Suomen Harmonikkaliitto

harmonikan tulevaisuudennäkymiä

Aloittaja mrasanen, 11-12-2014, 23:13:31

« edellinen - seuraava »

eikkajuhani

   Olen selaillut Ari-Matti Sairan kirjaa Anna mennä vaan Vapaan säestyksen perusteet.... Tämäkin teos on vuodelta 2007 ja Sairakin toteaa että `säestys ei ole systemaattisesti sisältynyt instrumenttiopetukseen` Tuossa kirjassa mainittuja kadensseja, ulko, keski ja sisäriveiltä,  kolmisointujen käännöksiä jne.  olisi varmaan hyvä monenkin aloittelevan soittajan opiskella.  Jollain tasolla tuo säestys näyttäisi jopa helpohkolta.... onhan niitä eri tapoja tosin lukuisia. 
Tässäpä heittäisinkin kysymyksen, miten paljon olette harrastajat paneutuneet säestykseen ?  Vai onko soittamisenne etupäässä yksin tai ryhmässä soittelua, solistista laatua.  :)
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 09-01-2015, 21:53:43
   Olen selaillut Ari-Matti Sairan kirjaa Anna mennä vaan Vapaan säestyksen perusteet.... Tämäkin teos on vuodelta 2007 ja Sairakin toteaa että `säestys ei ole systemaattisesti sisältynyt instrumenttiopetukseen` Tuossa kirjassa mainittuja kadensseja, ulko, keski ja sisäriveiltä,  kolmisointujen käännöksiä jne.  olisi varmaan hyvä monenkin aloittelevan soittajan opiskella.  Jollain tasolla tuo säestys näyttäisi jopa helpohkolta.... onhan niitä eri tapoja tosin lukuisia. 
Tässäpä heittäisinkin kysymyksen, miten paljon olette harrastajat paneutuneet säestykseen ?  Vai onko soittamisenne etupäässä yksin tai ryhmässä soittelua, solistista laatua.  :)

Mun pitäisi opetella säestämään diskantilla. Se tuli vastaan jo taannoin viulistin kanssa soitellessa. Ja yksinkin äänityksiä tehdessä olisi tarve haitarilla soittaa pelkkää säestystä. Mutta tuo melodian soitto haitarilla istuu aika sitkeässä... ja omaa laulua säestäessä kaipaan sen melodian sinne laulun tueksi.

Kyllähän mä periaatteessa tiedän miten säestys tehdään. Osaan kasata taustoja pianon, kitaran, basson jne. kanssa. Ei vain oikein haitarilla tuosta vain onnistu, pitäisi harjoitella.

olli

En ole koskaan kaivannut laulua oman haitarinsoittoni kaveriksi ;)  Lieneekö ihan lapsuuden peruja.  Ihastuin nimenomaan solistiseen haitarinsoittoon, kuunnellessani isäni musisointia.  Kerhossa olisi tietysti kehittävää, jos joku tai muutama innostuisi "komppaamaan" ;D  Tahtoo olla, että kaikki haluavat soittaa vain sitä melodiaa ykkösäänellä (soinnut ovat luonnollisesti mukana).  Itse olen jonkin verran opetellut kerhossamme kakkosääniä, mutta kaipaisi kaveria.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

eikkajuhani


    Tässä olen odotellut Johanin kommenttia tähän säestyskeskusteluun, luulenpa että hänelläkin olisi jotain kokemusta monilta `keikoiltaan.`
  Muuten tässä aloin miettimään... kuinkas nuo kansantanhuporukat, - mimmosta se musiikki niiden piireissä lopulta on, säestetäänkö laulua vai tanssijoita - molempia.   Kuinka se eroaa ns. muusta soitannasta, en ole tullut seuranneeksi kovin tarkkaan, tosin harvemmin livenä kuullutkaan. 
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

mlut

Pitäisikö tehdä uusi otsikko "Säestäminen". Hyvää tekstiä saattaa 'hukkua'  tämän otsikon alla.

olli

Lainaus käyttäjältä: mlut - 10-01-2015, 18:13:28
Pitäisikö tehdä uusi otsikko "Säestäminen". Hyvää tekstiä saattaa 'hukkua'  tämän otsikon alla.
Joo, kannatan tätä ehdotusta - ei kun uusi otsikko ja siirretään nämä jutut sinne :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

EP

#26
Kyllä, kansanmusiikki puolelta kannattaa seurata, esim youtubesta löytyy paljon hyviä kokoonpanoja yhtyeitä, duoja ym. missä haitari on säestävässä osassa.

