Suomen Harmonikkaliitto

Neljäsosasävelaskelharmonikka

Aloittaja Johan, 03-11-2017, 10:42:12

« edellinen - seuraava »

Johan

Olen yrittänyt etsiä informaatiota kyseisestä soittimesta lähinnä siksi että sen toteutuksessa käytetyt ratkaisut kiinnostavat.
Vuonna 2008  Veli Kujala kantaesitti Sampo Haapamäen säveltämän Velinikka-konserton harmonikalle yhdessä hollantilaisen Insomnio-nykymusiikkiyhtyeen kanssa Amsterdamin Gaudeamus-musiikkiviikolla. Konserttoa varten Kujala oli suunnitellut ja kehittänyt yhteistyössä Pigini-harmonikkatehtaan kanssa neljäsosasävelaskelille viritetyn harmonikan. Instrumentin kehitystyö tapahtui Jenny ja Antti Wihurin rahaston tuella.

Onko kyseessä akustinen soitin vai digisoin?

Löysin otsikon aiheesta mainninan 3.11. HS:n artikkelista "Suomalaiset soitinrakennuksen kärjessä" jossa esitellään neljäsosasävelaskelpiano ja mainitaan myös neljäsosasävelaskelkitara.

Tässä pieniä näytteitä Kujalan modernismista  http://velikujala.com/videos/     Sampo Haapamäen  Velinikka konsertto.

Johan


htoyryla

#1
Neljäsosasävelten tekeminen digitaalisella äänimodulilla ei kyllä olisi ollut mitenkään uutisen arvoinen, joten oletan että akustinen.

Tämän mukaan on akustinen https://fmq.fi/articles/notes-letters-column-a-wonderworld-of-quarter-tones

"It differs physically from a standard concert accordion in that it has quarter-tone reed blocks instead of the conventional ones, thus enabling the player to produce a complete quarter-tone scale over almost five octaves. The quarter-tone reed blocks were designed by Kujala and made by the Pigini accordion factory in Italy in 2006. "

Yllättävää tuo viisi oktaavia neljäsosasäveliä. Luulisi näppäinten yms. loppuvan kesken paljon ennen. No, siinä on tietenkin melodiabasso mukana.

Googlatessa löysin "quarter tone accordion" jo 1990-luvulta, arabialaiseen musiikkiin liittyen, mutta siinä oli kyse oktaavin jakamisesta eri lailla, käyttäen myös neljäsosa-alennuksia ja - ylennyksiä, sikäläisten asteikkojen mukaan, ei siitä että soittimesta löytyisi kaikki oktaavin 24 neljäsosasäveltä. Mutta siinäkin luulisi soittajan tarvitsevan kappaleesta riippuen eri asteikkoa. Ehkä eri äänikerrat onkin viritetty eri asteikolle ja käytetään vain yksiäänikertaisia rekistereitä.

pianohessu

Näkyi olevan Helsingin Totuussanomissakin juttu varttisävelaskelpianosta.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 04-11-2017, 07:50:42
Näkyi olevan Helsingin Totuussanomissakin juttu varttisävelaskelpianosta.

Juu, se on nyt ollut kovasti esillä. Siinähän oli näppärän näköisesti sijoitettu lisäsävelet omiksi riveikseen, oletan että näin piano säilyy normaalistikin soitettavana eikä kaikkea tarvitse opetella uudestaan. Mitenkähän siinä haitarissa.

Johan

#4
Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 04-11-2017, 07:50:42
Näkyi olevan Helsingin Totuussanomissakin juttu varttisävelaskelpianosta.

HS:n Artikkelista pongasin tuon pianojuten jossa manittiin myös tämä harmonikka ja mahdollisen lisäinformation toivossa kirjoitin sitten jutun tänne. Kyseisen harmmonikan tekninen toteutus kun kiinnostaa.
Tuon pianon koskettimiston ja 1/4 kielien mahduttaminen harmonikkaan saattaa kasvattaa soitinta jonkin verran jotta kaikki kielet, läpät ja koskettimet sopivat mukaan.
Noissa kuvissa tuo harmonikka näyttää ulokoisesti kuitenkin melko lailla "normaalilta", eli se mitä on lisätty näyttäisi siihen hyvin sopivan.

