Suomen Harmonikkaliitto

Historiaa tämäkin

Aloittaja huru.ukko, 22-04-2016, 11:31:33

« edellinen - seuraava »

huru.ukko

Luoeskilin tuossa Iuho Pirjantin  muisteloita balalaikkojen ja hanurin kielien valmistuksesta, joskus, varmaan -20 luvulla Karjalassa,, kiväärin hylsyistä tehtyjä käsinfiilattuja tarkkuuskieliä.. Se oli tehtävä soittimet niistä tarpeista jota oli..  :)

Juho:
Rajasotilaat vaihtuivat, mutta muutamiin tutustuttiin hyvinkin. Eräs oli nimeltään Sokolov, joka oli
pari vuotta suorittamassa asevelvollisuutta. Hän oli taitava balalaikan soittaja. Minähän valmistin
itse kotona balalaikkoja. Sokolov kävi usein meillä niitä virittelemässä. Lisäksi hän antoi mittoja,
mihin välilatat oli laitettava, jotta saisi äänet kohdalleen. Kielet sain puhelinlangoista, niissä oli
sopivaa teräslankaa tai kuparilankaa. Yhdessä johdossa oli monta kierrosta joko teräslankaa tai
kuparilankaa. Yritin tehdä kuparilangastakin, mutta ne katkesivat heti kiristettäessä. Kun sain yhden
balalaikan valmiiksi, niin möin sen ja rupesin tekemään seuraavaa. Ne menivät hyvin kaupaksi.
Isäkin ihmetteli, miten minä sain ne niin hyvin soimaan. Sokolovin kanssa minä soittelin usein. Hän
rimputti balalaikalla, minä vetelin haitarilla.

Juho:

Olen minä tehnyt haitarin kieliä kiväärin hylsyistäkin. Messinki on liian pehmeää, mutta sitä oli
naputeltava vasaralla kevyesti edestakaisin, jolloin se koveni. Jos sen laittoi sellaisenaan, ei se
tietenkään värähdellyt. Minä leikkasin monta kertaa hylsyn peltisaksilla halki ja vielä kannan pois.
Sitten leikkasin sopivan pituisia ja levyisiä kaistoja ja kalkuttelin. Loput otin viilalla.

pianohessu

Tuossahan olisi jollekin ammattikoulupojalle sopiva homma. Tekisi yhden neliäänikertaisen kielisatsin talven aikana. Ei olisi fyysisesti raskasta, ei tule hiki, sellaista näppäryyttähän tuo vaatisi, mutta eiköhän sitä ole tietokonetta nappuloidessa jo tullutkin. Olisi ainakin hyödyllistä työtä.