Suomen Harmonikkaliitto

Haitarin soiton harjoittelu

Aloittaja Reppumies, 31-08-2015, 16:52:14

« edellinen - seuraava »

Reppumies

Olisi kyllä mielenkiintoista sekin tietää, millaiset olosuhteet itsekullakin soittajalla on harjoitella. Onko perhe hermostunut koskaan. Soitto kuitenkin vaatii aika paljon aikaa. Paljonko soitto vie aikaa jne.

olli

Minulla ei ole kotisoiton kanssa mitään ongelmia.  Vaimoni on haitarimusiikin ystävä - kannustaakin jopa ;)  Kun joskus jää soitto vähemmälle, muistaa siitäkin huomauttaa.  Asumme paritalon puoliskassa eivätkä naapuritkaan ole valittaneet (no soitan yleensä päiväsaikaan, eläkeläinen kun olen).

Aloitellessani 1980-luvulla asuimme kerrostalossa.  Soitin ja harjoittelin silloin iltaisin, en edes tullut ajatelleeksi naapureitani.  No valituksia ei silloinkaan tullut ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Teme

Lapset ja lasten harrastukset 'määrää' iltojen aikataulun joten soittelen yleensä 21-00 välillä kun lapset on saatu nukkumaan, 1-1,5 h kerrallaan. Halu ja hinku olisi soittaa päivittäin mutta aina se ei ole mahdollista.  Soittaminen asuintiloissa ei tuohon aikaan enää onnistu joten varasto toimii 'studiona'   ;D  Onneksi se on lämmitetty niin talvisinkin tarkenee soitella.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

maestro

Vähälle jää,pienimmät lapset sen verran pieniä,ettei juuri anna soitella.. Silloin kun olen päivällä yksin,aika menee soitellessa... Muuten vain keikalla..... Uusia en ole päässyt opettelemaan ja entisetkin tahtoo unohtua soiton puutteessa.... 1-2 päivää kuukaudessa,et voi soitella kotona...
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Minde

No ei noi muidenkaan mahdollisuudet soitella, niinkus päätä huimaa. Minulla on tuollainen marraskuussa 3 täyttävä reumapotilas jaloissa  :). Onneksi oma äiti pytsyy auttamaan sen verran, että 15-45 minuuttia saa harjoitella 3-5 kertaa viikossa. Siinä onkin tämän äipän vapaa-aika jotakuinkin paketissa  ;D Mutta joo, ei kai mikään aika oikein tunnu riittävän, kun jostain oikein innostuu!
Minde

Johan

#5
Harjoittelusta puheenollen: Menossa lauluryhmän ja tanssiryhmän yhteiset harjoituset 17.10 konserttiin. Joka viikko yhdet 2h harkat ja yhdet 5h harkat porukalla ja siinä sitten soittelen ja valmistaudutaan hoitamaan konsertin säestystehtävät one man bandillä.
Jossakin vaiheessa ennen näitä yhteisharjoituksia tuli treenattua tätä materiaalia kotona pävittäin kertalleen läpi koko 43 kappaleen nippu, joista sentään suurin osa on ennestään tuttuja.
Varsikin noita tanssien säestyksiä joutuu hieman enemmän ihmettelemään, kun niissä ketjuissa vaihtelevat kappaleet, tempo ja äänilajit ja pitää sujuvasti siirtyä aina edellisestä seuraavaan melodian.
Minulla on musiikkiharrastukselleni pyhitetty huone, jossa soitan, sävellän, sovitan, sanoitan ja kunnostelen kokoelmani soittimia yms ajanvietettä jossa kuluu yleensä valtaosa päivistä näin kun "sunnuntai" on jatkunut ja 12 vuotta;-)

Johan

poikkikulma

Onpas tuossa Konsertissakin sinulla melkoinen revohka  :) paljon kappaleita ja ne täytyy varmaankin ihan muistista soittaa sitten konsertissa vai pystyykö sielä nuotteja apuna käyttämään jos kappaleet noin nopeasti vaihtuvat , toisaalta tällaiset tapahtumat ainakin minusta olivat mukavia ,keskipohjanmaalla ennen ainakin pidettiin niitä perinteisiä Kruunuhäitä jossa vihittiin aito pari perinteisin menoin ja kesti viikon ja tilaisuudet oli tarkoitettu kaikelle kansalle aian vihkimiseen saakka , harmonikkakerhon sitten täytyi yhdessä viulupelimannien kanssa olla säestämässä erilaisia esityksiä niin kuin Johanin konsertissakin ja eri puolilla Toholammin pitäjää siinä oli melkoinen homma mutta ainakin minä tykkäsin kovasti ja useimmiten kaikki meni hyvin ja väkeä oli pilvin pimein keskellä parasta kesää  :) Hyvä juttu tuo oma harrastustila jossa kaikki pysy paikallaan eikä muilla ole sinne asiaa hee pysyy tavarat nii että ne löytää ja saa harjoitella rauhassa sekä remontoida ::) Tsemppiä vaan Johanille  :)
Mauno :)

