Suomen Harmonikkaliitto

mikähän kaksirivinen kannattaa ostaa ja mistä

Aloittaja htoyryla, 16-09-2011, 22:14:57

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 24-09-2011, 14:17:13

Minulla meni pitkän aikaa kaikki valssina - tai niistä tehtiin valsseja. Eihän tuosta mitään haittaa ollut - jos olisi aloittanut vaikkapa jo 7 -vuotiaana, niin sitä ei enää muistaisikaan:-D


No valssinahan tuo pysyy vaikka diskantissa olisi pisteellinen nuotti. Basso soittaa TAAt - taa - taa ja diskantti välillä taa - taaat - ta.

Mutta luulen että tiedän mitä tarkoitat. Eilen kun aloitin harjoitella noita missä diskantissa on pisteellinen nuotti ja sitten kahdeksasosanuotti tulee basson iskujen väliin, niin tein sitä ensin kaksijakoisella bassolla. Oli helpompi niin kun ei ollut yhtään ylimääräistä nuottia. Basso soitti TAA - taa ja diskantti taaat - ta.

Mutta hetken päästä huomasin että basso soittikin taas valssia ja koko harjoitus oli sekaisin. Siihen tuo iPadin metronomi auttaa. Laittaa sen soittamaan tik - tst - tik - tst  tai  tik - tst - tst - tik - tst - tst.

Tässähän ei edes olen mitenkään kaksiriviselle erityisestä asiasta kysymys. Sama homma karmoskalla ja viisirivisellä. Niitä sentään jo kaksi ja puoli vuotta soittanut. Huomaan vain että olen tähän asti fuskannut, antanut bassokäden välillä seurata diskanttia sen sijaan että se olisi pitänyt vakaata komppia.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Lispe - 24-09-2011, 15:06:42

Minä en ole muita Castagnareja kokeillut, kuin tämä Sander joka minulla on, mutta kyllä minullekin 2-äk riittäisi vallan mainiosti, ei tuota diskantin toista rekisteriä tule juurikaan käytettyä. Niin ja ovathan nuo 2-äk pelit vielä hitusen kevyempiäkin ja siten vielä mukavampia soitella.


Joo, se toinen peli painoikin varmaan viitisen kiloa, tämä kai kolme. Ei sillä, nuo karmoskat joita soitan myös ovat semmoisia viisikiloisia, ja samoin kuin se viisirivinen jota eniten soittelen. Mutta tämmöisessä kaksirivisessä taitaa painolla olla enemmän merkitystä, varsinkin bassopuolella, kun sen palkeen kanssa pitää tehdä tosissaan töitä  :)

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 24-09-2011, 15:14:22
Lainaus käyttäjältä: Lispe - 24-09-2011, 15:06:42

Minä en ole muita Castagnareja kokeillut, kuin tämä Sander joka minulla on, mutta kyllä minullekin 2-äk riittäisi vallan mainiosti, ei tuota diskantin toista rekisteriä tule juurikaan käytettyä. Niin ja ovathan nuo 2-äk pelit vielä hitusen kevyempiäkin ja siten vielä mukavampia soitella.


Joo, se toinen peli painoikin varmaan viitisen kiloa, tämä kai kolme. Ei sillä, nuo karmoskat joita soitan myös ovat semmoisia viisikiloisia, ja samoin kuin se viisirivinen jota eniten soittelen. Mutta tämmöisessä kaksirivisessä taitaa painolla olla enemmän merkitystä, varsinkin bassopuolella, kun sen palkeen kanssa pitää tehdä tosissaan töitä  :)

Minä silloin ihan aloitellessa kävin usein lukemassa tuota: http://info.melodeon.net/index.php?action=forum
- Siellä hyvin paljonkin keskusteltiin boxien painosta. Tietenkin britteinsaarten musiikkiperinteessä seisaaltaan (jopa tanssiessa ja marssiessa) soittamisella on suuri  merkitys. Pubeissa ei riitä istumapaikkoja haitaristeille:-)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 24-09-2011, 15:47:11

Minä silloin ihan aloitellessa kävin usein lukemassa tuota: http://info.melodeon.net/index.php?action=forum
- Siellä hyvin paljonkin keskusteltiin boxien painosta. Tietenkin britteinsaarten musiikkiperinteessä seisaaltaan (jopa tanssiessa ja marssiessa) soittamisella on suuri  merkitys. Pubeissa ei riitä istumapaikkoja haitaristeille:-)


Olen tässä kyllä selaillut melodeonin foorumia, mutta en ole sieltä paljoakaan kiinnostaavaa löytänyt. Ehkä sitten kun innostun englantilaiseen/irlantilaiseen/kelttiläiseen yms. meininkiin?

