Vapaalehdykkä

Soittohuone => Diatonisten harmonikkojen soittorinki => Aiheen aloitti: olli - 05-03-2009, 20:29:35

Otsikko: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 05-03-2009, 20:29:35
Panenpa aloituksen.  Tosca ei ole vielä saapunut, mutta kaipaan varmaan opastusta.  Jospa jo viikonloppuna pääsen testaamaan nappulat! ;)
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: klezberg - 05-03-2009, 20:49:49
Tämä onkin varmaan sopiva paikka heittää kysymys jota tuli tänään mieleen. Olin jotenkin kuvitellut, että kaksirivisellä soittaminen tarkoittaa vaihtosuuntaisuuden takia jatkuvaa palkeen suunnan vaihtamista. Mutta kun katselin yhtä tänne linkitettyä videota, niin palje kulki aika rauhallisesti edestakaisin vaikka sävelmä tuntui polveilevan sinne tänne. Tuleekos siinä se toinen rivi avuksi, eli jos soitetaan C-duurissa niin G-duurista löytyy lisää säveliä ilman että palkeen suuntaa tarvitsee muuttaa?
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Armando Bugari - 05-03-2009, 20:55:44
Lainaus käyttäjältä: olli - 05-03-2009, 20:29:35
Panenpa aloituksen.  Tosca ei ole vielä saapunut, mutta kaipaan varmaan opastusta.  Jospa jo viikonloppuna pääsen testaamaan nappulat! ;)

Hyvä aloitus. Toivottavasti foorumin harvat vähärivisharrastajat osallistuvat keskusteluun. Itseäni tuo speli vieläkin kiinnostaa näin verbaalillakin tasolla melkein neljän vuoden treenamisen jälkeen 2-instrumenttina puupillilen ohessa. Opastuksesta mitään...mutta uusi lelu on aina alan poikien mieleen. Syötä vain tekstuuraa ja kuvia!
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Viljo - 05-03-2009, 20:55:44
Terminologiapöllö täällä taas...

Diatoninen haitari = diatoniseen asteikkoon perustuva "vähärivinen". Esim. c-duuri-asteikko on diatoninen asteikko.

Vaihtoääninen = paljetta liikutettaessa eri suuntiin samasta näppäimestä tulee eri ääni.

Samanääninen, unitooninen = paljetta liikutettaessa eri suuntiin yhdestä näppäimestä tulee sama ääni.

Monet venäläiset pelit pohjautuvat diatoniseen asteikkoon, mutta soittimet ovat samanäänisiä. Länsimaissa puhuttu diatoninen harmonikka on sen sijaan vaihtoääninen.
Otsikko: Ristolle haaste!
Kirjoitti: Armando Bugari - 05-03-2009, 21:11:30
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 05-03-2009, 20:49:49
Tämä onkin varmaan sopiva paikka heittää kysymys jota tuli tänään mieleen. Olin jotenkin kuvitellut, että kaksirivisellä soittaminen tarkoittaa vaihtosuuntaisuuden takia jatkuvaa palkeen suunnan vaihtamista. Mutta kun katselin yhtä tänne linkitettyä videota, niin palje kulki aika rauhallisesti edestakaisin vaikka sävelmä tuntui polveilevan sinne tänne. Tuleekos siinä se toinen rivi avuksi, eli jos soitetaan C-duurissa niin G-duurista löytyy lisää säveliä ilman että palkeen suuntaa tarvitsee muuttaa?

Tähän kysymykseen antaa varmaan parhaan akateemisen vastauksen jäsen Risto, jonka kanssa olen taittanut peistä yli kolme vuotta alussa vakavissaan ja lopulta leikillään erilaisista termeistä. Nyt Risto Haloo! Kaikki vähäriviset mukaan.

PS. Olet oikealla tiellä.


Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: klezberg - 05-03-2009, 21:13:11
Nyt en tiedä kenelle Viljo täsmenteli, mutta ei minulla noissa ole mielestäni epäselvyyttä. Kysymykseni koski nimenomaan länsimaista vaihtosuuntaista diatonista haitaria (jota ymmärsin tämän ketjun koskevan vaikkei sitä erikseen sanottu).

