Suomen Harmonikkaliitto

mikähän kaksirivinen kannattaa ostaa ja mistä

Aloittaja htoyryla, 16-09-2011, 22:14:57

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Jos tässä ostaisi länsimaisen kaksirivisen, niin minkähän ja mistä. Soittimen pitäisi reagoida sopivan jämäkästi rytmikkääseen, nopeaankin soittoon, ja soundin pitäisi olla sopivan kaksirivismäinen. Ilmeisesti kannattaa ostaa G/C josta löytyy G, D, C, Em, Am ja H7 soinnut. Tuommoiselle kirjoitettuja kappaleita olen tässä jo viisirivisellä soitellut.

Näyttäisi siltä että vähintään tonni tuommoiseen menee, ellei satu tuurilla löytymään käytettynä jotain juuri sopivaa. Lasse Pihlajamaalla on jokin Helavyö-malli, jota en ole kuullut missään. Castagnarilla on Studio, jotenkin vielä kohtuuhinnoissa, jota kuulee youtubessa, esim
http://www.youtube.com/watch?v=xc77idU8kFc
http://www.youtube.com/watch?v=MKfD-Ma9M00
http://www.youtube.com/watch?v=9wZn_dqgfKo
(on muuten jonkin verran eroa noiden videoiden soundissa?)

Mielellään tietysti ottaisi soittimen, jossa olisi diskantissa useampi rekisteri, mutta sitten hinnat nousevatkin. Yksi asia mitä en tajua on mitä tarkoittaa tiedoissa 1 diskanttirekisteri. Eikös 1 ole minimi, siis ettei ole yhtään koplaria?

Ristolla oli muistaakseni jotain hämminkiä Hohnerin Morganen kanssa. Tällä videolla Morgane kuulostaisi minusta kelvolliselta http://www.youtube.com/watch?v=cuSTX6nNNdA ja hintakin menisi alle tonnin.

Mitäs muita vaihtoehtoja sitä olisi?



htoyryla


Jossain toisessa ketjussa pohdin näitä kaksirivisen systeemeitä. Tuo ruotsalainen videolla soittaa G/C-Morganella a-mollissa. Taitaa se eurooppalainen bassosysteemi mennä niin että soinnut sopivat c-duuriin ja jotenkin a-molliinkin. Suomessahan G/C:llä taidetaan lähinnä soittaa G-duurissa ja e-mollissa, ja soinnut on laitettu sen mukaan?

mahu

2-rivistä hankkiessa kannattaa tosiaan miettiä ainakin kahta asiaa, viritys ja basso, eli haluaako tasabasson vai ristibasson. Ristibasso on kuin 5-rivisessä eli molempiin suuntiin palkeita liikuteltaessa tulee sama ääni, kun taas tasabassossa ääni vaihtuu ja siksi palkeiden käyttö pakostakin lisääntyy.
Tässä ristibasso:
http://www.youtube.com/watch?v=33c6IEFz3Io


htoyryla

#3
Joo, asia oikeastaan ratkesi jo.

[Otin tästä videolinkin pois. Siinä oli soittoyritystä heti kaupasta tultua. Ei sitä kestä katsella.]

Tasabasso mulla oli mielessäkin. Ristibasso olisi toki voinut olla alkuun tutumman tuntuinen, mutta kun tuo vaihtoäänisyys on kumminkin opittava, niin menee se bassopuoli siinä samalla. Se malli että sointu määrää palkeen suunnan tuntuu minulle loogiselta. Äkkipäätä tuntui myös että ristibassossa tulee väkisinkin vähemmän sointuvaihtoehtoja. Tai no joo, tässä tulee nyt kahdeksalla napilla 6 sointua perusbassoineen, samat saisi 12-näppäimisellä ristibassolla (tuolla linkittämälläsi videolla näkyi olevan 16-näppäiminen).

Tässä pelissä menee bassot:

h/h  H7/H7  a/e   Am/Em
g/c   G/C     d/g   D/G

(veto/työntö)

mikä taitaa olla tavallisin suomisysteemi? Armandolla oli jokin erilainen?

htoyryla

On se kyllä jännä peli tämä kaksirivinen. Ei noista diskantin näppäinkaavioista paljon kannata katsoa kuin alkua. Enimmäkseen parempi hakea mistä ne sävelet löytyvät veto- ja työntöpalkeella. Samanlaista siksakkia tuntuu paljolti menevän kuin karmoskalla, mutta sävelet vaihtuvat palkeen suunnan mukaan. Em-mollin fis on oikeastaan ainoa missä joutuu nytkäyttämään.  Sointuja vaihtaessa toki pitää vaihtaa tarvittaessa palkeen suuntaa.

