Suomen Harmonikkaliitto

Garmoshkat eli venäläiset vähäriviset

Aloittaja klezberg, 01-02-2009, 23:24:06

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 01-10-2009, 22:47:36
Soitatko tuota nyt nuoteista kumminkin. Minusta asiaan kuuluu, että pääkopasta kaikki ulos - eli ensin sisään ja sitten fiilistelemään?

Nuotit pitää vielä olla siinä lähistöllä, sävelkulkuja pitää opetella vielä, päässä ja sormissa ei ole valmiita malleja vaikka soittoa olisikin pääkopassa. Nuoteista löytyy malleja, joista sitten tajuaa että näinhän tämän saa kuulostamaan tällaiselta. Minun korva ja sormet toimivat noin.

On kyllä balkanilaiskappaleita, jotka melodiakuluiltaan ovat sen verran tutun tuntuisia, että luonnistavat minultakin korvan perusteella. Mutta nämä eivät olisi lähteneet ilman nuotteja, vielä.

Lisäys: tulee noista nuoteista mieleen, että kun olen pitänyt esitelmiä, luentoja ja muita esityksiä, niin enimmäkseen on ollut "nuotit" mukana, siis vähintäänkin listattuna kaikki asiat järjestyksessä, joskus jopa valmista tekstiä kirjoitettuna. Tuskin koskaan olen kuitenkaan paperista lukenut, tai edes ehtinyt niitä papereita katsomaan siinä puhuessani. Silti ne ovat olleet tarpeen siinä, jollain tavalla.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 01-10-2009, 22:59:41
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 01-10-2009, 22:47:36
Soitatko tuota nyt nuoteista kumminkin. Minusta asiaan kuuluu, että pääkopasta kaikki ulos - eli ensin sisään ja sitten fiilistelemään?

Nuotit pitää vielä olla siinä lähistöllä, sävelkulkuja pitää opetella vielä, päässä ja sormissa ei ole valmiita malleja vaikka soittoa olisikin pääkopassa. Nuoteista löytyy malleja, joista sitten tajuaa että näinhän tämän saa kuulostamaan tällaiselta. Minun korva ja sormet toimivat noin.

On kyllä balkanilaiskappaleita, jotka melodiakuluiltaan ovat sen verran tutun tuntuisia, että luonnistavat minultakin korvan perusteella. Mutta nämä eivät olisi lähteneet ilman nuotteja, vielä.

Lisäys: tulee noista nuoteista mieleen, että kun olen pitänyt esitelmiä, luentoja ja muita esityksiä, niin enimmäkseen on ollut "nuotit" mukana, siis vähintäänkin listattuna kaikki asiat järjestyksessä, joskus jopa valmista tekstiä kirjoitettuna. Tuskin koskaan olen kuitenkaan paperista lukenut, tai edes ehtinyt niitä papereita katsomaan siinä puhuessani. Silti ne ovat olleet tarpeen siinä, jollain tavalla.

Mnäkun olen nimenomaan haitaripuolella päästäsoittaja, niin minulla on mustakantinen vihko, Johon olen merkinnyt, mistä aloitan etc. Oma käytöjärjestelmä

htoyryla

Kyllä nuo kappaleet alkavat jo ollakin siinä mallissa, että niitä voi tapailla ilman nuotteja. Välillä tuntuu että sujuvamminkin menee ilman. Ja noiden mallien pohjalta voi tapailla uusiakin kuvioita. Nuottien kanssa kun tuntuu olevan pakko mennä nuotin mukaan, ja jos ei onnistu niin takkuaa. Jos soittaa ilman nuottia, niin takkuamisen sijasta soitto jatkuu vaikkei nuottien mukaan.