EDIT: En tosiaankaan viitannut garmoshka-videoihin jotka olen itse linkittänyt tänne.  Garmoshkan soiton kyllä ymmärrän.

EDIT2: No olihan minulla terminologiamoka, vaihtoäänisyyttä toki tarkoitin enkä vaihtosuuntaisuutta. Lapsus tämä, ja ainakin Armando tuntui ymmärtäneen mitä tarkoitin.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Armando Bugari - 05-03-2009, 21:20:38
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 05-03-2009, 20:49:49
Tämä onkin varmaan sopiva paikka heittää kysymys jota tuli tänään mieleen. Olin jotenkin kuvitellut, että kaksirivisellä soittaminen tarkoittaa vaihtosuuntaisuuden takia jatkuvaa palkeen suunnan vaihtamista. Mutta kun katselin yhtä tänne linkitettyä videota, niin palje kulki aika rauhallisesti edestakaisin vaikka sävelmä tuntui polveilevan sinne tänne. Tuleekos siinä se toinen rivi avuksi, eli jos soitetaan C-duurissa niin G-duurista löytyy lisää säveliä ilman että palkeen suuntaa tarvitsee muuttaa?

Olet ihan oikeassa. Yksirivisillä sahataan eestaas samassa äänilajissa.
Editz: Tarjoan keskustelijoille mahdollisuutta käyttää muutakin termiä kuin "äänilaji";-)

Otsikko: Vs: Ristolle haaste!
Kirjoitti: risto - 06-03-2009, 00:30:54
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 05-03-2009, 21:11:30

Nyt Risto Haloo! Kaikki vähäriviset mukaan.


Tottakai työnnänä lusikkani soppaan, mutta noissa suomalaisissa termeissä oon huono. Viljo kai sanoikin niistä jo kaiken oleellisen, eli siis huomatkaa, että se suomalainen termi on siis näköjään vaihtoÄÄNINEN ei vaihtosuuntainen.  :)

C/G haitaria en ole edes kokeillut. Aune-täti on kai siinä asiantuntija? Omassa B/C haitarissa eri riveillä on vain E ja B yhteisiä ääniä ja palkeen eri suunnissa.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Aune-täti - 06-03-2009, 12:50:35
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 05-03-2009, 20:49:49
Tämä onkin varmaan sopiva paikka heittää kysymys jota tuli tänään mieleen. Olin jotenkin kuvitellut, että kaksirivisellä soittaminen tarkoittaa vaihtosuuntaisuuden takia jatkuvaa palkeen suunnan vaihtamista. Mutta kun katselin yhtä tänne linkitettyä videota, niin palje kulki aika rauhallisesti edestakaisin vaikka sävelmä tuntui polveilevan sinne tänne. Tuleekos siinä se toinen rivi avuksi, eli jos soitetaan C-duurissa niin G-duurista löytyy lisää säveliä ilman että palkeen suuntaa tarvitsee muuttaa?

Se menee suomalaisessa systeemissä yksinkertaistaen niin, että työntöpalkeella löytyy ulommalta riviltä toonikasointuun kuuluvat sävelet ja sisemmältä riviltä melkein kaikki muut paitsi seiskasävel, joka tulee vetopalkeella samasta kuin työnnöllä toonika. Eli G-duurissa työnnöllä ulommalta G, H, ja D, sisemmältä A, C, E ja vedolla on "pakko" ottaa vain se F#. Kappaleen soinnut bassopuolella määrittää palkeen suuntaa tietenkin enemmän.

Edit: Ja sen verran vielä tarkennusta, että G-duuri on tässä se haitarin pääasiallinen sävellaji. Mutta kyllä siitä melkein kaikki äänet löytyy muihinkin sävellajeihin, sormijärjestykset ja viimeinenkin logiikan hiven vain häviää soitosta niissä sitten hyvin nopeasti, mitä kauemmas mennään yhdestä rististä.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 06-03-2009, 19:26:11
Tosca tuli tänään postissa.  Kaikista nappuloista lähti ääni, eli soi.  Yks diskantin nappi oli lähes irti ja irtosikin.  Liimasin sen kiinni.  Täytyy odotella yön yli, ennen kuin uskaltaa lähteä uudelleen kokeilemaan.

