Suomen Harmonikkaliitto

millä sormituksella exodus kappalleen basso puoli

Aloittaja Suonsyrjä, 10-03-2021, 08:13:36

« edellinen - seuraava »

Suonsyrjä

vielä kun soitto touhut aika alkumetreillä ja vaikka tutulla vähän pitemällä niin ihan ei päästä videosta jyvälle että miten tuo video linkin basso puolen soitto menee

https://youtu.be/15e9YFeAUUk

exodus kappaleesta on kyllä piano nuotit ja kappaleen sävel puoli menee ulkomuistista ja basso puolta soitellut vain ns. venyttämällä

eli kuten tässä videossa tehdään
https://youtu.be/lTdBtOQFDLU

Periskooppi

Esimerkissä on säestetty Exodusta jonkinlaisella "puoliboleromaisella" säestyskuviolla (tam-ta-ta-ta tat-tat = "hyi si-pu-li sop-pa", ks. Bolero https://youtu.be/4LLylhgR3uM), jossa sekä perusbasso että sointubasso soivat yhtaikaa koko kuvion aikana. Näin ollen sormitusta ei voine järkevästi vaihtaa kuvion aikana, ja saattaa siis hankaloittaa joidenkin soittajien soittoa, koska kuvio toistuessaan saattaa olla liian nopea tai sitä ei jakseta toistaa montaa kertaa peräkkäin. En. syystä ehkä sormitusasiaa tiedustellaankin?

Malliesimerkissä sormet esim. 2-3 tai 2-4 yhtaikaa.

Asiaa voi helpottaa, jos käyttää perusbassoa vain tahdin alussa "Hyi" kohdalla tai alussa ja lopussa "hyi ---- Pa", ja soittaa muun bassorytmin pelkästään sointubassolla. Näin sointubasson kohdalla voi vaihdella sormia 2 ja 3 (perusbassoa 4), eikä saman kuvion repetitio eli toistaminen tunnu niin nopealla eikä käsi väsy niin helposti.

Parhaimman ja tyylikkäimmän säestyskokonaisuuden saanee, kun sopivassa suhteessa yhdistelee videoiden 1 ja 2 asioita, ja voinee jossakin pätkässä toistaa koko bolerosäestyskuvionkin, jos siltä tuntuu.

Suonsyrjä

juu tosiaan idea oli että jos pääsisi samantyyliseen suoritukseen kuin ensimäisessä videossa..

tuo jälkimäisen videon alkupuolen tyyli onnistuu kyllä, mutta ei aivan niin näyttävän kuuloista..

täytyykin loppu viikosta perehtyä asiaan, eiköhän noilla neuvoilla jyvälle päästä, kiitokset vastaajille

ja oikeastaan koko soitossa niinkään ole tullut pyrittyä virheettömään musiikiin vaan muidenkin korvaan hyvältä kuulostavaan.