Suomen Harmonikkaliitto

Venäläisen harmonikan bassopuolen ihmettely.

Aloittaja kajuko, 25-12-2015, 22:26:30

« edellinen - seuraava »

kajuko

Hei.
Olen saanut Venäläisen pianoharmonikan tutkittavakseni jossa on melodiabassoa mielestäni muutettu tai
muuten ronkittu . Perusbasso tuntuu olevan OK .Löysin sivuiltanne melodiabassojärjestelmästä kuvan jossa näppäimistökuvassa on erilaisia näppäinmerkintöjä joista en tiedä  mitä ne tarkoittavat .(En ole vasrsinaisesti soittaja) ,on merkitsemättömiä ,tuplarenkaita ,katkoviivarenkaita. Jos joku viitsisi tulkata 
mitä ne tarkoittavat.


Kiitos etukäteen.
Kauko

Lisätty kuva aiheesta.

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: kajuko - 25-12-2015, 22:26:30
Hei.
Olen saanut Venäläisen pianoharmonikan tutkittavakseni jossa on melodiabassoa mielestäni muutettu tai
muuten ronkittu . Perusbasso tuntuu olevan OK .Löysin sivuiltanne melodiabassojärjestelmästä kuvan jossa näppäimistökuvassa on erilaisia näppäinmerkintöjä joista en tiedä  mitä ne tarkoittavat .(En ole vasrsinaisesti soittaja) ,on merkitsemättömiä ,tuplarenkaita ,katkoviivarenkaita. Jos joku viitsisi tulkata 
mitä ne tarkoittavat.


Kiitos etukäteen.
Kauko

Lisätty kuva aiheesta.


Kysyn ensin varovasti että mikä saa sinut epäilemään bassoa muutetuksi?

Ja kysynpä samalla valmistajan nimenkin?

Palatkaamme asiaan.

huru.ukko

ostin itselleni jokuaika sitten venäläisen 3 rivisen bajanin, en sen kummemmin sitä kokeillut ostaessa, jälkeenpäin huomasin että basso on outo, kun avasin hanurin siellä ei ole normaaleja bassokieliä ollenkaan,, samanlaiset penkit kun diskanttipuolella,  en ole mikään hanurinsoittaja mutta kuitenkin jotain ymmärrän normaaleista bassoista,, tässä pelissä myös näppäinjärjestys muutettu suomalaiseksi, koskettimia ei kuitenkaan muutettu .. luulisin että on melodiabasso ??.. itse en kyllä ymmärrä mitään.
jos joku on kiinnostunut voisin antaa sen muutamalla kympillä, + rahtikulut  Tarjotkaa jotain :O)

kajuko

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 26-12-2015, 16:15:35
Lainaus käyttäjältä: kajuko - 25-12-2015, 22:26:30
Hei.
Olen saanut Venäläisen pianoharmonikan tutkittavakseni jossa on melodiabassoa mielestäni muutettu tai
muuten ronkittu . Perusbasso tuntuu olevan OK .Löysin sivuiltanne melodiabassojärjestelmästä kuvan jossa näppäimistökuvassa on erilaisia näppäinmerkintöjä joista en tiedä  mitä ne tarkoittavat .(En ole vasrsinaisesti soittaja) ,on merkitsemättömiä ,tuplarenkaita ,katkoviivarenkaita. Jos joku viitsisi tulkata 
mitä ne tarkoittavat.


Kiitos etukäteen.
Kauko

Lisätty kuva aiheesta.


Kysyn ensin varovasti että mikä saa sinut epäilemään bassoa muutetuksi?

Ja kysynpä samalla valmistajan nimenkin?

Palatkaamme asiaan.

Hei.
Joulu saatu ohitettua onnellisesti ja pääsee jatkamaan tätä harmonikka-asiaa.
Eri melodiajärjestelmiä katsellessani kaavioista en löytänyt yhtäläisyyksiä tähän haitariin, eli -standardi -Italialainen,-Suomalainen, -Venäläinen,-Belgialainen,-Kwartsov.Mihinkään näistä en löytänyt täydellistä yhtäläisyyttä.
Liitetyssä kuvassa on harmonikan merkki ,eli en tiedä mitä siinä lukee.
Lisään myös kuvan bassopuolen mekaniikasta jota sanoisin"rautalankaviritykseksi".
Jatkan tutkimista.