Säestyksessähän tärkeintä olisi, ettei soitettaisi sitä melodiaa vaan annettaisiin laulajan tai toisen soittimen hoitaa se puoli.
Myös usein kannattaa jättää se bassopuoli kokonaan pois (varsinkin yhtye soitossa, mutta paljon riippuu tilanteesta) ja hoitaa säestys diskanttipuolella.
Vasenkäsi voisi tässätapauksessa hoitaa paljepuolta, dynamiikkaa, vibraattoa ym. esitysteknisiä juttuja.
Mielestäni juuri vibraatto ja dynamiikka aika usein unohtuu soittaessa ja kuitenkin se on mielestäni aika tärkeä osa soittamista.


Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 10-01-2015, 14:27:39

    Tässä olen odotellut Johanin kommenttia tähän säestyskeskusteluun, luulenpa että hänelläkin olisi jotain kokemusta monilta `keikoiltaan.`
  Muuten tässä aloin miettimään... kuinkas nuo kansantanhuporukat, - mimmosta se musiikki niiden piireissä lopulta on, säestetäänkö laulua vai tanssijoita - molempia.   Kuinka se eroaa ns. muusta soitannasta, en ole tullut seuranneeksi kovin tarkkaan, tosin harvemmin livenä kuullutkaan.

olli

Pieni paikallinen otanta;  Oulun seudulla on 50 kilometrin säteellä ainakin seitsemän säännöllisesti kokoontuvaa haitariryhmää (kerhoa tai muuta).  Soittajia on jokaisessa kymmenkunta.  Näin meidän seudulla on 70 soittajaa - yksinsoittajat lisäksi ;D  Toisaalta täytyy myöntää, että senioreita valtaosaltaan :D

Yritämme "kokoontumisajoa" ensi kesänä Oulun torille :P  Ajankohta on vielä auki, on noita tapahtumia kesällä riittämiin, joten "vapaata" on hiukan hankala löytää :)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

EP

Lainaus käyttäjältä: mlut - 10-01-2015, 18:13:28
Pitäisikö tehdä uusi otsikko "Säestäminen". Hyvää tekstiä saattaa 'hukkua'  tämän otsikon alla.

Kannatetaan ehdottomasti!

Minne voi tehdä aloitteen? :)

olli

"Säestäminen" - aihe avattu ;)  Viljo siirtänee tätä koskevat kommentit täältä "Haitarin tulevaisuuden näkymistä" otsikon alle :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Olen samaa mieltä blogin kirjoittajan kanssa siitä, että jos soittaja itse ei arvosta soitintaan, on turha odottaa että kuulijatkaan sitä tekisivät. Kaikenlainen harmonikan vähättely syö soittimelta arvostusta ja sen takia harmonikansoittajan ei pitäisi sellaista tehdä. En myöskään erikoisemmin pidä haitari nimityksestä, koska sillä on hieman halvahko leima enkä sen takia koskaan puhukaan kuin harmonikasta. Kun mietitään tämän päivän tuhansia euroa maksavaa viisirivistä (tai pianoharmonikkaa), miksi kutsua sitä haitariksi josta tulee mieleen hieman epävireinen torisoitto. Soitan myös pianoa enkä kutsu sitäkään pimputtimeksi tai pinuriksi, joten eikö harmonikastakin kannattaisi käyttää sen "virallista" nimeä. Asiasta ollaan tietysti montaa mieltä, tietyssä yhteydessä haitari nimityskin voi toki tulla kyseeseen.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 19-01-2015, 23:04:11
Olen samaa mieltä blogin kirjoittajan kanssa siitä, että jos soittaja itse ei arvosta soitintaan, on turha odottaa että kuulijatkaan sitä tekisivät. Kaikenlainen harmonikan vähättely syö soittimelta arvostusta ja sen takia harmonikansoittajan ei pitäisi sellaista tehdä. En myöskään erikoisemmin pidä haitari nimityksestä, koska sillä on hieman halvahko leima enkä sen takia koskaan puhukaan kuin harmonikasta. Kun mietitään tämän päivän tuhansia euroa maksavaa viisirivistä (tai pianoharmonikkaa), miksi kutsua sitä haitariksi josta tulee mieleen hieman epävireinen torisoitto. Soitan myös pianoa enkä kutsu sitäkään pimputtimeksi tai pinuriksi, joten eikö harmonikastakin kannattaisi käyttää sen "virallista" nimeä. Asiasta ollaan tietysti montaa mieltä, tietyssä yhteydessä haitari nimityskin voi toki tulla kyseeseen.