Johan

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 12-09-2015, 08:07:26
Onpas tuossa Konsertissakin sinulla melkoinen revohka  :) paljon kappaleita ja ne täytyy varmaankin ihan muistista soittaa sitten konsertissa vai pystyykö sielä nuotteja apuna käyttämään jos kappaleet noin nopeasti vaihtuvat , toisaalta tällaiset tapahtumat ainakin minusta olivat mukavia ,keskipohjanmaalla ennen ainakin pidettiin niitä perinteisiä Kruunuhäitä jossa vihittiin aito pari perinteisin menoin ja kesti viikon ja tilaisuudet oli tarkoitettu kaikelle kansalle aian vihkimiseen saakka , harmonikkakerhon sitten täytyi yhdessä viulupelimannien kanssa olla säestämässä erilaisia esityksiä niin kuin Johanin konsertissakin ja eri puolilla Toholammin pitäjää siinä oli melkoinen homma mutta ainakin minä tykkäsin kovasti ja useimmiten kaikki meni hyvin ja väkeä oli pilvin pimein keskellä parasta kesää  :) Hyvä juttu tuo oma harrastustila jossa kaikki pysy paikallaan eikä muilla ole sinne asiaa hee pysyy tavarat nii että ne löytää ja saa harjoitella rauhassa sekä remontoida ::) Tsemppiä vaan Johanille  :)
Mauno :)

Kiitokset Mauno!

Johan

olli

Harjoittelin juuri pari tuntia kerhomme uusinta ohjelmistokappaletta.  Kyseessä on Unto Jutilan sävellys "Ikaalisten Rantatie".  Sovitus on myös Unton.  Hieno kappale, bassoissa on kuvioita "riittävästi" ;)  Olen opetellut ykkösen kohtuullisesti ja menossa on kakkosen treenaus.  Tavoitteena on, että soitan kerhomme soitoissa kakkosääntä ;)  Motivaatiotani lisää se, että soittelen kaikilla "neljällä" pelillä vuorotellen.  Kaikki saavat tuuletusta vuoronperään.  Oppii pikkuhiljaa myös tuon Fantasian diskantin (diskantin kaikki nappulat mustia) :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

eikkajuhani

   Tänään oli sellainen päivä, jolloin soittelin `kahvitaukomusiikkia` sellaisessa yhteistilassa. Meillä on talon asukkaille nimetty `sosiaalinen` tila, jossa olemme torstaisin alkaneet pitää sellaista - nyyttikesti periaatteella - toimivaa kahvitteluhetkeä. Näyttäisi ainakin näin alkuunsa ihan toimivalta, mikä parasta - ei tullut vastaansanomisia, jostain syystä taputtelivat välillä.
  Tavallisina päivinä harrastus tapahtuu makuuhuoneen puolella, puoliksi liukuoven takana, aina vireestä riippuen puolesta tunnista puoleenkintoista tuntiin. (Jos alkaa vaimon mielestä mennä pitkäksi, niin ... koirat kuulemma tarttis ulkoiluttaa)  :) :) ;)

  Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

kari-nli

Tervehdys!

varmaan soittaminen aiheuttaa ongelmia joskus, etenkin jos asuu kerrostalossa missä äänieristeet eivät ole kovin hyvät. Koitan soittaa päivittäin ainakin tunnin. Tuntuma soittamiseen täytyy pitää yllä, eikä se onnistu muuten kun soittamalla. Kun kappaleita on toista sataa, ei niitä tietenkään kaikkia voi päivittäin soitella. Vaativampia kappaleita harjoitellaan tietysti enemmän. Etupäässä soitan päivisin, kun vaimoni on töissä, vaikka ei hän koskaan ole valittanut, eikä naapuritkaan. Harmonikan soitto on niin hieno harrastus, että toivottavasti kaikille löytyy tilaisuus soittamista harrastaa:)

olli

Innostuin harjoittelemaan.  Tuuletin kaikki viisi peliäni vuoron perään.  Soitin kerhomme kesän harjoituskappaleen "Rakkaus Lappiin" pariin kertaan jokaisella pelillä.  Lisäksi olen ottanut opeteltavakseni "Säkkijärven polkan".  Se jäi aikoinaan keskeneräiseksi, mutta kun sitä pitää soittaa kaikissa mahdollisissa tapaamisissa.  Päätin siis opetella.  No A-osa menee jo basson kanssa jokaisella pelillä kohtuullisesti.  B-osa on diskantin osalta opetteluvaiheessa.

Kun soittaa noilla kaikilla eri peleillä, tulee jännä tuntuma, miten erilaisia ovat haitarit;  Viipurin Kukka vuodelta 1933 - Bugari Silver vuodelta 2010!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

Mikä on se "lemmikki", ja minkä takia?