Kauko

kajuko

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 27-12-2015, 09:27:24
Hiukan vaikea tähän on kuulematta tai tarkemmin kokeilematta ottaa kantaa, mutta ohessa muutama vinkki asian selvittämiseksi.

Oletko varma että kyseisessä pelissä on juuri tuon kuvan mukainen melodiabassojärjestelmä vai onko vain pelkästään ns stradella standardibasso?

Mene jollekin perusteellisesti asiaa koskevalle weppisivulle (vaikka jollekin saksankieliselle) josta saat hyvät ja perusteelliset/tarkemmat kaaviokuvat kaikista käytössä olevista melodiabassovariaatioista (C-griff, B-griff ja Bajan). Tämä täällä käytössä oleva ns. suomi-järjestelmän mukainen melodiabasso siinä tuskin kuitenkaan on.

Usein melodiabassomerkinnät (kuoppa tai karhennus) löytyy kuitenkin esim. C, F tai A äänissä.

Kokeile kutakin "merkittyä" bassoääntä vertaamalla sitä samalla soitettuun diskanttipuolen ääneen niin kyseinen melodiabassojärjestelmä (tai siinä mahdollisesti oleva ristiriita/ongelma) saattaa selvitä.

Bassopuolella saattaa tietenkin olla myös vaikkapa tärähdyksen seurauksena ihan fyysinen vika, jolloin joku nostovarsi on esim. luiskahtanut paikoiltaan ja aiheuttaa epämääräisen tai virheellisen bassoäänen yhteen tai useampaan kombinaatioon. Tällaisen tilanteen pitäisi kuitenkin selvitä tuolla diskantti/bassoäänien kokeilutestillä.

Hei.
pianohessulle jo kerroinkin melodiabassokaava/haitari vertailusta, eli täydellistä yhtäläisyyttä en löytänyt.
Tutkin nuo sinun vinkit ja vertailut, eiköhän sieltä apua löydy. Kiitos neuvoista.

Kauko

pianohessu

Teksti on "AKKORD". Olen nähnyt hyvin samantyyppisiä - ellei vallan samanlaisia - venäläisiä pianoharmonikkoja ja eri merkillä varustettuna, mm. BOCXOD = VOSHOD, TEMBR, nämä nyt tulivat ensin mieleen. Selluloidin väri vain on erilainen.

Sen verran tiedän että venäläinen melodiabasso on peilikuva Suomessa opetettavalle ja lisäksi se on alhaalta ylöspäin nouseva. Tarkoittaa, että matalat äänet ovat fyysisesti alempana kuin korkeammat äänet.

Nyt päästäänkin sitten heittämään sytytsnestettä grilliin: Mikäli olisi mahdollisuus ottaa elämä alusta melodiabasson kanssa, valitsisin ehdottomasti tämän venäläisen järjestelmän. Jukka Ollila on tehnyt opinnäytetyön aiheesta ja mielestäni kinaa hyvin itsensä kanssa, ottaen huomioon asioita sangen monipuolisesti.

Tuolla aiemmin oli kolme kaaviota melodiabassoista ja mielestäni sieltäkin selviää näitten kolmen päätyypin ero. Se vielä, että Akkord on halvemman luokan hanuri ja tuntuu hieman epätodennäköiseltä että siihen olisi asennettu melodiabasso? Kun saat selville jotakin mielenkiintoista, pane uutiset näkyville.


pianohessu

Eikä siellä ollut kolmea kaaviota, vain yksi, mutta oli mainittu kolme erilaista kaaviota.

htoyryla

#7
Lainaus käyttäjältä: kajuko - 29-12-2015, 10:30:36
Lisään myös kuvan bassopuolen mekaniikasta jota sanoisin"rautalankaviritykseksi".

