Suomen Harmonikkaliitto

Duuriasteikot

Aloittaja Giulietti, 20-08-2015, 18:21:57

« edellinen - seuraava »

Giulietti

Asteikkojen soittaminen kuuluu varmasti yleisempiin harjoituksiin kaikilla instrumentalisteilla, näin myös harmonikansoittajilla. Täällä on varmasti monentasoista soittajaa ja erilaista tekniikkaa, joten kertokaapa omia, tai siis ainakin itse käyttämiänne sormituksia esim. duuriasteikoihin. Viisirivisessähän on hienona ominaisuutena se, että hallitsemalla kolme erilaista duuriasteikkosormitusta, voi soittaa kaikki duuriasteikot eri sävellajeissa. Näistä jokainen voi poimia vaikka uusia harjoitteita omiin soittoharjoituksiinsa tai vaikka saada uusia ideoita.

Eli f, c ja g-duuriasteikot. En laita tähän itse käyttämiäni ettei kukaan oleta että haluaisin niitä tyrkyttää käytettäväksi. Ja tietenkin molliasteikkojakin saa laittaa.

olli

Vaarin tyyli: minulla on tapanani "aukaista haitari" soittamalla diskantilla pelkästään "kromaattisesti" ylös ja alas "master"-koplarilla.    Bassopuolella puolestaan sormiin on jäänyt duuriasteikko - soitan sitä niin ikään basson masterilla.

1980-luvulla kansalaisopistossa opettelin c-duurin myös diskantilla, mutta se on sitten jäänyt.  Nyt voisikin ottaa syksyn "avaukseen" soitella myös diskantilla asteikkoja.  Molliasteikko on jäänyt tyystin taka-alalle, joten tavoitetta on ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Tuo kromaattinen asteikko onkin soittimelle hyvä, tulee käytyä kaikki äänet läpi.

accordionist

Millä sormilla muuten soitatte kromaattisen asteikon? itse käytän 2,3,4 sormia. Muistaakseni youtubesta löytyvällä Onni Laihasen Ukkonooa muunnelmia videolla hän soittaa pätkän kromaattisesti sormilla 3,4,5. Ranne tosin ei pysy suorassa.

Giulietti

Itse soitan kahdella sormituksella, 2-3-4 tai sitten 1-2-3.

htoyryla

#5
1-2-3 olen soitellut, silloin kun ylipäänsä olen. Viime aikoina kokeillut 2-3-4, kun muutenkin vähäsen yritän kehittää noiden sormien yhteistyötä, menee paremmin alaspäin tullessa.

accordionist

Itselleni taasen opetettiin heti alusta sormet 2-3-4. Se on sitten jäänyt käyttööni ja nopeastikkin soitettuna äänet ovat yhtä pitkiä. Olen huomannut että "vanhan liiton" soittajat soittavat sormilla 1-2-3, myös joissain Ahvenaisen nuotteissa oli merkittynä juurikin nuo 1-2-3 sormet. Ainakin Iltatähti kappaleen nuotissa oli noin. Tuo minulle opetettu sormitus taisi olla opettajallenikin uusi kokeilu, hän itse on soittanut alunperin 1-2-3, mutta sittemmin on vaihtanut tuohon 2-3-4. Sitä en ole tullut ajatelleeksi että miten Veikko nykyään soittaa tuon kromaattisen asteikon.

Giulietti

Tuo 1-2-3 on vanhemmissa nuoteissa ainakin melko tavalliseksi merkitty sormitus, mutta esim Ahvenaisen 80-90 lukujen oppikirjoissa on annettu kaksi sormitusta eli 1-2-3 ja 2-3-4 käytettäviksi. Veikko näyttää soittavan tuolla 2-3-4 nykyisin mitä olen havainnoinut.

