Olen saamassa käsiini harmonikan, jolla opettelin lapsena soittamaan. Se on pieni Pihlajanmaa, varmaan lastenhaitari, koosta päätellen. Ajattelin sillä taas rueta muistelemaan soittamista ja nyt on paljon kysymyksiä..Ekana täytyisi saada tietoa olkahihnoista. Nykyiset ovat liian lyhyet, uudet pitäisi saada. Miksi se montako äänikertaa haitarissa on, vaikuttaa siihen millaiset hihnat pitää olla? Siis kun musiikkikauppojen sivuilla myydään hihnat 2 äk-haitarille, 3 äk-haitarille yms?
No äänikertojen määrällä ja hihnoilla ei mitään tekemistä keskenään. Kaupat varmaan ajattelevat, että 2äk on lasten haitari ja hihnat lapsille. Ihmisen koko määrää hihnojen koon. ;)
Luulenpa kuitenkin, että haitarin paino on se joka määrää minkalaiset hihnat pitää olla.
2-äänikertanen on paljon kevyempi kuin 3 tai 4- äänikertanen harmonikka
t: Oki
Kun ostin itselleni lastenhaitarin (5-kiloinen 2-äk) niin kauppias vaihtoi siihen aikuisen hihnat. Käytössä sitten havaitsin että myös hihnan kiinnityspaikat alapäässä tuli meikäläisen vatsaa vasten, ja remmien soljet olivat vähän ikävät haitarin ja vatsan välissä, mutta kun peitin ne ihan sitä varten myydyillä päällyksilllä niin ei ole kiusannut enempää.
Luulisin kyllä että hihnojen sopivuuteen vaikuttaa sekä soittaja (lapsi/aikuinen), sekä haitarin paino ja koko (mitkä on kaksi eri juttua).
Juu, ei tuo remmin koko korreloi suoraan äänikertoja. On kuitenkin helpompi yleiskielessä puhua lasten remmeistä tai vaikkapa 1-äk soittimiin sopivista remmeistä. Tällaiset soittimet ovat yleensä niitä pienimpiä siinä missä 4-äk soittimet ovat yleensä niitä isoimpia. Soittimen korkeus ja kehon koko vaikuttavat remmien pituuteen. Voit käydä tsekkaamassa erilaisia malleja tuolta minun verrokaupastani http://www.harmonikanremmit.fi/ Ainakin saat tietoa millaisia remmejä on tarjolla.
Kiitos vastauksista!
Olenpa tässä itsekin olka ja muiden Hanurin remmien kanssa ollut tekemisissä. Tuossa viimeisimmässä maestrossa (Kouvola) on todella hyvät ja istuvat remmit. Nuo hyvin istuvat pehmusteet ovat tosi tärkeät ! Selkä tai lantioremmin lukitus pitää olla myös sellainen jonka kanssa ei tarvitse tapella ja tuskailla. Olkaremmeissä täytyy olla riittävästi säätövaraa, sekä ylä että alapäässä, jolloin ne pystyy säätelemään optimaalisesti hartioille sopiviksi. Ja vielä että ne soljet eivät ole mitenkään hankaamassa tai painamassa vatsan ja palkeen välissä - pahimmassa tapauksessahan nuo soljet saattavat naarmuttaa ja kuluttaa hanurin alapintaa ja jopa palkeita. Vielä bassoremmistäkin sen verran, että senkin täytyy olla sisäpinnaltaan pehmeää, mutta ei tahmeaa kangasta, - muuten sekin osaltaan vaikeuttaa bassokäden ranteen liikkumista ! Yhden ikävän huomion olen myös pannut merkille; hyvin monissa vanhemmissa hanureissa tuo bassohihna on kulunut rikki - aina keskeltä soittajan puoleisesta reunasta - se on ikävän näköinen ja hankaa jopa rannetta. Syy - on soiteltu rannekello vasemmassa kädessä - eikä ole tiedostettu sitä kellon, varsinkin kellon nupin hankausta !! Siis ota ja vaihda kello oikeaan... :) ;) ;D
Eikkajuhani
Tämä on lainaus Veikko Ahvenaisen omilta sivulta: "Älä käytä selkäremmiä! Selkäremmi vetää harmonikan olkahihnat tiukalle, josta on seurauksena, että soitin tulee liian lähelle rintaa vasten. Oikea käsi joutuu enemmän mutkalle ja käden sekä sormien verenkierto huononee."
