Suomen Harmonikkaliitto

Kouvolan hopeahäkki casotto

Aloittaja Giulietti, 19-07-2017, 17:41:55

« edellinen - seuraava »

Giulietti

Pitkään olen noista Kouvolan casottojen tango-äänistä pitänyt ja nyt vihdoin tässä muutama päivä sitten kartutin "soitinkokoelmaani" Kouvolan hopeahäkki casotolla vm. -77. Näissä on kyllä mainiot äänet varsinkin tangojen soittamiseen, toki valssiäänikin on mielestäni hyvä vaikka yleensä valssit soittelen Traviatalla. Mukavan herkästi soiva peli ja sopii nopeisiin kuvioihin, kun kosketus on herkkä ja melko lyhyt. Laadukkaita soittimia nämä Kouvolalaiset.

Teme

Onnea 'uuden' soittopelin johdosta! Hopeahäkki on kyllä mainio peli.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Teme - 19-07-2017, 19:17:54
Onnea 'uuden' soittopelin johdosta! Hopeahäkki on kyllä mainio peli.

Kiitos, on tuo kyllä mainio soitin. Ääniltään erilainen kuin italialaiset.

maestro

Onnea hankinnalle. Noissa kulta- ja hopea-häkkki casotoissa on kyllä parhaat tango äänet,moni soiton opettaja on sanonut samaa..  Ei tosin kaikissa kouvolan casotoissa,liekkö materiaali valinnoilla vaikutusta asiaan...?? Jonkun syyn takia sitä on hankala matkia digi-soittimella.......
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Giulietti

Itse olen miettinyt myös syytä siihen miksi näissä kulta- ja hopeahäkki casotoissa on niin persoonallinen ääni ja niin mainiot tango äänet. Kielet kun kaiketi ovat italialaisia eikä niissä ole mitään erikoista niin muut materiaalit ja rakenne lienevät syynä? Ehkä joku joka näistä enemmän tietää, osaa kertoa?

ftamt

Kouvolan pelit on rakennettu erilaisemmista puulajeista ja ovat sirompirakenteisia moneen muuhun harmonikkaan verrattuna. Soittimen ääni on aina monen osatekijän summa. Hyvässä rungossa soi huonotkin kielet paremmin, kuin huonossa hyvät, joten kielet eivät pelkästään tee harmonikkaa hyvin soivaksi. Tämänhän jo kaikki tietävätkin?
Toivo

Giulietti

Rungon merkitys harmonikan ääneen on kyllä suuri ja vaikuttaa varmasti juuri äänensävyyn merkittävästi. Kouvolan soittimet ovat aikansa italialaisiin verrattuna keveitä, itsekin pidän tätä hopeahäkkiä suorastaan kevyenä.

olli

Minäkin hankin Hopeahäkki-Casoton.  On vuosimallia 1966.  Hieno peli.  Vierastin aiemmin kouvolalaisia, mutta nyt on sekin hankittu.  On mikit ja kaikki.  Niistä minulla ei ole liiemmin kokemusta, mutta josko hankkisi lisälaitetta kokeilumielessä.  Onhan minulla vanhempaa kouvolalaista - Kravatti ja Fantasia.  Nyt on sitten tätä "uudempaakin" vaikka tämäkin yksilö alkaa olla jo "vintagea"!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 03-08-2017, 14:27:19
Minäkin hankin Hopeahäkki-Casoton.  On vuosimallia 1966.  Hieno peli.  Vierastin aiemmin kouvolalaisia, mutta nyt on sekin hankittu.  On mikit ja kaikki.  Niistä minulla ei ole liiemmin kokemusta, mutta josko hankkisi lisälaitetta kokeilumielessä.  Onhan minulla vanhempaa kouvolalaista - Kravatti ja Fantasia.  Nyt on sitten tätä "uudempaakin" vaikka tämäkin yksilö alkaa olla jo "vintagea"!

Onnea vaan "uuden" soittimen johdosta. Hieno soitin tuo on, varsinkin tangot soivat upeasti.

Teme

Minäkin hankin Hopeahäkki-Casoton.  On vuosimallia 1966.  Hieno peli.
Onnea uudelle Olli! Kyllä mäkin vielä joskus sen hopeahäkin hommaan halpakulman ja 50 cassoton kaveriksi. Sitten joskus.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

maestro

Onnea uuden hnkinnan johdosta,sinullakin alkaa soittimia olla vähän joka tyylille.... Jospa minäkin joskus..........
Vanhempia kiinostaisi "keräillä",tykkäisin kovasti vanhan-ajan valssi äänisestä,kuuluvasta sellaisesta. Sopisi joihinkin konsertti esityksiin vallan hyvin,varsinkin vanhoihin kappaleisiin.....

