Mahtaisko keneltäkään foorumin porukoista löytyä Meren aalloilla-kappaleen nuottia?
Onko kysymyksessä amerikansuomalaisen Antti Kosolan Meren aallot-valssi 1920-luvulta? Sitten löytyy!
Toivo
Ihan kirjaimentarkasti noilla kahdella nimellä on kaksi eri kipaletta.
LainaaOnko kysymyksessä amerikansuomalaisen Antti Kosolan Meren aallot-valssi 1920-luvulta?
Ei ole tämä Kosolan kappale. Luullakseni tämä Meren aalloilla-kappale on uudempaa tuotantoa, jonka muistaakseni ainakin "Jungmannit" on esittänyt.
Olisikohan kyseessä valssi Meren aalloilla, sävellys P Marttilainen, Cm, tahtilaji 6/8. Jungmannit
esittävät tämän kappaleen. Minulta löytyisi nuotti, sointu merkinnöin ja sanoituksin.
Terv. Patukarhu
LainaaOlisikohan kyseessä valssi Meren aalloilla, sävellys P Marttilainen
Juuri tästä valssista on kysymys. Löytyykö nuotti jostakin kirjasta, vai oletko itse kirjoittanut sen? Onko sinulla mahdollisuutta esim. skannata se koneelle ja lähettää YV:nä?
Kyllä nuotti on varmaankin ihan alkuperäisessä muodossaan. Olen saanut sen jo monta vuotta
sitten. En saa lähetettyä nuottia koneella, joten, jos voisit soittaa, niin sovitaan lähetystapa.
Terv. Patukarhu
0400-836644
Lainaasovitaan lähetystapa
Laitoin yv:nä ehdotuksen toimitustavasta.
Patukarhulle suuret kiitokset, nuotti tuli tänään postissa.
Tulipa mieleeni, että tästä voisi saada kauniin sovituksen vaikka kahdelle harmonikalle, kunhan vain olisi aikaa perehtyä asiaan.
Kovin oli mielenkiintoista sananvaihtoa. Rupes kiinnostamaan tämäkin kappale. Voisko Dragspel lähettää mulle sähköpostitse kyseisen nuotin?
LainaaVoisko Dragspel lähettää mulle sähköpostitse kyseisen nuotin?
Olen yrittänyt saada nuottikuvan lähtemään, mutta eipä OE tunnu oikein yhteistyöhaluiselta tänään, herjailee virhettä lähtevän postin palvelimessa, täytyy yrittää selvittää missä tällä kertaa on vika. On tämä BG:n tavara välillä ihan p.....stä! >:(
Lähetän kyllä nuotin, kunhan saan postin toimimaan.
No niin, Olli, nyt pitäisi nuotti olla sähköpostissasi.
Sain sähköpostiasetukset kohdalleen taas kerran, lieneekö joku Windowsin tai sen osan päivitys, joka sotkee aina välillä nämä sähköpostiasetukset, kun ei koneelta ainakaan "matoja" eikä muutakaan "törkyä" löydy.
Kiitän nuoteista, perehdyn viikonlopun aikana.
Katselin nuotit. Oli tahtilaji 6/8. Kirjoitin ne omalle koneelleni 3/4 tahtilajiin eli puhtaaksi valssiksi. Liitteenä midi.
Lainaus käyttäjältä: olli - 30-10-2009, 13:55:40
Katselin nuotit. Oli tahtilaji 6/8. Kirjoitin ne omalle koneelleni 3/4 tahtilajiin eli puhtaaksi valssiksi. Liitteenä midi.
6/8 ja 3/4 biiseillä on eri painotukset, voi mennä biisi pilalle ...
Niin varmaan,mutta en ole kuullut 6/8-valssia. En ruvennut sitä koneelle laittamaan, koska tämä 3/4 eli normaalivalssi kuullostaa hyvältä. Pitäisköhän kirjoittaa se alkuperäinen 6/8 jotta voisi vertailla? No Saatan senkin tehdä.
Edit. Tässä alkuperäinen 6/8 midinä. Mitä eroa aikaisempaan 3/4?
Edit2. No hiukan on eroja, mutta ei mielestäni kappale pilalle mene, vaikka sen soittaa 3/4 tahdissa. Makuasioita, sanoisin! ;)
Tämä 6/8- ja 3/4- tahtilajien ero kai alkujaan on sellainen, että 6/8 ei ole valssi ollenkaan. Menee mielestäni enempi tuonne slowrock-osastolle. Tempoa ja iskujen painotusta muuttamalla se voidaan esittää valssina. Onhan näitä esimerkkejä: "Vanhoja poikia viiksekkäitä"-kappalekin taitaa olla alkujaan kirjoitettu 6/8-tahtilajiin, yleensä kuitenkin esitetään valssina, samoin taitaa olla myös "Tuulella ei ole ystävää"-kappaleen kohdalla.
