Suomen Harmonikkaliitto

Neuvoa haitarin valintaan?

Aloittaja klezberg, 15-03-2009, 09:59:57

« edellinen - seuraava »

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 22-03-2009, 03:32:39
Tuohan näyttää ja kuulostaa hyvältä. Koko lienee junnukoko, selvästi pienempi aikuisten pelejä?

Nuorisomallihan tuo on, tosin kyllähän niitä mainoksissa aikuisillekin sopiviksi mainitaan. Lasten mallit ovat sitten vielä pienempiä. Korkeutta tuolla on 40 cm ja painoa noin 9 kg.

klezberg


Laitanpa uuden videon, nyt kun tuo peli on ollut runsaat pari kuukautta. Tämä yrittää olla Vals från Mörtmark, jostain länsirannikon tuntumasta: http://htoyryla.dyndns.org/music/valsfranmortmark.wmv . Nuoteista opeteltua kansanmusiikkia siis, lähinnä Armandolle tiedoksi. On tuo minulla levylläkin jossain, mutta levy on kateissa, joten piti opetella nuoteista.

Laitan myöhemmin jotain klezmeriä, kunhan saan soimaan niin että saa talteenkin. Nimittäin ramppikuume iskee heti kun kamera käy.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 02-06-2009, 18:40:23

Laitanpa uuden videon, nyt kun tuo peli on ollut runsaat pari kuukautta. Tämä yrittää olla Vals från Mörtmark, jostain länsirannikon tuntumasta: http://htoyryla.dyndns.org/music/valsfranmortmark.wmv . Nuoteista opeteltua kansanmusiikkia siis, lähinnä Armandolle tiedoksi. On tuo minulla levylläkin jossain, mutta levy on kateissa, joten piti opetella nuoteista.

Laitan myöhemmin jotain klezmeriä, kunhan saan soimaan niin että saa talteenkin. Nimittäin ramppikuume iskee heti kun kamera käy.

Ihmeen hyvinhän tuo alkaa Sinulta sujua noinkin lyhyellä haitarikokemuksella. Soitithan tuonkin jo "näköjään" ulkomuistista. Kun klezmer on Sinun juttusi, niin etene haitarillakin sielläpäin maailmaa niinkuin klarinetillakin - jonka osaat. En mitenkään halua pottuilla kellekkään tällä palstalla nuotinlukujutuista; itsekkin vanhakantaista musiikkia nokkahuilulla soittavana tietenkin tarvitsen aina nuotit - mutten 2 -rivisen soitossa. Enkä harjoittele nuoteista - koska instrumentin luonteesta johtuen se on niin helppo - melkein kuin huuliharppu.

- Ammattilaiset sitten ihan erikseen - heitähän harrastelijapalstat ei pullistele.



klezberg

#23
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 02-06-2009, 20:15:34
Kun klezmer on Sinun juttusi, niin etene haitarillakin sielläpäin maailmaa niinkuin klarinetillakin - jonka osaat.


No, pelkästään klezmer ei kyllä riitä, yleensä olen kuvannut kiinnostustani kaarella joka ulottuu Pohjoismaista itä-Euroopan kautta Välimeren itäosaan. Joten kyllä tuo Mörtmarkin valssi siihen mahtuu samoin kuin norjalaiset virret.

Edit: Nuottikirjan mukaan sen esittäneen pelimannin isä oli tuota soittanut Leander Norrbackin kanssa, joka taas näyttäisi olleen Paul Norrbackin isä: http://sydaby.eget.net/swe/norrback.htm . Eipäs olekaan turha paikka tuo Mörtmark.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 02-06-2009, 20:41:16
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 02-06-2009, 20:15:34
Kun klezmer on Sinun juttusi, niin etene haitarillakin sielläpäin maailmaa niinkuin klarinetillakin - jonka osaat.


No, pelkästään klezmer ei kyllä riitä, yleensä olen kuvannut kiinnostustani kaarella joka ulottuu Pohjoismaista itä-Euroopan kautta Välimeren itäosaan. Joten kyllä tuo Mörtmarkin valssi siihen mahtuu samoin kuin norjalaiset virret.

Edit: Nuottikirjan mukaan sen esittäneen pelimannin isä oli tuota soittanut Leander Norrbackin kanssa, joka taas näyttäisi olleen Paul Norrbackin isä: http://sydaby.eget.net/swe/norrback.htm . Eipäs olekaan turha paikka tuo Mörtmark.

Suonet anteeksi ja toivottavasti muutkin forumin jäsenet, että osallistun keskusteluihinne asioista, mistä mitään en tiedä.  Ikinä en ole soittanut 5 -rivistä harmonikkaa - toki taituruus kiinnostaa - muttei haltuunottamiseen ja soittotekniikkaan liittyvät ongelmat ko. soitttimella.



olli

Saiskos tuosta Mörtmarkin valssista nuotin?  Osoite sulla on jo olemassa! Kiittelen etukäteen, kun tuo Norrback on eräs idolini!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 02-06-2009, 21:10:51
Suonet anteeksi ja toivottavasti muutkin forumin jäsenet, että osallistun keskusteluihinne asioista, mistä mitään en tiedä. 

