Suomen Harmonikkaliitto

Soittonopeus

Aloittaja Reppumies, 10-06-2017, 21:30:48

« edellinen - seuraava »

Reppumies

Mikä on polkan paras soittonopeus?

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: Reppumies - 10-06-2017, 21:30:48
Mikä on polkan paras soittonopeus?

Olen saanut palautetta että soitan liian kovalla tempolla, mutta minkäs minä teen temperamentilleni? En osaa tanssia ja olenkin sanonut että sahapukki on huomattavasti notkeampi tanssiparketilla kuin minä. Tämän pohjalta en osaa soittaa tanssijoille sopivaa tempoa, vaan aina menee tulisen puolelle. Porukalla soittaminen sitten on eri asia, kyllä se siinä onnistuu.

Jostakin olen lukenut sopivia tempoja tanssimusiikille, mutta en niitä ulkoa muista. Monasti tunnelmallisessa valssissa tempo pysyy kohtuudessa, mutta siihen polkkaan mennäkseni.

Soitan polkkaa myös tunnelman mukaan, Periaatteessa soitan nopeasti, en tiedä numeroarvoja tempolle, mutta nopeasti. Väärän vitosen interludiumin soitan myös kappaleen loppuun pari kertaa peräkkäin ja toisen kertaan niin nopeasti kuin anatomia antaa myöten. Joskus sekin onnistuu hyvin, joskus taas ei.

Vesterisen soittama Hullun polkka on hyvä esimerkki nopeasta temposta, mutta kuinka paljon tempo on nopeutunut äänitystekniikan vuoksi?

Olen varma että jollakin on analyyttisempi ja eksaktimpi tapa vastata esitettyyn kysymykseen, tämä oli vain aamupohdintaa.

ftamt

#2
Vesterinen on paras esimerkki polkan soitosta. Polkkia on nopeita ja hitaita. Matti Jurvan laulamista ja säveltämistä polkista ovat niin hitaita, että polkan ja jenkan raja on häilyvä. Molemmilta löytyy runsaasti esimerkkejä YouTubesta. Suomalaiset, venäläiset ja puolalaiset soittavat nopeita polkkia verrattuna moniin muihin maihin. Harmonikansoittajat usein näyttävät taituruuttaan soittamalla nopeita polkkia, jolloin tyyli ja hyvä maku unohtuu. Viljo Vesterisen 1930-40 luvun polkat ovat viimeisen päälle tyylipuhtaita suorituksia ja paremmin niitä ei voi enää soittaa. Hullunpolkan kohdalla
tuli äänitystekninen virhe ja tuo levy soi jonkin verran ylinopeudella. Vesterinen levytti saman polkan
Fenno-levylle aikaisemmin nimellä Viljon polkka, joka on ilmeisesti myös Youtubessa. Kuuntelemalla näitä kahta levytystä löytää kultaisen keskitien. Olen sen joskus itse soittanut puhtaasti läpi, kun oli vielä intoa soittaa joka päivä. Nyt voi mennä kuukausiakin, että en koske haitariin.
Toivo

Johan

Tässä pientä vinkkiä siitä miten tanssijoille kannattaa soittaa polkkaa: http://tanssi.net/fi/lajit/polkka.html

Monasti kuulee soitetavan polkkaa älyttömän nopeana loistavan tekniikan esittelynä, mutta siinä menee mielestäni  monta kertaa esittävän kappaleen idea "roskikseen". Tärkeintä on löytää sellainen tempo jossa korolliset selkästi antavat sykkeen soittoon jolloin tassijoiden on sitä helppo ja kevyt seurata eikä esitys mene liiallisen kiireen takia sotkuiseksi.

Johan

ftamt

Tuleekin liian nopeasta polkansoitosta vanha vertaus, että mopo on karannut käsistä. Huonommalla soittajalla soitto menee epämääräiseksi, eikä yksittäiset äänet erotu toisistaan enää kunnolla. Konsertissa joten kuten menettelee, mutta tanssijoille se on kauhun paikka.
Toivo