Nuotteja katselen kyllä edelleen silloin kun sille on tarvetta.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 17-09-2011, 20:30:23
On se kyllä jännä peli tämä kaksirivinen. Ei noista diskantin näppäinkaavioista paljon kannata katsoa kuin alkua. Enimmäkseen parempi hakea mistä ne sävelet löytyvät veto- ja työntöpalkeella. Samanlaista siksakkia tuntuu paljolti menevän kuin karmoskalla, mutta sävelet vaihtuvat palkeen suunnan mukaan. Em-mollin fis on oikeastaan ainoa missä joutuu nytkäyttämään.  Sointuja vaihtaessa toki pitää vaihtaa tarvittaessa palkeen suuntaa.

Nuotteja katselen kyllä edelleen silloin kun sille on tarvetta.
Taidat olla kiinnostunut. Hauska peli?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 17-09-2011, 21:37:01

Taidat olla kiinnostunut. Hauska peli?

Eiköhän ne oireet olleet selvillä kun pari kuukautta olen jo pienellä viisirivisellä soitellut kaksirivisen kappaleita. Että oli vain ajan kysymys, ja toisaalta, miksi tässä viivyttelemään.

Sitä en tiedä onko tuo sen hauskempi kuin muut vastaavat? Eikä sillä pysty soittamaan mitään mitä ei viisirivisellä. Mutta onpahan aivan erilainen soittaa, soundikin on omansa, eiköhän se jotain merkitse. Ja tuntuuhan tuon systeemiin oppivan. Ei se kyllä karmoskaa helpompi ole, niinkuin olet joskus väittänyt. Kyllä se vaihtoäänisyys aiheuttaa omat kommervenkkinsä. Mutta tuntuu tuostakin ne sävelet löytyvän.

olli

Intoa valitsemallasi tiellä :D  Olipa kulunut toivotus ;)  No joka tapauksessa, soittoiloa kaksrivisen parissa! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 17-09-2011, 22:47:19
Intoa valitsemallasi tiellä :D  Olipa kulunut toivotus ;)  No joka tapauksessa, soittoiloa kaksrivisen parissa! :D

Kiitos. Mutta kuten varmaan tiedät, niin soitinten osalta minun kohdalla valinnat taitaa enemmän mennä että valitsen mitä soittimia en soita: oboeta, fagottia, vaskia, jousia enkä rumpusettiä.

:D

htoyryla

#9
Eiköhän tuonkin kanssa ala pärjätä. Kappaleita siitäkin alkaa löytyä niinkuin muistakin peleistä.

Vaikuttaisi siltä, että karmoskan soitosta on apua tähän. Palkeen käyttö pitää oppia uusiksi ja säveliä etsiä välillä oudoista paikoista. Mutta karmoskankin kanssa jotkut sävelkulut ovat vaatineet oman totuttelunsa. Ja enimmäkseen soitto menee diskanttirivien välillä siksakkia niinkuin karmoskassakin.

Ehkä hankalimmalta tuntuu tällä hetkellä saada palje riittämään, tahtoo välillä loppua ilma kesken. Vaatii totuttelua.  

htoyryla

#10
Uskomattoman koukuttava peli tämä.

Tiukin paikka tällä hetkellä tuntuu olevan molliskaalan alku  e - fis ja varsinkin jos pitää mennä siinä edestakaisin. Tuo fis kun pitää ottaa vetopalkeella kun sitä ei löydy c-riviltä. Mutta toisaalta sitten kun se sujuu niin se kuulostaa aika kivalta. Äänen vaihto palkeella antaa oman fiiliksensä.

Eilen ja toissapäivänä suurin ongelma oli palkeen loppuminen. Siihen näyttää tottuvan ja ilmanappiakin taidan välillä käyttää soiton aikana.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 19-09-2011, 16:14:03
Eilen ja toissapäivänä suurin ongelma oli palkeen loppuminen. Siihen näyttää tottuvan ja ilmanappiakin taidan välillä käyttää soiton aikana.

En ole tähän keskusteluun osallistunut, koska ihan muita puuhia ollut paljon - työstä en päässytkään eroon ja suoraansanoen pillit kiinnostaa nyt haastavimpina.
- Sen verran kuitenkin, että alkuaikoina ilmanäppäimen opettelu oli kaiken a ja o.
- Taitavat 2-rivisoittajathan toki "optimoivat", minä fuskasin ja fuskaan vieläkin.
-----
Toinen alkuaikojen "juttu" oli valssintahti - sillä mentiin:-)

i

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 19-09-2011, 17:29:33
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 19-09-2011, 16:14:03
Eilen ja toissapäivänä suurin ongelma oli palkeen loppuminen. Siihen näyttää tottuvan ja ilmanappiakin taidan välillä käyttää soiton aikana.

