Suomen Harmonikkaliitto

Carmento

Aloittaja Johan, 16-06-2010, 07:17:44

« edellinen - seuraava »

Johan

Viittasin aikaisemmin Kantulian yhteydessä tuolla galleriassa Sonolan valikossa olevaan Carmento harmonikkaan ja siihen, että epäilen sitä hieman "italialaistetun".
Lisäksi kerroin törmänneeni saman merkkisenn II-riviseen peliin  ja tässä on nyt hieamn lisätietoja tuosta Turkulaisessa antiikkiliikessä olevasta II-rivisestä.
Tuossa pikkupelissä on seuraavat tekstit:

Carmento; disskanttiruncon etuosassa

Stahlstimmen; metallikilvessä diskattirungon talapuolella

C - F; metallikilvessä diskanttirungon takapuolella

D. R. Patent; painettuna pinnoitteeseen diskanttirungon takana
718200

Näiden saksankielisten tekstien perusteella olen edelleen sitä mieltä, että tuo mainitsemani "italailaistaminen" galleriassa olevan Carmenton kohdalla on melko todennäköistä.

Aikaisemmin olen kopionut jostakin myynti-ilmoituksesa kuvan aivan samanlaisesta II-rivisestä, jossa maskikangas ja paljenauhat vain olivat punaiset. Carmento havaintoja ja kuvia minulla on siis kolmesta pelistä.

Tarkastelessani näitä pelejä ja tuota Bel Cantoa muistuu mieleeni aikaisemmin Viljon kanssa käyty ajatustenvaihto tuosta sinisestä galleriassa olevasta "Sonola-Carmento" pelistä.
Viljo kiinnitti huomiota siihen, että pelin pinnoite ei ole haalistunut pelin iästä huolimatta, kun taas koskettimien pinta on selkeästi ajan kellastama.
II-rivisen Carmenton ja Bel-Canton pinnoite on kuvioltaan hyvin samanlainen kuin tuossa sinisessäkin ja lisäksi haalistumista on niissäkin hyvin vähän havaittavissa, varsinkin tuon valkoisen II-rivisen puhtaan valkoinen pinta ei ole edes kellastunut, kuten valkoiset pelit yleensä.
Epilenkin pinnoitteiden noissa peleissä olevan samaa laatua ja samalta toimittajaltakin, pelien iän puolestakin se voisi olla niin.

Olisi meielenkiintoista kuulla, onko jollakin sellaisa kokemusksia ja tietoja Carmento merkistä, että tuolle epäilemälleni "italailaistamiselle" tulisi vahvistukisia tai sitten se tulis kumottua.




Viljo

Noniin. Sain siirrettyä sen sinisen pelin Sekalaiset-kansioon. Nyt se on oikeassa paikassa.

Katsoin peliä hieman tarkemmin, niin koskettimiston ylin ja alin kosketin on hyvin saksalaismallinen levennystyyliltään. Ainakin Cantuliassa ja Universalissa oli tällainen vastaava teräväkulmainen koskettimen levennys. Kurkkasin myös italialaisten osalta sekalaiset ja siellä oli seuraavat pelit, jotka ehkäpä kuuluisi saksalaisvalmisteisten joukkoon.

http://www.vapaalehdykka.net/index.php?spgmGal=Viisiriviset_harmonikat/Sekalaiset/Italialaisia%20haitareita&spgmPic=20&spgmFilters=&k=galleria&sivu=spgm#pic (Diskanttikahvan muotoilu, muutoin runko ja nimi viittaavat italiaan.)

http://www.vapaalehdykka.net/index.php?spgmGal=Viisiriviset_harmonikat/Sekalaiset/Italialaisia%20haitareita&spgmPic=22&spgmFilters=&k=galleria&sivu=spgm#pic (Kahvan muotoilu. Lukee "italia", mutta bassopuoli on saksalaistyylinen. Tätä muistaakseni pähkäilin pitkään silloin joskus.)

http://www.vapaalehdykka.net/index.php?spgmGal=Viisiriviset_harmonikat/Sekalaiset/Italialaisia%20haitareita&spgmPic=24&spgmFilters=&k=galleria&sivu=spgm#pic (bassonäppäimien valkoinen kärki)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Johan

Pistän tässä kuvat Firotin kahvan kulmasta, peli on jostakin -50 / -60 luvun vaihteesta, ostin sen alkuperäiseltä omistajaltaan.

Koska kuvatieostoni ovat suuria pistän toisena viestinä sitten tuon sinisen Carmenton kahvan kulmasta ottamani kuvan.

Tämä yksistyiskohta kiinittihuomioni ja aloin selvittää Carmenton sukua ja juurta perusteellisemmin.

Johan

Tässä vielä kuva Carmento pianoharmonikan kahvan kulmasta.

Pidän ihmeenä, jos Firotin ja Carmenton kulma ei ole lähtöisin samasta kynästä.

Johan

Surffailin taas galleriassa ja tein havainnon siitä, että toisen Rauner harmonikan maskinn muoto ja koristeleikkaukset ovat hyvin lähellä Carmento harmonikan vastaavia, ja lisäksi molenpien Raunerien ja Carmonton logojen fonttin on melkolailal saman muotoinen.

Em. perusteella herää epäilys, että ko. pelit ovat saman tehtaan rinnakaismerkkejä, tai saman suunittelijan käsialaa.

Onko jollakin havaintoja tai varmempaa tietoa ko. merkeistä?

olli

Enempää näihin merkkeihin perehtyneenä kommentoisin sitä, että aikoinaan samat suunnittelijat tekivät (osin kopioivat) haitareihin muodoiluja (sen ajan designiä).  Aiemmin on ollut paljonkin puhetta nimenomaan suomalaisen hanurin historiallisesta kehityksestä.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!