Semmoisen ilmiön olen myös itsessäni huomannut, että eri sävelmät löytyvät korvakuulolta eri soittimilla. Jokin löytyy helposti kitaralla, jokin pianolla, jokin klarinetilla ja jokin haitarilla. Samaten uusien "sävelmien" kehittely. Haitarista löytyy valsseja, joita ei ennen syntynyt yrittämälläkään.

htoyryla

Kun tuossa olen jatkanut harjoittelua, niin huomaan kaipaani nuottia myös siksi, että paikoitellen sormien liikkeet ovat vielä haussa. Kyse on siitä, että näppäimistön päässä olevat aksidentaalinuottien näppäimet rikkovat sormituksien logiikan. Tuntuisi vielä, että mitä alemmas melodia tulee, siis lähemmäksi aksidentaalinäppäimiä, sitä enemmän tuosta on haittaa, kun ihan lähekkäisissä näppäimissä järjestys ei menekään niinkuin pitäisi. Nuo jutut eivät ole vielä minulla selkärangassa.

Itselleni ei ole kyllä ihan selvää, mikä vaikutus nuotin katselulla tuossa on. Ehkä se toimii jonkinlaisena harjoituksena. Harjoitukset soitetaan mallin mukaan eikä omasta päästä  :)

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 02-10-2009, 18:23:46

Kun tuossa olen jatkanut harjoittelua, niin huomaan kaipaani nuottia myös siksi, että paikoitellen sormien liikkeet ovat vielä haussa. Kyse on siitä, että näppäimistön päässä olevat aksidentaalinuottien näppäimet rikkovat sormituksien logiikan. Tuntuisi vielä, että mitä alemmas melodia tulee, siis lähemmäksi aksidentaalinäppäimiä, sitä enemmän tuosta on haittaa, kun ihan lähekkäisissä näppäimissä järjestys ei menekään niinkuin pitäisi. Nuo jutut eivät ole vielä minulla selkärangassa.

Aikaahan tuohon tarvitaan, kun kyseessä on kuitenkin uusi instrumentti. Muistan nuoruudesta, kun olin jo soittanut pari vuotta alttosaksofonia ja hankin huilun, niin huilulla soittoasento vääntyi väkisinkin kallistumaan oikealle koukkuun. Vaikka sormituspuoli oli hanskassa varsin nopeasti. Asetehan on puhaltimissa sitten se joka tylyttää erinomaisen pitkään, ellei ole ammattimuusikko, joka soittaa tuntikaupalla joka päivä - ja sitä ennen harjoitellut kymmenen vuotta - samoin tuntikaupalla.

Kaifun

VAPISKAA
Pukari on kaivanut mustakantisen vihkosa esillesä. Jos pukarin mustallelistalle joutuu, nin siältä ei ikkääsä oo pois palluuta. Ninku nyt voitte mun kohalla nähä. Sehän puristaa ja ahistaa ja kääntää ja vääntää herkeemäti.
VAPISKAA

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 02-10-2009, 21:34:17
VAPISKAA
Pukari on kaivanut mustakantisen vihkosa esillesä. Jos pukarin mustallelistalle joutuu, nin siältä ei ikkääsä oo pois palluuta. Ninku nyt voitte mun kohalla nähä. Sehän puristaa ja ahistaa ja kääntää ja vääntää herkeemäti.
VAPISKAA

Älä Sinä nyt Kalle-Kustaa Kaifuuni taas vekuta ja vapisuta - itisutaa vaan itselles -  kun Uuden tekniikan herrasmiehet keskustelee keskenään ja parantelee maailmaa. Olit ihan hyvä kersantinpillinpuhaltaja Kyproksella, mutta nyt on menossa uudet spelit - osta nokkahuilu - mieluummin muovinen, ettei tule tikkuherpestä huuliin. Opettele puhaltamaan sillä ulospäin - muutenkin kuin vain Valpolle.

Tässä jutustellaan pensastoneuvostoliittolaisesta perinnehaitarista; Garmoshkasta - upea soitin - siinä on valkoisia ja mustia näppylöitä ja soittaessa täytyy hengittää sisään ja ulos - muuten soitto loppuu!

Kaifun

Ei monikaan oo nähny Karmoskassa mustija ja valkosija napuloita. Kun tualta hyllyltä katton ommaani, nin kahessa rivissä on pelkkijä valkosija.