En ole tähän keskusteluun osallistunut, koska ihan muita puuhia ollut paljon - työstä en päässytkään eroon ja suoraansanoen pillit kiinnostaa nyt haastavimpina.
- Sen verran kuitenkin, että alkuaikoina ilmanäppäimen opettelu oli kaiken a ja o.
- Taitavat 2-rivisoittajathan toki "optimoivat", minä fuskasin ja fuskaan vieläkin.
-----
Toinen alkuaikojen "juttu" oli valssintahti - sillä mentiin:-)


No, minä opettelen niinkuin opettelen, soitan mitä haluan, ja olen toistaiseksi ihan tyytyväinen tähän edistymiseen. Soitin ollut tässä vasta kaksi vuorokautta ja muutakin olen tehnyt kuin soittanut.

htoyryla

#13
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 19-09-2011, 17:29:33

- Sen verran kuitenkin, että alkuaikoina ilmanäppäimen opettelu oli kaiken a ja o.
- Taitavat 2-rivisoittajathan toki "optimoivat", minä fuskasin ja fuskaan vieläkin.
-----
Toinen alkuaikojen "juttu" oli valssintahti - sillä mentiin:-)


Siivosin näytelinkkejä tuolta ylempää. Ei niitä tässä vaiheessa kestä itsekään enää parin päivän päästä kuunnella. Täytyy palata asiaan sitten kun on jotain esittää.

Ilmanapin tarve on ilmeinen, mutta kyllä ennen sitäkin täytyy osata yksi semmoinen kappale jonka kanssa sitä harjoitella. No joo, voihan sitäkin harjoitella ihan vasiten, mutta enpäs klarinettia enkä foniakaan ensin harjoitellut pelkällä suukappaleella niinkuin joiden mielestä pitäisi.

Ilmanapista ei löytynyt netistä juurikaan tietoa, paitsi onneksi tämä http://www.youtube.com/watch?v=L90BULAh4aU .

Viisirivisen kanssa taisi mennä pitkään etten vasemmalla kädellä muuta takonut kuin valssia.   Kai sitä jo saa muutakin yrittää.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 17-09-2011, 16:06:21
2-rivistä hankkiessa kannattaa tosiaan miettiä ainakin kahta asiaa, viritys ja basso, eli haluaako tasabasson vai ristibasson. Ristibasso on kuin 5-rivisessä eli molempiin suuntiin palkeita liikuteltaessa tulee sama ääni, kun taas tasabassossa ääni vaihtuu ja siksi palkeiden käyttö pakostakin lisääntyy.
Tässä ristibasso:
http://www.youtube.com/watch?v=33c6IEFz3Io


Tuota videota olenkin katsellut jo aikaisemmin ja siitä oli meillä täällä juttuakin. Hetken aikaa kun luulin soitinta karmoskaksi kun soitto näytti niin samanlaiselta. Tuosta se taisikin lähteä, että tajusin että kaksirivisen soitto onkin aivan erilaista kuin yksirivisen, kun käytännössä molemmat rivit ovat käytössä.

Yritin eilen itse soitella Pikku Syntistä eikä se niin vaikealta tunnu tällä tasabassollakaan. Sitten katsoin miten se tuossa videossa menee. Säkeistön alussa huomaan, että kun minä soitan kolmannen sävelen (fis) niin joudun nytkäyttämään palkeen vetosuuntaan ja heti takaisin jotta pysyn Em-soinnussa. Ristibassolla voi jatkaa vetopalkeella ja koko ajan soi Em.

htoyryla

#15
Hommasin Armandolta kumminkin sen Lindqvistin opuksen. Sen tässä huomaa, että vaikka soitto muuten sujuu välillä kummastikin, niin vasemman käden soitto ei mene minulla itsenäisesti vaan lähtee helposti oikean käden mukaan. Ei ole tuota koskaan tullut opittua, ei pianolla, ei karmoskalla, ei viisirivisellä ja nyt sen tässä kaksirivisessä huomaa selvästi.

Sen huomaa kun vaikka soittaa valssirytmiä ja melodiassa tulee pisteellinen nuotti. Totesin että tässä harjoittelu täytyy aloittaa hyvin yksinkertaisesta. Bassokäsi soittamaan tasaista kaksijakoista ja oikea käsi pisteellistä. Sitten kun se menee, niin voi kokeilla valssissa. Nyt se vain taitaa olla tullut aika opetella tätäkin.

