Suomen Harmonikkaliitto

Nuotinnus kuullun perusteella

Aloittaja olli, 05-05-2015, 15:07:40

« edellinen - seuraava »

olli

Toivottiin aihetta ;)  Itse olen sen verran huonokorvainen, etten pysty kuulemani perusteella sävelmää paperille laittamaan.  Porukassa tällaisiakin löytyy.  Siis aloitetaan uusi ketju tästä aiheesta. ;)

Miten homma alkaa ja etenee?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Maniskamies

Olli:  Miten homma alkaa ja etenee?

Olli kirjoitti toisaalla:
"Historiallinen nuotti jälleen hakusessa.
https://www.youtube.com/watch?v=jTXxXwwfsQg

Samoja elementtejä kuin kappaleessa "Soittajan kaipuu".
Olisi kiva vertailla"

Valitaan siis sävelmä, josta halutaan nuotti:  Miks' syntynyt oon?

Entä sitten?

Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

kultakala

#2
Joo, itseäkin kiinnostaa aihe  ;D
Ensimmäisenä kannattaa kai ottaa tahtiosoitus ja sävellaji selville.
Yksiäänisestä melodiasta varmaan saisi vielä selvää, mutta moniäänisyys meneekin jo yli hilseen. Vaikea kuulla, onko jossain kohdassa kaksi vai kolme nuottia päällekkäin ym.

Huonolaatuisissa äänitteissä basso meinaa hukkua melodian alle. Itse joudun kaivamaan esille "kirjaimellisesti" nuo äänet, eli koitan painella perässä. Mutta korvahan kehittyy jos keskittyy.  ;D
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

olli

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 05-05-2015, 16:46:31
Olli:  Miten homma alkaa ja etenee?

Olli kirjoitti toisaalla:
"Historiallinen nuotti jälleen hakusessa.
https://www.youtube.com/watch?v=jTXxXwwfsQg

Samoja elementtejä kuin kappaleessa "Soittajan kaipuu".
Olisi kiva vertailla"

Valitaan siis sävelmä, josta halutaan nuotti:  Miks' syntynyt oon?

Entä sitten?
Toi kyseinen nuotti on ilmestynyt jo minun pöydälleni alan sitä työstämään haitarille :D  Voisi ottaa jonkun uuden haasteen tälle palstalle :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Jos on oikein vanha levy, niin täytyy tarkistaa viritysmittarilla oikea sävellaji, sillä levyjen kierrosnopeuksissa oli ennen suurta vaihtelua. Ennen sotia tehdyissä levytyksissä täytyy ottaa myös huomioon matalampi harmonikkojen viritystaso.Levyissä on syystä tai toisesta epäselviä kohtia, jotka menevät nopeasti ohi korvien. Tuota kohtaa kannattaa kelata edestakaisin ja jos sekään ei auta, niin on kuunneltava se kohta hidastettuna. Näin minä olen tehnyt.
Toivo

maestro

Itse nuotinnan:Tahtilaji,sävel-laji ja siitä eteen päin tahti tai pari kerrallaan itse soittamalla etsimällä äänet... Työlästä kyllä....  Näin opettelin jo pienenä poikana 2-äänen kasetilta,kappale oli "kukkia andeilta".Sitten tuli konsertti ,kun oli edesmennyt Taito Vainio käymässä ja tunteja antamassa -80 luvulla.. Kenraali harjoituksissa soitettiin silloisella kerhon porukalla sitä tangoa,minä pikku poikana yksin tapailin sitä kakkos ääntä,Taito kuuli sen kymmenen soittajan seasta ja tuli sanomaan mitkä kohdat pitää ottaa kovemmin,ja terävämmin.. Kuulin myös että se oli Vainion sovitus.....  Taitosta jäi mukava kuva sen vuoksi,olin 9-10v ikäinen silloin....
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

kultakala

#6
Lainaus käyttäjältä: ftamt - 05-05-2015, 20:24:40
Jos on oikein vanha levy, niin täytyy tarkistaa viritysmittarilla oikea sävellaji, sillä levyjen kierrosnopeuksissa oli ennen suurta vaihtelua. Ennen sotia tehdyissä levytyksissä täytyy ottaa myös huomioon matalampi harmonikkojen viritystaso.Levyissä on syystä tai toisesta epäselviä kohtia, jotka menevät nopeasti ohi korvien. Tuota kohtaa kannattaa kelata edestakaisin ja jos sekään ei auta, niin on kuunneltava se kohta hidastettuna. Näin minä olen tehnyt.
Toivo

Hyviä vinkkejä. Esimerkiksi ilmaisella Wavepad-ohjelmalla voi hidastaa (speed change) ja myöskin säätää sävelkorkeutta (pitch change) tarvittaessa.
Bassolinja voi muuten kuulua aavistuksen paremmin, jos ääntä nostaa yhden oktaavin ylemmäs.
Jos on epäselviä kohtia, niin voi yrittää etsiä toisen version/esityksen samasta kappaleesta josko siinä kuuluisi vastaava kohta selvemmin.
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

Maniskamies

Olli: "Voisi ottaa jonkun uuden haasteen tälle palstalle."