Rautalankasysteemi on tutunnäköinen karmoskoista eli venäläisistä kaksirivisistä, joissa on aika monipuolinen basso (neljä sointuastetta niin duurissa kuin mollissa). Nappia painettaessa liikkuu tuo varsi jossa on "nököt" jotka taas painavat varsia jotka aukaisevat halutut läpät oikeaa sointua varten. Tuossa näyttää nyt että useimpien nököjen kohdalla ei ole vartta ollenkaan. Outo näppäinjärjestys voi tulla siitäkin että varsia puuttuu tai on lipsahtanut nökön väärälle puolelle, jolloin soinnusta jää säveliä pois.

Tämä kuvaus nyt ulkomuistista, ei ole yhtään karmoskaa mukana mistä voisin verrata. Ja jo etukäteen anteeksipyyntö epämääräisestä terminologiasta (nökö, varsi) kun en parempaa tiedä.

Lisäsin liitteeksi kuvan karmoskan bassokoneistosta.

kallek

Tuota rautalankahärveliä kun katsoo, niin tuli mieleen, että onkohan joku rakennellut standardibassosta itse melodiabassoa...
Se selittäisi puuttuvia ja väärällä puolella olevia varsia...

kajuko

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 29-12-2015, 12:06:50
Teksti on "AKKORD". Olen nähnyt hyvin samantyyppisiä - ellei vallan samanlaisia - venäläisiä pianoharmonikkoja ja eri merkillä varustettuna, mm. BOCXOD = VOSHOD, TEMBR, nämä nyt tulivat ensin mieleen. Selluloidin väri vain on erilainen.

Sen verran tiedän että venäläinen melodiabasso on peilikuva Suomessa opetettavalle ja lisäksi se on alhaalta ylöspäin nouseva. Tarkoittaa, että matalat äänet ovat fyysisesti alempana kuin korkeammat äänet.

Nyt päästäänkin sitten heittämään sytytsnestettä grilliin: Mikäli olisi mahdollisuus ottaa elämä alusta melodiabasson kanssa, valitsisin ehdottomasti tämän venäläisen järjestelmän. Jukka Ollila on tehnyt opinnäytetyön aiheesta ja mielestäni kinaa hyvin itsensä kanssa, ottaen huomioon asioita sangen monipuolisesti.

Tuolla aiemmin oli kolme kaaviota melodiabassoista ja mielestäni sieltäkin selviää näitten kolmen päätyypin ero. Se vielä, että Akkord on halvemman luokan hanuri ja tuntuu hieman epätodennäköiseltä että siihen olisi asennettu melodiabasso? Kun saat selville jotakin mielenkiintoista, pane uutiset näkyville.

Laitetaan vielä kuva bassopuolella olevasta merkistä,joka varmaan antaa tarkemman tiedon haitarista.

Bassokaaviossa olevat merkitsemättömät nappulat, mitä ne tarkoittaa?

kajuko

Lainaus käyttäjältä: kallek - 30-12-2015, 11:42:21
Tuota rautalankahärveliä kun katsoo, niin tuli mieleen, että onkohan joku rakennellut standardibassosta itse melodiabassoa...
Se selittäisi puuttuvia ja väärällä puolella olevia varsia...

Paljon mahdollista kun kirpputorihinta 20 euroa!

pianohessu

Bassokotelossa lukee "ORION 2". Varsinkin koristeellisemmat venäjänkieliset nimet saattavat olla pahoja tulkittavia, vaikka kyrillisiä kirjaimia painettuina tuntisikin

Voi olla että Kalle ratkaisi mysteerion; joku on päättänyt tehdä basettiakkordin. Ihmisethän niitä ennenkin ovat rakentaneet.

pianohessu

Mitenkäs olisi opinnäytetyö? Kartoitat tilanteen, teet suunnitelman ja jumampama, entisöit basso-osaston stradellaksi. Siis, sikälimikäli asia on kuten Kalle epäili. Todennäköistähän se voisi olla. Tyvestä puuhun noustaan :D

kajuko

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 29-12-2015, 12:35:54
Lainaus käyttäjältä: kajuko - 29-12-2015, 10:30:36
Lisään myös kuvan bassopuolen mekaniikasta jota sanoisin"rautalankaviritykseksi".