Johan

htoyryla

#5
Ei tuossa linkittämässäni jutussa puhuta muuta kuin varta vasten suunnitelluista kielipenkeistä.

Tunnut olettavan että kyseessä olisi pianopeli. Videosta ei näe diskanttipuolta, mutta minä oletin että näppäinpeli. Jutussa puhutaan "standard concert accordionista", mitä se sitten tarkoittaakin. Kujalasta löytyi muita videoita näppäinpeliä soittamassa. Voisihan tuota laskea, paljonko äänialaa saadaan jos vain kielipenkit vaihdetaan, mutta myös bassopuolen kaikki rivit käytetään hyväksi myös mahdollisimman hyvin. Voi siitä viisi oktaavia löytyäkin.

Tuossahan näkyy paremmin, näppäinpeli: https://www.youtube.com/watch?v=HObVMmTNZow

Johan

En oleta, koska olen katsonut nuo Kujalan sivuilla olleet videot jo ennen ensimmäisen vistini kirjoittamista.
Soitin näkyy olevan melko mittava "syvyys" suunnassa.

Johan

htoyryla

#7
Lainaus käyttäjältä: Johan - 04-11-2017, 16:25:30
En oleta, koska olen katsonut nuo Kujalan sivuilla olleet videot jo ennen ensimmäisen vistini kirjoittamista.
Soitin näkyy olevan melko mittava "syvyys" suunnassa.

En sitten käsittänyt mitä tarkoitit tuolla "pianon koskettimiston ... mahduttaminen harmonikkaan".

Syvyys auttaa kielten määrän kanssa, mutta lopulta äänialaa rajoittaa näppäinpuoli, kun oktaaviin tarvitaan 24 näppäintä. Kieliä luulisi olevan helpompi mahduttaa, jos äänikerroista voi tinkiä. Huojuvat äänikerrat eivät ehkä muutenkaan sovi tämmöiseen käyttöön. Näppäimiäkin löytyy toki apuriveiltä lisää, sitten vain tarvitaan niille omat varret ja läpät. Olisikohan tässä ne ratkaisun ainekset?

Minä otin kirjaimellisesti tuon että olisi vakiopeli mutta tätä varten tehdyt kielipenkit, mutta voihan se olla että siellä on muitakin muutoksia tosiaan.


PS. Ei ole apurivejä otettu omiksi sävelikseen, siinähän näkyy kuinka apurivin näppäin heiluu mukana. Eikös se tarkoita ettei diskanttipuolella tarvitaan yhtään lisätilaa, on vain tehty kielipenkit ja kielet niin että mennään neljäsosasävelaskelin.

PPS. Jos isossa harmonikassa diskantissa on nelisen oktaavia, ja melodiabassossa 5, niin taitaa nillä saada lähes viisi oktaavia vaikka oktaavi veisi tuplaten näppäimiä, eikös?

Johan

#8
Pianopelin osalta ajattelin lähinnä sitä, että kun siellä suurimmissakin kahvoissa on 45 kosketinta ja 5 oktaavia 1/4 äänineen kasvattaa kosketinmäärää, tuolla 1/4 pianoratkasisulla kahvaan tulisi tilaa lisä äänille.
Näppäinpeliin mahtuu siis ehkä helpommin viiteen oktaaviin tarvittevat koskettimet.

Mikäli ääniala rakenentaan yhdistäen diskantin ja melodiabasson ääniala on "tilaa" helpommin tuolle viidelle oktaaville sekä kokesttimistossa, että kielipenkeissä. Tämä ei käynyt mielessäni, lähestyin asiaa pelkästään diskantin äänialaa ajatellen.

Oletan, että nuo 1/4 ratkaisut jäänevät meko harvinasiksi soittimiksi ainakin toistaiseksi.

Johan

Viljo

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

#10
Lainaus käyttäjältä: Johan - 05-11-2017, 05:25:52
Pianopelin osalta ajattelin lähinnä sitä, että kun siellä suurimmissakin kahvoissa on 45 kosketinta ja 5 oktaavia 1/4 äänineen kasvattaa kosketinmäärää, tuolla 1/4 pianoratkasisulla kahvaan tulisi tilaa lisä äänille.

