Suomen Harmonikkaliitto

Peukalo

Aloittaja Reppumies, 26-07-2015, 07:08:45

« edellinen - seuraava »

Giulietti

Niin, joidenkin luonne on sellainen, että on vaikea uskoa valmiiksi annettua oppia. Itse olen aina ottanut vastaan mielelläni apua soittamiseen liittyviin asioihin, itseäni paljon osaavimmilta henkilöiltä. En ole lähtenyt keksimään itse tekniikkaa, vaan noudattanut paitsi ohjeita ja neuvoja, myös katsellut eri soittajia ja pyrkinyt ottamaan pieniä yksityiskohtia sieltä ja täältä. Tämän turhan pitkäksi venyneen ketjun voisi kuitenkin jo varmaan päättää ja aloittaa jonkin toisen uuden aiheen.

htoyryla

#181
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 11-02-2016, 21:06:01
Niin, joidenkin luonne on sellainen, että on vaikea uskoa valmiiksi annettua oppia. Itse olen aina ottanut vastaan mielelläni apua soittamiseen liittyviin asioihin, itseäni paljon osaavimmilta henkilöiltä. En ole lähtenyt keksimään itse tekniikkaa, vaan noudattanut paitsi ohjeita ja neuvoja, myös katsellut eri soittajia ja pyrkinyt ottamaan pieniä yksityiskohtia sieltä ja täältä. Tämän turhan pitkäksi venyneen ketjun voisi kuitenkin jo varmaan päättää ja aloittaa jonkin toisen uuden aiheen.

Joidenkin luonne voi olla muttei minun. Olen elämässäni sen verran paljon oppia ottanut monella eri alalla, antanut myös.

Nyt puhutaan teknisistä ongelmista soittamisessa ja niiden ratkomisesta, alalla joka on mulle harrastus ja siinäkin sivuhaara. Neuvot on aina paikallaan, sikäli kun ne tukevat omia tavoitteita. Silloin kun esitit noita, mulla ei ollut kiinnostusta kehittää tekniikkaa haitarin kanssa, muut asiat olivat tärkeämpiä.

Omassa tapauksessasi sinulla on ollut oppimisen tarve, olet hakenut oppia mistä olet saanut. Aivan luonnollista. Niin minäkin teen.

Harmi että tämä nyt kääntyi näin. Halusin oikeasti kertoa että nyt neuvosi ovat olleet avuksi. Tää olis voinut olla esimerkki että kannattaa treenata peukalon käytön rajoittamista, ei se niin vaikeata ole. Sikäli tämä olisi hyvä lopetus sille peukalokeskustelulle.

Mutta enpä voinut olla lisäämättä siihen varausta siitä että jos ottaisin opettajan, ottaisin sellaisen joka ottaisi huomioon tavoitteeni, auttaisi juuri minun ongelmissani eikä toitottaisi että tämä on oikea malli. Kun se on mulle niin tärkeä asia, kun puuhaan niin monen asian kanssa. Itse päättää mitä haluan opiskella, kuinka paljon, ja mihin siinä keskittyä.

PS. Juu, peukalosta voisi siirtyä keskisormeen, sehän mulla se ongelma on. Kun tietäisi taipuuko se tässä iässä aikaa myöten noihin tapauksiin missä se joutuu naapureitaan ulommalle riville. Tai kyllä se taipuu, mutta käsi jännittyy siitä sen verran että rytmillinen tarkkuus kärsii.

Giulietti

Olet nämä omat saavutuksesi kyllä moneen kertaan julki tuonut, sinänsä en tiedä miten ne liittyvät tänne foorumille, mutta tietenkin itseään voi aina kehua. Uskon kyllä että meillä jokaisella on näitä saavutuksia työelämässä vaikka niitä ei täällä erikseen mainosteta.  Mutta mennään siis asiaan, uskon että tuo keskisormen käyttökin ratkeaa kyllä harjoittelun myötä. Keskisormen koukistaminen siten, että se taipuu esim. alemmas kuin etusormi ei liene se ongelma vaan jokin muu tuossa. Kyllähän keskisormi on soitossa monta kertaa alemmalla rivillä kuin etusormi tai nimetön.

htoyryla

#183
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 11-02-2016, 23:01:55
Olet nämä omat saavutuksesi kyllä moneen kertaan julki tuonut, sinänsä en tiedä miten ne liittyvät tänne foorumille, mutta tietenkin itseään voi aina kehua. Uskon kyllä että meillä jokaisella on näitä saavutuksia työelämässä vaikka niitä ei täällä erikseen mainosteta.

