Suomen Harmonikkaliitto

Nettisoitto-opas

Aloittaja Viljo, 10-02-2009, 12:51:08

« edellinen - seuraava »

olli

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Melodix

Jos innostusta ja aikaa pisaa niin eikun ´kurssin´ jatko-osia kehittelemään  ;)

htoyryla


Pidemmälle kun mennään niin pitäisi olla kuvassa joku joka oikeasti osaa soittaa tai ainakin osaa näyttää miten soitetaan. Itse kun olen tämmöinen vertailevan soitintieteen harrastaja enemmän.

kari-nli

Hei!
Olen samaa mieltä kanssasi. Kyllä kaikki kappaleet pitäisi osata soittaa myös ilman nuotteja. Näin sanoi eräs harmonikkataiteilija eräällä harmonikkaleirillä. Ja olen samaa mieltä. Tosin se vaatii hyvää musiikkikorvaa. Tietysti kun soittaa porukassa, jossain kerhossa, täytyy myös nuottien päälle ainakin vähän olla jyvällä. Soitan kesäisin paljon "turuilla ja toreilla", eikä voi isoa kasaa nuotteja mukana kuljettaa, ja se tietysti on totta, että voi soittaa mitä kansa pyytää. Kuuntelen myös usein YouTubesta kappaleita miten sama kappale soitetaan monella eri tavalla. Ei ole yhtä ainoaa tapaa soittaa joku kappale, vaan voi olla erilaisia versioita, joita ei aina nuoteissa ole. Ja ne itse sovelletut saattavat olla tosi hyviä.
Mutta oli miten oli, niin harmonikan soitto on hieno harrastus, soitti sitten nuoteista tai ilman nuotteja:)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kari-nli - 09-02-2016, 09:38:58
Kyllä kaikki kappaleet pitäisi osata soittaa myös ilman nuotteja. Näin sanoi eräs harmonikkataiteilija eräällä harmonikkaleirillä. Ja olen samaa mieltä. Tosin se vaatii hyvää musiikkikorvaa. Tietysti kun soittaa porukassa, jossain kerhossa, täytyy myös nuottien päälle ainakin vähän olla jyvällä. Soitan kesäisin paljon "turuilla ja toreilla", eikä voi isoa kasaa nuotteja mukana kuljettaa, ja se tietysti on totta, että voi soittaa mitä kansa pyytää. Kuuntelen myös usein YouTubesta kappaleita miten sama kappale soitetaan monella eri tavalla. Ei ole yhtä ainoaa tapaa soittaa joku kappale, vaan voi olla erilaisia versioita, joita ei aina nuoteissa ole. Ja ne itse sovelletut saattavat olla tosi hyviä.

Mulla ei ole semmoista korvaa joka kertoisi miten joku outo kappale menee. Semmoinen kappale mikä menee tuttujen kaavojen mukaan löytyy kyllä korvakuulolta.

Tämän takia mä käytän nuotteja, mistä on tullut ajoittain kritiikkiä. Mutta mä katson nuoteista vain miten se kappale menee, mutta mä en soita nuoteista. Kun mä saan siitä kappaleesta kiinni niitten nuottien perusteella, niin mä soitan sen niinkuin musta itsestäni tuntuu. Usein eri sävellajissakin kuin missä ne nuotit menee.

Nuotteja tarvitsen myös silloin kun melodia on tuttu, mutta sointukulku ei ole muistissa. Pystyn kyllä vetämään soinnut omasta päästäni soittaessa, mutta se on sitten ihan perussoinnutus, ei riivi korvia mutta ei välttämättä tee oikeutta kappaleelle. Sointukulku on hyvä olla paperilla.

Laulaessakin voi olla että on hyvä olla sanat paperilla. Oikosulku voi iskeä tutunkin kappaleen kohdalla keskellä laulua. Ei muista mitä seuraavaksi tulee tai sitten hyppääkin väärään säkeistöön. Osaatteko itse vaikka Lapin kesän alusta loppuun kaikki säkeistöt oikein ja oikeassa järjestyksessä, mitään unohtamatta?

kari-nli

En tarkoita että nuottien käyttäminen on mitenkään huono asia. Totta kai käytän nuotteja itsekin, sehän on pakko kun kerhossa soittaa. Eihän nuottien käyttäminen ole mikään huono asia. Mutta hyvä jos osaa kappaleita soittaa ilman nuottejakin. Ainakin minun mielestäni. Tietysti asiasta voi olla muutakin mieltä, mutta olen tullut siihen tulokseen, että kun käyn joskus soittelemaas jossain piha-tai katutapahtumassa, niin tulee vaikeaksi homma jos pitää nuotteja mukana kuljettaa.