ftamt

Lainaus käyttäjältä: maestro - 03-08-2017, 21:34:14

Onnea uuden hnkinnan johdosta,sinullakin alkaa soittimia olla vähän joka tyylille.... Jospa minäkin joskus..........
Vanhempia kiinostaisi "keräillä",tykkäisin kovasti vanhan-ajan valssi äänisestä,kuuluvasta sellaisesta. Sopisi joihinkin konsertti esityksiin vallan hyvin,varsinkin vanhoihin kappaleisiin.....
Nyt tuollainen vanha peli kannattaa hankkia, kun hinnat ovat tulleet rajusti alaspäin. Täytyy vain löytää hyväkuntoinen ja vähän remonttia vaativa yksilö. Kouvolan peli tietenkin, sillä ne ovat kotimaisista laadukkaimpia ja kestävimpiä.
Toivo

Hannu S

Onnittelut Ollille uudesta hankinnasta. Minusta hopeahäkit ovat hienoja soittimia. Minä onnistuin saamaan takaisin isäni vanhan hopeahäkin, jolla itsekkin soittelin 70-luvulla. Ahvenaisen Kari viritti sen minulle. Silloin Kari sanoi, että tämä viimeinen soitin, minkä hän tekee sen lisäksi että hänellä oli yksi Bugarin konsertti hanuri työn alla. Soitin on ensimmäisiä hopeahäkkiä. Muistaakseni vuodelta 1965. Täytyypä ottaa soitin esille ja soitella sillä.

juksa

Onnea Ollille  hienon hankinnan johdosta !

Minullakin oli aikoinaan samanlainen hopeahäkki, joka meni vaihdossa uuteen Kouvolan Casottoon v. 1980.
Molemmat ovat olleet hyviä ja laadukkaita soittimia. Souder mikrofonitkin tuli hankittua, mutta niiden käyttö oli vähäistä, vahvistimestakin luovuin tarpeettomana jo useita vuosia sitten.

Onnistunut lisäys kokoelmaasi!                                                                                                                                                                         
T.Juho

olli

Kiitoksia vaan onnitteluistanne!  Meinaa keräilyinnostus iskeä, mutta onneksi tilat loppuvat kesken.  Minulla on vain 12 neliön soittohuone, joka on täynnä tavaraa.  Haitareille ei ole enää tilaa.  Nuo mikit ovat minulle täysin uusi homma.  En ole vahvistinta hommaamassa, mutta piuha olisi tarpeen.  Kun en ymmärrä tästä tekniikasta mitään, en osaa mennä ostamaan.  Ajattelin maallikkona, että radion kautta voisi kokeilla, kunhan on oikeilla liittimillä varustettu johto.

Reppumies

Nyt kerkiää vielä Kouvolan Casoton omistajat Casottojen kokoontumisajoon Sumiaisiin. Huomenna 5.8 klo 12.00  Koukkuniemen leirintä alueella Sumiaisraitti 2 Kouvolan Casottojen kokoontumisajo. Sateen sattuessa kunnan valtuustosalissa. Lisätietoja Helmer Pesoselta, joka on idean isä. Ainakin parikymmentä soittajaa tulee eri puolilta Suomea. Pesosen yhteistiedot löytyy googlesta.
Itsellä on hopeahäkki vm-68. Lisäksi kuningasmalli -52. Sekä uutena hankintana Kouvolan kukkamalli vm-34. Kiitokset siitä Hannu Suutarille, kun luovuit siitä. On timangit äänet.
Mielenkiintoinen tapahtuma vkl tulossa.

maestro

Voi hitsi kun on menoja huomiselle liikaa jo... Olisi mielenkiintoista käydä kyllä,kohtuu matkakin olisi ollut alle 150km..... Jospa toiste sais mahtumaan kalenteriin... Taltioikaa joku kuva tai video??

olli

Soittelin tänään parisen tuntia "Hopeahäkilläni".  En olisi ikinä uskonut, että alan tästä pelistä näinkin paljon tykkäämään.  Olin kuullut legendaa, että kouvolalaiset "syövät ilimaa" enemmän kuin muut.  Nyt olenkin eri mieltä.  Ainakin tämä minun yksilöni - vuosimallia 1966 - on tiivis eikä tarvitse ylen määrin ilmaa.  No totutteluahan tämäkin luonnollisesti vaatii.  Heti kuitenkin peli "istu sormiin" ja oli helppo soitettava.  Kari Ahvenainen on pelini huoltanut vuonna 2007, tehnyt ilmeisen hyvää työtä.  Laitanpa liitteeksi fb-kaverini Kanadasta taiteileman kuvan.  Bugari on edelleen ykköspelini, mutta tämä Hopeahäkki on selvästi kakkonen - ehkä nousee jopa ykköseksi - aika näyttää!

Teme

Kun pääset sinuiksi hopeahäkin kanssa niin laitahan juutuubiin joku sillä soitettu kipale.

olli

Lainaus käyttäjältä: Teme - 05-08-2017, 14:48:05
Kun pääset sinuiksi hopeahäkin kanssa niin laitahan juutuubiin joku sillä soitettu kipale.
Pannaan harkintaan!