Suomen Harmonikkaliitto

Soitintehtaan harmonikan ikä

Aloittaja -Katri-, 24-07-2013, 21:52:28

« edellinen - seuraava »

-Katri-

Moikka kaikille!

Olen aivan uusi täällä ja soitan huonosti harmonikkaa(kin), mutta ajattelin että täällä on mua viisaampia joten uskallankin kysyä apuja  :)

Isoisäni kuoli taannoin ja sain perinnöksi vanhan harmonikan, kuva TÄÄLLÄ. Historiaa sen verran, että mummuni tädin mies on sillä aikanaan soitellut jossain orkesterissa ja siitä on ihan olemassa kuviakin. Hänen kuoltuaan haitari päätyi isovanhemmilleni ja nyt se päätyi sitten minulle, koska musiikin harrastajana ajattelin tarjota sille arvostavan kodin.

Nyt kysynkin teiltä viisaammilta, tietäisikö kukaan sanoa tuon ikää? Kovasti olen yrittänyt Soitintehtaan historiaa lueskella, mutta ihan tuollaiseen vastaavaan en ole kuvissakaan törmännyt.

eikkajuhani


  Nytpä ei Katrin kuva - siis kuva hanurista, öh, siis haitarin kuva, ei syystä taikka toisesta aukene mun koneella, olisiko jollain muulla paremmmat ohjelmat avaamiseen.   ???  ::)

  eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

ftamt

#2
Kuva auttaisi asiaa.Siitä selviää ikä muutaman vuoden tarkkuudella.Jos on vaalea kukkamalli,
niin se ajoittuu vuosille 1933-36. Tämän jälkeen tuli muita teräväkulmaisia malleja, joita
valmistettiin aikavälillä 1935-39. Vuosina 1938-39 tehtiin myös pyöreäkulmaista mallia, jota
Kouvolasssa valmistettun vastaavan mallin mukaan ryhdyttiin kutsumaan H-malliksi.Jos harmonikassa lukee vain Soitintehdas tai lisäksi Lahti, niin nämä soittimet on tehty 1940-
luvun alussa Lahdessa, jonne Soitintehtaan varasto evakoitiin. Nuo orkesterikuvat kiinnos-
taisivat kovasti.Olisiko niitä mahdollista kopioida?
Toivo

Johan

#3
Sain kuvan auki, kyseessä on taskahvainen soitin, vaalea runko kuten galleriassa esiintyvässä risassa painokahvaisessa pelissä.
Diskantin rungon koristekehyksessä on suurin kirjaimin teksti Soitintehdas ja häkki poikkeaa noista Cooperatiivan mallisista häkeistä, siinäkin lähellä kahvaa tekstit Soitintehdas viipuri.
Häkille en löytänyt gallerian kuvista verrokkia.
Väritys on poikkeuksellinen, basson koskettimet ja otelauta ovat mustat ja bassorunko koristeltu kuten kukka malli. Herää epäilys, että ehkä soitin ei ole aivan alkuperäisessä asussaan mustan, myöskin häkissä ja kahvassa esiintyvän värin takia.
Arvioni on, että soitin on tuon tasakahvaisuutensa, värityksensä ja muotoilunsa perusteella -33 valmistunut, mutta varmaksi en sitä voi vannoa.

Johan

pietrodeiro

Siltähän tuo vaikuttaisi että 1933 – 35 luvun vehje olisi kyseessä. Itsellä on joskus ollut vastaavantyylisiä samanlaisella häkillä ja suoralla Soitintehdas tekstillä olevia kukkamalleja.  Bassopuolen näppäimet ovat luultavasti ajan myötä tummuneet (tai haurastuneet) ja siksi saaneet hiukan "miranolia" pintaan, joten jonkinasteisen "kapitaaliremontin" soittopeli varmaan tarvitsee. Muuten se on todennäköisesti mahonkirunkoinen 4/6-äänikertainen yhdellä diskantin kahvavaihtajalla oleva 30-luvun kravattivirityksellä soiva peli ja mikäli treenausintoa riittää niin tasakahvaisuuskaan ei liene haitta (vain hiukan hidaste).