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 20-08-2015, 18:21:57
Asteikkojen soittaminen kuuluu varmasti yleisempiin harjoituksiin kaikilla instrumentalisteilla, näin myös harmonikansoittajilla. Täällä on varmasti monentasoista soittajaa ja erilaista tekniikkaa, joten kertokaapa omia, tai siis ainakin itse käyttämiänne sormituksia esim. duuriasteikoihin. Viisirivisessähän on hienona ominaisuutena se, että hallitsemalla kolme erilaista duuriasteikkosormitusta, voi soittaa kaikki duuriasteikot eri sävellajeissa. Näistä jokainen voi poimia vaikka uusia harjoitteita omiin soittoharjoituksiinsa tai vaikka saada uusia ideoita.

Eli f, c ja g-duuriasteikot. En laita tähän itse käyttämiäni ettei kukaan oleta että haluaisin niitä tyrkyttää käytettäväksi. Ja tietenkin molliasteikkojakin saa laittaa.

Tuon voisi ihan mainosmielessä laittaa julki, miten Czernyn sormitukset menevät mainitsemissasi asteikoissa. Tarkoitan, miten helppoa on niistä vähäisellä muutoksella soveltaa asiaa harmonikkaan.

htoyryla

Tältä istumalta c-duuri menee parhaiten 2-1-3-1-2-3-4-5. Varmaan voisi päättää myös etusormeen jos pitäisi jatkaa toinen oktaavi. Soitan paljon pikkuhaitarilla jolla useimpia sävellajeja ei voi edes soittaa kahta oktaavia perusssävelestä alkaen.

Giulietti

#10
Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 21-08-2015, 06:17:23
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 20-08-2015, 18:21:57
Asteikkojen soittaminen kuuluu varmasti yleisempiin harjoituksiin kaikilla instrumentalisteilla, näin myös harmonikansoittajilla. Täällä on varmasti monentasoista soittajaa ja erilaista tekniikkaa, joten kertokaapa omia, tai siis ainakin itse käyttämiänne sormituksia esim. duuriasteikoihin. Viisirivisessähän on hienona ominaisuutena se, että hallitsemalla kolme erilaista duuriasteikkosormitusta, voi soittaa kaikki duuriasteikot eri sävellajeissa. Näistä jokainen voi poimia vaikka uusia harjoitteita omiin soittoharjoituksiinsa tai vaikka saada uusia ideoita.

Eli f, c ja g-duuriasteikot. En laita tähän itse käyttämiäni ettei kukaan oleta että haluaisin niitä tyrkyttää käytettäväksi. Ja tietenkin molliasteikkojakin saa laittaa.

Tuon voisi ihan mainosmielessä laittaa julki, miten Czernyn sormitukset menevät mainitsemissasi asteikoissa. Tarkoitan, miten helppoa on niistä vähäisellä muutoksella soveltaa asiaa harmonikkaan.

Veikko Ahvenainen on jo laatinut duurisormitukset jotka ottavat huomioon käden luonnollisen asennon juurikin Carl Czernyn etydeitä hyödyntäen, joten ei minun, eikä muiden tuota tarvitse enää tehdä. Täytyy muistaa että pianon ja näppäinharmonikan ero klaviatuurin osalta on sen verran merkittävä, että suoraan noita ei voi käyttää, pianon klaviatuurissa kun jokaiselle sävellajille tarvitaan oma sormituksensa toisin kuin näppäinharmonikassa. Joten ei voida olettaa että vaikkapa F-duurin sormitus sopisi suoraan näppäinharmonikkaan tms. Czernyn etydeitä soittaneena olen huomannut että vaikka niihin on merkitty pianon sormitukset, eivät ne suuresti poikkea näppäinharmonikan vastaavista, noista saa hyviä apuja sormitekniikan kehittämiseen.