Harmonikkamusiikin tohtori Pasi Hirvonen on kehittänyt lantioremmit. Ne pitävät haitarin painon lantiolla, eivät rasita olkapäitä. Hankin remmit opettajani Seija Väärälän suosituksesta Viljolta. Palvelu pelasi, sain valita itselleni sopivat remmit. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Jopa näinkin vanha mies (68 v) voi soittaa seisaaltaan hyvien lantioremmien ansiosta! En voisi enempää kehua ;) Lisänä mulla on vielä ne alkuperäiset selkäremmit, jo on mahtavaa soittaa - sekä istualtaan että seisaaltaan!!!
Selkäremmit tulivat taas mieleen, kun katselin Veikko Ahvenaisen live-esitystä vuodelta 1994. Hän ei tunnetusti ole selkäremmien ystävä. No hänellä haitari heilui ja sitä piti väliin (aika useinkin) tönäistä oikeaan asentoon :P
Kuten tuossa aiemmin jo totesinkin, olen selkäremmien vahva kannattaja! Kun hankin tuohon painavimpaan soittimeen eli Bugariin PasiPro-lantioremmit, sitäkin pystyy vaivattomasti soittamaan seisaaltaan - jopa näin ikämieskin (kohta 70v).
Myös kaikissa muissakin haitareissani (Kravatti, Fantasia, Titano) on selkäremmit. Laitan aina remmit kiinni, kun soitan.
Kun remmit ovat oikein säädetyt, haitari pysyy optimaalisessa asennossa koko soittosession ajan.
Lainaus käyttäjältä: olli - 20-02-2016, 19:33:24
Selkäremmit tulivat taas mieleen, kun katselin Veikko Ahvenaisen live-esitystä vuodelta 1994. Hän ei tunnetusti ole selkäremmien ystävä. No hänellä haitari heilui ja sitä piti väliin (aika useinkin) tönäistä oikeaan asentoon :P
Kuten tuossa aiemmin jo totesinkin, olen selkäremmien vahva kannattaja! Kun hankin tuohon painavimpaan soittimeen eli Bugariin PasiPro-lantioremmit, sitäkin pystyy vaivattomasti soittamaan seisaaltaan - jopa näin ikämieskin (kohta 70v).
Myös kaikissa muissakin haitareissani (Kravatti, Fantasia, Titano) on selkäremmit. Laitan aina remmit kiinni, kun soitan.
Kun remmit ovat oikein säädetyt, haitari pysyy optimaalisessa asennossa koko soittosession ajan.
Oletkos varma että soitin on optimaalisessa asennossa? Ei ainakaan noissa sinun videoissasi siltä näytä. Selkäremmit vetävät soittimen aina liikaa oikealle (soittajasta katsottuna) jolloin käden asentoa on vaikea saada hyväksi. Itse en ole vielä kokenut yksiäkään selkäremmejä joissa ei olisi tätä vikaa. Selkäremmi myös tuo soittimen turhan tiukasti kiinni kehoon. Eivätpä nuo virtuoositkaan niitä juuri suosi. Mika Väyrynen luennollaan korosti myös tätä ja suositteli olemaan käyttämättä selkäremmiä. En käytä enkä tarvitse, soitin kyllä pysyy sylissä ihan muutenkin.