Ajattelin nyt tuota painoa pääasiallisesti palkeen nytkyttämisen kannalta, mulla kun ei ole erityisemmin ruista noissa käsivarsissa. Ostaessa en kyllä ajatellut sitäkään, jotenkin vain oli mielessä että tämmöisen pelin pitää olla pieni ja kevyt.
 

htoyryla

#24
Vieläkin mielessä se väite tuolta viereisestä ketjusta että nuotista soittanut ei oppinut ymmärtämään soitintaan, oppi vain ne kappaleet mitä nuoteista oppi.

Kokeilin tässä soittaa nuoteista ruotsalaista valssia Dansen går på Svinsta skär. Kyllä se menee, mutta koko ajan pitää olla valppaana palkeen suunnan kanssa, että soinnut saa oikein, ja lisäksi vielä korvata yksinkertaisemmilla ne soinnut joita ei soittimesta löydy. Eikös tämä kehitä soittimen ymmärrystä?

Ja sitten Drömmen on Elin. Aksidentaalitkin löytyi  :)

Tarkoitettiinkos siinä nuoteilla semmoisia täydellisiä soitto-ohjeita joissa on rivit, näppäimet ja palkeen suunnat merkittynä?

mahu

Itse alotin soiton hohnerin pokerworkilla jossa oli pieni tynkä ilmanappina jota li'utettiin alaspäin. Teetin myöhemmin itselleni kunnollisen 3-äänikertaisen 2-rivisen ja halusin siihenkin juuri tälläisen tynkä ilmanapin. Itse en ole tottunut tähän castagnari tyyliseen halkoon. Käytän ilmanappia soiton lisäksi esiintymiseen ja halko ei toimi riittävän herkästi siihen. Tottumus kysymys kai, mutta halolla ei saa tarpeeksi hukkailmaa luotua jotta saisi palkeen liikkumaan. Palje on haitarin henki joten palkeen pitää hengittää :)

Johan

#26
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 24-09-2011, 19:25:15
Kokeilin tässä soittaa nuoteista ruotsalaista valssia Dansen går på Svinsta skär. Kyllä se menee, mutta koko ajan pitää olla valppaana palkeen suunnan kanssa, että soinnut saa oikein, ja lisäksi vielä korvata yksinkertaisemmilla ne soinnut joita ei soittimesta löydy. Eikös tämä kehitä soittimen ymmärrystä?

Ja sitten Drömmen on Elin. Aksidentaalitkin löytyi  :)
Nuo vajaariviset eivät ole (vielä?) minun juttuni, mutta kyllä Sinulla tuntuu olevan ainakin kivat biisit käytössä!
Tuolla ensinmaintulla olen suggeroinut itseni keikan alussa soittofiilikseen vuosikymmenet ja toinenkin on hyvin tuttu II stemmaansa myöten. Duurivalssit sopivat sielulleni ja siksi nuokin ovat jäänet matkaan.
Tällä sivustolla seuraan vajaarivisten kanssa puuhaavien kavereiden edesottamuksia oppiakseni niistäkin jotain ja alan ymmärtää kyllä mikä niissä keihtoo.
Olen kyllä pahasti "toinen etupyörä ojassa" tuon pianokahavan kanssa, vaikka melkien joka kerta kun sen ottaa laukusta kuulee asiaatuntevan esitelmän siitä miten paljon parempi olisi soitta "kirjoituskonemallilla", vajaariviseen siirtymistä ei vielä kukaan ole toistaiseksi suositellut ;)

Yksirivinen sentään talossa on ja olen sillä joskus opetellut jonkin polkan osoittaaseni, että homma on halussa, mutta mitään villitystä sen soittamiseen ei ole tullut.