Lainaus käyttäjältä: Dragspel - 30-10-2009, 23:53:21
Tämä 6/8- ja 3/4- tahtilajien ero kai alkujaan on sellainen, että 6/8 ei ole valssi ollenkaan. Menee mielestäni enempi tuonne slowrock-osastolle. Tempoa ja iskujen painotusta muuttamalla se voidaan esittää valssina. Onhan näitä esimerkkejä: "Vanhoja poikia viiksekkäitä"-kappalekin taitaa olla alkujaan kirjoitettu 6/8-tahtilajiin, yleensä kuitenkin esitetään valssina, samoin taitaa olla myös "Tuulella ei ole ystävää"-kappaleen kohdalla.
Näinkin voi joku tietysti tehdä, mutta kyllä näissä tahtilajeissa on ihan selvä ero iskujen painotuksissa ja biisin "fiiliksessä". Riippuen tietysti tapauksesta, muuttaminen 3/4 tahtilajiin voi pilata koko biisin alkuperäisen tunnelman, esimerkkejä löytyisi vaikka miten paljon klasarin ja kansanmusiikin puolelta.
Lainaus käyttäjältä: olli - 30-10-2009, 14:57:58
Niin varmaan,mutta en ole kuullut 6/8-valssia. En ruvennut sitä koneelle laittamaan, koska tämä 3/4 eli normaalivalssi kuullostaa hyvältä. Pitäisköhän kirjoittaa se alkuperäinen 6/8 jotta voisi vertailla? No Saatan senkin tehdä.
6/8 ei tosiaankaan ole valssi ollenkaan, EDIT: eivätkä tyypilliset 6/8 biisit edes kuulosta valssilta.
Lainaa
Edit. Tässä alkuperäinen 6/8 midinä. Mitä eroa aikaisempaan 3/4?
En kuunnellut, mutta sanon vaan, että ei kannata luottaa liikoja koneisiin ja niiden ohjelmoijiin.
Kertokaa nyt tyhmemmille (vaikka minulle), että missä ne painotukset tulee tai miten. Näitä tällaisia biisejä ei nyt tule ihan koko aikaa esiin. 3/4-tahtilajissahan valsissa painotetaan ensimmäistä iskua, mutta tyylilajia-jonka-nimeä-en-juuri-nyt-väsymyksen-vuoksi-muista, painotus tulee kolmannelle iskulle (myös 3/4-tahtilaji).
6/8 ei ole turhaan olemassa. Vaikea, ellei mahdotonta kuitenkin sanallisesti kuvata, mutta ehkä jotekin näin:
- Valssissa siis on selvä hum-pap-paa, paino 1. nuotilla ja heikompi paino 3. nuotilla.
- 6/8 tahti puolestaan on ikäänkuin jakaantunut kahteen trioliin l. kahteen kolmen nuotin "ryppääseen" (6/8 biisin voisikin merkitä vaikkapa 2/4 (4/8) ja nuotit kirjoittaa 3+3 kpl 1/8 nuotteja ja merkitä ne trioleiksi. Jos soittaa metronomin mukana laitetaan metronomi lyömään 2 kertaa per tahti ja kummallakin iskulla soitetaan tuo kolmen nuotin trioli ja triolin tapaan eikä niinkuin valssia).
Jälkimmäisen kolmen nuotin ryppään ensimmäisellä nuotilla on vähän heikompi paino kuin ekan ryppään ekalla. "Triolien" sisällä nuoteilla ei ole sellaista painotuseroa kuin valssin 3/4 rytmissä sen eri iskuilla, joka juuri tekee sen, että valssirytmin käyttö voi pilata biisin säveltäjän alkuperäisen ajatuksen. 6/8 on lennokkaampi kuin valssi, sana "laukkaava" voisi ehkä kuvata 6/8 rytmiä (ainakin näin keskellä yötä).
- 9/8, 12/8 ovat samantyyppisiä kuin 6/8, mutta niissä on 3 kpl ja 4 kpl kolmen nuotin "ryppäitä".
- Kevyessä musiikissa - kun siellä on montaa eri tyyliä - saattaa olla ehkä vähän toisella tavalla. Siitä miten nuotit on sidottu toisiinsa näkee jo jotakin eli onko ne pareittain vai kolmen nuotin ryhmissä. Mutta kuitenkin yleispätevästi voi sanoa, että pitäisi tietää mihin tyyliin säveltäjä on biisinsä kirjoittanut, miltä sen on haluttu kuulostavan, ellei sitten tieten tahtoen olla muuttamassa säveltäjän alkuperäistä tyyliä.
