Sain tänään opettajaltani mielenkiintoisen harjoitteen. Bassokättä kaikilla sormilla (ei luonnollisestikaan peukalolla). Tässäpä sitä on kesän ajaksi treenaamista. Diskantti on vain "muodon vuoksi", tärkein on tuo vasemman käden harjoittaminen.
Mie romahan :'( Tuo harjoitus on vaikea. Mulle tuottaa vaikeuksia duurin vaihtobassot. Kun senkin oppisi, niin olisi jo helpompaa. On tullut soiteltua etupäässä mollikappaleita, joten duuribasso on jäänyt vähemmälle. Luonnollisesti voi jättää vaihtobassot pois, mutta sovitus kärsii jonkin verran. Toisaalta vaihtobasson voisi ottaakin sieltä sisimmältä perusbassoriviltä? ;) Siis esim. jos d-duurissa vaihtobasso on a, niin soittaakin fis, tai g-duurin vaihtobasso olisi d, soittaakin h jne. ;D
Lainaus käyttäjältä: olli - 30-07-2014, 15:21:36
Toisaalta vaihtobasson voisi ottaakin sieltä sisimmältä perusbassoriviltä? ;) Siis esim. jos d-duurissa vaihtobasso on a, niin soittaakin fis, tai g-duurin vaihtobasso olisi d, soittaakin h jne. ;D
Tuo on kyllä aika raju sovituksen muutos, että kvintin sijasta basso soittaa perussäveltä ja terssiä. Minusta isompi kuin että jättäisi vaihtobasson kokonaan pois. Mutta kaikkeahan voi kokeilla.
Löytyyhän se kvinttikin toki sieltä sisimmältä riviltä, mutta sen verran kaukaa ettei taida olla apua (kävin kokeilemassa).
Paljon jos soittelee vaihtobassolla molleja niin äkkiseltään duurien soittaminen vaihtobassoilla ainakin omalta osalta tuntuu siltä, kun loppuisi bassokädeltä tila kesken.
Treenaamalla se kyllä tulee sieltä :) Jos tuntuu alussa vaihkealta niin jätä kokonaan melodiapuoli ensiksi soittamatta ja harjoittele pelkällä bassolla. Sen jälkeen lisäät melodian vasta mukaan kun basso alkaa luonnistua.
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 30-07-2014, 20:07:07
Lainaus käyttäjältä: olli - 30-07-2014, 15:21:36
Tuo on kyllä aika raju sovituksen muutos, että kvintin sijasta basso soittaa perussäveltä ja terssiä. Minusta isompi kuin että jättäisi vaihtobasson kokonaan pois. Mutta kaikkeahan voi kokeilla.
On sitä näinkin sovitettu, riippuu luonnollisesti sovittajasta ja kappaleesta. Laitoin liitteeksi pari polkkanäytettä; Karjalan poikien A-osassa on mielenkiintoinen bassokulku, Tuusulan polkan B-osassa on sitten käytetty noita bassopuolen sisärivin nappuloita ;)
Lainaus käyttäjältä: olli - 31-07-2014, 12:17:33
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 30-07-2014, 20:07:07
Tuo on kyllä aika raju sovituksen muutos, että kvintin sijasta basso soittaa perussäveltä ja terssiä. Minusta isompi kuin että jättäisi vaihtobasson kokonaan pois. Mutta kaikkeahan voi kokeilla.
On sitä näinkin sovitettu, riippuu luonnollisesti sovittajasta ja kappaleesta. Laitoin liitteeksi pari polkkanäytettä; Karjalan poikien A-osassa on mielenkiintoinen bassokulku, Tuusulan polkan B-osassa on sitten käytetty noita bassopuolen sisärivin nappuloita ;)
Tietysti eri sovituksissa basso voi mennä kuinka vain. Mä vain meinasin sitä että tuo perussävelen ja kvintin vuorottelu on niin paljon käytetty kaikessa musiikissa, muussakin kuin haitarilla. Siinä on oma fiiliksensä ja jonkun muun sävelen vaihtaminen tilalle ei kuulosta läheskään samalta, vaan ihan joltain muulta. Mä olen soittanut omiin tekeleisiin kaikenlaisia bassokulkuja akustisella bassolla ja koskettimilta, siinä on helpompi kokeilla kaikenlaista kuin haitarilla, ainakin minun :) Aika yleistä muussa kuin haitarilla on ns. walking bass tyyliin c - e - f - g. Siinä on tuo terssi, mutta se jatkuu siitä ja ikäänkuin puskee kappaletta eteenpäin. c - e - c - e, siinäkin on semmoinen eteenpäin puskeva fiilis, varsinkin jos e on ylempänä. c - g - c - g taas enemmän polkee tukevasti paikallaan, varsinkin jos g on alempana niinkuin basistin soitossa usein on, ja pianollakin. Tuommoinen c - h tapainen on vielä epästabiilimpi, kun h on johtosävel siinä jonka jälkeen ihan odottaa että tulisi se c. Näissä esimerkeissä nyt siis c-duurissa, riippumatta siitä missä sävellajeissa nuo sinun esimerkit olivat.