Hiljaistapa netissä olisi jos vielä pitäisi tietääkin siitä mistä kirjoittaa  :)

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 02-06-2009, 21:10:51
Ikinä en ole soittanut 5 -rivistä harmonikkaa - toki taituruus kiinnostaa - muttei haltuunottamiseen ja soittotekniikkaan liittyvät ongelmat ko. soitttimella.

Menisikös tuo valssi 2-rivisellä? Siinä on kyllä kaksi aksidentaalia, fis ja cis (g-mollissa). Garmoshkasta ne löytyvät, pitää joskus kokeilla.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 02-06-2009, 22:42:02
Menisikös tuo valssi 2-rivisellä? Siinä on kyllä kaksi aksidentaalia, fis ja cis (g-mollissa). Garmoshkasta ne löytyvät, pitää joskus kokeilla.

Ei mennyt. Siinä oli vielä yksi aksidentaali lisää: h, ja sitä ei enää garmoshkaska löytynyt.

klezberg

Löysin sitten tuon Mörtmarkin valssin levyltä Thure Hindsin esittämänä ja kuultuna alkoi loksahtaa kohdalleen miten nuotteihin merkityt korukuviot pitää soittaa, ja muutama muukin hankala paikka. Kun ottaa nuo korukuviot mukaan, sormitukset pitääkin katsoa uudestaan.


klezberg

#29
Tässä on sitten klezmeriä: yritelmä soittaa Odessa Bulgar lyhennetyssä muodossa eli ilman kertauksia: http://htoyryla.dyndns.org/music/odessabulgar.wmv

En tiedä onko näitä linkkejä järkevä tänne laittaa, muuten kuin siksi että itselleni on vaativampaa harjoitusta soittaa kameralle kuin ilman...

Edit: Nyt kun tuoda itse katsoo, niin varsinkin a-osassa menee melkoisen jäykästi töksähdellen.

olli

#30
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 04-06-2009, 18:17:14
Löysin sitten tuon Mörtmarkin valssin levyltä Thure Hindsin esittämänä ja kuultuna alkoi loksahtaa kohdalleen miten nuotteihin merkityt korukuviot pitää soittaa, ja muutama muukin hankala paikka. Kun ottaa nuo korukuviot mukaan, sormitukset pitääkin katsoa uudestaan.
Laitanpa tähän oman Capella-versioni nuotit ja soiton.  On hiukan hitaampi versio, kuin tuolla levyllä soinut.  Koristeetkaan eivät aivan kuulosta oikealta, mutta nuottikuvasta ne voi opetella.
Edit: unohdin, ettei capella menekään läpi.  Täytyy muokkailla!
Edit2: tässä nuottikuva!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 08-06-2009, 15:39:51
 Koristeetkaan eivät aivan kuulosta oikealta, mutta nuottikuvasta ne voi opetella.

Joo, minusta koristeet tuntuvat vaikeilta niinkuin ne on nuoteissa kirjoitettu, olisi varmaan parempi kirjoittaa reilusti sen mittaisina kuin ne soitetaan.

olli

Kyllä minä olen sitä mieltä, että koristenuotit - nämä etuheleet - kannattaa opetella oikein.  Niistä saa sitä hienoa kuviota hanurimusiikkiin.  Vaikeitahan ne ovat, kieltämättä, mutta hitaasti kiiruhtaen.  ;)
Muuten, Ahvenainen viljelee aika paljon omissa sovituksissaan näitä koristeita.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 08-06-2009, 15:50:39
Kyllä minä olen sitä mieltä, että koristenuotit - nämä etuheleet - kannattaa opetella oikein.  Niistä saa sitä hienoa kuviota hanurimusiikkiin.  Vaikeitahan ne ovat, kieltämättä, mutta hitaasti kiiruhtaen.  ;)
Muuten, Ahvenainen viljelee aika paljon omissa sovituksissaan näitä koristeita.

Juu, nuo tuntuvat kummasti antavan lisää sävyä.

Mutta tässä kappaleessa nuo tahdin alussa olevat kaksi korusäveltä + neljäsosanuotti tuntuvat minusta käytännössä menevän melkein triolina. Korusäveliksi kirjoitettuina yritin soittaa niitä jotenkin paljon vaikeammin.


htoyryla

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 08-06-2009, 16:55:32
Lainaus käyttäjältä: olli - 08-06-2009, 15:50:39
Kyllä minä olen sitä mieltä, että koristenuotit - nämä etuheleet - kannattaa opetella oikein.  Niistä saa sitä hienoa kuviota hanurimusiikkiin.  Vaikeitahan ne ovat, kieltämättä, mutta hitaasti kiiruhtaen.  ;)
Muuten, Ahvenainen viljelee aika paljon omissa sovituksissaan näitä koristeita.