Ookko sä pukari nyt siinä ijässä, että soittaessas nousee näppylijä. Voitele tervalla surutta. Jos ei auta, nin tiiä vaikka oisit allerkinen nuatille.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 02-10-2009, 22:05:58
Opettele puhaltamaan sillä ulospäin

Mistä muistui mieleeni: osaan viheltää vain sisäänpäin hengittämällä. Olisikohan tuolla yhteyttä sen kanssa että en yrityksistä huolimatta ole oppinut saamaan ääntä ney/kaval -tyypisistä huiluista.

Lainaa
pensastoneuvostoliittolaisesta perinnehaitarista; Garmoshkasta - upea soitin - siinä on valkoisia ja mustia näppylöitä

Piti oikein käydä tarkistamassa. Pitää paikkansa.

Lainaa
ja soittaessa täytyy hengittää sisään ja ulos - muuten soitto loppuu!

Pitää paikkansa.

Ja perjantai-illan annos kevytbalkania: http://www.youtube.com/watch?v=tYodMAN5p8M
Näyttää siihen pöydälle jääneen vanha venäjän sanakirja, ihan työkalut siinä kannessa loistavat. Ajatusta voisi kehitellä eteenpäin. Eri kappaleita soitettuna aina tuossa samassa paikassa, joku kiinnostava esine kätkettynä kuvaan.

Lisäys: tämäniltainen juutuubipätkelmä sisältää makedonialaisen sävelmän, jonka sanat sisältäisivät syvällisen viestin: "jos teillä punaviiniä, antakaa sitä meille".

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 02-10-2009, 22:23:18
Ei monikaan oo nähny Karmoskassa mustija ja valkosija napuloita. Kun tualta hyllyltä katton ommaani, nin kahessa rivissä on pelkkijä valkosija.

Ookko kattonu siältä toiselta pualelta? Siäl ku o kaks tai kolmeki rivii viäl?

Kaifun

No passo on passo väriltäänkin, mutta pukarilla mahtaa olla romanttinen Karmoska. On se niin suuri romantikko itekkin.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 02-10-2009, 22:53:08
No passo on passo väriltäänkin, mutta pukarilla mahtaa olla romanttinen Karmoska. On se niin suuri romantikko itekkin.

Minusta haitariromantiikan perinteisiin kansainvälisiin eettisiin perussääntöihin - soittamattakaan esteettisiin -  kuuluu se, että bassokäsi pestään ennen sottoa Ceridalilla, jotta näppylät säilyvät puhtaan valkoisina![/color]
- Jos passo on sotto, niin sotto menee nitsevooksi!

htoyryla

Tästä ei ole nuotteja, mutta kiinnostaisi opetella: http://www.youtube.com/watch?v=4GgUOFEGgjc . Siinä sitä onkin hetkeksi haastetta. Sinänsähän melodia ei taida kovin vaikea olla, mutta kokonaisuus polveilee sen verran että sen muistamisessa, tai edes hahmottamisessa, on jo haastetta. Vähän muuta kuin metsäkukat jotka muistaa unissaakin ulkoa.

htoyryla

No nyt alkaa mennä mielenkiintoiseksi. Moskovan musiikkimessuilla on esitelty saksalaisvenäläisen yhteistyön tulos: miditetty garmoshka: http://russian-garmon.ru/news/nemeckaya-russkaya-elektronnaya-garmon.html#more-3184 .

Voi tuntua hölmöltä, mutta ainakin vahvistaa sitä että garmoshka on oikea soitin ja vahvasti hengissä.

Lisäys: Kovin saksalaiselta muuten kuulostaa tuo esittelyvideon alku. Oktoberfest ja niin poispäin.

Lisäys kakkonen: Tässä valmistajan sivut: http://www.musikhaus-littau.de/index.php?s=bilder&put=detail&map=24&kat=Midi%20Harmonika&kat2=&kat3= . Onkohan ensimmäinen midi-kaksirivinen?

Ja tällä Littau-firmallahan on koko sarja garmoshkoja, ilmankin midiä, kahdella, kolmella , neljällä äänikerralla ja vielä erikoismalli: http://www.musikhaus-littau.de/index.php?s=bilder
Tuommoinen puurunkoinen pitäisi saada, mutta monellako äänikerralla?