Nää nyt oli vain mun pohdintoja, eikä liity pelkästään haitariin.
Arvaisikohan tässä ottaa esille sormituksen. Itse olen omaksunut Paavo Tiusasen bassosormituksen, jossa duurissa perussävel, kvartti ja terssi soitetaan 4-sormella, kvintti 2-sormella ja sointu 3-sormella. Molli, septimi ja dimi on muuten sama, mutta sointu soitetaan 2-sormella ja kvintti 3-sormella. Dimissä on kätevää käyttää 5-sormea ainakin kvartissa.
Joten esimerkki duurissa:perus,sointu,kvintti,sointu on sormituksella 4,3,2,3 helppoa, jos mikään.
Lainaus käyttäjältä: mlut - 01-08-2014, 11:54:46
Arvaisikohan tässä ottaa esille sormituksen. Itse olen omaksunut Paavo Tiusasen bassosormituksen, jossa duurissa perussävel, kvartti ja terssi soitetaan 4-sormella, kvintti 2-sormella ja sointu 3-sormella. Molli, septimi ja dimi on muuten sama, mutta sointu soitetaan 2-sormella ja kvintti 3-sormella. Dimissä on kätevää käyttää 5-sormea ainakin kvartissa.
Joten esimerkki duurissa:perus,sointu,kvintti,sointu on sormituksella 4,3,2,3 helppoa, jos mikään.
Olen tuotakin kokeillut, mutta nuo 4 ja 5 sormien käyttö tuntuu hankalalta. Olen nyt päätynyt käyttämään kolmosta perusbassoissa ja kakkosta soinnussa - siis duurissa ;)
Eikö septimeissä ala tuntua siltä että loppuu sormet kesken? :)
Lainaus käyttäjältä: Jonska - 01-08-2014, 13:46:26
Eikö septimeissä ala tuntua siltä että loppuu sormet kesken? :)
Ongelmahan oli tuo duuri, kyllä septimit ja vähennetyt sujuvat :D
Lainaus käyttäjältä: Wäenämöinen - 01-08-2014, 14:46:20
Olli, olet parhaimpia Harmonikka-juttujen ylläpitäjiä näillä sivuilla 8) Tsemppiä... 8)
Kiitän tästä. Olen ikäni ollut kiinnostunut haitarijutuista. Kun Viljo aloitteli tätä hommaa tuolla muusikoiden netin haitarihuoneessa, heti olin mukana. Niin myös täällä meidän haitariharrastajien omilla sivuilla. Itse olen saanut paljon tietoa ja innostusta omaan haitarin soiton harrastamiseen. Nythän näyttää, että kiinnostus lisääntyy, uusia jäseniä tulee jatkuvasti - mikä hyvä onkin :D
Lainaus käyttäjältä: olli - 23-04-2014, 15:36:50
Diskantti on vain "muodon vuoksi", tärkein on tuo vasemman käden harjoittaminen.
Palautan tuon aloitukseni mieleen ja sen liitteen. Siinä olisi sormiharjoittelua bassokädelle :D
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 01-08-2014, 16:51:45
Jonska varmaan tarkoitti skaalan septimiä, perusbassolla, vastaavasti kuin nuo "perussävel, kvartti ja terssi soitetaan 4-sormella, kvintti 2-sormella ja sointu 3-sormella". Ollillahan oli tuossa nuottiesimerkissä jommassa kummassa kappaleessa semmoistakin: g - fis ja niin poispäin.
Nyt mulla meni yli hilseen ;) Olen ajatellut ainoastaan bassolla säestystä, eli perusbasso ja sointu; duurit, mollit, septimit ja vähennetyt. Siis tuo duurisointu on ollut se ongelmani tai siis sen soinnun vaihtobasson ottaminen ???
Olen pahoillani että olin rönsyttämässä selvää asiaa... se lähti kyllä Ollin ajatuksesta vaihtaa duurin vaihtobasson säveliä helpommiksi. otin pois pari kirjoitusta.
Nyt vasta katsoin tuon Bassoharjoituksen, ja nyt minä ihmettelen miten "vaihtobasso duurissa" liittyy siihen? Tuossahan vaihtuu sointu koko ajan ja perusbasso seuraa soinnun perussäveltä. Eikös vaihtobasso tarkoita sitä että saman soinnun soidessa vuorotellaan perusbassossa soinnut perussäveltä ja (yleensä) kvinttiä?
Otsikko on mielestäni oikein. Opettajani lähti siitä, että bassossakin kannattaa harjoittaa eri sormia ja hyppyjä. Pietrodeiron kommentti koko kappaleesta on tietysti hyvä, mutta tässä ei tavoitellakaan "polkkaa mollissa". Laitoin sitten saman otsikon alle tuon ongelmani eli duuribasson. Kyllä mä taidan tyytyä tuohon omaan malliini 2 ja 3 sormien käytöstä (vaikka se on sama kuin mollissa). Nuoremmille ja pitemmälle soittotaidoissa tavoitteleville pietrodeiron kirjoitus on hyvä ohje ;)
Lainaus käyttäjältä: olli - 02-08-2014, 12:06:32
Otsikko on mielestäni oikein. Opettajani lähti siitä, että bassossakin kannattaa harjoittaa eri sormia ja hyppyjä. Pietrodeiron kommentti koko kappaleesta on tietysti hyvä, mutta tässä ei tavoitellakaan "polkkaa mollissa".