Sekaannus tuli siinä että luulin sinun etsivän tietoa Kujalan soittimesta nähdäksesi miten tuo on tehty.

Lainaa
Oletan, että nuo 1/4 ratkaisut jäänevät meko harvinasiksi soittimiksi ainakin toistaiseksi.

Eipä pelimanneilla ole noille käyttöä. Uudemmassa konserttimusiikissa noita neljäsosasävelaskeleita tarvitaan.

Eri asia on sitten lähi-idän musiikki. Siellä käytetään asteikkoja, joissa on neljännesaskeleen ylennyksiä ja alennuksia. Mutta neljäsosista koostuva näppäimistö ole kovin kätevä soittaa niitä asteikkoja, jos asteikossa on 5-8 säveltä oktaavissa ja ne pitäisi löytää sieltä 24 näppäimen seasta. Tämmöinen haitari ei siis ole ratkaisu heille. Ajatelkaa itse millainen homma olisi opetella sormitukset jos näppäimiä olisi puolet lisää ja aivan turhia. Oletan että digisoittimet on se ratkaisu siellä.

Mulla on turkkilainen saz, pitkäkaulainen kielisoitin, jossa otelaudalta löytyy nauhat osittain neljännesaskeleen välein. Sillä huomaa että neljännesaskel yksinään on hyvin outo. Se ei minun korvaan tunnu vielä eri säveleltä ollenkaan, muutosta on mutta ei tarpeeksi. Mutta eipä lähi-idän musiikissa käytetäkään neljännesaskeleen intervallia, asteikon sävelet vain välillä ovat siellä meidän puoliaskeleiden välissä.


^Paussi

Terve,

Tietoa neljäsosasävelaskelharmonikasta löytyy ainakin Veli Kujalan taiteilijakoulutuksen tohtorintutkintoon liittyvästä kirjallisesta työstä: Konserttiharmonikan soinnilliset ja soittotekniset ominaisuudet.
Luku 7, sivulta 84 eteenpäin, käsittelee aihetta.

http://ethesis.siba.fi/showrecord.php?ID=407298

Ko. työ on muutenkin mielenkiintoista ja opettavaa lukemista.

htoyryla

#12
Lainaus käyttäjältä: ^Paussi - 05-11-2017, 13:55:57
Terve,

Tietoa neljäsosasävelaskelharmonikasta löytyy ainakin Veli Kujalan taiteilijakoulutuksen tohtorintutkintoon liittyvästä kirjallisesta työstä: Konserttiharmonikan soinnilliset ja soittotekniset ominaisuudet.
Luku 7, sivulta 84 eteenpäin, käsittelee aihetta.

http://ethesis.siba.fi/showrecord.php?ID=407298

Ko. työ on muutenkin mielenkiintoista ja opettavaa lukemista.

Kiitos, kävikin mielessä eilen etsiä löytyykö opinnäytetyö netistä, mutta sitten tuli jotain muuta.

Homman juju taitaa olla tämä "Ääniala tosin pienenisi puolella, mutta se olisi siltikin yhdellä äänikerralla melkein kolme oktaavia ja mahdollista laajentaa oktaavin ylös- ja alaspäin harmonikan transponoivilla äänikerroilla."

Jos ymmärrän tuon oikein, niin diskantissakin saadaan viisi oktaavia vaihtamalla oktaavialaa koplarien avulla. Käytännössä soittoteknisesti samaa kuin itse teen nelioktaavisella midikoskettimistolla painaessani oktaavi ylös ja alas -nappia.  Tai haitarissakin vaihtamalla 16' ja 8' rekisterien välillä.

Johan

Lainaus käyttäjältä: ^Paussi - 05-11-2017, 13:55:57
Terve,

Tietoa neljäsosasävelaskelharmonikasta löytyy ainakin Veli Kujalan taiteilijakoulutuksen tohtorintutkintoon liittyvästä kirjallisesta työstä: Konserttiharmonikan soinnilliset ja soittotekniset ominaisuudet.
Luku 7, sivulta 84 eteenpäin, käsittelee aihetta.

http://ethesis.siba.fi/showrecord.php?ID=407298

Ko. työ on muutenkin mielenkiintoista ja opettavaa lukemista.

Kiitokset vinkistä!

Johan

Johan