Nyt asiantuntijat:  miten lähden liikkeelle?  Toscan viritystä en tiedä, kun ei ole koneessa mitään merkintöjä.  Miten sen selvitän?  Mulla on toi viisrivinen, josta saa vertailuäänet.  Bassosta oivalsin, missä ovat perusbassot ja missä soinnut.

Alkoi mielenkiintoinen projekti.  Ainakin yksi kappale pitäisi saada soitettua kohtuullisen oikein.  Ellen sitä saa aikaiseksi, panen pelin hyllyyn koristeeksi. ;)
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: risto - 06-03-2009, 23:39:29
Olli,

Rivin matalin perusääni eli toonika (eli 1. ääni) on 21 nappisissa diatonissa yleensä aina kolmas nappi rivin alusta (läheltä leukaa) ja soi työnnöllä.  Selvitä nämä äänet ja tiedät riviesi diatonisen asteikon. Sitten valitse tästä linkistä oma vireesi ja printtaa se:

http://info.melodeon.net/info/layouts/2row

Huomaa seuraavat loogiset jutut:

- työntösuunnassa on rivillä vain skaalan ääniä 1,3,5.
Jos se on standardi 21 nappinen niin sulla on kaksi nappia toonikan alapuolella ja silloin äänet työntöpuolella ovat: 3,5,1,3,5,1,3,5,1,3 (sisärivillä siis yhteensä 10 nappia) Esim jos C-duuri silloin äänet: e,g,c,e,g,c,e,g,c,e.

- vetosuunnassa taas vain skaalan ääniä: 2,4,6,7 ja ensimmäinen 2. ääni samassa napissa kuin alin toonika eli kolmannessa napissa. C-duurissa kolmannessa napissa on siis työnnöllä C ja vetosuunnassa D.

- ulkorivissä on yksi nappi enemmän, mutta seuraa yllä sanottua logiikka.

- suomalaisissa G/C haitareissa voi olla keskinapissa jokin erityisviritys, josta en osaa sanoa.

Opettele siis ensimmäisenä tietämään kummankin rivin kolmannen napin äänet veto- ja työntösuunnassa.

KORJAUS: Kirjoitin vireeksi C/G vaikka po. G/C eli ulkorivin asteikko merkitään ensin. Kotjasin, eipä muuta.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: klezberg - 07-03-2009, 10:57:44
Lainaus käyttäjältä: Aune-täti - 06-03-2009, 12:50:35
Se menee suomalaisessa systeemissä yksinkertaistaen niin, että työntöpalkeella löytyy ulommalta riviltä toonikasointuun kuuluvat sävelet ja sisemmältä riviltä melkein kaikki muut paitsi seiskasävel, joka tulee vetopalkeella samasta kuin työnnöllä toonika. Eli G-duurissa työnnöllä ulommalta G, H, ja D, sisemmältä A, C, E ja vedolla on "pakko" ottaa vain se F#. Kappaleen soinnut bassopuolella määrittää palkeen suuntaa tietenkin enemmän.

Eli tavallaan tuo vaihtoäänisyys tuossa tarkoittaakin enimmäkseen sitä, että kun palkeen suunta muuttuu, sävelet löytyvätkin eri näppäimistä eli sormitukset muuttuvat, jos diskantista puhutaan. Minulla on tähän asti sitten ollut liian vaikea mielikuva tuollaisen soitosta.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: squeeze - 07-03-2009, 12:03:09
Lainaus käyttäjältä: risto - 06-03-2009, 23:39:29


- suomalaisissa C/G haitareissa voi olla keskinapissa jokin erityisviritys, josta en osaa sanoa.


Suomalaisessa esim; G/C haitarissa sisärivin viides ääni käännetään. Kuin myös muillakin sävelläjeilla, C/F, A/D, D/G yms
Esim G/C pelissä eurooppalaisella systeemillä sisärivin viides ääni on G/A, niin Suom järjestelmään se käännetään ja tulee A/G

Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 09-03-2009, 15:57:36
Rouvan kans soitettiin, kuunneltiin, vertailtiin ja tultiin tulokseen, että Tosca on C/F.  Sisemmällä rivillä työntö on F ja veto G, ulommalla rivillä työntö on C ja veto D.  Tulostin kaavion melodeonista,joten nyt on nappuloiden merkitys selvillä. Liekö kovinkin harvinainen?  Mulla on se 1900-luvun alun opas, jossa nappulat ja kappaleet on merkitty vain numeroilla, joten melodia löytyy (tiiä missä sävellajissa) ja kappaleen tunnistaa.  Mihin sävellajiin on yleisimmin sovitettu esim. kappale: "Hiljaa juuri kuin lammen laine"?

