Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikkakilpailuvisailu

Aloittaja Hannu S, 16-10-2012, 13:35:40

« edellinen - seuraava »

olli

#20
Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 27-08-2013, 13:32:42
Aika vaikeita taitavat olla mutta helpotetaan vähän, koska kulkupelit kiinnostavat myös niin mikäpä se tämä?
Postiauto Suomen lapissa.  Merkkiä en tunnista.  Olin aikoinani posti- ja lennätinlaitoksella töissä.  Mulla oli ne historiankirjatkin, mutta olen antanut ne kierrätykseen.  Ei voi siis tarkistaa :D  Voisi olla myös lennätinpuolen työkunta-auto - puhelinmiehet käyttivät talvisin.  Joka tapauksessa auto on posti- ja lennätinlaitoksen kalustoa ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 27-08-2013, 13:33:30
No entäs sitten tämä, ollaanko tässä menossa vai tulossa (siis Karjalan soittoretkelle)?
Vaikea kysymys.  Kouvolan Kravattia soittelee kuitenkin jalkaväen sotilas, viipurilainen on tykistön miehiä ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Hannu S

#22
Tela-auto on Lapin postinjakelussa käytetty ajoneuvo, mutta merkki tuntematon vai olikohan se sellainen itse tehty yksilö? Tuo toinen kuva on mielenkiintoinen. Onko siinäkin Eino Könönen soittamassa Viipurilaisella Sarvimallilla (pirunkeuhkolla) ja voisiko veljensä Esko olla Kravaattia soittamassa. Se hieman arveluttaa, koska ensiksikin tuo kravatin järjestelmä ja toiseksi Eskon ikä, 14v? Kuva olisi silloin jatkosodan loppuvaiheista ehkä kesältä -44 ja Esko olisi ollut soittohommissa sotapoikana jatkosodan loppuvaiheissa? Niin siis veikkaan, että tuossa ollaan jo tulossa sieltä Karjalasta? :)

olli

Yritin etsiä tuon tela-auton tietoja.  Erään lähteen mukaan auto on ruotsalainen maailman ainoa telaketjuauto vuosimallia 1932.  Joka tapauksessa auto on ollut posti- ja lennätinlaitoksen käytössä (logo)! ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Lajusta en tunne :D  Isänikin soitteli haitaria sota-aikana varsinkin asemasodan aikana Syvärillä (JR9).  Oli kuulemma soittanut myös Aunuksen radiossa (säestänyt joitain laulajia).  Kuvia ei ole juuri olemassa, muutama kuva, joissa isälläni on Hagströmin Granesso ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

juksa

No haitarimallihan on Kouvolan Funkkis

Hannu S

#26
Ensimmäisessä kuvassa on Amarillo-orkesteri Kellokoskelta 20-luvun lopulta, veikkaan vuotta 1928. Toinen harmonikan soittaja on Ernst Andersson. Voisiko toinen olla Väinö tai Merkel Andersson? Olihan niitä vielä Amarillo ja Aimo Andersson eli A. Aimo. Soittimiksi  veikkaisin Italialaisia Stradella Cooperativa L Armonica ja toinen Stradella Dallape.  ;)

Toisessa kuvassa on - kuten Juksa kertoikin - Kouvolan Funkkismalli. Vaikea tunnistaa soittajia. Tuon ajan orkestereitahan oli mm sellaisia kuin Ramblers, Sinipojat, Rytmi-Pojat, Iskupojat-yhtye, Sointu-orkesteri, Odeon-tanssiorkesteri, Lepakot & Bruno Laakko, Rion tanssiorkesteri yms... Noista nimikirjaimista HS, LS ja KT voisi jotain päätellä, mutta ei tule muuta mieleen kuin Kukko Tauno Dallapestä. Siispä en tiedä, joten älä pidä tyhmää jännityksessä vaan kerro!

olli

#27
Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 29-08-2013, 07:59:57
Sukulaiseni olivat kiinnostuneita myös valokuvaushommista jo ennen sotia joten löytyy joitain kuvia 1./JR9 (isäni retkeili samaisen rykmentin mukana) ja sitten kuvia myös Laguksen porukoista.
Isäni oli asemasotavaiheessa pääosin 6./JR9 joukoissa, kävi välillä Kevytosasto 15:ssa (Yrjö Keinosen yksikkö ;)).  Kenraali oli hänet vaihtanut kahdella vaakunaviinapullolla, kun osasi soittaa haitaria :D Laitan yhden rintamakuvan liitteeksi ;)  Kuvan laatu ei ole kehuttava, mutta isäni sylissä on Hagströmin Granesso (2äk) ;D

Olen kirjoittanut tänne v. 2009 sivustolle "Ovi lavalle" kolme tarinaa isäni haitarihommista sodassa!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Talousaliupseeri pärjäsi niin hyvin pokerinpeluussa, että saattoi vaihtaa haitarin.  Kuvassa kersantin takana näkyy tuliterä Hagrströmin Granesso (3 äk)!  Lukekaapa "Ovi lavalle" Haitari sodassa tarinat, sieltä selviää miten sitten kävi! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

#29
Tämä isompi orkesteri on 1930-luvun alusta Amarillo. Ainakin tunnistin Teijo Joutselan saksofonin kanssa. Vasen harmonikka on R.E.W. eli R.E.Westerlundin maahantuoma saksalainen Organola toinen harmonikka voi olla Dallapé, Fortuna (jolla Amarillossa soitettiin) tai Cooperativa. Kuvasta ei pääse oikein tarkkaan näkemään.Nämä ovat juuri sellaisia orkesterikuvia, joita olisin kiinnostunut kopioimaan. Tässä toinen vähän nuorempi
Amarillon kuva 1930-luvun puolivälistä, jolloin Kauko Käyhkö oli siinä kitaristina. Tunnistat-
teko harmonikan?
Toivo

Hannu S

#30
Toivon kuvassa on Soitin Oy Viipuri Suomi Kukkamalli trappukahvalla 30-luvun alusta.

