Suomen Harmonikkaliitto

Soittoasento

Aloittaja olli, 04-03-2016, 15:59:57

« edellinen - seuraava »

olli

Haku-toiminnolla ei heti löytynyt otsikkoa, joten avaanpa sitten tämän.  Uusimmassa Hanuri-lehdessä (tuli juuri postissa) oli Mika Väyrysen ansiokas kirjoitus.  Hän paneutui pelkästään istualtaan soittamiseen.  Kritisoi oppaiden "asentokuvia".  Kirjoitti asiallisesti remmien käytöstä ym.  En ole eri mieltä hänen mielipiteistään, onhan hän kuitenkin alan auktoriteetti ;)

Kirjoitus toi mieleen muistikuvia ja kokemuksia erilaisten soittopaikkojen tuoleista.  Monesti kansalaisopistojen haitarinsoittajat kokoontuvat "kansakoulujen" tiloissa.  Tuolit ovat sitten laadultaan "mitä sattuu".  Ymmärrettävää, että koulukkailla on vain yhdenlaisia jakkaroita käytössä. Tuolit eivät vaan sovellu kaikille haitarinsoittajille (lapset-vaarit).

Itse olen ratkaissut ongelman siten, että kuljetan mukanani musiikkikaupasta ostamaani "jakkaraa", jonka olen säätänyt itselleni kokooni sopivaksi.  Kotona käytän "pumppujousella" toimivaa konttorituolia.  Eri pelitkin vaativat hieman erikorkuiset istuimet (Kravatti, Bugari). Kuva liitteenä ;)

Väyrysen kirjoituksen pitäisi antaa ajattelemisen aihetta kansalaisopistojen ja vastaavien haitarinsoiton opettajille - varsinkin nuorille tuo kirjoitus on erittäin hyödyllinen.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Luin kyseisen kirjoituksen ja olen asioista samaa mieltä suurelta osin kuin Mika Väyrynen kirjoituksessaan. Olen aina ihmetellyt miksi harmonikka niin monesti halutaan sitoa kiinni soittajaan? Myös selkäremmin käyttö on aina ollut mielestäni turhaa ja jopa haitaksi, kuten tuossa kirjoituksessa todettiin.

Teme

Lainaus käyttäjältä: olli - 04-03-2016, 15:59:57
Väyrysen kirjoituksen pitäisi antaa ajattelemisen aihetta kansalaisopistojen ja vastaavien haitarinsoiton opettajille - varsinkin nuorille tuo kirjoitus on erittäin hyödyllinen.
Erittäin tärkeä asia. Kouvolan musaopistolla ainakin on asia kunnossa, siellä on hyvä ja tukeva korkeussäädettävä tuoli harmonikkaoppilaille. Kiitos Vesa Vileniuksen!
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Hannu S

#3
Kainuuseen taitaa posti kulkea hitaammin, no tuli tänään. Minullakin oli samanlainen soittajan penkki kuin Ollilla, kunnes se yksi kerta hajosi allani soittaessa. Onneksi hanuri pelastui oikea kyynärpää oli pariviikkoa mustana. Hyvä tuoli muutoin, mutta rimpula, en enää luota siihen. Nykyään käytän keskiraollista laadukasta (ykävä kyllä kallista) satulatuolia. Hyvää siinä on se, että on rullat alla, voi ahtaissa tiloissa väistellä liian innokkasta yleisöä ja on terveellinen selälle. Huonoa, että polviväli jää hieman liian suureksi.

olli

Lainaus käyttäjältä: Hannu S - 05-03-2016, 07:29:06
Kainuuseen taitaa posti kulkea hitaammin, no tuli tänään. Minullakin oli samanlainen soittajan penkki kuin Ollilla, kunnes se yksi kerta hajosi allani soittaessa. Onneksi hanuri pelastui oikea kyynärpää oli pariviikkoa mustana. Hyvä tuoli muutoin, mutta rimpula, en enää luota siihen. Nykyään käytän keskiraollista laadukasta (ykävä kyllä kallista) satulatuolia. Hyvää siinä on se, että on rullat alla, voi ahtaissa tiloissa väistellä liian innokkasta yleisöä ja on terveellinen selälle. Huonoa, että polviväli jää hieman liian suureksi.
Tuosta tuli mieleen omakin tapaus.  Minulla oli aiemmin "anttilan" toimistotuolit (pääosin muovia).  Tuoli hajosi allani, lensin selälleen, joten haitari pysyi sylissä.  Ei tullut vahinkoja haitarille eikä itsellenikään. ;)  Kokemuksen jälkeen hankin uudet toimistotuolit soittohuoneeseen (metallinen runko) 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

eikkajuhani

     Aika hyväksi olen todennut myös tällaisen satulatuolin, ostin paikallisesta Citymarketista ja hinta oli, muistaakseni n. 40 € joten mielestäni ei kallis.  Tuolissa on toki pyörät alla ja korkeussäätökin joten aika kätevä.  :) ;)


   Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

pillimees

Minäpä en tarvii jakkaraa kun olen opetellut soittelemaan seisoviltaan. johtuu siitä kun koskettimia olen aina soittanut seisaaltaan.

olli

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 13-04-2016, 11:00:44
Minäpä en tarvii jakkaraa kun olen opetellut soittelemaan seisoviltaan. johtuu siitä kun koskettimia olen aina soittanut seisaaltaan.
Seniorille tuo istuma-asento on mukavampi :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!