Suomen Harmonikkaliitto

Rekisterikytkinten koodien murtaminen

Aloittaja TartuTiukasti, 08-01-2022, 14:13:40

« edellinen - seuraava »

TartuTiukasti

Hei! Ostin eilen elämäni ensimmäisen haitarin. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. 😊 Olen käynyt soittotunnilla vasta puoli vuotta joten paljon on uuden oppimista edessä.
Tässä haitarissa minua hämmentää rekisterikytkinten määrä sekä niihin sijoitetut pallurat. Laitoin kuvan liitteeksi josko joku viitsisi avata mitä mikäkin noista tarkoittaa. Osa on varmaan bassopuolelle ja osa diskanttipuolelle? Olen googlaillut ahkerasti mutta vastaavaa kuviointia en ole löytänyt. Piccolot, musetetYou cannot view this attachment., fagotit, valssit ja tangot vilisevät keskusteluissa mutta en nyt tiedä että mitä nappia tässä alkuun painaisi🙈. Tunneilla olen soittanut pianohaitaria. Siinä oli vain 6 eri vaihtoehtoa joista opettaja valitsi yhden enkä hoksannut asiasta silloin tarkemmin kysäistä. Tunnit jatkuvat vasta viikon kuluttua enkä malttaisi tietoa siihen asti odotella.

Kiitos jo etukäteen jos viitsit avata asiaa!

Viljo

Ajattele ylin ja alin pallero keskelle ja kaksi keskimmäistä vierekkäin. Sitten ollaan peruskuviossa.

En tiedä itsekään miksi tällaisia on tehty, mutta lienee enemmän vain haluttu tyyli.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Teme

#2
Tämä koplari tai äänikertavaihtaja asia ei olekaan taas niin yksioikoinen juttu. Unohda ne eri äänikertayhdistelmien nimitykset, koska niille ei ole mitään yhtä ja oikeaa tai yhteistä säännöstöä, vaan valmistajat ovat nimenneet niitä ihan oman halunsa mukaan. Ja esim. italialaisilla ja ruotsalaisilla valmistajilla on aivan eri nimeämistapa.

Tuossa sinun soittimessasi näkyy olevan 4 eri äänikertaa: matala eli basso, kaksi keskiäänikertaa joista toista kutsutaan yleisesti clarinetiksi ja toista fluteksi ja vielä korkea äänikerta eli piccolo. Noista keskimmäisistä äänikerroista clarinet on ns. suoraksi viritetty, eli on viritetty samaan taajuuteen kuin basso ja piccolo äänikerrat. Jos viritys on kunnossa ja oikein, nämä kolme äänikertaa soivat ns. suorasti, eli niiden välillä ei ole huojuntaa. Tuo toinen keskiäänikerta flute sitten taas on viritetty eri taajuuteen clarinet äänikerran kanssa, jolloin näiden soidessa yhdessä, saadaan aikaan niin sanottu huojuva äänikertayhdistelmä, eli kansankielellä valssiääni.

Noin yleisesti on kaksi semmoista äänikertayhdistelmää jotka ovat 'vakiintuneet', nämä ovat tango- ja valssiäänikerrat. Valssiäänikerta tulikin jo ylempänä selitettyä, eli siinä soi molemmat keskiäänikerrat ja ääni on yleensä huojuva tai vouvaava, huojunta riippuu siitä miten paljon eri tasoon flute on viritetty. Yleensä se viritetään ylemmäs kuin clarinet, mutta onpa tullut vastaan soittimia missä se on viritetty myös alemmas. Tangoäänikerrassa taas soi matalin ja korkein äänikerta yhtäaikaa eli basso ja piccolo.

Lopuille äänikertayhdistelmille ei ole niin vakiintuneita nimiä, vaikka kuuleekin puhuttavan humppa/jenkka/jazz äänikerroista.

Alla olevan linkin youtube videossa on mielestäni selkeästi avattu käytännön kautta äänikertoja ja niiden yhdistelmiä.
https://youtu.be/HkhjIp6nHj0

Vapaalehdykästä voit myös lukea äänikerroista:
https://vapaalehdykka.net/aanikerrat/

Toivottavasti tämä vähän avasi asiaa.

P.s. Nuo kuvassa näkyvät koplarit vaikuttavat pelkästään diskanttipuolen äänikertoihin. Bassopuolella on omat rekisteivaihtajansa, jos niitä on. Kaikissa soittimissa ei ole.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Suonsyrjä

mutta jos olisin puoli vuotta soitellut piano haitaria niin en ehkä vaihtaisi näppäin kahvaan... kun en näin parin vuoden jälkeenkään ole viitsinyt alkaa uudestaan opettelemaan sormituksia, kitaraa kylläkin.

no kokeiltu on sen verta että voi sanoa, vaan vaatisi jonkin aikaa taas opettelua, nyt kun saaa kuitennin tanssitavaa musiikkia iltamiinkin aikaiseksi parin setin verran