Esa Pakarinen soittaa Pohjanhovissa vuonna 1951 Kukkola & K:nit, Lahti Suomi harmonikalla. Soittimesta on piilotettu tai poistettu soittimen merkki.

TV, Hannu


ftamt

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 30-08-2013, 12:32:08
Galleriasta näkyy löytyvän kuvakin soittimesta:

http://vapaalehdykka.net/index.php?spgmGal=Viisiriviset_harmonikat/Kukkola_ja_kumppanit&spgmPic=0&spgmFilters=&k=galleria&sivu=spgm#pic

Samoin myös Toivon kuvan soitin:

http://vapaalehdykka.net/index.php?spgmGal=Viisiriviset_harmonikat/Soitin-Tehdas-Yhtiö&spgmPic=1&spgmFilters=&k=galleria&sivu=spgm#pic

TV+, hannu

Hyvin tiedetty Hannu. Tässä sitten kuva, jossa on käytössä Dallapén tekemiä Fortunoita.
Minulla oli aikoinaan valkoinen loistokuntoinen Fortuna, joka oli vielä hyvä soittaakkin.
Tietämättömyyttäni ja tyhmyyttäni vaihdoin sen johonkin toiseen harmonikkaan. Tuota
kauppaa olen katkerasti katunut. Orkesterin nimeä ei ole tiedossa, mutta vasemman puoleinen hanuristi Eero Niiranen ja banjisti Kauko Käyhkö soittivat myöhemmin Amarillossa. Tämä kuva on vuodelta 1932.
Toivo

Hannu S

Ahaa, siis Fortuna on Dallapen valmistama harmonikka. Taas siis opin jotain uutta. Noilla SK kirjaimillakin lienee oma merkityksensä. Onhan Fortuna nimisiä yhtyeitä ollut vielä nykyisinkin ainakin Arjan Korisevan bändinä, joten nimellä on historialliset perinteet. /Tv, Hannu

Viljo

Miten mä oon ollu siinä uskossa, että Fortuna on Cooperativan tekemä...
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

#35
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 31-08-2013, 15:26:40
Miten mä oon ollu siinä uskossa, että Fortuna on Cooperativan tekemä...

Omassa Fortunassani oli ainakin Dallapén osat ja leimat sisällä. Ehkä SK = Soitinkauppa Kurant teetti näitä molemmilla tehtailla.Myös laittamassani orkesterin kuvassa näissä Fortunoissa näyttäisi olevan Dallapén kahvan leikkaukset. Olen nähnyt 1920-luvun kuvallisessa mainoksessa Kurantin myyvän Kurant-nimisiä harmonikkoja, mutta koskaan en ole nähnyt luonnossa tällaista. Luultavasti nekin ovat Italialaista tuontitavaraa.Muistan vielä
Fortunasta, että sen häkin pyöristetyssä etukulmassa oli samanlainen kreikkalaiskuvio, kuin
saman ajan Dallapéissa.Kukkakuviointeja en siitä enää jaksa muistaa.
Toivo

Hannu S

Tosi vaikea. Mietin soittimen suhteen Cooperative L. Armonica Stradella Italia kukkamalli, ei riikinkukko, vaan lyyra tai Taavi Kaplas, kukkamalli. Valitsen näistä ensimmäisen.

poikkikulma

Minustakin tuo Harmonikka näyttäisi olevan Cooperativa`L Armonica Stradella Kukkamalli
Voisiko tuo soittaja olla Jorma Juselius nuorena samaa näköä vähän kyllä on toisesta en osaa sanoa kyllä yritän arvata olisiko Eino Katajavuori joku esitys menossa joskus .  ::)

ftamt

Teijo Joutsela ja olisiko hanuristi Tauno Marttinen?
Toivo

Johan

#39
Pelin muotokieli on pitkälti Cooperatiivaa, mutta rungon koristelu poikkeea esim. gallerian Cooperatiivan 24/44 koristelusta, vaikka yksityikohdat muuten ovat lähes identtiset.
Epäilin paljepoimujen syvyyttä, mutta sekä syvyys, että poimujen määrä natsaavat Cooperatiivan kanssa tehtyäni lähemmän tarkastelun asiasta sen suhteen.
Tuo noiden koristetäplien katoaminen diskattirungon keskellä kuvassa poikkeaa mielestäni Cooperativan kukkamallin koristelusta jonka raidoissa kyllä on vastaavat täplät, mutta varsinaiset raidat eivät näy kuvassa tai sitten niitä ei ole.
En valitettavasti löytänyt selkeää verrokkia Suomen Soittimen pianokavaisesta pelistä, vanhat esitteet voisivat olla apu tässä asiassa.
Kokemukseni Suomen Soittimen pianomalleista ovat liian suppeat ollakseni asiasta täysin varma, vaikka vihje viittaa siihen suuntaan. Hyvä kopio Cooperatiivasta, jos se on kotimainen peli.

Henkilöitä en tunne, mutta lienevät joissakin lavasteissa jo elokuvassa tai estraadilla.

Johan