Suomen Harmonikkaliitto

Bassonäppäimen pitävät ääntä

Aloittaja Alkajainen, 21-04-2021, 19:18:11

« edellinen - seuraava »

Alkajainen

Ostin iäkkäämmän, mutta ulkoisesti siistin 4äk Pihlajamaan Stardustin. Bassopuolen näppäimen "klapisevat" soittaessa, ja jos niitä painelee muutoin, niin niistä kuuluu melko kova jousimainen ääni, ajoittain melkein kuin kellon kilahdus. Onko tämä korjattavissa oleva asia, vai kulumaa, johon ei voi vaikuttaa?

Kaiken kaikkiaan harmonikka kuulosta todella nuhaiselta, mutta kun en ole toista vastaavaa päässyt kuulemaan, niin en tiedä onko kyse viasta vai ominaisuudesta..

Kertokaa kokeneemmat, mitä tällaiselle kannattaisi tehdä, tai mitä on tehtävissä? :-\

Periskooppi

Ks.
Myöhemmin tällä palstalla ollut ketju

"Bassonappien korjaamisesta"

Tuossakin tapauksessa lienee sama ongelma ja samaa merkkiä oleva soitin.

Alkajainen

Lueskelin tuon ketjun, mutta itse en koe, että napit heiluisivat tai pyörisivät, vaan ennemmin klonksuvat ihan painosuunnassaan. Niissä ei ole kunnon jousimaista tai pehmeää vastetta/palautusta. Vaikea selittää. Lisäksi en löydä eroa enemmän ja vähemmän käytettyjen nappien välillä. Lähinnä tulee siis tunne, kuin näppäintuntuma olisi "halvempi" kuin vanhassa harmonikassani, joka myös on samaa merkkiä. Ja itse kuulen soittaessa koko ajan sen näppäinten äänen, vaikka esim soittoa videoidessa se ei tallennu niin, että sitä huomaisi.

Kysyn nyt ihan ummikkona, että voiko joku ilmavuoto tehdä näin kokonaisvaltaisesti löysyyttä nappeihin, koska tosiaan tuntuu että toisessa harmonikassani on enemmän "vastetta" ja pontta näppäimillä.

Periskooppi

Luulen, että rakenteessa (kampa?) on jotain väljyyttä tai kulumaa. Muistan itse kertaalleen korjanneeni vastaavan oireen, kun kiristin kamman etulistaa. Ensin tietysti liian kireällä, jolloin mikään ei enää liikkunut eikä helissyt, ja sitten sopivalle kireydelle. Soitin taisi olla ns. idän ihme, jossa kamman etulistan löystyminen johti siihen, että näppäimistä lähtevät varret pääsivät liukumaan läppävarsien loppupäähän niin, että alkoivat pitää "jousimaista" meteliä. Kun ensimmäiset koskettimet juuttuivat kiinni, asiaan oli puututtava.

Jos harmonikan rakenne ei ole tuttu, niin vie se jollekin harmonikkakorjaajalle näytille, niin saat tiedon, missä vika ja korjauskustannusarvion. Itse ei kannata ryhtyä Mekaanikonkatu, jollei tiedä, mitä tekee, sillä epäonnistuessasi joutuneet viemään sille samalle korjaajalle pussillisen bassovarsia, ja hinta onkin paljon suurempi.

Alkajainen

Kiitos vastauksesta, en tosiaan ala itse tätä tuunaamaan, mutta on lohdullista, jos kuulostaa korjattavissa, tai edes lievennettävissä olevalta vialta. Pitää kesän päälle ottaa yhteyttä naapurikunnan harmonikkavirittäjään.