Mikään asiantuntijahan minä en kuitenkaan ole missään, kunhan täällä yössä yksinäni huutelen :)
PS. Yritäpä mielessäsi kuvitella miltä esimerkiksi tämä 'Out On The Ocean' 6/8 jig kuulostaisi 3/4 valssiksi kirjoitettuna, olisi kyllä aivan täysin eri biisi:
http://www.kolumbus.fi/slowsession/OutOnTheOcean.wav (0.3M)
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 01-11-2009, 23:06:25
Kertokaa nyt tyhmemmille (vaikka minulle), että missä ne painotukset tulee tai miten. Näitä tällaisia biisejä ei nyt tule ihan koko aikaa esiin. 3/4-tahtilajissahan valsissa painotetaan ensimmäistä iskua, mutta tyylilajia-jonka-nimeä-en-juuri-nyt-väsymyksen-vuoksi-muista, painotus tulee kolmannelle iskulle (myös 3/4-tahtilaji).
Tarkoitat varmaankin masurkkaa, siinä tulee paino myös kolmoselle.
Yleisesti ottaen tahtilajimerkintä kertoo vain sen onko kyseessä tasa- vai kolmijakoisiin osiin jaetut tahdit. Nuotinkirjoittajan vastuulla on kertoa rytmi/tyyli, mikä siihen on tarvetta.
Keskusteltua 6/8 tahtilajia olen nähnyt käytettävän em. valssin ja slow rockin/-foxin (trioli-komppi) lisäksi ainakin myös vanhoissa "kuuskasi- marsseissa", jolloin paino on myös 1. ja 4. iskulla, mutta kuulostaa täysin erilaiselta. Esimerkistä käy Malmstenin Meripojan preivi, jota joskus kuulee soitettavan tanssipaikoilla humppana. Tällöin alkuperäinen tahtilaji menettää merkityksensä, kun rytmi on tasajakoinen
Lainaus käyttäjältä: sirmakka - 02-11-2009, 12:17:07
Esimerkistä käy Malmstenin Meripojan preivi, jota joskus kuulee soitettavan tanssipaikoilla humppana. Tällöin alkuperäinen tahtilaji menettää merkityksensä, kun rytmi on tasajakoinen
Joo. Tuota kappaletta tuli soitettua soittokunnan ajoilla. Sitä todellakaan soitettu humppana vaan kappaleen olemus oli soljuvampi.. miten sen nyt sanoisi...
Triolityyppisissä jutuissa näkee myös kirjoitettavan 12/8-tahtilajiksi...
LainaaEdit2. No hiukan on eroja, mutta ei mielestäni kappale pilalle mene, vaikka sen soittaa 3/4 tahdissa.
Vielä noista tietokoneohjelmien esityksistä Ollille... Halvemmissa softissa ei ole minkäänlaista tunnistusta tahtilajille, vaan ne soittavat midin yhtenä tasapaksuna pötkönä. Kalliimmatkaan softat eivät tiedä itse biisistä ja sen ehkä vakiintuneista soittotavoista yhtään mitään, vaan toistavat sen joidenkin ennalta ohjelmoitujen kaavojen mukaan ja kaikki saman tahtilajin biisit luultavasti kaikki samalla tavalla. Jos on epävarma miten biisiä yleensä odotetaan esitettävän kannattaa lainata äänitteitä kirjastosta, lainata kaverilta, etsiä YLEn arkistosta, tai vaikka ostaa muutama CD...
Joo. Tuota kappaletta tuli soitettua soittokunnan ajoilla. Sitä todellakaan soitettu humppana vaan kappaleen olemus oli soljuvampi.. miten sen nyt sanoisi...
Sano vaan, että soititte sen niin kuin säveltäjä on tarkoittanutkin :)
Triolityyppisissä jutuissa näkee myös kirjoitettavan 12/8-tahtilajiksi...
[/quote]
Useimmiten 12/8, mutta myös 6/8. Villakoiran ydin tässä jutussa on se, että nämä ovat rytmeiltään tasajakoisia, vaikka tahtiosoitus on kolmijakoinen. Eli soittaessa lasketaan tahdissa neljään (6/8 kahteen), kun taas valssissa lasketaan kolmeen. Siitä vois näin maalaisjärjellä päätellä, ettei 6/8 tahtiin kirjoitettu valssi ole oikein, mutta en tiedä..
