Suomen Harmonikkaliitto

Garmoshkat eli venäläiset vähäriviset

Aloittaja klezberg, 01-02-2009, 23:24:06

« edellinen - seuraava »

risto

#40
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 02-03-2009, 09:18:05

Soittimien kokeilijana olen jo pitkään ollut auttamattomasti koukussa. Samalla pitäisi vielä pitää yllä edes jonkinlaista soittotaitoa edes jollain soittimella. Kromaattinen näppäinhaitari ehkä kuitenkin tuntuisi seuraavalta askeleelta, niitä vain on niin hämmentävän paljon ja hinnatkin sitä tasoa ettei ihan kokeilumielessä ehkä tule hankittua.

Sama tilanne kuin minulla, viisi täysin eri soitinta on liikaa, mutta mistään en haluaisi luopua. Haitari on kyllä sellainen soitin että sitä voi varmaan paremmin soitella ihan loppuun asti, paremmin kuin kielisoittimia. Haitareista kaksirivinen on muuten tosi jees, mutta kunnollisten bassojen puuttuminen pani hankkimaan digipelin, mutta aika vaan ei tunnu riittävän, mutta pikku hiljaa mennään eteenpäin.

Mielestäni haitareista täällä Suomessa puuttuu jokin välimalli, jossa yhdistyy pieni koko ja kuitenkin laajat soittomahdollisuudet. Muualla maailmassa käytetään sellaisiakin pelejä, joissa on kolme diatonista riviä esim. B/C/C# (edit: siis kromaattinen haitari) ja bassopuolella stradella basso. En ole edes tiedustellut vielä mitä maksaisi puinen 4-rivinen kromaattinen Saltarella, mutta sen voisi kuvitella sopivan sekä kansanmusan soittamiseen että kaikkeen muuhunkin ja silloin voisi dumpata muut vapaalehdykkäsoittimet tai niiden virtuaaliset kopiot.

Armando Bugari

#41
Lainaus käyttäjältä: risto - 02-03-2009, 11:35:58
En ole edes tiedustellut vielä mitä maksaisi puinen 4-rivinen kromaattinen Saltarella, mutta sen voisi kuvitella sopivan sekä kansanmusan soittamiseen että kaikkeen muuhunkin ja silloin voisi dumpata muut vapaalehdykkäsoittimet tai niiden virtuaaliset kopiot.

Vähän suuntaa voisivat antaa Castagnarin hinnat. Minulla on heidän painettu hinnastonsa vuodelta 2005 ja heidän kromaattinen 5-riv. lippulaivansa "Magica 3" maksoi silloin 3.600 euroa +VAT. Lukuja: Diskantissa 72, bassossa 96 näppäintä. Mitat 37x20, paino 8,5 kg. Äänikertoja ja vaihtajia löytyy.

Magica - sarjan karvalakkimalli, nelirivinen "K2" maksoi silloin 2.900+VAT. Lukuja:D 44, B 60. Mitat: 30x17,7, paino 5,1 kg. Ei lisä-äänikertoja, ei vaihtajia.

Hinnat tietenkin nousseet muutamassa vuodessa; Castagnari saattaa hinnoitella tuotteensa korkeammalle kuin esim. Saltarella.
Hienonnäköisiä koristeellisia puulaatikoita ovat, kalleimmassa kielet "tipo a mano", halvimmassa "super dural". 

Editz: Kiinostuin senverran, että Googletin. Hinnat näköjään nousseet rutkasti, tai sitten oma hinnastoni on "tukkuhinnasto". C näköjään reilusti kalliimpikuin S.
http://www.buttonbox.com/chromatic-accordions.html



risto

Kiitos Pekka, siellähän se Saltarelle Chavillekin näkyy oleva.

Minustakin tuo hintataso näyttää vähän korkealta. Itse maksoin samalla sivulla olevasta Hohner Nova II 60A:sta (jonka palautin ASAP) viime vuonna 950 euroa (nykykurssilla $1200) Millbrook musiikista tilattuna, mutta tuosta saa näkemystä eri valmistajien välisiin hintojen tasoeroon.