Omalla kohdallani koen hyvinkin soittavani juuri haitaria. Harmonikkaa opiskellaan musiikkiopistoissa ja sillä soitetaan taitavasti hienoja sovituksia. Ehkä vähän samanlainen ero kuin englanniksi "violin" ja "fiddle", jossa ei välttämättä ole arvostuksesta kysymys vaan lähestymistavasta koko soittoon kuten myös ohjelmistosta.

Se on ihan totta että sillä on merkitystä kuinka soittaja kokee oman soittimensa ja kuinka arvostaa sitä. Mutta varmasti myös hankala tilanne jos jo harmonikan näkeminen saa keikanjärjestäjän muuttamaan mielensä.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 19-01-2015, 23:04:11
Olen samaa mieltä blogin kirjoittajan kanssa siitä, että jos soittaja itse ei arvosta soitintaan, on turha odottaa että kuulijatkaan sitä tekisivät. Kaikenlainen harmonikan vähättely syö soittimelta arvostusta ja sen takia harmonikansoittajan ei pitäisi sellaista tehdä. En myöskään erikoisemmin pidä haitari nimityksestä, koska sillä on hieman halvahko leima enkä sen takia koskaan puhukaan kuin harmonikasta. Kun mietitään tämän päivän tuhansia euroa maksavaa viisirivistä (tai pianoharmonikkaa), miksi kutsua sitä haitariksi josta tulee mieleen hieman epävireinen torisoitto. Soitan myös pianoa enkä kutsu sitäkään pimputtimeksi tai pinuriksi, joten eikö harmonikastakin kannattaisi käyttää sen "virallista" nimeä. Asiasta ollaan tietysti montaa mieltä, tietyssä yhteydessä haitari nimityskin voi toki tulla kyseeseen.

Mielenkiintoista! Siis se, että tämä sama terminologia-asia on ollut Hanuri-lehdessä muistaakseni joskus 1970- ja 1980-luvuilla. Yksi sen aikaisista määreistä oli, että haitari oli pienet 1-2 diatoniset harmonikat ja isot 3-4 äänikertaiset kromaattiset pelit ovat harmonikkoja. Nestor Kukkola aikoinaan oli sitä mieltä, että se on harmonikka. Perusteena oli juuri se, että ei pianoakaan kutsuta pinuriksi.

Nooh. Mun mielestä rakkaalla lapsella saa ja pitää olla monia (lempi)nimiä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 20-01-2015, 09:48:45


Mielenkiintoista! Siis se, että tämä sama terminologia-asia on ollut Hanuri-lehdessä muistaakseni joskus 1970- ja 1980-luvuilla. Yksi sen aikaisista määreistä oli, että haitari oli pienet 1-2 diatoniset harmonikat ja isot 3-4 äänikertaiset kromaattiset pelit ovat harmonikkoja..