Eipä ne muuten kuulukaan, mutta jos aletaan sanoa oppimishaluttomaksi tai oppimiskyvyttömäksi. Kaipa siihen voi sanoa vastaan.

Ja se on jokaisen oma asia mitä haluaa tai tarvitsee oppia.

Ja jos ei ole tarvetta päästä johonkin päämäärään soiton kanssa, ja sen sijaan on kokeilijan ja keksijän vikaa, niin mitäpä pahaa siinä on jos haluaa itse tutkiskella ja kehitellä sitä omaa soittoaan. Tai mitä muuta asiaa hyvänsä.

Lainaa
Mutta mennään siis asiaan, uskon että tuo keskisormen käyttökin ratkeaa kyllä harjoittelun myötä. Keskisormen koukistaminen siten, että se taipuu esim. alemmas kuin etusormi ei liene se ongelma vaan jokin muu tuossa. Kyllähän keskisormi on soitossa monta kertaa alemmalla rivillä kuin etusormi tai nimetön.

Kyllä se taipuu sinne, mutta sen liikuttaminen siinä asennossa on kankeaa, jo sen koukistuneen asennon takia. Ja jännitystä kaikissa kolmessa sormessa siinä tilanteessa. Ja nimenomaan silloin kun sekä etusormi ja nimetön ovat ylempänä. Keskisormi on mulla aika paljon naapureitaan pitempi.

Ihan jo tässä ilman soitintakin huomaan sen jännityksen, jos heiluttelen sormia ja koukistan keskisormen sinne väliin. Sekoaa se heiluttelun rytmi. Tuntuu että se nivelten, varsinkin ylemmän, taivuttaminen tietyn pisteen yli aiheuttaa sen jännityksen. Tai että sen sormen vääntäminen siihen asentoon haittaa sen sormen liikettä soittamisen kannalta. Muita sormia ei joudu sillä lailla koukistamaan.

Voihan se olla että pitäisi noita käsiä, sormia, niveliä harjoituttaa ihan erikseen. Ei se ihme olisi jos siellä on jotain jäykkyyttä tai vastaavaa kehittynyt tähän ikään, semmoisissa liikkeissä mitä ei ole tarvinnut.

Katselin että sormien harjoituttamiseen löytyy harjoituksia ja tietoa, lähden katselemaan sitä kautta.

Eipä mulla soitto tähän kaadu, nyt jo kuitenkin tuntuu edistyneen, että olen kyllä kiitollinen että olet asiaa pitänyt esillä. Vaikka olenkin kokenut tyylisi esittää asioita vähän ärsyttävänä.

htoyryla

Mietin tässä tykönäni tätä minun kirjoittelua täällä. Kaipa se johtuu siitä että liityin tälle foorumille ensimmäisten joukossa 2009 alussa kun olin miettimässä haitarinsoiton aloittamista. Meitä oli muita samanhenkisiä, haitari kiinnosti muttei ollut välttämättä pääsoitin. Täällä ei ollut paljon väkeä, turistiin laajemminkin, siinä oli tietty yhteinen henki vaikkei aina oltu samaa mieltä. Pari niitä parhaimpia kavereita on jo häipynyt täältä foorumilta. Munkin pitäisi tajuta ettei tämä ole enää se pieni juttutupa missä mä edelleen luulen olevani.

olli

Älä nyt Hannu lannistu ;)  Minäkin liityin foorumiin silloin alussa 2009 ja olen ollut kohtuullisen aktiivinen.  Mielipiteenikin ovat joskus olleet turhankin jyrkkiä.  Olen kuitenkin pääsääntöisesti tyytyväinen foorumin olemassaoloon.  Nuottien vaihtokin on jo hiukan laantunut.  Uusille aloittelijoille jaan mielelläni heidän haluamiaan nuotteja.  En enää kuitenkaan isommin mainosta suoraan foorumilla.  Yksityisviestit ja sähköposti ovat nyt enemmän mieleeni. :D  Jatketaan vaan keskustelua.  Tännehän liittyy koko ajan myös uusia innostuneita haitarinsoiton harrastajia.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mlut

Mulle on jäänyt jostain matkan varrelta korviini sanonta, että keskisormella on harmonikansoitossa ainakin paras 'osumatarkkuus'. Omalla kohdallani pidän em. sanontaa totena. Elikkä hyvä, jos pitkä intervallihyppy sattuu keskisormelle.

kari-nli

Hei!