Joo, kyllähän kaikki postaukset tässä on koskeneet bassokäden harjoittamista. Ja hyvä
Lainaa
Laitoin sitten saman otsikon alle tuon ongelmani eli duuribasson.
No hyvä, minä jo ajattelin että olinko mä jotenkin ymmärtänyt väärin ja sotkenut asiat näillä postauksillani.
Kaikkeen tottuu...
Itse onnistuin aikanaan katkaisemaan sirkkelillä vasemman käden keskisormeni. Pari vuotta kului basson uudelleen opettelussa, mutta nyt sujuvat taas hankalammatkin bassokuviot. Myönnettävä tosin on, että ulottuvuuden kannalta on ongelmia, mutta riittävästi vaan harjoittelua...
Duurin vaihtobasson kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka nimettömän ja etusormen välissä onkin sormentynkä haittaamassa.
Tulostinpa pietrodeiron harjoitteet. Täytyy tutustua ;)
Kyllä on duuribassojen harjoitteleminen hankalaa. Mulla menee sekaisin hommat. No nyt tänään päätinkin ruveta harjoittamaan sormia 3 ja 4 vieläpä ilman vaihtobassoja. Ajattelin treenata sitten myöhemmin kakkosella ne vaihdot. Tienvarren sottiisin säestyksessä alkoi homma toimia, kun malttoi olla soittamatta vaihtobassoja ;) Lieneekö tämäkään oikea metodi, mutta näin nyt kuitenkin jatkan :P
Lainaus käyttäjältä: mlut - 01-08-2014, 11:54:46
Arvaisikohan tässä ottaa esille sormituksen. Itse olen omaksunut Paavo Tiusasen bassosormituksen, jossa duurissa perussävel, kvartti ja terssi soitetaan 4-sormella, kvintti 2-sormella ja sointu 3-sormella. Molli, septimi ja dimi on muuten sama, mutta sointu soitetaan 2-sormella ja kvintti 3-sormella. Dimissä on kätevää käyttää 5-sormea ainakin kvartissa.
Joten esimerkki duurissa:perus,sointu,kvintti,sointu on sormituksella 4,3,2,3 helppoa, jos mikään.
Noin minun käskettiin alkaa opetella ,kun olin nuori.Ihan mestari opettaja.Syyksi sanoi,että tuon kuvio käyttämisen kanssa on helpompi siirtyä eri basso kuvioihin kappaleessa.. Tuntuukin ettei rajoja ole. Valsseissa ,humpissa ,foxeissa voikin bassoa kuljettaa kumpaankin suuntaan aika helposti.Ei mene sormet solmuun.... Nyt vielä kun käyttää syntikka bassoa.....
Mielenkiintoinen aihe. Olen toistaiseksi soittanut bassokädelle helppoja kappaleita, joten vaihtobassoista ja kuvioista en tiedä paljoakaan. Soinnutus on kanssa mulle ihan mysteeri, säveltäminen ei hirveästi kinnosta jossei melodialle osaa tehdä "taustaa".
Tuskaa on myös korvalla poimia noita bassoja, jos ei ole nuotteja opeteltavaan kappaleeseen. Soinnut voivat hukkua melodian sekaan ja/tai kuulostavat niin epämääräiseltä, ettei meinaa haitarista löytää samankuuloista ääntä... :-X
Kultakalalle: Niinpä ;) Mielestäni kannattaa hommata haitarille kirjoitettuja nuotteja, joissa on siis myös bassot kirjoitettu viivastolle. Haitarin basso on niin nerokas systeemi, että sitä kannattaa opetella käyttämään alusta asti. Luonnollisesti kappaleita voi soitella myös "toivelauluvihkojen nuottien" pohjalta, niissähän on melodia nuotti ja sitten sointumerkit. Sointumerkkien mukaan voi yksinkertaisesti "säestää", mutta haitarin basson nerokkuus jää hyödyntämättä.
Kyllä :D
Yhdessä kappaleessa on mielenkiintoinen aloitus. D-Dm, E-A7, F-Dm, G-Gm, A-Dm, A-Am, D-Dm. Perusbasso ja sointu painetaan samaan aikaan ja ikäänkuin soisi kaksi melodiaa samaan aikaan bassossa.
Oon huomannut, että nuotteja kannattaa vähän analysoida. Helpottaa ymmärtämään musiikkia, ettei mene vain ulkoa opetteluksi.
Nuoteista on sen takia kyllä kiva opetella, kun näkee heti miten kappale oikeaoppisesti menee. Jos vain korvalla opettelee, niin ainakin aloittelijalla jää jotain kuulematta tai soinnutkin menevät väärin ja on vaikea edistyä.