Mainittakoon vielä, että viikko sitten ostin ensimmäisen viisiriviseni, 80 bassoinen -50 luvun pieni peli, mutta minua kiinnostaa ainostaan sen basson kielipenkit.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 25-09-2011, 06:42:11
Nuo vajaariviset eivät ole (vielä?) minun juttuni, mutta kyllä Sinulla tuntuu olevan ainakin kivat biisit käytössä!

...

Tällä sivustolla seuraan vajaarivisten kanssa puuhaavien kavereiden edesottamuksia oppiakseni niistäkin jotain ja alan ymmärtää kyllä mikä niissä keihtoo.
Olen kyllä pahasti "toinen etupyörä ojassa" tuon pianokahavan kanssa, vaikka melkien joka kerta kun sen ottaa laukusta kuulee asiaatuntevan esitelmän siitä miten paljon parempi olisi soitta "kirjoituskonemallilla", vajaariviseen siirtymistä ei vielä kukaan ole toistaiseksi suositellut ;)

...

Yksirivinen sentään talossa on ja olen sillä joskus opetellut jonkin polkan osoittaaseni, että homma on halussa, mutta mitään villitystä sen soittamiseen ei ole tullut.

Jännä homma mistä mulla nyt tämä kaksirivisinnostus pulpahti. Oikeastaan oli tarkoitus treenata pienellä viisirivisellä ensi kesää varten. No, kuten näkyy niin kaksiriviselläkin yritän soitella kaikkea mitä mieleen tulee. Mutta varsinaista kaksirivisohjelmistoa myös, niissä on jännä nähdä miten ne tosiaan sopivat tuolle pelille, kun olen ensin niitä kokeillut viisirivisellä.

Sekin on jännä juttu miksi en taannoin hommannut pianohaitaria, kun se pianon koskettimisto kuitenkin oli ennestään tuttu. Olin varmaan jo mieltänyt tuon kirjoituskoneen edut. Pitäisi joskus kokeilla pianopeliä kanssa, miltä se tuntuisi kylmiltään. Ostamaan en taida ruveta.

Joku semmoinen into minussa on että pitää kokeilla kaikkea. Ja eiköhän se pidä mielen virkeänä kun tässä iässä opettelee uuden soittimen joka vuosi :) Vaikkei sitten mestariksi asti harjoittelekaan.

Nyt kun olen viikon aika tiiviisti soittanut kaksirivistä, niin jännää miten se vaikuttaa viisiriviseen. Siinäkin rupesi alkuun tuntumaan pakottava tarve kääntää paljetta. Ilmanappiakin peukalo jo hamusi. Tuntuu tuo jo helpottavan. Mutta sitten tuntuu että sormiin olisi tullut jotain uutta vikkelyyttä siinäkin.

htoyryla

#28
Laitanpas nyt taas näytettä, ellei muuta niin varoittavaksi esimerkiksi http://freygish.com/htoyryla/music/svinnsta.mp3 .

Jännästi tuo äänitystilanne stressaa, kun heti alkaa soitto takkuamaan. Puhaltelin vähän huilua vielä tuohon mukaan. Se piti soittaa uusiksi, kun ensi otolla en kuullut kunnolla huilua ja meni  (liikaa) epävireessä. Hyvää harjoitusta sekin.

Lisäys: ainakin tuosta kuulee sen miten mulla bassokäsi rupeaa matkimaan diskantin tahtia. Täytyy joskus taas harjoitella lisää sitäkin.

htoyryla

Pajalan valssi tuntui menevän niin hyvin että laitoin videokameran päälle. Siinä se totuus sitten paljastuikin ja soitti takelteli taas. Laitan nyt pätkän kumminkin http://www.youtube.com/watch?v=sOz5JEQq1Ps . Tätähän jo kesällä soittelin viisirivisellä http://www.youtube.com/watch?v=dHLZGgjaEas .

htoyryla

Pajalan valssi alkaa mulla muotoutua tämmökseksi http://freygish.com/htoyryla/music/pajala151011.mp3 . Yhden tahdin olen nyt lainannut jostain niistä netissä olleista nuoteista, alkuun soitin eri lailla, siitä on kaksi varianttia liikkeellä. Seitsemäs tahti alusta jos kohotahtia ei lasketa. Nyt kiinnostaa Konstan parempi valssi, sitähän taannoin harjoittelin karmoskalla, löytyy juutupestakin, ja taitaa sen voida soittaa tuollakin.