Lisäys: Piti vielä ottaa iPad metronomiksi, että komppi pysyy kaksijakoisena. Nyt on hyvä treenata. Tulee vielä mieleen, että harjoituksen pitää olla semmoista, mitä ei aivan vielä osaa, mutta harjoituksen pystyy aloittamaan. Siksi tuntuu mielekkäältä kehitellä nyt itse näitä harjoituksia.

Mulle tuo iPadin metronomi on aivan korvaamaton. Näyttää ja kuulostaa perinteiseltä metronomilta, mutta sen saa antamaa eri äänen tahdin eri iskuille. Kun laittaa ykkösiskulle perinteisen metronomin naksun ja muille vähän vienomman äänen, niin ei lipsu sivuun tahdista.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Lispe - 23-09-2011, 14:37:00
Tuo Lindqvistin opus on ihan hyvä kirjanen, sen kanssa minäkin aloitin reilut kolmisen vuotta sitten. Kirjasen mukana tuli vielä C-kasetti, joka ainakin minusta on hyvä, koska pystyi vielä kuuntelemaan kappaleet. Tietysti kirjasen alussa olevat asteikot piti heti sujuvasti ohittaa  ;D

Sulla on kivan ja tutun näköinen peli profiilikuvassa, onko se Castagnari Studio?

Joo, minä en yleensä jaksa mennä yhden kirjan mukaan, otan vaikutteita yhdestä jos toisestakin paikasta. Olin jo soitellut joitakin kappaleita Pentikäisen kirjasta "Mukavia kappaleita kaksiriviselle I" ja kirjasta "Kansanmusiikki 2 soitinsävelmiä" kuten myös tuttuja kappaleita jotka ovat valmiiksi jo päässä. Kaikki semmoista mitä olin jo viisirivisellä soitellut. Mutta näyttää että pelkässä soittelussa jotkut hommat menevät fuskaukseksi. Sitten on hyvä välillä harjoitella niitä vaikeita juttuja ihan erikseen.

htoyryla

Rupeaa menemään tuo että vasen käsi soittaa suoraa valssikomppia ja oikea käsi pisteellisiä nuotteja. Siinä tuntui auttavan se että löysi sen miltä se pitää kuulostaa: taa taat-ta taa jossa tuo ta on se kahdeksasosanuotti kahdeksasosanuotti joka tulee basson iskujen väliin.

Varmaan kuulostaa taas teorialta. Mutta sitähän yritän tässä sanoa. Helppo soittaa kun tajuaa miltä sen pitää kuulostaa. Kun yrittää selittää menee teoriaksi. Itselleni pääasia että mulla on keinot oppia näitä, vaikkei tämä oppiminen menekään perinteen sääntöjen mukaan :)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Lispe - 23-09-2011, 16:53:51
Profiilikuvassa on 2008 keväällä ostettu Castagnari Sander 3-äk, jossa diskantissa on yksi vaihtaja "römeämmälle" äänelle. Toisena tai paremminkin nykyisin ykköspelinä on viime keväänä ostettu Hohner Morgane.


Just joo, en nähnyt kuvassa rekisterinvaihtajia, mutta tuossa Sanderissa on vaihtaja yläpuolella.

Itse kun kävin tuota Studiota ostamassa, kaupassa olisi ollut käytetty Castagnari melkein kaikilla herkuilla, 7 rekisteriä diskantissa ja neljä bassossa, tai yksi niistä oli terssin poistaja. Houkutteli, mutta arvelin että tuo Studio riittää tässä vaiheessa, kun se tuntui niin soundiltaan kuin soittotuntumalta olevan kohdallaan.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 24-09-2011, 12:13:48
Rupeaa menemään tuo että vasen käsi soittaa suoraa valssikomppia ja oikea käsi pisteellisiä nuotteja. Siinä tuntui auttavan se että löysi sen miltä se pitää kuulostaa: taa taat-ta taa jossa tuo ta on se kahdeksasosanuotti kahdeksasosanuotti joka tulee basson iskujen väliin.

Varmaan kuulostaa taas teorialta. Mutta sitähän yritän tässä sanoa. Helppo soittaa kun tajuaa miltä sen pitää kuulostaa. Kun yrittää selittää menee teoriaksi. Itselleni pääasia että mulla on keinot oppia näitä, vaikkei tämä oppiminen menekään perinteen sääntöjen mukaan :)

Minulla meni pitkän aikaa kaikki valssina - tai niistä tehtiin valsseja. Eihän tuosta mitään haittaa ollut - jos olisi aloittanut vaikkapa jo 7 -vuotiaana, niin sitä ei enää muistaisikaan:-D