Rautalankasysteemi on tutunnäköinen karmoskoista eli venäläisistä kaksirivisistä, joissa on aika monipuolinen basso (neljä sointuastetta niin duurissa kuin mollissa). Nappia painettaessa liikkuu tuo varsi jossa on "nököt" jotka taas painavat varsia jotka aukaisevat halutut läpät oikeaa sointua varten. Tuossa näyttää nyt että useimpien nököjen kohdalla ei ole vartta ollenkaan. Outo näppäinjärjestys voi tulla siitäkin että varsia puuttuu tai on lipsahtanut nökön väärälle puolelle, jolloin soinnusta jää säveliä pois.

Tämä kuvaus nyt ulkomuistista, ei ole yhtään karmoskaa mukana mistä voisin verrata. Ja jo etukäteen anteeksipyyntö epämääräisestä terminologiasta (nökö, varsi) kun en parempaa tiedä.

Lisäsin liitteeksi kuvan karmoskan bassokoneistosta.
Paljon siistimmän ja selvemmän näköinen mekaniikka kun nappulanvarret on samanmuotoisia eikä "käärmeen muotoinen" rautalanka.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kajuko - 30-12-2015, 12:47:23
Paljon siistimmän ja selvemmän näköinen mekaniikka kun nappulanvarret on samanmuotoisia eikä "käärmeen muotoinen" rautalanka.

Totta, huomasin saman itsekin. Tuon löytämäni kuvan mekanismi olikin siistimpi kuin muistin.

kajuko

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 30-12-2015, 12:40:48
Mitenkäs olisi opinnäytetyö? Kartoitat tilanteen, teet suunnitelman ja jumampama, entisöit basso-osaston stradellaksi. Siis, sikälimikäli asia on kuten Kalle epäili. Todennäköistähän se voisi olla. Tyvestä puuhun noustaan :D
Jotain sellaista tässä on ajateltu kun mikään tunnettu malli ei haitarista löydy. Uusia varsia saa kyllä itse tehtyä jos tarvitsee ,kun alkuperäisessä varressa on max 4kpl "nököä" ja joissakin 2-3kpl. Tarvehan tulee vastaan siitä monta ääntä soinnussa on  ...kai.
Yhden varren jouduin jo tekemään uuden alkuperäisen tilalle sen vääntyneisyyden takia.

Siitä kuva (ylin etummainen).

pianohessu

Onkohan seiskasointu se isoin kysymysmerkki? Olen joskus kuullut sellaisen tarinan että kotimaassa valmistetussa kurtussa olisi seiskassa neljä ääntä mutta makaroonipelissä vain kolme ääntä ilman terssiä. Tämä siis jokin muistikuva (tai ihan itse keksitty teoria). Jospa löytyisi vastaavanlainen Akkord ja saisit muutaman valokuvan sen bassokoneistosta, saattaisit päästä huokealla.

Joka tapauksessa kannustan (oikeammin yllytän) tekemään itse. Voipa sitten joskus kertoa kuulijoille että juu se oli sinä suvena kun MINÄ rakensin bassokoneiston kun eivät muut oikein asiaa hallinneet...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 30-12-2015, 18:11:08
Onkohan seiskasointu se isoin kysymysmerkki? Olen joskus kuullut sellaisen tarinan että kotimaassa valmistetussa kurtussa olisi seiskassa neljä ääntä mutta makaroonipelissä vain kolme ääntä ilman terssiä. Tämä siis jokin muistikuva (tai ihan itse keksitty teoria).

Mulla on sama käsitys, että bassopuolen 7-soinnuista jätetään jotakin pois, mutta onko se juuri terssi? Itse usein pianolla ja kiipparilla jätän 7-soinnusta kvintin pois, kun se vaikuttaa vähiten sen soinnun laatuun.

Johan

#18
Minusta kyseessä on aivan normaali 80 koskettiminen standardibasso, siinä ei siis ole edes vähenyttyä septimiäkään mukana. Maalattu kuoppa tuossa yhdessä koskettimessa on selkeästi C-perusbasso.

