Sain pääsiäisenä vaarilta tuuman paksuisen laulukirjan, jossa on tuttuja sävelmiä sanoineen ja pianonuotinnuksena sointumerkkeineen. Nyt kysymys: miten näitä pianonuotteja hanurin basson puolella sovelletaan? Panen tähän viestiin liitteeksi Capellalla kirjoittamani nuotin midinä tutusta kappaleesta "La Paloma" Toivo Kärjen pianosovituksena. Seuraavassa viestissä panen osan nuottikirjoitusta.
Tässä tulee sitten eka sivu nuoteista. Ei ole mielestäni kovin vaikea; A-duuria ja E seiskaa vain käytetään koko kappaleen ajan.
Lisää La Palomasta. Löysin arkistostani Lasse Pihlajamaan opaskirjasta kopioidun La Paloman (D-duuri). Lasse opastaa kirjassaan bassojen käytöstä P-S-S-V eli perusbasso, sointubasso, sointubasso, vaihtobasso (perusbasso). Liitteenä nuotin ekasivu.
Tällaiselta kuulosta Capellan nuoteista midinä tämä LP:n sovitus La Palomasta.
Itse soittelen suoraan sointumerkeistä ja melodiasta, oli sitten laulu- tai pianonuotit. Säestyspuoli ja muukin voi sitten sitten olla vähän yksinkertaista tai samoja kaavoja toistavaa, mutta kivalta tuntuu soitella. Vasen käsi löytää jonkun rytmin ja kuvion, mitä en välttämättä osaisi nuoteista soittaa. Oikea soittaa sitten tarkemmin nuoteista. Ja ihan samoin teen pianoakin soittaessani.
Kyllähän sitä soittelee, pianonuoteistakin. Haluaisin kuitenkin hyödyntää hanurin bassoa. Pelkät sointumerkinnät antavat osviittaa ja säestys bassolla sujuu. Hanurin bassoilla on kuitenkin paljon mahdollisuuksia. Haluaisin niitä hyödyntää. Sen takia laitoin kysymyksen! ;)
Lainaus käyttäjältä: olli - 09-05-2009, 15:47:26
Kyllähän sitä soittelee, pianonuoteistakin. Haluaisin kuitenkin hyödyntää hanurin bassoa. Pelkät sointumerkinnät antavat osviittaa ja säestys bassolla sujuu. Hanurin bassoilla on kuitenkin paljon mahdollisuuksia. Haluaisin niitä hyödyntää. Sen takia laitoin kysymyksen! ;)
Pianolle on niitä vapaan säestyksen oppikirjoja, niistä oppii säestysmalleja ja kuvioita joita sitten voi käyttää soittaessan. Olen huomannut ne hyödyllisiksi, niistä oppii uusia juttuja, kun soittaessa muuten tulee toistettua aina samoja malleja. En tiedä onko haitarille tehty vastaavia.
On haitarioppaissakin bassokuvioita ja itse voi kehitellä lisää. Pianonuoteista on tällä kokemuksella vain hankala heti päätellä, otanko perusbasson vai sointubasson? :D
Katselin ihan kokeeksi Suuren Toivelaulukirjan pianosäestyksiä tässä mielessä. Vasen käsi on pianossa kyllä niin monipuolinen, ettei kaikista pianosovituksista saa standardibassolle versiota millään. Eikä muunnokseen ole ainakaan vakioreseptiä. Joissakin on ihan selvä perusbasso/sointu -vaihtelu, toisissa pelkkä perusbasso-tyyppinen kulku, ja sitten on ihan oikeasti moniäänisiä sovituksia bassoklaavinkin puolella. Ja enimmäkseen jokin yhdistelmä noista.
Joo, minun mielestäni ei ainakaan mistään midifileistä ns. yksyhteen" kannata mitään treenata, jonkun esittäjän ja nuottikuvan välinen kompromissi vois olla joku lähtökohta , siitä vois tulla joku semmoinen persoonallinen tulkinta.
Nyt on tapetilla "Äänisen aallot" O.H.:n pianosovituksen pohjalta. Bassoissa on joitain hankalia kohtia. Diskantissa on A-osassa paljon sellaista, että soitetaan vähintään kahta ääntä yhtäaikaa. Ei siis normaaleja sointuja, vaan melodiat kulkevat kahdella äänellä. Esim. ylä-äänenä soi pisteellinen puolinuotti kahden tahdin verran, sen alapuolella on sitten 1/8 ja 1/4 nuotteja. Tämä lienee yleistä pianosovituksissa. Kauniilta kuullostaa, mutta kun oppisi tämän "tekniikan". Harjoittelemalla varmaankin. ;)
Lainaatapetilla "Äänisen aallot"
Laitoin postia.
Kiitän mielenkiintoisista sovituksista. Treenaan nyt kuitenkin O. Heikkilän sovituksen pohjalta. On kaunis, vaikkakin vaikeahko muutamien bassokuvioiden johdosta. Ope antaa osviittaa treenaamiseen.