Juu, nuo tuntuvat kummasti antavan lisää sävyä.

Mutta tässä kappaleessa nuo tahdin alussa olevat kaksi korusäveltä + neljäsosanuotti tuntuvat minusta käytännössä menevän melkein triolina. Korusäveliksi kirjoitettuina yritin soittaa niitä jotenkin paljon vaikeammin.



Sattumalta törmäsin tähän vanhaan jutusteluun. Tuo Klezberg olin minä. Puhe oli kappaleesta Vals från Mörtmark, ja puhe siitä pitääkö koristeet soittaa nuotin mukaan.

Näin jälkikäteen hoksasin, että onhan kai ihan eri asia jos puhutaan säveltäjän/sovittajan tekemästä nuotista tai sitten kansansoittajan soitosta muistiinmerkitystä nuotista niinkuin tässä. Kyllä mä jälkimmäisessä pidän ensisijaisena sitä miten soittaja äänitteellä soittaa. Nuottihan on tehty sen perusteella!

Mutta toinen juttu on sitten etten mä muutenkaan niin perusta muitten sovituksista, vaan teen tavallaan omani. Oppimisen kannalta toki on hyvä välillä soittaa muutakin. 

Armando Bugari

#35
htöyrylälle:

Jostain olet perinyt tuon "nuotin"?
- "Nuottien" sijasta. :-*


htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 26-08-2013, 13:54:59
htöyrylälle:

Jostain olet perinyt tuon "nuotin"?
- "Nuottien" sijasta. :-*



Taidat olla oikeassa. Jostakin mulle näyttää tuo "nuotti" kuitenkin jääneen käyttöön. Se tulee ihan automaattisesti, niinkuin sormien sekoamisetkin viisirivisellä.



Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 26-08-2013, 14:52:32
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 26-08-2013, 13:54:59
htöyrylälle:

Jostain olet perinyt tuon "nuotin"?
- "Nuottien" sijasta. :-*



Taidat olla oikeassa. Jostakin mulle näyttää tuo "nuotti" kuitenkin jääneen käyttöön. Se tulee ihan automaattisesti, niinkuin sormien sekoamisetkin viisirivisellä.




Se ei ole niin nuukaa, jos muutenkin toimii ja pärjää kansakoulupohjalla. Yhteenlaskussakin ne käyttää sormia apunaan  :D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 30-08-2013, 08:00:54
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 26-08-2013, 14:52:32
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 26-08-2013, 13:54:59
htöyrylälle:

Jostain olet perinyt tuon "nuotin"?
- "Nuottien" sijasta. :-*



Taidat olla oikeassa. Jostakin mulle näyttää tuo "nuotti" kuitenkin jääneen käyttöön. Se tulee ihan automaattisesti, niinkuin sormien sekoamisetkin viisirivisellä.




Se ei ole niin nuukaa, jos muutenkin toimii ja pärjää kansakoulupohjalla. Yhteenlaskussakin ne käyttää sormia apunaan  :D

Nettikeskusteluissa nyt käytetään jonkinlaista kirjoitettua puhekieltä. Ei nämä mitkään ylioppilaskirjoitukset ole.

Ja puhekieli muuttuu ajan mukana. Itseäni kummastuttaa tämmöiset merkityksen muutokset puhekielessä:

Ennen sanottiin "et viittis ..." ja se oli pyyntö. Nykyään sanotaan "et viittis polttaa" ja se on kielto (mikä ennen ilmaistiin "älä viitsi polttaa täällä"). Siis ilmauksen merkitys on kääntynyt vastakkaiseksi.

Nykyään kuulee myös sanaa "alentuvasti", kun joku ei alennu itse vaan suhtautuu toiseen alentavasti. En tiedä onko tämä muutos kielessä vai onko tämmöinen kummajainen aina ollut jossain murteissa. Olikohan vielä ihan hyväksyttyä käyttää kumpaa hyvänsä.

   

mlut

Mikä lie hyväksyttyä, paha sanoa, mutta on noita erikoisia vastakkuuksia suomenkielessä vanhastaankin. Esimerkiksi tuima on toisaalla suolaista ja toisaalla suolatonta. Minä ymmärrän huilaamisen lepäämisenä, mutta kertoman mukaan lapissa päin se voi tarkoittaa vauhdin lisäämistä.
Tarinan mukaan lapinmies hiihteli edellä ja perässä tuleva etelänmies alkoi väsyessään huudella 'huilataan, huilataan', jolloin lapinmies lisäsi vauhtia. Kun etelänmies vaan jatkoi 'huilataan' huuteluaan, ärähti lapinmies lopulta 'huilaa sinä, minä en enää jaksa'. Siis väärinkäsityksiä voi ainakin tulla.