Jos tuon hintatason mukaan laskisi puuttuisi vain n. alle 2k euroa jos myisi nykyiset haitarit. Mitähän tuollaisen rakennuttaminen Suomessa maksaisi?

squeeze

#43
Näkyy castagnarilla olevan hintaa kuin myös saltarellella. 
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 28-02-2009, 18:17:50
Lainaus käyttäjältä: humppahanuristi - 28-02-2009, 16:20:14
Minulla on tuossa seinän vieressä tuollainen venäläinen kaksirivinen, jossa samat äänet vetää tai työntää.
Merkki on mukaellen Becha 2 eli suomeksi kuulemma Vesna 2.
...
Sanooko kellekään mitään, onko ns. turistimalli vai jopa ihan oikea soitin? Soittimen historiasta ei suurempaa tietoa ole, eräs tuttu sen kerran löi mukaan.


En tiedä onko noita mitään ihan pelkästään turisteille tehty, vai onko ollut ylipäänsä halvempaa ja parempaa tuotantoa. Mitenkäs se Vesna soi? Mulla Vjatsakaja soi herkästi ja tasapainossa, soundi on tukeva ja vireessä, näppäimet toimivat hyvin mitä nyt yksi basso tahtoo juuttua.


Epämääräisesti se soi, on nimittäin aikalailla tukossa. Bassopuolella kaikesta huolimatta joku ääni vuotaa läpi. Basso on rouhea ja diskantti melko puhdas ja kirkas. Tässähän on ilmeisesti nimeensäkin viitaten kaksi äänikertaa ja se liukuvalintakytkin kahvan takana.
Tuo bassokoneisto on kyllä melkolailla yksinkertaisempi kuin 5-rivisen standardibasson koneisto. Jopa minä saattaisin tuolle osata tehdä jotain.
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

olli

Otanpa tähänkin kantaa.  Itse aloitin aivan kakarana mandoliinin näpyttelyn. Sain melodioita aikaiseksi, mutta sitten se jäi.  Pianopeli (kaks oktaavia Hohneria) oli sitten 10v lahjaksi omalta vaarilta.  Sitten alkoi tämä viisriviskausi, joka jatkuu.  Nyttemmin huusin kaksrivisen.  Mielenkiinnolla odotan lähetystä, että pääsis tutustumaan.  Voi olla, että innostus sammuu tai sitten ei.  Saa nähdä.  Anopilla on myös pieni kosketin, jota olen yritellyt, mutta en tosissaan.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 02-03-2009, 14:24:13
Kiitos Pekka, siellähän se Saltarelle Chavillekin näkyy oleva.
...
Jos tuon hintatason mukaan laskisi puuttuisi vain n. alle 2k euroa jos myisi nykyiset haitarit. Mitähän tuollaisen rakennuttaminen Suomessa maksaisi?

Rupesin kiinnostumaan tuosta minäkin. Ainakin se on hienon näköinen. Tarvittaessa tuommoiseenkin löytyisi rahat vaikka ajat ovat menneet tiukemmiksi. Siis jos vakuuttuisi että tuommoinen on se oikea peli. Kävin kuuntelemassa toisessa ketjussa linkitettyjä videonäytteitä. Hieno ääni mutta ehkä vähän eri maailmasta kuin mitä haen. Vaikea sanoa. Hirveän vaikea sanoa kun on niin vähän kokemusta. Sekin hämmentää kun katselin Saltarellen sivut, että malleista ja niiden systeemeistä on niin vähän tietoa. Noita varmaan ostaa vain ne jotka jo tietää. Tai ehkä sama pätee haitareihin muutenkin?

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 02-03-2009, 21:07:40
... Hirveän vaikea sanoa kun on niin vähän kokemusta. Sekin hämmentää kun katselin Saltarellen sivut, että malleista ja niiden systeemeistä on niin vähän tietoa. Noita varmaan ostaa vain ne jotka jo tietää. Tai ehkä sama pätee haitareihin muutenkin?