-Katri-

Kiitos vastauksista!  :)

Jotain remppaa tuolle haitarille tehtiin, sillä isoisäni täytti 80 vuonna 2007 ja haitari kävi silloin jonkinlaisessa huollossa. Sillä on sinänsä tunnearvoa, koska isovanhempieni häät on sillä soitettu ja nyt sitten isoisäni 80-vuotisjuhlissa M.Lepänhaara soitti sillä haitarilla muutaman kappaleen. Sitähän mä en nyt voi enää mistään tietää, mitä sille haitarille tehtiin silloin.

Mä yritin yhden kuvan skannata http://katriu.kuvat.fi/kuvat/Kaikenlaista/HAITARI.jpg  ja tuo laatu on aika huono eli kovin epätarkka se on. Yritän myöhemmin paremmalla ajalla ottaa uusiksi. Tuo kuva on ilmeisesti albumin muista kuvista päätellen jostain 40-luvun alkupuolelta. Mutta tuostakin näkee, että on sille jotain tehty.

Tiedä sitten teinkö huonon valinnan, kun halusin kippojen ja kuppien sijaan perinnöksi tällaisen  ;D

poikkikulma

Hienon Harmonikan olet saanut perinnöksi minäkin arvelen tuon olevan vusilta 35 ta 36 koska tuo Soitintehdas nimi on otettu käyttöön tietojen mukaan vuonna 35 ja diskantin häkissä ei ole enään niitä haarpunsoittaja hahmoja , vanhemmissa 33 ja 34 vuosien malleissa lukee Soitin Oy tai Suomi Harmonikka joten ei ihan vielä 80 vuotta ole ikää täysi  :D. Arvokas Harmonikka tuo todella on ja hyväkuntoisen näköinenkin kuvasta päätellen , bassonäppäimet tosiaan ja basson reikälauta näyttävät uudelleen maalatuilta kyllä . Soiko hyvin vielä oletko itse sillä soittanut  :D Hieno Viipurilainen  ;D

poikkikulma

Katsoinpas ihan uteliaisuuttani vielä tuota Soitintehtaan Gallerian kuvia ja löysin sieltä kuva numero 15 tasakahvainen on mielestäni samanlainen myös koristelultaan sekä diskanttihäkissä olevine kuvioineen ja teksteineen sama tähtikuvio ja soitintehdas edessä , pohjaväriltään on erilainen loimuharmaa vaiko sininenkö tuo on en ole varma  ::)Katrikin pystyy katsomaan itse jos haluaapi Vapaalehdykän Galleriasta löytyypi  :D Miisähän päin Suomenmaata soitin mahtaa sijaita tuo olisi kiva nähdäkin .
poikkikulma  ::)

Viljo

Hyviä vastauksia. Tarkkentaan vielä hieman: Soitin on aikaisintaan vuodelta 1935. Olen tuon harmonikkatehtaan historian sen verran tarkkaan kolunnut ja etsinyt vuosiluvut malleille, että uskallan väittää näin :) 1934 tuli ensimmäiset Soitin-Tehdas ja Soitintehdas -soittimet ja sitten tämä "tähtimalli" tuli 1935. Soitin oy -nimisiä harmonikkoja oli tosin vielä mainoksissa tammikuussa 1935 kuin myös Suomi-harmonikkaa. Toki Suomi Harmonikkaa mainostettiin rappukahvaisena vuosina 1935-1937 kuin myös rappukahvaista Soitin O.Y.:tä...

Soittimesta olisi hieno saada galleriaan sopiva kuva!