Eikös se ole yhden tekevää millaisia sormituksia käyttää, kunhan homma toimii. Jokainen on kai opetellut omanlaisensa tavan soitta. Etenkin itse oppineet.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: kari-nli - 13-02-2016, 07:35:56
Hei!

Eikös se ole yhden tekevää millaisia sormituksia käyttää, kunhan homma toimii. Jokainen on kai opetellut omanlaisensa tavan soitta. Etenkin itse oppineet.


Mitä pitemmälle soittamisessa pääset, niin huomaat ettei asia ihan näin ole. Kyllä sillä tekniikalla ja siis sitä kautta myös sormituksilla on merkitystä.

Jambalaya

Minulla on edessäni on Esko Könösen sovittama Tico-ticon nuotti. Siihen on merkitty myös sormitus. Segnosta lähtien neljä ensimmäistä tahtia sisältää 32 kpl 1/16-nuottia.  Peukalolle on niistä merkitty 11. Siis noin joka kolmas näppäimen painallus on peukalolla.
Hänen soittotaitoaan tuskin kukaan pystyy vähättelemään.

Peukalon käytön rajoittamisesta saarnaaminen kuulostaa siltä, että joku käyttää sormituksissa vasemman jalan ukkovarvasta, ja vaatii sitä fanaattisesti myös muiden käytettäväksi.

htoyryla

Niin, mä olen siis nyt käytännössä todennut että peukalon jättäminen vähemmälle on edistänyt kolmen keskimmäisen sormen yhteistoimintaa. Siis koin sen hyväksi harjoittelumenetelmäksi sinänsä. Aika näyttää mihin mulla peukalon käyttö asettuu. Tuskin kahvan reunaan, mulla on sille kyllä hyvää käyttöä kun pitää ottaa säveliä alempaa kuin missä muut sormet liikkuvat, oli ne sitten melodian säveliä tai harmoniaa.

Keskisormi toimii mulla muuten hyvin, paitsi jos sen naapurit ovat molemmat selvästi sisemmillä riveillä. Silloin se joutuu semmoiseen koukkuun ettei osuma- eikä varsinkaan ajoituksen tarkkuus ole häävi. Mutta aika näyttää miten tuo ratkeaa. Saako keskisormen siinä toimimaan ilman jännityksiä, vaihdanko niissä tilanteissa sormien järjestystä vai otanko peukaloa avuksi. Kunhan soitto kulkee.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Jambalaya - 13-02-2016, 13:06:35
Minulla on edessäni on Esko Könösen sovittama Tico-ticon nuotti. Siihen on merkitty myös sormitus. Segnosta lähtien neljä ensimmäistä tahtia sisältää 32 kpl 1/16-nuottia.  Peukalolle on niistä merkitty 11. Siis noin joka kolmas näppäimen painallus on peukalolla.
Hänen soittotaitoaan tuskin kukaan pystyy vähättelemään.

Peukalon käytön rajoittamisesta saarnaaminen kuulostaa siltä, että joku käyttää sormituksissa vasemman jalan ukkovarvasta, ja vaatii sitä fanaattisesti myös muiden käytettäväksi.

Minulla on myös näitä Esko Könösen sovituksia joissa on sormitukset merkitty useampia. Tässä mainitsemassasi Tico-ticossa käytetään kyllä peukaloa melkoisesti ja ainakin itse kun tuota soitan niin en peukaloa tarvitse noin paljoa. Tänä päivänä opetuksessa peukaloa käytetään, mutta sen käyttö on kyllä vähäisempää kuin tässä Könösen sovituksessa. Esko Könönen oli hieno soittaja joka teki upeita tulkintoja monesta tunnetusta kappaleesta. Arvostan häntä soittajana erittäin paljon ja hän omasi hyvän tekniikan joka näkyy jo käden asennosta esim. tuosta filminpätkästä mikä on taltioitu suomen harmonikkaliiton 30-vuotisjuhlasta ja on nähtävillä youtubessa.