Vaikeaa on joo, varsinkin täällä Suomessa kun mitään ei pääse kokeilemaan, vaan aina pitää tilata  näkemättä, jos haluaa jotakin muuta kuin näitä isoja viisirivisiä. Kannattaa joka tapauksessa edetä varovasti, ja kerätä tietoa, rahat on helppo upottaa turhiin ostoksiin haitareissa. Itse tuumailin yli vuoden ennen kuin päätin tilata tuon oman Morgane B/C kaksirivisen. Siihen olin alkuksi tyytyväinen, mutta aika pian rupesin epäilemään sen tekniikkaa ja oikeassa olinkin, parani huomattavasti Viljon rempassa.

olli

#48
[Jos tuon hintatason mukaan laskisi puuttuisi vain n. alle 2k euroa jos myisi nykyiset haitarit. Mitähän tuollaisen rakennuttaminen Suomessa maksaisi?
[/quote]

Lainaus meni pieleen, mutta tulihan tuo esille.  Nyt keittääpi! ;D Paljonko on 2k euroa.  En ole punninnut kolikoita, joten pitäis tehdä tutkimus.  Paljonko euroja tulee kahdesta kilosta sentin kolikoita? Paljonko euroja tulee kahdesta kilosta kahden euron kolikoita?  Siinäpä tutkimusaihetta.  Pitäisiköhän tehdä mittaukset, jotta tietäisi paljonko on 2k euroja! :P

Asiaan:  kilot ovat painomittoja!  Törmäsin tähän samaan asiaan jo markka-aikana työelämässä.  Insinöörit ilmoittivat mielellään tuhat markkaa 1 kmk, joka ei ole suomenkieltä lainkaan.  En tullut silloinkaan punninneeksi paljonko kilo kolikoita olisi markoissa.  Olen pedantti luonteeltani, joten sallittanee tällainenkin mielipide.  Ei liene liikaa vaadittu, että euroista puhuttaessa puhutaan oikeissa mittayksiköissä!? ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 03-03-2009, 17:30:00
Asiaan:  kilot ovat painomittoja! 
Eivät ole paitsi puhekielessä. Meillä ja muuallakin käytetyssä mittayksikköjärjestelmässä (SI) kilo-etuliite tarkoittaa tuhatta, jolloin kilogramma on tuhat grammaa, kilopondi tuhatpondia ja kilometri tuhat metriä.

Viljo

Puhekielen paino = massa. Paino sen sijaan tarkoittaa painovoimaa. Numeroiden perässä olevat k-merkinnät ovat, ollin maininnan mukaiseti, lukujen lyennyksiä 2k = 2 000 euroa, 2kk = 2 000 000 jne. Netissä tällainen slangi on ihan yleistä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

#51
Mutta ei ole olemassa kiloeuroja? ;)  Slangi on asia erikseen.  No tämä 2kE on sitä "insinöörislangia", jota en voi ymmärtää.  En anna periksi! :o
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 03-03-2009, 17:57:22
Mutta ei ole olemassa kiloeuroja? ;)  Slangi on asia erikseen.  No tämä 2kE on sitä "insinöörislangia", jota en voi ymmärtää.  En anna periksi! :o

Enemmän se on ekonomien tai muiden rahamiesten juttuja. Insinöörit harvoin puhuu noin isoista rahoista  :)

olli

Ite oon merkonomi.  Törmäsin tähän kilomarkkaan todella insinööripitoisessa firmassa.  Pari ekonomiakin oli henkilökunnassa, mutta he puhuivat oikeilla termeillä rahasta.  No annetaan asian olla, mutta kun otti päähän tämä "kilottelu".  Palataan otsikon aiheeseen ja jätetään nämä "kilot" rauhaan! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: olli - 03-03-2009, 18:18:24
Ite oon merkonomi.  Törmäsin tähän kilomarkkaan todella insinööripitoisessa firmassa.  Pari ekonomiakin oli henkilökunnassa, mutta he puhuivat oikeilla termeillä rahasta.  No annetaan asian olla, mutta kun otti päähän tämä "kilottelu".  Palataan otsikon aiheeseen ja jätetään nämä "kilot" rauhaan! :D

