Suomen Harmonikkaliitto

L´armonica stradella italia

Aloittaja Hamsteri67, 20-10-2016, 10:53:46

« edellinen - seuraava »

Hamsteri67

Hei keräilijät, osaatteko kertoa minkä arvoinen haitari on L`armonica stradella italia, Cooperativa, soitin oy viipuri? Entäs mikähän on sen ikä? Näyttää todella vanhalta, puuta ja metallia, nahkaremmit. Itse en ole alan harrastaja.

olli

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Niin, tämähän on Cooperativa L'Armonica. Tämän pahin puute on alkuperäisen häkin puuttuminen.
Vaikka tämä oli laatumerkki aikoinaan, niin ei tämän kuntoisesta juuri 100 euroa enempää voi saada, jos sitäkään. Pahin on tuo peltihäkki, mitä ei alkuperäisenä varmasti mistään löydä. Tämä soitin on 1920-luvun jälkipuoliskolta.
Toivo

Hamsteri67

Ok, kiitoksia teille =)

Mikä on muuten se peltihäkki? Mihin se tulee? Olen itse ihastunut kaikkeen vanhaaan tavaraan ja ne kiinnostavat, muuta en tiedä haitareista  :)

ftamt

#4
Sehän diskanttipuolen kansi ja pölysuoja. Tässä joku on tehnyt omatekoisen alumiinista. Yleensä peltihäkki on niklatusta tai kromatusta messinkipellistä. Myös tässä Cooperativassa on ollut alun perin niklattu kukkakuvioilla koristeltu peltihäkki. Käyppäs vilkaisemassa tämän Vapaalehdykän Galleriasta
5-riviset harmonikat  ja sieltä löydät Cooperativa L'Armonican valmistamien harmonikkojen kuvia.
Kuvassa 2 näet tämän saman mallin alkuperäisellä peltihäkillä.
Toivo

LP-Timangi

Ostin viikko takaperin Lasse Pihlajamaan henkilökohtaisessa käytössä olleen Cooperativan. Peli on jostain 30-luvulta. Yllättävän laadukas hanuri on ja vieläkin hyvässä kunnossa.
Se on juuri sama yksilö, jolla Lasse soittaa Muistojen Harmonikan 70-vuotis juhlillaan. Video löytyy myös Youtubesta.

ftamt

Jos avaat diskanttipuolen palkeenraameista, niin löydät sisältä vuosiluvun. 1930-40-lukujen Cooperativoihin leimattiin vuosilukuleima. Se on muistaakseni myös bassopuolella. Lyijykynällä kirjoitettu numerosarja on valmistussarjan numero.
Toivo