Johan

olli

Lainaus käyttäjältä: Johan - 20-08-2016, 14:37:31
Mikä on se "lemmikki", ja minkä takia?
Johan
En voi nimetä yhtä "lemmikkiä".  Vanhat, 1930-luvun valssit soivat kauneimmin Viipurin Kukalla ja Kouvolan Kravatilla.  Tangot ovat sitten Bugarin heiniä!  Titano on "reissupeli", kevyt ja mukava soittaa.  Kerhon soitoissa on Bugari peruspeli, joskus Titano tuuraa!  Kaikki ovat omalla tavallaan "lemmikkejä", riippuu niin paljon kappaleesta ja "fiiliksestä"!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Teme

Lainaus käyttäjältä: olli - 20-08-2016, 14:18:59
Lisäksi olen ottanut opeteltavakseni "Säkkijärven polkan".  Se jäi aikoinaan keskeneräiseksi, mutta kun sitä pitää soittaa kaikissa mahdollisissa tapaamisissa.  Päätin siis opetella.  No A-osa menee jo basson kanssa jokaisella pelillä kohtuullisesti.  B-osa on diskantin osalta opetteluvaiheessa.
Tsemppiä treenaamiseen Olli!
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

pillimees

Moro! onko 5 haitarin omistaja sama ku hyvä soittaja? Mulla yks peli enkä hallitse täydellisesti sitäkään!
Vaikka niitä olis tusina nii ei se soittajaa tee,ehkä enempi keräilijän!

usko

Nääs moro. Kuinka monta haitaria pitää ihmisellä olla? Olen tätä kysymystä pohtinut.

Mulla on kaks, pienempi 3äk ja maestro-tyyppinen. Tarviin vielä casoton tai museten tai molemmat. Siis olen päätynyt lukumäärään 3-4.

On se hyvä jos on yks, sehän on miljuuna prosenttia parempi kuin nolla. Ja sit ois hyvä olla bäk-uppi, jos toinen on telakalla.

Kyl niit on hyvä olla useampi, kun niitä on eri tyyppisiä eri tarkoituksiin. Kevyt mielenosoituksiin, halpa nuotiolle, iso konserttiin, tiettyyn musatyyppiin omansa, janiinedelleen.

Ja kun ostaa jonkun lisää, se lisää motiveissöniä harjoitteluun. Ja naapurin kateutta.

Mut jos on yli 5, nii se on keräilyä, mikä ei ole yhtään huono idea. Keräillään sitä hullumpiakin esineitä. Ja voi se olla sijoituskin, varsinkin jos siihen liittää huoltotaitoa eli arvonlisäkorotusta.


usko

Johanin ja minun tapauksesta saadaankin selvä laskukaava. Se on haitarilukumäärä = soittovuodet.

pillimees

joo ihan ku lapset karkkikaupassa. Tuo on hyvä tuo vielä parempi jne..! Olen ns multi-instrumenttalisti.Piano pääsoitin 2 synaa 2kiipparia ja 2 rumpusettiä ja haitari. Lähden liikkeelle näillä tilanteen mukaan. Ymmärrän eri soittimien paljouden mut että haitareita pitää olla pilvin pimein..! Ei se metsäkukkia siitä muutu soitti sitä kuinka monella haitarilla tahansa! yleensäkin pitää olla asialle todella vihkiytynyt että jaksaa haitarin soittoa jatkuvasti kuunella. Täytteenä ja silloin tällöin menettelee..!

olli

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 15-09-2016, 10:24:54
joo ihan ku lapset karkkikaupassa. Tuo on hyvä tuo vielä parempi jne..! Olen ns multi-instrumenttalisti.Piano pääsoitin 2 synaa 2kiipparia ja 2 rumpusettiä ja haitari. Lähden liikkeelle näillä tilanteen mukaan. Ymmärrän eri soittimien paljouden mut että haitareita pitää olla pilvin pimein..! Ei se metsäkukkia siitä muutu soitti sitä kuinka monella haitarilla tahansa! yleensäkin pitää olla asialle todella vihkiytynyt että jaksaa haitarin soittoa jatkuvasti kuunella. Täytteenä ja silloin tällöin menettelee..!
No ei nyt ihan noinkaan "karkkikaupassa".  Minulla on seitsemän haitaria.  Yksi lasten lelu (kiinalainen), yksi Wilhelm Lanka vuodelta 1917 (koristeena).  Soittokuntoisia on viisi.  Kaikki on harkiten hankittu - ei siten, että joku olisi toista parempi.  En ole keräilijä, mutta kiinnostunut erityisesti vanhoista haitareista.  Tässä vaiheessa kiintiö lienee täynnä - en ole haaveillut enää uusista hankinnoista.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!