Niinpä niin. Sanotaanhan, että kaikki on turhaa.  Miten sujuu tango Turha rakkaus?
(Arvaan, että etevimmät kirjoittavat sen nopeasti viivastolle. Suuret kiitokset lähettäjälle!)

https://www.youtube.com/watch?v=1OTy5dyeyXc

https://www.youtube.com/watch?v=Ldp1K4sE9k4
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

Maniskamies

Lainaus Maestron tekstistä: "Itse nuotinnan:Tahtilaji,sävel-laji ja siitä eteen päin tahti tai pari kerrallaan itse soittamalla etsimällä äänet... Työlästä kyllä....  Näin opettelin jo pienenä poikana 2-äänen kasetilta,kappale oli "kukkia andeilta"."

Olet tehnyt suuren työn. Eikö kasetin nauha alkanut venyä? Eräs edesmennyt muusikko valitteli kasetti-aikaan, että vaikeimpia kappaleita on vaikea nuotintaa, kun monella kuuntelukerralla nauha alkoi venyä,

Yritin jokin aika sitten kannustaa porukkaa Turha rakkaus-tangoa. Ei näköjään tärpännyt.
Itse olen "lähestynyt" sävelmiä hieman toisella tavalla:
- kuunnellut sen rakenteen (intro, A, A, B, A) x 2
- merkkaamalla intron, A:n ja B:n rytmin (ti-ti-taa-ti-ti-daa-daaa tms.)
- sävellaji? viim. sointu H7, ja lauluosoin viim. sointu Em. Siis e-molli.
- eri fraasien sävelkulut

Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

maestro

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 14-06-2015, 14:09:55
Lainaus Maestron tekstistä: "Itse nuotinnan:Tahtilaji,sävel-laji ja siitä eteen päin tahti tai pari kerrallaan itse soittamalla etsimällä äänet... Työlästä kyllä....  Näin opettelin jo pienenä poikana 2-äänen kasetilta,kappale oli "kukkia andeilta"."

Olet tehnyt suuren työn. Eikö kasetin nauha alkanut venyä? Eräs edesmennyt muusikko valitteli kasetti-aikaan, että vaikeimpia kappaleita on vaikea nuotintaa, kun monella kuuntelukerralla nauha alkoi venyä,



Kyllä varmaan venyi.. Mutta eipä se haitannut,kuluikin niin paljon että ääni alkoi heikentyä.. Minkäs teet,intoa oli eikä nuotteja saanut mistään siihen aikaan. Kaupat kaukana ja kalliita,ei -80 luvulla ollut nettiä eikä muutakaan helpottavaa asiaa.. 
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Johan

#10
Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 14-06-2015, 14:09:55
Lainaus Maestron tekstistä: "Itse nuotinnan:Tahtilaji,sävel-laji ja siitä eteen päin tahti tai pari kerrallaan itse soittamalla etsimällä äänet... Työlästä kyllä....  Näin opettelin jo pienenä poikana 2-äänen kasetilta,kappale oli "kukkia andeilta"."

Olet tehnyt suuren työn. Eikö kasetin nauha alkanut venyä? Eräs edesmennyt muusikko valitteli kasetti-aikaan, että vaikeimpia kappaleita on vaikea nuotintaa, kun monella kuuntelukerralla nauha alkoi venyä,

Yritin jokin aika sitten kannustaa porukkaa Turha rakkaus-tangoa. Ei näköjään tärpännyt.
Itse olen "lähestynyt" sävelmiä hieman toisella tavalla:
- kuunnellut sen rakenteen (intro, A, A, B, A) x 2
- merkkaamalla intron, A:n ja B:n rytmin (ti-ti-taa-ti-ti-daa-daaa tms.)
- sävellaji? viim. sointu H7, ja lauluosoin viim. sointu Em. Siis e-molli.
- eri fraasien sävelkulut