Johan

Lainaus käyttäjältä: Lispe - 27-09-2011, 16:15:15
Tuo onkin mukava valssi ja nuotitkin löytyvät Rientolan kaksirivisten soitteista, joten eikun opettelemaan...Akuvalssin ja Uuentuvan Matin valssin ja Kylmän kukkia valssin rinnalla. Niin olikos puhetta, että pitää ahmia uusia nuotteja useammasta kirjasta yhtäaikaa ;D

Muistanko oikein, että tuo Uuentuvan Matin valssi on jonkinlainen muunnos Horgalåten hambosta?
Olen etsinyt nuottia arkistoistani löytämättä sitä, muistaakseni se oli joskus pelimannielehden liitteenä ja nyt haluaisin verrata sitä tuohon hamboon ja Kotiseutu pohjolassa valssiin.
Olisko siitä mahdollsita saada nuotti, osoitteeni on profiilissani.

Johan

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 17-10-2011, 19:52:27

Muistanko oikein, että tuo Uuentuvan Matin valssi on jonkinlainen muunnos Horgalåten hambosta?
Olen etsinyt nuottia arkistoistani löytämättä sitä, muistaakseni se oli joskus pelimannielehden liitteenä ja nyt haluaisin verrata sitä tuohon hamboon ja Kotiseutu pohjolassa valssiin.
Olisko siitä mahdollsita saada nuotti, osoitteeni on profiilissani.

Kun tuli hambosta puhe, niin osaakos joku neuvoa miten basson rytmin pitää mennä hambossa? Kallen hamboa ja Horgalåtenia kun välillä soittelen.

Pelle Jollasbo


Kun tuli hambosta puhe, niin osaakos joku neuvoa miten basson rytmin pitää mennä hambossa? Kallen hamboa ja Horgalåtenia kun välillä soittelen.
[/quote]

Ehkäpä Hans Palmin lyhyestä Lambo-Hambosta selviää hambon basso, ks. oheiset liitteet.

terv. pelle jollasbo

Johan

#34
Lainaus käyttäjältä: Pelle Jollasbo - 17-10-2011, 23:37:07

Kun tuli hambosta puhe, niin osaakos joku neuvoa miten basson rytmin pitää mennä hambossa? Kallen hamboa ja Horgalåtenia kun välillä soittelen.

Ehkäpä Hans Palmin lyhyestä Lambo-Hambosta selviää hambon basso, ks. oheiset liitteet.

terv. pelle jollasbo
[/quote]

Poistin aikaisemman selkeästi virheellisen kommenttini. Olen etsinyt aiheesta pitkään selkeää teoreettista ohjetta, mutta turhaan.
Tämä hieman selventää asiaa. http://www.tanssi.net/fi/lajit/hambo.html

Johan

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 18-10-2011, 09:47:31

Hambossa pitää paino olla selkeästi kakkosella, muuten se on likipitäen hidas masurkka, soita kakkonen selkeästi hieman pitkänä muihin bassoihin verattuna, niin saat hamboon meininkiä.

Tuossa Jollasbon postaamassa kuulen mielestäni että basson rytmi menee taa tat taa, eli kakkonen lyhyenä. Samalta kuulostaa tässä missä on sähköbasso http://www.youtube.com/watch?v=G4QZJWJwW8I&feature=related , välillä menee taa tat taa ja välillä taa taa taa.

Mutta hyvä, pääasia että basso näyttää soittavan neljäsosia sopivasti painotettuna. Mulla kun käsi alkaa helposti soittaa kahdeksasosia kun ne ovat diskantissa niin oleellisia.

Tietynlainen puute tuossa kaksirivisen nuottikirjassa joka mulla on, että basson rytmistä ei ole mitään. Riittäisi yksi sivu jossa olisi siitäkin esimerkit eri kappaletyypeille. Mutta kuuntelemallahan se selviää. Ja täytyypä kokeilla tuota Jollasbon postaamaa hamboa myös.   