Toivo varmaan voisi tietää tuosta yhtyeestä jotain?
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

-Katri-

#9
Kiitos taas  :)

Otin muutaman kuvan lisää ja pistin tänne http://katriu.kuvat.fi/kuvat/Kaikenlaista/Harmonikka/

Kyllä te oikeassa olitte, maaliahan tuo on pintaansa saanut ja mustan maalin alta löytyy kultainen sävy. Laukkuhan tuolla on kanssa, en tiedä onko alkuperäinen koska maalia on sekin saanut jossain vaiheessa. Haitarista löytyi lisää kuvia perhealbumista, sillä tuo on alunperin kuulunut "mummuni" tädin miehelle, joka sitä tuossa orkesterissa soitti. Tänään löytyi kuva, jossa tämä mies oli pihamaalla haitari sylissä ja "mummuni" oli kuvassa aivan pieni tyttö, korkeintaan 8-vuotias ja hän oli taas syntynyt 1927. Kyllä se jotenkin soi, mikään asiantuntijahan en ole kun mun haitarinsoittoni on ollut enimmäkseen juniorimallin pianohaitarilla korvakuulolta vedettyä  ;D  Mutta kyllä mä pienen tapailun jälkeen tuollakin jotain sentään osaan soittaa.

edit. ja tällä tietoa olen harmonikan kolmas omistaja  :)

Johan

Näyttää siltä, että melko tarkasti on pelin valmistumisajankohta haarukoitu. Seuraavan kerran, kun sille jotain tehdään kanattaa tutkia sisäkalut sillä silmällä, että jos sieltä löytisi valmistusnumero ja jotain muuta mielenkiintoista informatiota, joka ehkä vielä takemmin määrittelisi sen taustoja.
Kyllä niitä kippoja ja kuppeja aian osuu kohdalle, mutta harvoin tällaista soitinta.

Johan

Viljo

Minun pyyntöni soitinta kohtaan on se, että sen mukana kulkisi aina tieto omistajistaan ja vuosista. Tämä antaa soittimelle historiallista arvoa. Moniin vanhoihin harmonikkoihin on kirjoitettu lyijykynällä rungon sisäpuolelle nimet ja vuodet, jopa korjaukset. Jos ei nyt runkoon kirjoita, niin sitten jokin lappu laatikkoon tjmvsp.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Olen samaa mieltä, että tämä malli on aikaisintaan syksyltä 1935. Kyllä tämä on ihan Soitintehtaan perusmalleja, mutta poikkeuksellisesti kermanvalkoinen. Yleensä nämä ovat harmaa- tai siniharmaaloimuisia mitä olen nähnyt. Jo näihin aikoihin oli jo siirrytty lähes
kokonaan rappukahvoihin, joten tasakahvanakin tämä on poikkeustapaus. Tässä on ihan normaali Soitintehtaan oma peltihäkki, joka on saanut vaikutteiteita Exelsior- ja Dallapé-harmonikkojen koristekuvioinneista.Missäköhän päin tämä tanssiorkesteri on vaikuttanut
ja onko soittajien nimistä tietoa? Koska tutkin ja suunnittelen kokoavani kirjaa varten kuvia vanhoista tanssiorkestereista ja yhtyeistä, lainaisin mielelläni kopioitavaksi näitä orkesteri-
kuvia.Tällä viikolla olen juuri saamassa ammattilaistason valokuvaskannerin, joka on entistä hyvää skanneria vieläkin parempi.Vuonna 2011 ilmestyneen Dallapé-kirjan kuvat olen kopioinut tuolla ja laatu on ollut todella hyvä.Näitä tanssiyhtyeitä on ollut todella paljon ja monilla paikkakunnilla on ollut niitä useita. Viipurissakin ainakin 20 vuosien mittaan. Parasta kuvissa on, että ne pystyy ajoittamaan muutaman vuoden tarkkuudella harmonikkamallien mukaan.
[email protected]

Viljo

Sen verran lisään tuohon, että se kullanväri on messinkiä. Häkki, ja diskantin otelauta pitäisi olla niklattua messinkiä. Jos ei löydy yhtään hopeankiiltoa mistään mustan maalin kulumakohdista, eli sitä alkuperäistä niklausta, niin ne ovat saatettu hioa karheaksi maalausta varten. Tuon soittimen saaminen alkuperäiseen asuun vaatiikin sitten jo hieman enemmän aikaa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!