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 21-02-2016, 00:28:28
Lainaus käyttäjältä: olli - 20-02-2016, 19:33:24
Oletkos varma että soitin on optimaalisessa asennossa? Ei ainakaan noissa sinun videoissasi siltä näytä. Selkäremmit vetävät soittimen aina liikaa oikealle (soittajasta katsottuna) jolloin käden asentoa on vaikea saada hyväksi. Itse en ole vielä kokenut yksiäkään selkäremmejä joissa ei olisi tätä vikaa. Selkäremmi myös tuo soittimen turhan tiukasti kiinni kehoon. Eivätpä nuo virtuoositkaan niitä juuri suosi. Mika Väyrynen luennollaan korosti myös tätä ja suositteli olemaan käyttämättä selkäremmiä. En käytä enkä tarvitse, soitin kyllä pysyy sylissä ihan muutenkin.
Katselin noita vanhoja videoita. Osa on tehty jo vuonna 1989 osa myöhemmin. Minusta haitarin asento on optimaalinen - ainakin minulle :D Mielestäni on makuasia, onko haitari oikeassa asennossa :D Pääasia soittajalle on se, että on sopiva 8) Totta on sekin, että lapselle pitää opettaa oikeat asennot, etteivät sitten terveysongelmat tule myöhemmin haittaamaan soittohommia! Ikäihmiselle tärkeintä on mielestäni se, että soitto vielä maistuu ja on halu oppia jopa jotain uuttakin ;D
Harmonikka on sylissä oikeassa asennossa sillon, kun se pysyy siinä jalkojen päällä "istumassa" ilman tukea. Remmit estävät sitten ettei soitin lipsahda sylistä pois. Soitinta ei kuitenkaan ole tarvetta sitoa itseensä kiinni kuin peläten sen lähtevän muuten karkuun. Kannattaa kokeilla siirtää soitinta hieman enemmän vasemmalle niin huomaa miten diskanttikäden asento on heti parempi.
Paljon riippuu myös harmonikasta mihin kohtaan ja miten remmien kiinnityshelat on sijoitettu. Joskus
ne on sijoitettu niinkin, että remmit menevät ristiin ja pysyvät paremmin olkapäillä. Yksi selkäremmin
tarkoitus lienee ollut, että olkaremmit eivät lähde luisumaan soiton aikana. Itselleni selkäremmi on
ollut epämukava ja olen heittänyt sen takia roskiin. Nykyisin tehdään olkaremmit hyvillä kangastop-pauksilla, joten ne eivät luista mihinkään. Ajan kanssa on löytynyt itselle sopiva olkaremmien säätökorkeus. Ei ole hyvä jos kahva on liian ylhäällä kurkussa, mutta ei sekään ole hyvännäköistä, jos haitari roikkuu liian alhaalla, vaikka tuntuisi mukavammalta soittaa. Ja tosiaan mahdollisimman vasemmalle, kuten Giuliettikin neuvoo.
Toivo
Minä olen säätänyt harmonikan aika paljon vasemmalle,syystä,että omaan pitkät kädet.Muutoin loppuu oikeasta kädestä veren kierto,käsi puutuu.. Selkä remmiä pidän yleensä seisten soittaessa,4 tunnin illassa tekee painon jakaumaa muuallekkin kuin olkapäille. Istualtaan en tykkää soittaa lainkaan,tulee ahdistava olo.Paljetta on hankalampi vetää pitkälle,kuin seisten..
Näin minulla... Ja taas jotkut harmonikat ei pysy sylissä millään,jos ei ala säätämään,eikä kaikkia olkaimia saa säädettyä käypäseksi.Johtuu myös harmonikan rakenteesta.