Mielenkiintoista edelleen, kun katsoo mitä pelejä mä soitan. 2-Äk 5-rivinen ja -kiloinen menee varmaan vielä haitarista :)

Viljo

Tämä artikkeli liittyy mielestäni jokseenkin myös harmonikkaan ja sen tulevaisuuteen. Kannattaa lukea.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1421652165060.html
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Giulietti

Täältä Ikaalisten kyljestä minäkin kirjoittelen ja olen myös huomannut harmonikkainnostuksen vähenemisen. Toisaalta riippuu miten asiaa katsoo, harmonikkakerhoissa väki on toki melko ikääntynyttä, mutta kyllä monissa tapahtumissa näkee paljon myös nuoria harrastajia ja soittajia joka on suuri ilon aihe. Mutta todellakin, arvostusta soittimelle tuo jokainen soittaja, omalla soitollaan ja puheellaan soittimesta. Hanuri nimityskin olisi hyvä, ellei sillä todellakin olisi nykyään tuota toista merkitystä. Itse näen asiankin juuri noin kuinka asiasta oltiin mieltä 70-80-luvuilla, eli 1- ja 2-rivisten kohdalla en näe haitari nimitystä pahana, mutta puhuttaessa viisirivisistä soittimista harmonikka on parempi nimitys. En tarkoita että kenenkään pitää muuttaa soittimensa nimitystä, mutta yleistä arvostusta voimme nostaa jättämällä turhat halventavat vitsit ja nimitykset pois, niitä riittää muutenkin.

mahu

Oma mielipide on se että mitä enemmän on nimiä sitä helpompi niistä on valita sopiva tiettyihin tilanteisiin. Itse käytän aika paljo "peli"-sanaa, mutta myös muitakin.


En myöskään allekirjoita sitä että soittajan arvostus omaa soitinta kohtaan olisi mitenkään verrattavissa siihen mitä nimitystä soittimesta käyttää. Kyllähän kitaristitkin käyttävät kitaroistaan usen "keppi" tai "lankku" -nimitystä.


Oma veikkaus tähän alhaiseen arvotukseen voisi olla se että haitarilla esiintymiselle on jostain syystä pienempi kynnys kuin esimerkiksi pianolla. Kuulee soittajia jotka esiintyvät vaikka kappaleessa muutama kohta takkuaa ja soitto etenee kompastellen. Minulle tämä on kuitenkin hyvä ja on hienoa että uskalletaan esiintyä. Mutta kuinka moni kuulee esimerkiksi pianistin esiintyvät yleisölle siten että kappaleet menee nyt "jotenkuten" läpi - aika harvoin. Tästä on voinut ajan saatossa tulla ihmisille kuva siitä että haitarilla vain ronuutetaan jotain mikä kuulostaa huvittavalta. Me soittajat kuullaan tapahtumissa hyvää harmonikkamusiikkia ja eikä välttämättä ymmärretä tätä kuuntelijan kannalta joka kuulee haitarilla soitettua tanssimusiikkia vain esim. kadulla. Nykyään netin ja muiden medioiden kautta sitä hyvää ja osaavaa haitarimusiikkia kuulee useammin ja uskon että sitä kautta myös arvostus hyvään harmonikansoittoon kasvaa.


Luulin vielä joku aika sitten että ei haitarilla voi soittaa mitään ei-haitarimusiikkia, mutta kun kuulin kun Glen Qvarnström soitti Rolandilla esim. AC/DC:tä, kasvoi oma arvostukseni sähköhaitareita kohtaan aika paljon!

olli

Nimityksistä; itse olen ruvennut välttelemään tuota "Hanuri"-nimitystä, tunnetuista nykykielen vertailuista johtuen :D  Haitari ja harmonikka ovat mielestäni tasavertaisia nimityksiä. :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 20-01-2015, 12:44:15
En myöskään allekirjoita sitä että soittajan arvostus omaa soitinta kohtaan olisi mitenkään verrattavissa siihen mitä nimitystä soittimesta käyttää. Kyllähän kitaristitkin käyttävät kitaroistaan usen "keppi" tai "lankku" -nimitystä.

Samaa mieltä. Lempinimi kertoo läheisestä suhteesta omaan soittimeen, ei arvostuksen puutteesta.