Edit: Melodeonissa oli kaksi kuviota: standard accinentals ja low notes.  Mitä nämä merkitsevät?  Pitäisikö vielä soitella rouvan kans noi ylimmät nappulat, joissa näyttäisi olevan eroa?

Edit: Siitä "numeroaapisesta" tapailin ja sainkin melodian soimaan.  Kappale on, kuinkas muuten, "Voi minua poika raukkaa" (suom.kansanlaulu).

Huomen menee jälleen rakennuksella muurarin sällinä, joten saa nähdä jaksaako illalla soitella! ;)
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: risto - 10-03-2009, 13:49:34
Lainaus käyttäjältä: olli - 09-03-2009, 15:57:36
Rouvan kans soitettiin, kuunneltiin, vertailtiin ja tultiin tulokseen, että Tosca on C/F.  Sisemmällä rivillä työntö on F ja veto G, ulommalla rivillä työntö on C ja veto D.  Tulostin kaavion melodeonista,joten nyt on nappuloiden merkitys selvillä. Liekö kovinkin harvinainen?  Mulla on se 1900-luvun alun opas, jossa nappulat ja kappaleet on merkitty vain numeroilla, joten melodia löytyy (tiiä missä sävellajissa) ja kappaleen tunnistaa.  ...

C/F on hyvin yleinen. Numerokaaviosi toimii kaikkiin standardidiatonisiin edellisessä postissani selitetystä syystä. Onglema on tosiaan juuri siinä, että kun soittaa eri virityksellä olevilla, melodia kyllä menee intervalleiltaan oikein, mutta sävellaji vaihtuu.
Lainaa


Lainaa
Edit: Melodeonissa oli kaksi kuviota: standard accinentals ja low notes.  Mitä nämä merkitsevät?  Pitäisikö vielä soitella rouvan kans noi ylimmät nappulat, joissa näyttäisi olevan eroa?

Jos et saa selville voin katsoa, mutta aikapulaa taas kun pitää käväistä maakunnissa yms.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 10-03-2009, 18:39:26
Kiitokset Ristolle alkeisopeista.  Kun tämä peli on siis C/F, voiko tätä kutsua "duuripeliksi", kuten Ruotsissa myynnissä näyttää usein olevan?  Jos nyt alan opetella nuoteista soittamista, onnistuuko esim. "Tuusulan polkka" F-duurissa?
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Armando Bugari - 10-03-2009, 20:01:14
Lainaus käyttäjältä: olli - 10-03-2009, 18:39:26
Kiitokset Ristolle alkeisopeista.  Kun tämä peli on siis C/F, voiko tätä kutsua "duuripeliksi", kuten Ruotsissa myynnissä näyttää usein olevan?  Jos nyt alan opetella nuoteista soittamista, onnistuuko esim. "Tuusulan polkka" F-duurissa?

Ruotsinkielen taitoisena kerron: Duuripeli, eli termi "durspel" på svenska tarkoittaa nimenomaan vaihtoäänistä haitaria (kertauksen vuoksi: vaihtoäänisyys tarkoittaa siis sitä, että saadaan eri sävel paljetta työntäin ja vetäen).

Tuusulan polkkaa en osaa enkä tunne, mutta jos sävellyksessä nuotistolla on yksi alennusmerkki, niin voit soittaa sitä F-duurissa ja tai d-mollissa.