Tuossahan, Olli olisi uuden insinöörivitsin paikka. "Montako... jne"


klezberg

#55
Lainaus käyttäjältä: olli - 02-03-2009, 16:00:14
Otanpa tähänkin kantaa.  Itse aloitin aivan kakarana mandoliinin näpyttelyn. Sain melodioita aikaiseksi, mutta sitten se jäi.  Pianopeli (kaks oktaavia Hohneria) oli sitten 10v lahjaksi omalta vaarilta.  Sitten alkoi tämä viisriviskausi, joka jatkuu.  Nyttemmin huusin kaksrivisen.  Mielenkiinnolla odotan lähetystä, että pääsis tutustumaan.  Voi olla, että innostus sammuu tai sitten ei.  Saa nähdä.  Anopilla on myös pieni kosketin, jota olen yritellyt, mutta en tosissaan.

Itse olen aivan toivoton soitinten kokeilija. Lapsena/nuorena soitin mitä käsiini sain, melodikaa, nokkahuilua, huuliharppuja, äidin vanhaa mandoliinia ja kaverilta ostettua postimyyntikitaraa. Piano kiinnosti aina kun siihen pääsi käsiksi. Kun aikanaan aloin tienata, vähitellen hankin kitaroita ja kosketinsoittimia, sitten myös noita puhallussyntikoita. Muutamia vuosia sitten aloin kokeilla fonia ja klarinettia, klarinettia olen tosissani yrittänyt oppiakin. Sen ohella soittelen joskus pianoa ja kitaraa, niissä en ole juuri oppia saanut. Kaikenlaiset puupuhaltimet kiinnostavat, poikkihuilua kokeilin ja erilaisia etnisiä puupuhaltimia. Haitari kiinnosti jo nuorempana, mutta ei tullut hankittua. Nyt tuo kiinnostus on taas herännyt ja tuon paremman garmoshkan kanssa alkaa jo innostua. Isompi, kromaattinen, alkaisi jo kiinnostaa. Mutta eihän noita kaikkia ehdi millään oikeasti opetella soittamaan. Semmoiseksi kokeiluksi tahtoo jäädä. Toisaalta tuntuu että klarinetti ja haitari voisivat juuri olla ne minun jutut. Kitaraan tuli tuhlattua ihan turhan monta vuotta.

Haitareista vielä. Vaikka piano ja koskettimiset ovat tuttuja, niin pianohaitarin hankkimista jotenkin vierastan. Niitähän kyllä saisi sopivan kokoisia ja edullisiakin josta Thomannilta. Mutta ei se pianon koskettimisto pystyyn pantuna enää ole minusta sama. Garmoshkasta on saanut vähän tuntumaa miten sormet menevät edestakaisin riviltä toiselle. Ei se hullummalta tunnu.

klezberg


Kokosin nyt näistä garmoshkoistani videon http://goldenepave.com/garmoshka.wmv . Tässä en vielä ryhtynyt Trojandaa purkamaan, en ole vielä löytänyt työkalua jolla viitsisin ruveta niitä nuppeja kiskomaan, sen verran pienet päät niissä on.

Viljo

Mahtava video, plussa!

Sulla näyttäisi olevan videointipelit ja taito hallussa? Tarvitsemme tuohon nettisoitto-oppaaseen videointiin tekijää. Ks. Keskustelu http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php/topic,95.0.html
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 07-03-2009, 19:22:19
Sulla näyttäisi olevan videointipelit ja taito hallussa? Tarvitsemme tuohon nettisoitto-oppaaseen videointiin tekijää. Ks. Keskustelu http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php/topic,95.0.html
Taidoista en tiedä, mutta voin kyllä yrittää olla avuksi jos tarvitaan, kannatettava hanke.