Kyllä mä olen enemmänkin hahmottanut, lähinnä näiden keskustelujen pohjalta, että harmonikan arvostus on alhaalla koska tilaisuuksien järjestäjät/yleisö haluavat muunlaista musiikkia kuin mitä harmonikasta heille nousee mieleen.

Lainaa
Oma veikkaus tähän alhaiseen arvotukseen voisi olla se että haitarilla esiintymiselle on jostain syystä pienempi kynnys kuin esimerkiksi pianolla. Kuulee soittajia jotka esiintyvät vaikka kappaleessa muutama kohta takkuaa ja soitto etenee kompastellen. Minulle tämä on kuitenkin hyvä ja on hienoa että uskalletaan esiintyä. Mutta kuinka moni kuulee esimerkiksi pianistin esiintyvät yleisölle siten että kappaleet menee nyt "jotenkuten" läpi - aika harvoin. Tästä on voinut ajan saatossa tulla ihmisille kuva siitä että haitarilla vain ronuutetaan jotain mikä kuulostaa huvittavalta. Me soittajat kuullaan tapahtumissa hyvää harmonikkamusiikkia ja eikä välttämättä ymmärretä tätä kuuntelijan kannalta joka kuulee haitarilla soitettua tanssimusiikkia vain esim. kadulla.

Mä taas en usko tuohon että soiton huono tekninen taso rasittaisi haitarin mainetta. Täällä on väkeä jotka osaavat arvostella ja arvostaa soiton teknistä tasoa, mutta kuulija ei ehkä ollenkaan huomaa niitä hienouksia. Ratkaisevaa on että musiikki on sellaista lajia mitä tykkää kuunnella ja fiilis on oikea. Mun oma teknisesti hyvinkin köyhä soitto on kelvannut täysin kun olen soittanut semmoista mitä on haluttu kuulla. Tietysti esim. tanssimusiikissa pitää homman pelata niin että tanssi sujuu sen mukana... tansseja en lähtisi säestämään. 

Lainaa
Luulin vielä joku aika sitten että ei haitarilla voi soittaa mitään ei-haitarimusiikkia, mutta kun kuulin kun Glen Qvarnström soitti Rolandilla esim. AC/DC:tä, kasvoi oma arvostukseni sähköhaitareita kohtaan aika paljon!

Tässä. Kun haitarin näkee niin siitä tulee tietyt mielikuvat, musiikista ja tilanteesta. En mä usko että sille joka on allerginen haitarille tänä päivänä on isoa eroa siinä soittaako naapurin isäntä juovuspäissä rantakoivun alla vaiko viljovesterinen säkkijärven polkkaa.

Giulietti

#39
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 20-01-2015, 19:42:50
Lainaus käyttäjältä: Marko - 20-01-2015, 12:44:15
En myöskään allekirjoita sitä että soittajan arvostus omaa soitinta kohtaan olisi mitenkään verrattavissa siihen mitä nimitystä soittimesta käyttää. Kyllähän kitaristitkin käyttävät kitaroistaan usen "keppi" tai "lankku" -nimitystä.

Samaa mieltä. Lempinimi kertoo läheisestä suhteesta omaan soittimeen, ei arvostuksen puutteesta.

Kyllä mä olen enemmänkin hahmottanut, lähinnä näiden keskustelujen pohjalta, että harmonikan arvostus on alhaalla koska tilaisuuksien järjestäjät/yleisö haluavat muunlaista musiikkia kuin mitä harmonikasta heille nousee mieleen.


Mutta sillä miten puhumme soittimestamme on merkitystä niille jotka eivät harmonikkaa niin hyvin tunne. Jos käytämme nimityksiä kurttu, vetopeli jne, annamme kuvan ettemme itsekään pidä soitinta kovin suuressa arvossa. Soitan itse harmonikalla kaikenlaista Bachista perinteiseen harmonikkamusiikkiin, enkä kyllä sanoisi että soitan Bachia haitarilla, kyseinen nimitys kun oli käytössä aikana jolloin harmonikkaa ja sillä soitettua musiikkia ei vielä arvostettu.