Lisäys: tässä ihan hyvä ruotsalaisten "durspel" -sivusto vähärivisille:
http://www.durspel.com/
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 12-03-2009, 14:53:57
Diskantilla sain aikaiseksi "Tuusulan polkan" F-duurissa.  Bassot mietityttää.  Kun diskantissa tulee niitä vetoja ja työntöjä oikean sävelen kulloinkin saadakseen, niin bassopuolella ne vedot ja työnnöt antavatkin eri sävelet kuin nuottiin on kirjoitettu.  Palaan asiaan, kunhan olen vielä treenannut diskanttia ja ottanut bassoja mukaan.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 16-03-2009, 14:24:50
Tilasin Kaustisilta Lindqvistin oppaan.  Pääsee paremmin sisälle, kunhan opas tulee perille.  Menee kuitenkin peukalo varmaan "verille" kun ei ole remmejä, vain se peukalohihna.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: oki - 17-03-2009, 10:54:29
Se on hyvä opas. Kasetti vielä täydentää vasta-alkajaa sopivasti, muta siinä olevaa tasabasson molli muunnosta ei juuri nykyään käytetä.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Armando Bugari - 17-03-2009, 21:45:48
Lainaus käyttäjältä: oki - 17-03-2009, 10:54:29
Se on hyvä opas. Kasetti vielä täydentää vasta-alkajaa sopivasti, muta siinä olevaa tasabasson molli muunnosta ei juuri nykyään käytetä.

Minulla kyseinen kirjanen on; valitettavasti ei kasettia. 2-rivisessäni on juuri tuo tasabassoviritelmä ja sehän toimii. Ihmettelen yleensäkin näitä "nykyään käytetä" -käsitteitä. Ihminenhän oppii soittamaan millä sormituksella tahansa, kunhan tarpeeksi harjoittelee. 3-4 vuoden harjoittelun jälkeen osataan alkeet ja sormet ja aivot toimivat yhteistyössä, ellei lihasmuisti ole aivan degeneroitunut:-)  - sitten voidan ruveta fiilaamaan soitinta vaikkapa "suurempia tehtäviä" varten.


Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: oki - 18-03-2009, 08:16:46
lainaus"
Minulla kyseinen kirjanen on; valitettavasti ei kasettia. 2-rivisessäni on juuri tuo tasabassoviritelmä ja sehän toimii. Ihmettelen yleensäkin näitä "nykyään käytetä" -käsitteitä. Ihminenhän oppii soittamaan millä sormituksella tahansa, kunhan tarpeeksi harjoittelee. 3-4 vuoden harjoittelun jälkeen osataan alkeet ja sormet ja aivot toimivat yhteistyössä, ellei lihasmuisti ole aivan degeneroitunut:-)  - sitten voidan ruveta fiilaamaan soitinta vaikkapa "suurempia tehtäviä" varten."



Olet kyllä oikeassa.
Ihminen oppii vaikka soittaan nurinpäin jos tarpeeksi harjoittelee
mutta onko kaikkien tehtävä samat virheet jos helpommallakin pääsee.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Armando Bugari - 18-03-2009, 20:34:13
Lainaus käyttäjältä: oki - 18-03-2009, 08:16:46
lainaus"
Minulla kyseinen kirjanen on; valitettavasti ei kasettia. 2-rivisessäni on juuri tuo tasabassoviritelmä ja sehän toimii. Ihmettelen yleensäkin näitä "nykyään käytetä" -käsitteitä. Ihminenhän oppii soittamaan millä sormituksella tahansa, kunhan tarpeeksi harjoittelee. 3-4 vuoden harjoittelun jälkeen osataan alkeet ja sormet ja aivot toimivat yhteistyössä, ellei lihasmuisti ole aivan degeneroitunut:-)  - sitten voidan ruveta fiilaamaan soitinta vaikkapa "suurempia tehtäviä" varten."



Olet kyllä oikeassa.
Ihminen oppii vaikka soittaan nurinpäin jos tarpeeksi harjoittelee
mutta onko kaikkien tehtävä samat virheet jos helpommallakin pääsee.

Useinkaan vasta-aloittava vähärivisen hankinnan spontaanisti tehnyt (kuten minä aikoinani) ei tiedä, että speliä pystyy modifioimaan suht.koht helposti haluisekseen. Varsinkin bassopuoli on aluksi aivan hukassa, koska sormitusmahdollisuuksia on useita riippuen virityksesta, "seppien" ja "genren" ajatuksista.
Tietenkin jos alusta-alkaen (jo ennen hankintatapäätöstä) on opettaja hyvine ohjeineen tai asiantunteva kauppias hyvine neuvoineen, niin voi välttyä kantapään kautta - tyyppiseltä eestaas - ongelmalta. Toisaalta sitten alkuvaiheiden jälkeen basson muutattaminen mieleiseksi ei ole kovinkaan kallis kauppatapahtuma asiantuntevalla pelisepällä, joita tälläkin foorumilla on.

Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: oki - 19-03-2009, 07:40:42
Aivan noin.
Näin tämä foorumi on kyllä osoittanut paikkansa.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 19-03-2009, 20:30:19
Tapailin kappaletta "Kulkukauppias".  Nuotti on kirjoitettu D-molliin.  C/F-pelistä löytyy tämä, mutta vaihtobassoja ei voi käyttää.  Eli koko kappale samalla bassokuviolla.  No tämähän ei varmaan aloittelijan hommissa haittaa, kun pitää opetella tämä rytmi: "vedä ja työnnä" oikeassa kohdassa.  Se Lindqvistin opas on vielä tulollaan, kasettia ei ollut, mutta ei se haittaa.  Josko viikonloppuna sais oppaan kans perehdyttyä.

PS. Opistossa otimme harjoituksen alle "Letkiksen", ei tunnu vaikealta.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 22-03-2009, 20:20:42
Olen nyt lukenut Lindqvistin oppaan.  Oppaan harjoitukset ja kappaleet on kirjoitettu G/C-vireiselle hanurille (minullahan on se C/F Tosca).  Kyllä tästä oppaasta apua on, mutta kätevintä olisi opetella G/C-hanurilla "oppitunti kerrallaan" oppaan mukaan.  Toinen hankaluus on remmien puute.  On vain se peukalovankku.  Peukalo kipeytyy jo puolen tunnin treenin jälkeen.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Viljo - 22-03-2009, 20:29:25
Lainaus käyttäjältä: olli - 22-03-2009, 20:20:42
Toinen hankaluus on remmien puute.  On vain se peukalovankku.  Peukalo kipeytyy jo puolen tunnin treenin jälkeen.

Tuo on se, mistä sanon koko ajan, että peukalo pois viisirivisiä soitettaessa näppäimistön sivulta. Eli peukalo joutuu staattiseen asentoon, jolloin esim. kämmenkalvo kiristyy jonkin verran. Staattisessa asennossa ei veri kierrä kunnolla ja nivelkivut ovat mahdollisia...

Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Armando Bugari - 23-03-2009, 00:07:35
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 22-03-2009, 20:29:25
Lainaus käyttäjältä: olli - 22-03-2009, 20:20:42
Toinen hankaluus on remmien puute.  On vain se peukalovankku.  Peukalo kipeytyy jo puolen tunnin treenin jälkeen.

Tuo on se, mistä sanon koko ajan, että peukalo pois viisirivisiä soitettaessa näppäimistön sivulta. Eli peukalo joutuu staattiseen asentoon, jolloin esim. kämmenkalvo kiristyy jonkin verran. Staattisessa asennossa ei veri kierrä kunnolla ja nivelkivut ovat mahdollisia...



Pikaisesti ennen nukkumaan menoa; kyseessähän on kaksirivinen.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Viljo - 23-03-2009, 07:56:33
Juu juu - en sokea ole ja lukutaitokin on kohtuullinen... Samanlaiseen rääkkiin se peukalo näissä vähärivisissä joutuu 5-rivisien tapaan. Ainoa konkreettinen ero on soittimen painossa, jolloin vähärivisien kohdalla saadaan peukalolta tukihyötyä. Kromaattiset soittimet ovat sen verran painavia, että peukalolla ei saada aikaan soittimen tuentaa siinä määrin, että se olisi fysioligesti järkevää.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 23-03-2009, 12:50:15
Ajattelin asentaa remmit Toscaan.  Löytyisikö remmit ja tarvittavat kiinnikkeet koppaan?  Ei liene kovin kummoinen homma tehdä se itse, kun vaan tarvikkeet löytyvät?  Diskanttiin voi perehtyä tälläkin, mutta basson opettelu vaatisi jo remmit.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: risto - 24-03-2009, 00:47:06
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 23-03-2009, 07:56:33
... Ainoa konkreettinen ero on soittimen painossa, jolloin vähärivisien kohdalla saadaan peukalolta tukihyötyä. Kromaattiset soittimet ovat sen verran painavia, että peukalolla ei saada aikaan soittimen tuentaa siinä määrin, että se olisi fysioligesti järkevää.

