoriaa edustaa Suomessa Convertor Oy.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Hannu S

#4
Lieneekait se vähän niinkuin elämänkumppanin netistä tilaisi, kun saa halvalla. Lopullinen hintalappu selviää sitten yhteiselon myötä. Merkistä riippumatta kait käytetään eri kieliä yms yms tavaran hinnan mukaan. Sitä saa mitä tilaa. Mutta niille uuden soittimen takuille kait voi antaa oman arvonsa nettikaupasta kokeilematta tilattaessa. Sittenhän se selviää, kun takuutarve ilmenee. Aikahan sen näyttää. Harmonikka on yksilö. Se on monien ominaisuuksien kompromissi, missä on edelleenkin paljon käsityötä. Siksi en kokeilematta uutta ostaisi - osti sitten Suomesta tai ulkomailta.

Johan

#5
Lainaus käyttäjältä: mirella - 03-11-2013, 16:22:12
Olen kokeillut Bugari Gold Plus Cassottoa ja se tuntui hyvältä sylissä ja mukavalta muutenkin, mutta se olisi vaatinut huollon sekä virityksen ja lisäksi haisi homeelle. Olen kokeillut jo useita käytettyjä, eikä yksikään ole tuntunut omalta. Kun ostan uutena, saan takuun ja soittelen sillä pitkään ilman akuuttia vaihdon tarvetta ja kai sillä on sitten enemmän jälleenmyyntiarvoakin. Nykyinen haitarini on vanha, tukossa, epävireessä ja haisee myös homeelle, eli ei kovinkaan innosta soittoharrastukseen. Olen harkinnut tilaavani Thomannilta Weltmeister Romance 874 C-Handle Black -harmonikan ja siihen näppäinjärjestyksen muutos Suomalaiseen. Bugari olisi kuitenkin listan ykkösenä, mutta en ole löytänyt kuin yhden nettikaupan, joka niitä myy (linkki alla), tosin tämä vaikuttaa epäilyttävältä...

http://www.webshop.primozparovel.com/en/

Löysin myös sellaisen putiikin, joka tekee harmonikkoja myös Suomalaisella järjestelmällä. Onko kenelläkään kokemusta näistä Victoria -harmonikoista?

http://www.accordions.it/?page=distributors&lang=EN

Vertailet täysin erillaisa soittima mainitessasi tuon Bugarin casoton ja Weltmeisterin, veikkaan, että lähin niitä yhdistävä tekijä on paino.
Jos olisin "housuissasi" ja haluaisin soittaa laadukkaalla pelillä en päätyisi tuohon Weltmeisteriin,
mikäli soittimelta vaadit muutakin, kuin uuden pelin takuut ja tuoksun.
Mielipiteeni takana on soitinkokoelmassani olevat 4 Weltmeisteriä, joista yksi on casotto jollaisella olen soittanut joskus -90...-97 melko aktiivisesti, se oli minulla "veneharmonikkana" ja käytin sitä Kouvolan kultahäkin rinnalla. Italialaisista casotoistakin löytyy kokemuksia ja verrokkeja, vaikka Bugaria ei mukana olekaan.
Mikäli haluat mahdollisimman edullisen ja laadukaan soittimen käytä etsimiseen aikaa käytettyjen markkinoilla, se maksaa vaivan.
Kyllä se helmi sieltä löytyy, eivät kaikki soittimet ole loppuun soitettuja iäkkäinäkään.
Käytettyjen laajoilla markkinoilla on paljon eri syistä vähälle käytölle jääneitä soittimia ja lisäksi myös laadukkaasti huolettuja soittimia.
Laadukas käytetty peli asiallisesti huolettuna on pitkänpäälle todennäköisesti harrastuksesi kannalta parempi vaihtoehto kuin halvalla hankittu uusi, jossa kuitenkaan ominaisuudet eivät Sinulle riitä kehittyessäsi.

Tuon Weltmeisterin hinnalla saat loistavan italialaisen harmonikan käytettyjen markkinoilta, kunhan vaan näet hieman vaivaa, kun sitten vielä tarvittessa käytät tuon järjestelmän muutokseen varaamasi rahan sen huoltoon niin Sinulla on peli jossa on ominaisuuksia ja jolla sitten soittelet mieliksesi ja pitkään.

Ajankäyttö maksaa vaivan hankkessasi peliä käytettynä. Ennen ostopäätöstä kanattaa pelin kokeiluun ja siihen tutustumiseen käyttää runsaasti aikaa sitten kun se sopiva osuu kohdalle.

"Metsästysonnea"!

Johan

Maniskamies

Johan toivotti hyvää metsästysonnea, johon yhdymme varmaan kaikki sivuston seuraajat. Mielellämme lukisimme kokemuksistasi jatkossa.

Uuden hankinnassa on verottajan ruma käsi ALVin muodossa mukana aika isolla siivulla. Käytetyn hankkimalla voi säästyneen summan käyttää huoltoon vuosien varrella.

Onko uudet harmonikat aina täysin priimakunnossa? (Riippunee tietysti hinnasta?)
Lukisimme mielellämme kokemuksista. Johan ja Olli kertoivat perustellut mielipiteensä. Kiitokset heille!
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

olli

Hyvät kokemukset eli mainos ;) Olen tehnyt haitarikauppoja rovaniemeläisen Seppo Leinon kanssa.  Olen ollut kaikkiin kauppoihini erittäin tyytyväinen :D  Sepolla on hieno periaate ja käytäntö:  häneltä saa kotiin koesoittoon pelin muutamaksi päiväksi (jopa viikoksi) maksutta.  Pelit kulkevat matkahuollon välityksellä ja Seppo maksaa kaikki rahdit. ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mirella

#8
Sydämelliset kiitokset kaikille vastauksistanne! En aio tehdä hätäisiä päätöksiä asian suhteen, vaan jatkan eri vaihtoehtojen puntaroimista ja etsimistä sen oikean löytämiseen, myös käytettyjen saralla...