Läppiin tehdyistä merkinnöistä ja käsialasta päätellen joku "seppä" on korjaillut soitinta ja kokoaminen on ehkä tehty siten, että kaikki ei toimi standardibasson tapaan.

Noiden rautalankojen sijainnit ovat ehkä osittain vaihtuneet, jos ne on irroitettu purkaessa tangoistaan ja siksi niissä on sitten hieman ylimääräisiä mutkia matkassa.
Lisäksi epäilen, että käsitteet sointubasso ja melodiabasso ovat jossakin vaiheessa nyt menneet sekaisin.
Käyttäisin korjauksessa siis standardibasson kaaviota 80 nappulaiselle basolle. Peli on minusta aivan tavallinen kyseisen valmistajan "Berioskapeli".

Tarkista ensimmäiseksi, että basson kielipenkit on asenettu oikein päin, sillä muuten basso ei toimi kaavionsa mukaisesti.
Pietrodeiro antoi hyviä ohjeita basson kokeiluun!

Katselin kuvastasi, että nuo 7-sointujen langat menevät oikeille nappuloille.

Liitteenä on referenssikuva saman valmistajan mallista, jossa standardibasso on 96 nappulainen, siis vähenentty septimi lisänä ja kolme bassokoplaria. Tässä siis lisätangot ulommalle 6. bassoriville.

Kuten kuvasta näkyy "koskemattomankin" saman valmistajan soittimen rautalangat ovat kovasti käsintehdyn näköiset.

Johan



kajuko

Lainaus käyttäjältä: Johan - 31-12-2015, 06:56:06
Minusta kyseessä on aivan normaali 80 koskettiminen standardibasso, siinä ei siis ole edes vähenyttyä septimiäkään mukana. Maalattu kuoppa tuossa yhdessä kokettimessa on selkeästi C-perusbasso.

Läppiin tehdyistä merkinnöistä ja käsialasta päätellen joku "seppä" on korjaillut soitinta ja kokoaminen on ehkä tehty siten, että kaikki ei toimi standardibasson tapaan.

Noiden rautalankojen sijainnit ovat ehkä osittain vaihtuneet, jos ne on irroitettu purkaessa tangoistaan ja siksi niissä on sitten hieman ylimääräisiä mutkia matkassa.
Lisäksi epäilen, että käsitteet sointubasso ja melodiabasso ovat jossakin vaiheessa nyt menneet sekaisin.
Käyttäisin korjauksessa siis standardibasson kaaviota 80 nappulaiselle basolle. Peli on minusta aivan tavallinen kyseisen valmistajan "Berioskapeli".

Tarkista ensimmäiseksi, että basson kielipenkit on asenettu oikien päin, sillä muuten basso ei toimi kaavionsa mukaisesti.
Pietrodiro antoi hyviä ohjeita basson kokeiluun!

Katselin kuvastasi, että nuo 7-sointujen langat menevät oikeille nappuloille.

Liitteenä on referenssikuva saman valmistajan mallista, jossa standardibasso on 96 nappulainen, siis vähenentty septimi lisänä ja kolme bassokoplaria. Tässä siis lisätangot ulommalle 6. bassoriville.

Kuten kuvasta näkyy "koskemattomankin" saman valmistajan soittimen rautalangat ovat kovasti käsintehdyn näköiset.

Johan
Se "seppä" olen minä itse. Merkkasin ne vertaakseni diskanttipuolen kanssa mikä läppä on C jne.
Kaksi riviä on perubassoa, ja ne on kaikki oikein. Käsitteet on todellakin menneet väärinpäin,kun en todellakaan ole soittaja ,enemmänkin satunnainen "tapailija".
Kielipenkit on oikeinpäin. Työntäjiä ylimässä kerroksessa on vain 16kpl siis joka toinen kolo, joten bassonappeja on 5 riviä eikä 6.
Nyt täytyy sitten miettiä miten tässä edetään ,vihjeitä ja ehdotuksia on saatu kiitettävästi monilta joten kiitokset niistä.

Kauko