Minusta peukalon pitämisen syy reunassa diatonisessa on etupäässä se, että palkeiden suuntaa joutuu nopeasti vaihtamaan vaihtoäänisyyden takia. Remmi antaa vastavoiman toiseen suuntaan ja peukalo toiseen.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Armando Bugari - 24-03-2009, 12:13:17
Lainaus käyttäjältä: risto - 24-03-2009, 00:47:06
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 23-03-2009, 07:56:33
... Ainoa konkreettinen ero on soittimen painossa, jolloin vähärivisien kohdalla saadaan peukalolta tukihyötyä. Kromaattiset soittimet ovat sen verran painavia, että peukalolla ei saada aikaan soittimen tuentaa siinä määrin, että se olisi fysioligesti järkevää.

Minusta peukalon pitämisen syy reunassa diatonisessa on etupäässä se, että palkeiden suuntaa joutuu nopeasti vaihtamaan vaihtoäänisyyden takia. Remmi antaa vastavoiman toiseen suuntaan ja peukalo toiseen.

Noinhan se Risto on. Jos peukalo sitten väsyy 3-kilosen kapistuksen tukemisessa, niin syy on peukalon ja käden huonojen lihasten tai ylenmääräisen jännittämisen. Lisää treeniä peukalolle - ja olkaremmi tietenkin.





Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Viljo - 24-03-2009, 12:33:29
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 24-03-2009, 12:13:17

Noinhan se Risto on. Jos peukalo sitten väsyy 3-kilosen kapistuksen tukemisessa, niin syy on peukalon ja käden huonojen lihasten tai ylenmääräisen jännittämisen. Lisää treeniä peukalolle - ja olkaremmi tietenkin.

Tsöp, tsöp

Osittain näin, kyllä, mutta jos peukalo kahvan ulkosyrjällä, niin kämmenkalvo kiristyy oli ote höllä tai tiukka / vahvat tai huonot lihakset. Mitä jyrkempään kulmaan peukalo menee (lähemmäksi 90-astetta, kohti taivasta) sitä jäykemmäksi käsi tulee. Ongelmaa ei niinkään pitäisi muodostua näissä diatonisissa, kun massaa niin vähän, mutta sanotaan nyt jostain 5 kg ja ylöspäin, niin peukku pois laidalta.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: Armando Bugari - 24-03-2009, 13:13:16
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 24-03-2009, 12:33:29
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 24-03-2009, 12:13:17

Noinhan se Risto on. Jos peukalo sitten väsyy 3-kilosen kapistuksen tukemisessa, niin syy on peukalon ja käden huonojen lihasten tai ylenmääräisen jännittämisen. Lisää treeniä peukalolle - ja olkaremmi tietenkin.

Tsöp, tsöp

Osittain näin, kyllä, mutta jos peukalo kahvan ulkosyrjällä, niin kämmenkalvo kiristyy oli ote höllä tai tiukka / vahvat tai huonot lihakset. Mitä jyrkempään kulmaan peukalo menee (lähemmäksi 90-astetta, kohti taivasta) sitä jäykemmäksi käsi tulee. Ongelmaa ei niinkään pitäisi muodostua näissä diatonisissa, kun massaa niin vähän, mutta sanotaan nyt jostain 5 kg ja ylöspäin, niin peukku pois laidalta.

Eiköhän tuo Ollin Tosca ole juuri tuollainen vähämassainen, hädintuskin 3-kiloinen diatoninen. Joten Olli - peukku vaan rennosti kahvan ulkosyrjälle - joko vankussa tai ilman.



Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 24-03-2009, 13:15:09
Kyllä mä ne remmit varmaan laitan, jos vain jostain ne saan.  On varmaan aloittelijan helpompi opetella, varsinkin basso.

