16-06-2021, 18:38:09

Uutiset:

1.11.2020 - Vapaalehdykän foorumi päivitetty uusimpaan versioon. Mikäli havaitset ongelmia, ole yhteydessä ylläpitoon.

Suomen Harmonikkaliitto

HESS Klingenthal - ja mietteitä siitä

Aloittaja Ojiek, 18-03-2011, 17:19:50

« edellinen - seuraava »

Ojiek

18-03-2011, 17:19:50 Viimeisin muokkaus: 18-03-2011, 17:28:14 käyttäjältä Ojiek
Olen vuosia sitten hankkinut Saksan Klingenthalissa tehdyn, muistaakseni  joihinkin sisäkaluihin 1937 valmistusvuodeksi kirjatun HESS- merkkisen harmonikan. Sehän on tuohon aikaan ollut
nähtävästi hyvinkin paljon tuotettu merkki siellä.

En ole kaverien silmissä tämän suhteen koskaan nähnyt mitään suurta riemun ilmettä, aina melkein sama kommentti, että saksalinen - mikset ole hankkinut italialisia. On minulla italialaisiakin, mutta on monta saksalaistakin. Ja tätä vanhaa Klingenthalissa tehtyä olen silti itse ihaillut. Minun mielestäni se on kaunis, ja kun olis taito käsissä tehdä kaikki loppuun viritystä myöten, niin olis vilä hienompi. Siinä on lisäksi myös kaunis ääni, eikä kieletkään tunnu minun arvioni mukaan olevan huonosti soivat. Hohnereita mökissäni on muutamia samoilta ajoilta - ehkä soivat voimakkaammin, mutta ei välttämättä kauniimmin -mutta hyvin nekin soi, - mutta koristelu ei välttämättä ole ollut yhtä loistelias kristalleineen kaikkineen.

Näitä Hess haitareita on itseasiassa minulla 3 - tosin erilaisia kaikki. Tästä mallista pidän eniten  

Olen ajatellut, että jos niitä vanhoja Klingenthalin harmonikkoja, Hessíä ja muita jotka ovat hyvin tehtyjä, verrattaisiin vastaavan ajan tunnetuimpiin merkkeihin puolueettomasti, ovatko ne todella niin paljon huonompia kuin saman ajan Hohnerit, Italialiset ja ehkä muutkin arvostetuimmaksi tulleet soitinmerkit?
En nyt puhu jostain muovikielipenkkisistä, oman aikautensa neuvostovallan aikana eri kodeissa kotitöina kootut, joissa ääni joissakin muistutti naapurinsedän sirkkelöinti touhua. Vaan ammattitaitoisissa käsissä valmistuneita kappaleita, jollaisena esimerkiksi tätäkin pidän.
Kuinkahan voimakkaasti vaikuttaa arvioon se myöhempi DDR aikakausi jonka leima on tullut näihin vanhoihin entisen Saksan aikana valmistettuihin tavaroihinkin. Ja kenties myös lapinsodan aikaisen historian leima painaa myös merkkinsä ajatteluun. Niin meillä kuin saksassakin.

Näitä olen näistä joskus mielessäni pohtinut. Tässäkin yksilössä on paljon
hienoa ammattitaitoa näkyvissä.