Joissain soittimissa nuo remmien kiinnityskohdat ovat jo alkujaan väärissä paikoissa, eikä tälläistä soitinta saa oikein millään remmejä säätämälläkään istumaan hyvin. Soitin tulee aina liikaa oikealle ja oikean käden asento muodostuu ikäväksi, olkapää tulee koholle ja ranne ikävälle mutkalle, jolloin soittokaan ei koskaan ole sujuvaa. Toisissa soittimissa taas remmien kiinnittimet on asennettu niin että soitin asettuu melko tasapainoisesti syliin ja näissä kun muistaa säätää oikean olkaremmin tarpeeksi pitkäksi, soitin myös asettuu tarpeeksi vasemmalle.
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 21-02-2016, 22:51:23
Joissain soittimissa nuo remmien kiinnityskohdat ovat jo alkujaan väärissä paikoissa, eikä tälläistä soitinta saa oikein millään remmejä säätämälläkään istumaan hyvin.
Tuntuu olevan kyllä eri soittimissa hyvinkin erilailla nuo kiinnityskohdat. Viikonloppuna testailin yhtä vanhempaa haitaria (50-lukulaista) ja siinä en kyllä saanut millään hihnoja sopiviksi vaikka kuinka yritin säätää. Siinä kiinnityskohdat oli erilaiset kuin mitä omissa soittimissa on. Muutaman kerran olen aiemminkin törmännyt samaan ja ihmetellyt että miksei soitin asetu syliin luontevasti.
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 21-02-2016, 22:51:23
Toisissa soittimissa taas remmien kiinnittimet on asennettu niin että soitin asettuu melko tasapainoisesti syliin ja näissä kun muistaa säätää oikean olkaremmin tarpeeksi pitkäksi, soitin myös asettuu tarpeeksi vasemmalle.
Miten harmonikka on optimaalisesti sylissä, mistä tietää että milloin se on tarpeeksi vasemmalla ja mikä on oikea korkeus? Soittovideoita kun katselee niin kovin erilaisia soittimen asentoja ja paikkoja näkee. Toisilla soitin roikkuu hyvän matkaa alhaalla, istuen soittaessa joillain haitari roikkuu jopa niin että nojaa yläkulmasta rintaan ja alhaalla haitarin selkäpuoli nojaa polviin. Joillain taas soitin on melkein leuassa kiinni. Toki tämä on osin mieltymyksestä ja tottumuksesta kiinni, mutta onko tähän jotain 'yleispätevää' ohjetta.
Mielestäni on tässä on nyt kaksi asiaa, jotka eivät ole vastapareja. Se, että pitkälle soitossa kehittynyt soittaja ei käytä selkäremmiä tarkoittaa sitä, että soitin ja sen hallinta ovat pitkälle vietyjä. Kun soitin lepää vasemman jalan päällä ja liikkuu kumpaankin suuntaan (myös diskantti liikkuu oikealle, ei vain basso vasemmalle) haetaan energiaminimiä ja soittimen äärimmäisen kovaa hallintaa. Tällöin takaremmi on tarpeeton ja siitä voi olla jopa suoranaista haittaa.
Suurin osa soittajista ei kuitenkaan yllä edellä mainitulle tasolle. Kuten Olli sanoi, vanhoilla on vain yksi asento, jossa soittaa eli se, missä pystyy soittamaan. Tämä on hyvin totta. Vanhuksilla liikeradat supistuvat ja vaikka aikaisemmin soitin olisikin pysynyt opetunlaisesti sylissä, ei se enää ole mahdollista. Monet jopa roikottavat soitinta polvien välissä, mikä tietenkin on äärimmäisen huono juttu selän kannalta.