Edit: remmit ja kiinnikkeet ovat tilattu.  Palaan asiaan, kun olen saanut asennuksen valmiiksi.
Otsikko: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: oki - 25-03-2009, 08:58:36
Olen tässä harjoitellut tiiviisti ja huomannut, että mun oikea käsi ja olkapää väsyy.
On varmaan tekniikka puolella ongelma.
Oisko  vinkkejä jota voisin tarkkailla soiton aikana.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 25-03-2009, 15:30:40
Kiinnikkeet ovat paikoillaan, kiitokset Viljolle!  Remmejä odotellaan.  Rupesin kirjoittamaan niitä Lindqvistin harjoituksia uudelleen C-duuriin (olivat vihkosessa G-duurissa).  Ei tuo kummoinen homma ole "Capellalla". :D  Tänään harjoittelin diskanttia ja bassoa samanaikaisesti, joten huomasin niiden remmien tarpeellisuuden.  Ei pelkällä peukalovankulla meikäläinen pärjää.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: risto - 25-03-2009, 19:32:01
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 24-03-2009, 12:33:29
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 24-03-2009, 12:13:17

Noinhan se Risto on. Jos peukalo sitten väsyy 3-kilosen kapistuksen tukemisessa, niin syy on peukalon ja käden huonojen lihasten tai ylenmääräisen jännittämisen. Lisää treeniä peukalolle - ja olkaremmi tietenkin.

Tsöp, tsöp

Osittain näin, kyllä, mutta jos peukalo kahvan ulkosyrjällä, niin kämmenkalvo kiristyy oli ote höllä tai tiukka / vahvat tai huonot lihakset. Mitä jyrkempään kulmaan peukalo menee (lähemmäksi 90-astetta, kohti taivasta) sitä jäykemmäksi käsi tulee. Ongelmaa ei niinkään pitäisi muodostua näissä diatonisissa, kun massaa niin vähän, mutta sanotaan nyt jostain 5 kg ja ylöspäin, niin peukku pois laidalta.

Mulla ei tässä asiassa peukalon suhteen ole ollut mitään ongelmia. Tilanne vielä parani huomattavasti kun sain herkästi syttyvät kielet. Eipä tästä siis täältä sen enempää kinattavaa.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 25-03-2009, 21:20:41
Tässä Toscassani onkin ilmeisesti "hitaasti syttyvät kielet" varsinkin bassossa.  No täytyy hyväksyä satasen peli on sen laatuinen kuin on.  Jos oppii, niin sitten täytyy harkita uuden hankintaa.  Mutta kyllä tälläkin saa sen tuntuman, jotta oppiiko vai eikö. ;)
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: risto - 25-03-2009, 23:11:34
Lainaus käyttäjältä: olli - 25-03-2009, 21:20:41
Tässä Toscassani onkin ilmeisesti "hitaasti syttyvät kielet" varsinkin bassossa.  No täytyy hyväksyä satasen peli on sen laatuinen kuin on.  Jos oppii, niin sitten täytyy harkita uuden hankintaa.  Mutta kyllä tälläkin saa sen tuntuman, jotta oppiiko vai eikö. ;)


Just, halpapelistä näkee minkä pitäisi toimia paremmin, näin kävi ainakin mulla, vaikka mulla 'bränd njyy' eli uusi "halpapeli".
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: squeeze - 26-03-2009, 11:59:20
Joo remmit on hyvä olla. Ite käytyän vain yhtä remmiä 1 ja 2 rivisellä. Vaikkakin 2 remmiä tois tukevuutta lisää.  Cajunissa käytän peukkuremmiä, 2-rivisellä en.
Muistaakseni Liqvistin oppaassa on jotain ohjeita soittoasennosta ym, mut voin muistaa väärinkin.
Cajunii periaatteessa voi soitta ilman remmejä. Basso ja peukku remmi vain. Eli sitä soitetaan tossa polven päällä, jos ei käytä olkaremmejä.
Nyt työstön alla pari Suom 1-rivis melodeonia. Vähä cajun haitari tyyliä ja sit siihen hullua Suomalaisuutta.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 26-03-2009, 15:36:50
Minä tilasin kahdet remmit, eivät ole vielä tulleet.
Otsikko: Vs: Kaksrivisen alkeet
Kirjoitti: olli - 22-06-2009, 20:29:44
Nyt otetaan Tosca tosikäyttöön.  Rupean ottamaan yksityistunteja loppukesällä.  Saa sitten nähdä, miten äijän käy? ;)