Olen harrastanut nuotintamista tällä tavalla melkoisesti matkanvarella ja Maniskamiehen lähestymistapa
on mielestäni melko analyyttinen.
En ole koskaan ajatellut miten asia etenee, työskemtelytapa on hioutunut matkanvarella vain teittyyn malliin.
Yleensä aloitan kuuntelmalla ja mukana soittamalla. Keskiverto kappale takertuu melko helposti soittamalla mukana, jolloin "opin" kappaleen melko nopeasti  ja siinä samalla löytyy helposti äänilaji, tahtilaji ja tempo ja myös tuo rakenne.
Sitten kun olen päässyt siihen vaiheeseen, että mukana soitto sujuu kirjoitan mellodian osa kerallaan nuotinnosohjelmalla talteen, ensin koitan hahmottaa säestysoinnut pääpiirtein valmiiksi ja sitten etenen melodian kanssa samalla selvittäen, että melodia ja soinnutus toimii keskenään.
Selkeää apua on myös siitä, että kirjoittaa sanoituksen samalla melodian yhteyteen jolloin jako siihen liittyenkin tukee nuotinnosta.
Lopuksi kaivan esille yksityiskohtia niistä kohdista joista olen syystä tai toisesta epävarma.
Olen myös hyödyntänyt tuota konstia kuunnella useita samasta kappaleesta tehtyjä äänitteitä kaivaessani esille kohtia joissa olen ollut epävama ja siitä on aina apua, vaikka usein sovitukset poikkevatkin melkosiesti toisitaan.
Tuskin kaikki nuotinnokset ovat olleet 100% oikein, mutta käyttökelpoinen nuotti on kuitenkin syntynyt tarvittaessa.
Tällä menetelmällä olen nuotintanut usein materiaalia omaan käyttööni ja mm. erään tuttavani sävellykset nuotinsin ja sovitin talteen C-kasetilta hänen julkaistessaan omakustanteisen nuottijulkaisun muutamia vuosia sitten.
Mikäli on harrastanut Tannerin kupletteja ja vertaillut nuotinnoksia ja äänitteitä, näihin puuhin on ollut melkien pakko turvatua pystyäekseen tekemään äänitteiden mukaisia esityksiä.

Johan

michel

Lainaus käyttäjältä: olli - 05-05-2015, 15:07:40
Toivottiin aihetta ;)  Itse olen sen verran huonokorvainen, etten pysty kuulemani perusteella sävelmää paperille laittamaan.  Porukassa tällaisiakin löytyy.  Siis aloitetaan uusi ketju tästä aiheesta. ;)

Miten homma alkaa ja etenee?


Korvaa pystyy harjaannuttamaan tekemällä erilaisia solfa- eli säveltapailuharjoituksia. Opiskeluaikanani musiikinteorianopettaja antoi jonkun internetosoitteenkin, mistä löytyi ilmaisia harjoituksia yllinkyllin.

Jos haluaa käydä suoraan kappaleiden kimppuun, suosittelen ensin ottamaan kohteeksi sellaisia helpohkoja kipaleita, joista äänet löytyy vaivattomammin. Ja niin korva alkaa harjaantua ajan myötä.
Nykyään on tosiaan saatavissa internetin ihmeellisestä maailmasta paljon erilaisia ohjelmia joilla kappaleiden tempoa voi hidastaa, jos kyseessä on nimenomaan hankalampi tai nopea teos. Näitä ohjelmia on esimerkiksi ilmaisohjelma nimeltään Audacity ja sitten maksullinen erittäin hyvä ohjelma nimeltään Transcribe. Tällaiset ohjelmat kyllä helpottavat paljon ja ovat hyödyllisiä. Mutta eivät ole välttämättömiä. Ilmankin pärjää.

michel

Alussa kannattaa kuunnella kappale muutaman kerran läpi ja pistää tosiaan ylös kappaleen rakennetta. Kannattaa melkein kirjoittaa ihan paperille että montako tahtia introa ja montako tahtia A-osaa jne. Sitten sävellajia ylös ja tempo.
Jos soinnut löytää, ne on tässä vaiheessa hyvä laittaa ylös siihen nuottipaperille, soinnut auttaa monesti löytämään helpommin niitä melodian ääniä. Ja sitten vaan melodiaa kirjoittamaan ylös ja bassolinjaa. Kuuntelua, kirjoitusta, kuuntelua, kirjoitusta... Soitin on hyvä olla sylissä ja etsiä sieltä äänet. Ajan myötä kuulo harjaantuu, eikä soitinta enää tarvitse välttämättä koko ajan käyttää apuna. :)

mlut

LainaaJos soinnut löytää, ne on tässä vaiheessa hyvä laittaa ylös siihen nuottipaperille, soinnut auttaa monesti löytämään helpommin niitä melodian ääniä.

Tarkoitatko, että pystyt kuullun perusteella hahmottamaan soinnut ja etenet sitä kautta melodiaan ja sävellajiin?

michel

Kirjoitin tuollaisen yleisen menettelytavan.
Mutta juu, pystyn. Korva on harjaantunut ajan myötä ja olenkin kirjoitellut aika paljon kappaleita nuoteiksi artisteille ja omaan käyttöön. Mutta absoluuttista sävelkorvaa en omaa, joten joudun sävellajin tarkistamaan soittimesta aina kun alan kirjoittamaan.

mlut

Se on arvokas taito. Sointujen perusteella voi sitten 'arvata' sävellajin ja varmistella sitä sen mukaan, miten melodia kulkee.  Noin kai se menee, kun sen osaa.