Kummasti tämä peukalo keskustelu tuntuu vieläkin kiinnostavan....

olli

Peukalo kiinnostaa varmaan siksi, että on niin monta mielipidettä asiasta.  Jokaisen mielipidehän on tosi ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Jos kuitenkin tarkkoja ollaan mielipiteitä ei taida olla kovinkaan montaa, sillä kaikki lienevät yhtä mieltä siitä, että peukaloa tarvitaan.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 11-02-2016, 21:06:01
Niin, joidenkin luonne on sellainen, että on vaikea uskoa valmiiksi annettua oppia. Itse olen aina ottanut vastaan mielelläni apua soittamiseen liittyviin asioihin, itseäni paljon osaavimmilta henkilöiltä. En ole lähtenyt keksimään itse tekniikkaa, vaan noudattanut paitsi ohjeita ja neuvoja, myös katsellut eri soittajia ja pyrkinyt ottamaan pieniä yksityiskohtia sieltä ja täältä.

Olen miettinyt tätä edelleen. Varmaan tuo on suorin tie jos pyrkii teknisesti todella hyvään soittosuoritukseen. Mutta onko se meidän jokaisen kohdalla se keskeisin tavoite.

Mä pohdin tätä edelleen, ei peukalon takia, vaan että ymmärretään ja hyväksytään että meillä jokaisella on jo lähtökohtaisesti omat tavoitteet ja kiinnostuksen kohteet. Itseäni on aina kiinnostanut soittamisen lisäksi erilaiset soittimet, miten ne toimivat, miten niitä soitetaan ja miltä niitä tuntuu soittaa. Nyt huomaan että minua kiinnostaa myös soittamisen tekniikka nimenomaan kokeilumielessä. Kokeilinhan nuorena radioiden rakentelua vaikka valmiita ja parempia sai kaupasta,  sama malli on toistunut monen muun asian kohdalla, edelleenkin.

htoyryla

#195
Palaan tähän asiaan, kun sattui siivotessa käsiini Kimmo Mattilan ABC:n B-ohjelmistovihko. Aloin tapailla Konstan parempaa valssia, jota olen ennenkin soittanut. Sormet asettuivat luonnostaan lähes juuri niin kuin Mattilan merkinnöissä. Myös peukalon ja pikkusormen osalta. Apuriveillekin mennään niinkuin muutenkin tekisin.

En sitten tiedä olenko itse päätynyt samoihin sormituksiin luonnostaan, vai tarttuiko Mattilan ajatus silloin kun jonkin aikaa käytin hänen oppikirjaansa. Mielenkiintoista sikäli, että tuo tässä ylempänä oleva keskustelu  sai minut melkein lopettamaan sekä haitarinsoiton että tämän foorumin lukemisen.

ftamt

Kyllä peukaloa saa käyttää. Aikoinaan Toivo Manninen ja Lasse Pihlajamaa opettivat käyttämään sitä.
Kimmo Mattilakin oli Lasse Pihlajamaan oppilas.
Toivo

htoyryla

#197
Lainaus käyttäjältä: ftamt - 16-06-2017, 09:10:29
Kyllä peukaloa saa käyttää. Aikoinaan Toivo Manninen ja Lasse Pihlajamaa opettivat käyttämään sitä.
Kimmo Mattilakin oli Lasse Pihlajamaan oppilas.
Toivo

Eihän täällä kukaan kokonaan kieltänytkään sen käyttöä, ja toki huomasin keskimmäisten sormien yhteispelille hyödylliseksi harjoitella välttämään peukalon käyttöä, mutta ongelmiakin siitä tuli. Nyt pitää totutella takaisin peukalon käyttöön, jos meinaan enemmän soittaa haitaria. Peukalo ei myöskään ollut ainoa asia, toinen oli sormien peräkkäinen käyttöjärjestys. Siinäkin mielessä Mattilan sormitukset tuntuvat minun sormille luonnollisilta.

Taitaa olla ongelmallista tämmöinen "kirjekurssineuvonta", kun neuvoja ei näe "oppilaan" ongelmia käytännössä.

Reppumies

Saako ukko varvasta käyttää soittaessa, kun se on ommeltu onnettomuudessa tuhoutuneen peukalon paikalle?

olli

Lainaus käyttäjältä: Reppumies - 19-05-2019, 20:47:57
Saako ukko varvasta käyttää soittaessa, kun se on ommeltu onnettomuudessa tuhoutuneen peukalon paikalle?
Sait karman!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!