PaRisto

Moro,

Joo se on varmaan kiinni myös siitä missä, milloin ja millaiselle yleisölle tai ympäristölle (ssä) soittaa. Jossain konsertissa kun soittaa vaikkapa yksin niin kappaleet on syytä osata ulkoo niin että voi keskittyä esiintymään ja tuomaan esiin erilaisia nyansseja.... jos taas vaikkapa on laulattamassa porukkaa niin toisen tyylinen soitto sopii sinne.
Kun treenaa jotain kappaletta puhtaasti korvakuulolta niin usein voi jäädä huomioimatta pienet erovaisuudet vaikkapa rytmissä tai jopa itse melodiassa. jos saa hyvät laput eteen kappaleesta jota on soittanut korvan perusteella ja joihin on lisättynä vaikkapa bassoon kulkuja, kohoja tai melodiaa muuttuu koko kappale taas uudeksi ja mielekkääksi. Tosin tavallaan joutuu opettelemaan kappaleen uusiksi.
Aihe nyt rönsyilee otsikosta mutta.... tapoja on monia ja niitä voi jopa yhdistää

t. PaRisto
PaRisto

kari-nli

Näinhän se menee. Jokainen tietysti soittaa siten kun parhaaksi kokee. Ei voi sanoa, että se tapa mitä minä käytän on juuri se oikea.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kari-nli - 09-02-2016, 12:12:56
En tarkoita että nuottien käyttäminen on mitenkään huono asia. Totta kai käytän nuotteja itsekin, sehän on pakko kun kerhossa soittaa. Eihän nuottien käyttäminen ole mikään huono asia. Mutta hyvä jos osaa kappaleita soittaa ilman nuottejakin. Ainakin minun mielestäni. Tietysti asiasta voi olla muutakin mieltä, mutta olen tullut siihen tulokseen, että kun käyn joskus soittelemaas jossain piha-tai katutapahtumassa, niin tulee vaikeaksi homma jos pitää nuotteja mukana kuljettaa.

Tämä on ihan totta. Sen verran pitää olla repertuaaria että pystyy soittelemaan tuosta vaan tarvittaessa, jos sellaisiin tilanteisiin joutuu. Olen kyllä itsekin semmoisissa tilanteissa ollut. Usein mulla on kyllä Kultainen laulukirja repussa mukana, jos joku haluaa jotain tiettyä mitä ei muista ulkoa.

Oma kommenttini koski enemmän tuota opettelua, siinä käytän nuotteja sen verran että pääsen kärryille. Ja sitten sellaista tilannetta jossa äänitän ja/tai videoin ja on hyvä olla kartta edessä jos iskee oikosulku.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: PaRisto - 09-02-2016, 12:37:49
Aihe nyt rönsyilee otsikosta mutta.... tapoja on monia ja niitä voi jopa yhdistää

Joo... en tajua vieläkään miksi tämä nuoteista soitto nosti tämän ikivanhan ketjun esille. Muistan kyllä kun tuota opetusmateriaalin teko täällä porukalla kaavailtiin, siitä on kauan ja Vapaalehdykkä oli ihan uusi, meitä oli aika pieni porukka täällä. Harmi sinänsä että homma jäi sikseen. Tuota mun bassopuolen videota on katsottu Youtubessa aivan älyttömästi ja sille kysytään jatkuvasti jatkoa. Mutta eihän mulla ole taitoja itselläkään enempää kuin tuommoiseen alkeiden perusteiden esittelyyn... mitä mikäkin nappi tekee.

TLinden

Ei tainnut topicin idea ikinä toteutua.... Mutta mikä estää koostamasta tähän linkkejä Youtubessa jo valmiiksi olevasta materiaalista? Toki keskittyy pianokahvaan ja muihin laajemmin maailmalla käytössä oleviin järjestelmiin diskantin puolelta ja kieli jotain muuta kuin suomea, mutta useimmat asiat kuitenkin "yleispäteviä". Ehkä nyt "puolueellinen" puheenvuoro näin kotimaassa suositun viisirivisen vastustajalta, mutta kuitenkin.