F-duurin sormitusta olen itse muuttanut niin että saan sen toistettua samalla sormituksella useammankin oktaavin alalta.

kultakala

#11
Mulla on tuo chernykirja ja siinä C-duuri ensimmäinen oktaavi:

2 3 4 1 2 3 1 2

Olkaa hyvä.  ;)
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 21-08-2015, 11:04:19
Mulla on tuo chernykirja ja siinä C-duuri ensimmäinen oktaavi:

2 3 4 1 2 3 1 2

Olkaa hyvä.  ;)

Kiitos, itselläni on sen verran sekainen kokoelma nuotteja ja nuottikirjoja etten löydä mitään nopeasti. Tuossahan näkee hyvän sormituksen periaatteet, peräkkäiset sormet, käden luonnollinen asento, mikään sormi ei toistu kohtuuttomasti ja voidaan soittaa ainakin kahden oktaavin alalta samalla sormituksella. F-duuriin ei valitettavasti ole olemassa näin hyvää sormitusta, siinä väkisinkin toistuu tietyt sormet.

olli

Vanha mies ei oikein tahdo taipua - yritystä kuitenkin on ;)  Kokeilin tuota Mattilan opusta: eli C-duuri
2-3-4-1-2-3-1-2 ja edelleen ylös 3-4-1-2-3-4-3 (5)
ja alaspäin
3(5)-4-3-2-1-4-3-2 ja edelleen alas 1-3-2-1-4-3-2
Työlästä se on ikämiehelle :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 21-08-2015, 13:56:38
Vanha mies ei oikein tahdo taipua - yritystä kuitenkin on ;)  Kokeilin tuota Mattilan opusta: eli C-duuri
2-3-4-1-2-3-1-2 ja edelleen ylös 3-4-1-2-3-4-3 (5)
ja alaspäin
3(5)-4-3-2-1-4-3-2 ja edelleen alas 1-3-2-1-4-3-2
Työlästä se on ikämiehelle :D

Ainahan se aluksi on hankalaa, mutta pikkuhiljaa tuo jää selkäytimeen. Mutta eikös Mattilan kirjassa ole toisenlainen C-duuriasteikko? Ainakin tuossa minkä aiemmin laitoit liitteenä. Tuohan on Ahvenaisen kirjasta.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 21-08-2015, 14:01:07
Lainaus käyttäjältä: olli - 21-08-2015, 13:56:38
Vanha mies ei oikein tahdo taipua - yritystä kuitenkin on ;)  Kokeilin tuota Mattilan opusta: eli C-duuri
2-3-4-1-2-3-1-2 ja edelleen ylös 3-4-1-2-3-4-3 (5)
ja alaspäin
3(5)-4-3-2-1-4-3-2 ja edelleen alas 1-3-2-1-4-3-2
Työlästä se on ikämiehelle :D

Ainahan se aluksi on hankalaa, mutta pikkuhiljaa tuo jää selkäytimeen. Mutta eikös Mattilan kirjassa ole toisenlainen C-duuriasteikko? Ainakin tuossa minkä aiemmin laitoit liitteenä. Tuohan on Ahvenaisen kirjasta.

On se myös Mattilan kirjasta. Olen paljolti tykännyt Mattilan B-kirjan nuotteihin merkityistä sormituskohdista, mutta tuossa C-duurissa minulla tökkii tuo keskisormen käyttö alussa... ja siitä onkin jo jauhettu (mutta ei välttämättä keskusteltu) tarpeeksi.

Giulietti

Lisää siis vain sormituksia, vasta muutama uskaltautunut laittamaan. Ja G-duuri ja F-duuri vielä täysin käsittelemättä.

Vesku

Norjalainen taituri asteikkojen parissa.
On voittanut aikoinaan mm.Coupe Mondialin
https://youtu.be/7RlJ4FilITc

Minde

Soitan edelleen kolmelta keski- tai perusriviltä ja soinnut sitten samalla "kuviolla" käyttäen sitä tai ulkoriviä.  Eli 1,2,3,4, sointu. Aikaisemmin kysyinkin noita rivin käyttöä ja tässä asteikkoja soitettaessa on kyllä hyötyä tuosta kolmen rivin tekniikasta tai olen itselleni todennut hyväksi. Koko asteikko taitaa mennä 123, 12345. Hyvä vai huono. .. en tiedä.
Minde

Minde

Eli kaikki asteikon menee samalla sormituksella ainakin duureissa, kun kuvio on sama  :)
Minde