Johan


Johan

Lainaus käyttäjältä: Lispe - 18-10-2011, 07:49:34
Lainaus käyttäjältä: Johan - 17-10-2011, 19:52:27
Lainaus käyttäjältä: Lispe - 27-09-2011, 16:15:15

Muistanko oikein, että tuo Uuentuvan Matin valssi on jonkinlainen muunnos Horgalåten hambosta?
Olen etsinyt nuottia arkistoistani löytämättä sitä, muistaakseni se oli joskus pelimannielehden liitteenä ja nyt haluaisin verrata sitä tuohon hamboon ja Kotiseutu pohjolassa valssiin.
Olisko siitä mahdollsita saada nuotti, osoitteeni on profiilissani.

Johan

Minä laitan sulle viestiä.
Lispe

Kiitokset Lispe!

Asia selvisi, biisillä on selkeä sukulaisuussuhde Kankaan kauniiseen Katriinaan, mutta Horgalåtenin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Taitaa meikäläisen "patterit" olla vanhentuneet;)

Johan

Pelle Jollasbo

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 18-10-2011, 10:23:37
Lainaus käyttäjältä: Johan - 18-10-2011, 09:47:31

Hambossa pitää paino olla selkeästi kakkosella, muuten se on likipitäen hidas masurkka, soita kakkonen selkeästi hieman pitkänä muihin bassoihin verattuna, niin saat hamboon meininkiä.

Tuossa Jollasbon postaamassa kuulen mielestäni että basson rytmi menee taa tat taa, eli kakkonen lyhyenä. Samalta kuulostaa tässä missä on sähköbasso http://www.youtube.com/watch?v=G4QZJWJwW8I&feature=related , välillä menee taa tat taa ja välillä taa taa taa.

Mutta hyvä, pääasia että basso näyttää soittavan neljäsosia sopivasti painotettuna. Mulla kun käsi alkaa helposti soittaa kahdeksasosia kun ne ovat diskantissa niin oleellisia.

Tietynlainen puute tuossa kaksirivisen nuottikirjassa joka mulla on, että basson rytmistä ei ole mitään. Riittäisi yksi sivu jossa olisi siitäkin esimerkit eri kappaletyypeille. Mutta kuuntelemallahan se selviää. Ja täytyypä kokeilla tuota Jollasbon postaamaa hamboa myös.  

Hambossa tahdin ensimmäinen isku on selkeästi painotettu. Lisää hambo-esimerkkejä  (sekä nuotteina että mp3-muodossa) löytyy Hans Palmin www-sivun osasta "Mina egna kompositioner" (My own compositions). Sivun linkki:
http://www.accordionpage.com/dragspel.html#Some_useful

terv. pelle jollasbo

mahu

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen vastaus:

G-vireinen (GC) 2-rivinen on todella yleisesti käytössä ympäri suomea. Näiden ongelma on vain saatavuus käytettynä. Paljoa niitä ei käytettyinä näe ja jos näkee niin ovat lähes kaikki yli 1000e hinnoissa. Uusien hinnat pyörivät 1000 - 2000 euroa.

Suomessa käytettyinä alle 500 euron myytäviä 2-rivisiä haitareita näkee suhteessa paljon enemmän kuin kalliimpia, mutta ovat yleensä C-vireisiä (CF). Mutta en tiedä miksei näitä huolita ensisoittimeksi? Pääsääntöisesti niissä on ihan samat näppäinkuviot, bassot jne. kuin G-vireisissä Jos näillä oppii soittamaan ei tarvitse osata yhtään mitään uutta jos haluaa myöhemmin ostaa kalliimman G-vireisen. Harvoin aloitteleva kitaransoittaja ostaa 2000 euron kitaraa vaan aloittaa halvemmalla. Tiedän monia jotka aloittaisi 2-rivisen soiton mutta on saanut neuvon ostaa G-vireisen soittimen ja silloin on varauduttava maksamaan +1000euroa harrastuksesta josta ei tiedä tuleeko koskaan mitään. Näilläkin kun soittimen arvo putoaa muutaman satasen kun liikkeestä astuu ulos.