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 03-10-2009, 00:30:38
Ja tällä Littau-firmallahan on koko sarja garmoshkoja, ilmankin midiä, kahdella, kolmella , neljällä äänikerralla ja vielä erikoismalli: http://www.musikhaus-littau.de/index.php?s=bilder
Tuommoinen puurunkoinen pitäisi saada, mutta monellako äänikerralla?

Nuo puurunkoisethan muistuttavat jo ulkonäöltäänkin tyylikkäitä italialasia ja ranskalaisia vaihtoäänisiä. Hinnat myös erittäin edulliset emt. viitaten - ehkä näitäkin sitten jo valmistetaan Kiinassa?

2-äänikertainen voi yleisesti ottaen ajanmittaan kuulostaa vähän tylsältä. Valitettavasti tuolla ääninäytteet ovat turhan lyhyitä.

Filosofointia: Meillä Suomessa Garmoshkat on koettu lähinnä halpoina takavuosina Leningradista tuotuina matkamuistohaitareina; punaista ja vihreää kuttaperkkaa - eikä suomalaista sormitusta. Tosiasiahan olikin se, että Neuvostoliitossa+ instrumentit, äänilevyt, kirjat ja mm. urheiluvälineet olivat erittäin halpoja - paikallisen elintasonkin huomioon ottaen - meille turisteille melkeimpä ilmaisia.

Säkkijärveläisille eivät tietenkään Garmoshkat kelpaa - onneksi itse en tiennyt neljä vuotta sitten, että moisia helmiä, kuten linkissäsi - on olemassa. Voi olla että soittaisin sellaisella nyt, enkä olisi löytänyt vaihtoäänisten upeaa maailmaa:-).

PS. Minäkin teen sen virheen, että kytkytän löytösi suoraan Venäjälle. Heh.

Kaifun

Ookko pukari alkanu varmistammaan selkääs. Opettellee ja käyttää vennää. Jookku ku myyvät maata raukkarahalla ja putki veetään rantaa hipoven. Tulevat vaatimaan suamensovan rajoja putken suaja-alueeks. NATO ei evvääsä liikauta kaasusa takija.
Että nitsivoo vaan itelles. Sullahan oli hyvät kiälenlahjat.

htoyryla

Tuossa edellisellä sivulla kirjoittelin siitä miten tietyt sävelkulut menevät vaikeiksi kun lähestytään koskettimiston leuanpuoleista päätä ja tarvitaan aksidentaaleja. Sormituksiin tulee tietty poikkeama joka täytyy erikseen harjoitella. Väsäsin aiheesta videon, jos jotakuta kiinnostaa http://www.youtube.com/watch?v=UWaeC73QbwA .

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-10-2009, 16:22:17
Säkkijärveläisille eivät tietenkään Garmoshkat kelpaa

Niin, joidenkin mielestä varmaan garmoshkan paras ominaisuus on että sillä ei voi soittaa Säkkijärven polkkaa  :)

Minun musiikkimakuni taas ei lokeroidu kunnolla. Niinpä vaihdoin nyt illan tullen garmoshkan viisiriviseen ja etsin Säkkijärven polkan nuotit sellaisina kuin ne Reino Helismaan lauluja -kirjasta löytyvät. Siis melodia ja soinnut. Siitä irtosi taas löytämisen iloa.

Armando Bugari

Mikse garmoshkalla voisi soittaa "Säkkijärven polkkaa"?  Kuulostaisi tietenkin vähän erilaiselta, kuin mihin meidän korva on tottunut.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 04-10-2009, 20:00:19
Mikse garmoshkalla voisi soittaa "Säkkijärven polkkaa"?  Kuulostaisi tietenkin vähän erilaiselta, kuin mihin meidän korva on tottunut.

Kromatiikka ei riitä... tai ehkä tarkoitatkin juuri sitä tuolla "kuulostaisi erilaiselta". Tai sitten pitäisi hakea niitä kansansoittajien keinoja vetää huomio pois kromatiikan puutteesta johtuvista vääristä sävelistä tyyliin "häätyy huiskuttaa kun ei ole knappia kylliksi".