Hyväkuntoiset soittajat, jotka eivät liity kahteen yllä olevaan ryhmään voivat mielestäni käyttää tai olla käyttämättä takaremmiä. Jos ei käytä, niin hyvä soittoasento kaikkine tukipisteineen on oltava kuosissa. Oikea olkahihna on pidempi kuin vasen ja soittimen keskilinja on selkärangan vasemmalla puolella. Remmien kiinnityspisteet ovat niin ikään vasemalla puolella. Osan on pakko käyttää takaremmiä, jonka avulla pitää olkaremmit lipsumasta pois olkapäiltä (oli säädöt hyvin tai ei)
Itse en käytä takaremmiä, koska käytän lantioremmiä. Se siirtää painetta olkapäiltä lantiolle. Näin erityisesti seistensoitossa. Monet ovat kokeneet lantioremmin mielettömän hyvänä, mutta se ei sovi kaikille, eikä kaikkiin soittimiin. Pelkästään alaremmin kiinnikkeen sijainti vaikuttaa oleellisesti siihen, sopiiko remmi soittajalle vai ei. Se on erittäin yksilöllinen remmivalinta. Mikäli haluaa harjoitella soittoa istuen ja hakee energiaminimiä, tämä ei ole oikea remmivalinta. Mikäli soittoasento on hyvä, mutta olkapäät eivät kestä soittimen painoa, niin nämä remmit ovat hyvä valinta. Myös pienemmän soittimen valinta on järkevää pohtia näissä tilanteissa.
Mielestäni on siis kovin väärin toitottaa yhden tavan olevan ainoa oikea, koska ei meidän kehot, soittotaidot, soittotavoitteet jne. jne. ole kuitenkaan samoja. Yleisiä ohjenuoria voi antaa, mutta mitään ei voi mielestäni hakata kiveen.
edit: muistakaa myös, että leveät remmit eivät sovi kaikille! Kapeat remmit voivat joskus toimia paljon paremmin kuin Elefantit tai muutoin leveät Maestro-remmit.
Kiitos Viljo! Kirjoitat paljon mutta asiaa :)
Vähä ohi aiheen, mutta itse käytän selkäremmiä noiden vähärivisten kanssa vain estääkseni toisen tippumasta olkapäältä pois. Istualtaanhan se yksikin riittää. Yleensä vasen remmi lipee pois ja näin estää soittamisen koska tiputtuaan kyynäpään tasolle estää se käden liikettä aika paljon. Soitan myös paljon seisaaltaan, mutta nopeissa kappaleissa on haitaria pakko tukea oikeaan polveen ja siksi pitää jalka nostaa haitarilaukun tai tuolin päälle. Peukalo tukee haitarin liikkeen sivusuunnassa mutta ei estä haitari heilumasta sylissä, siksi diskanttihäkin alareuna pitää tukea jalkaa vasten. Syy tähän on enimmäkseen vanhassa haitarissa ja liian rajussa soittotavassa.
Mutta tätä lantioremmiä joskus mietin voiskohan se auttaa tähän ongelmaan?
Soitin on hyvässä asennossa silloin kun se "istuu" sylissä, ei siis nojaa soittajaan. Soitin pitäisi saada niin paljon vasemmalle että oikean käden ranne tulisi suoraan, eikä joutuisi mutkalle. Suorastaan karmean näköistä on katsoa soittajaa, jolla soitin makaa sylissä.
Näin Kaustisella esiintymässä kaverin, jolla oli 5- rivinen vasemman polven päällä ja remmit roikkui miten sattui. Oli aika oudon näköistä, mutta homma toimi hyvin. Kysyin onko hän aloittanut 2- rivisellä, mutta ei ollut kuulemma koskaan soittanut 2- rivistä. Siitä näki että haitari pysyy hyvin tasapainossa kun osaa.
Etsiskelin teemaa "soittoasento". Muistini mukaan joku oli kaivannut ohjeita. No Viljon kattava teksti löytyy pääsivulta: vapaalehdykka.net: Musiikkikoulu- Soittimen käyttö- Oikea asento ;) Tuli mieleen, että Viljo on panostanut paljon tuohon pääsivustoon. Siellä on tietoa runsaasti. Foorumilaisten kannattaa käydä välillä lukemassa niitäkin sivuja :D Toisaalta itselläkin joskus unohtuu, kun on niin vimma päällä kommentoida :P