Lainaus käyttäjältä: risto link=topic=245.msg2742#msg2742 date=1257000031
En kuunnellut, mutta sanon vaan, että ei kannata luottaa liikoja koneisiin ja niiden ohjelmoijiin./quote]
Kyllä se kone tuottaa äänet nuottikirjoituksen mukaan. Saa painotuksetkin, kun kirjoittaa nuotteihin oikeat merkinnät. Staccato, legato, korostukset yms. Ainakin tämä mun kone tuottaa kohtuullisen oikean saundin. Luonnollisesti bassosäestys hanurille on puutteellinen, kun kirjoitan bassot vain yhdellä nuotilla (kuten hanurinuoteissa). Siis soinnut jäävät pois midillä.
PS. Sovituksia tehdään. Olen kuullut levyltä kappaleen "Sinulle kuuluu lempeni" myös tangona, hieno sovitus. Kappalehan on alunperin Carreran valssi!
Edit: tuo lainaushomma ei näköjään multa onnistu, mutta selvää varmaan sai mielipiteestäni.
Panin toiveeni tämän illan "puhelinlankoihin". Ei taida tärpätä? ;)
Lainaus käyttäjältä: risto - 02-11-2009, 01:35:06
6/8 ei ole turhaan olemassa. Vaikea, ellei mahdotonta kuitenkin sanallisesti kuvata, mutta ehkä jotekin näin:
- Valssissa siis on selvä hum-pap-paa, paino 1. nuotilla ja heikompi paino 3. nuotilla.
- 6/8 tahti puolestaan on ikäänkuin jakaantunut kahteen trioliin l. kahteen kolmen nuotin "ryppääseen" (6/8 biisin voisikin merkitä vaikkapa 2/4 (4/8) ja nuotit kirjoittaa 3+3 kpl 1/8 nuotteja ja merkitä ne trioleiksi. Jos soittaa metronomin mukana laitetaan metronomi lyömään 2 kertaa per tahti ja kummallakin iskulla soitetaan tuo kolmen nuotin trioli ja triolin tapaan eikä niinkuin valssia).
Vasta nyt löysin tämän keskustelun, kun jostain syystä Meren aallot ei ollut ylittänyt mielenkiintokynnystä :)
Risto tuossa kuvailee sellaista 6/8-rytmiä jolla on selvästi oma luonteensa, hyvä niin.
Mutta kyllä oppikirjoissa mainitaan myös 6/8 joka muistuttaa nopeaa valssia, ja ainakin 6/4 kohdalla olen nähnyt mainittavan, että 3+3 -jaon lisäksi muut, mm. 2+2+2 ovat mahdollisia. Heti perään on esimerkki West Side Storysta, jossa 6/8 jakautuu peräkkäisissä tahdeissa 3+3 ja 2+2+2 (= kolme neljäsosanuottia).
Mutta juu, ilman jonkinlaista kaksijakoisuuden elementtiä 6/8 olisi turhanpuoleinen.
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-11-2009, 21:21:55
Lainaus käyttäjältä: risto - 02-11-2009, 01:35:06
6/8 ei ole turhaan olemassa. Vaikea, ellei mahdotonta kuitenkin sanallisesti kuvata, mutta ehkä jotekin näin:
- Valssissa siis on selvä hum-pap-paa, paino 1. nuotilla ja heikompi paino 3. nuotilla.
- 6/8 tahti puolestaan on ikäänkuin jakaantunut kahteen trioliin l. kahteen kolmen nuotin "ryppääseen" (6/8 biisin voisikin merkitä vaikkapa 2/4 (4/8) ja nuotit kirjoittaa 3+3 kpl 1/8 nuotteja ja merkitä ne trioleiksi. Jos soittaa metronomin mukana laitetaan metronomi lyömään 2 kertaa per tahti ja kummallakin iskulla soitetaan tuo kolmen nuotin trioli ja triolin tapaan eikä niinkuin valssia).
Vasta nyt löysin tämän keskustelun, kun jostain syystä Meren aallot ei ollut ylittänyt mielenkiintokynnystä :)
Risto tuossa kuvailee sellaista 6/8-rytmiä jolla on selvästi oma luonteensa, hyvä niin.
Mutta kyllä oppikirjoissa mainitaan myös 6/8 joka muistuttaa nopeaa valssia, ja ainakin 6/4 kohdalla olen nähnyt mainittavan, että 3+3 -jaon lisäksi muut, mm. 2+2+2 ovat mahdollisia. Heti perään on esimerkki West Side Storysta, jossa 6/8 jakautuu peräkkäisissä tahdeissa 3+3 ja 2+2+2 (= kolme neljäsosanuottia).
Mutta juu, ilman jonkinlaista kaksijakoisuuden elementtiä 6/8 olisi turhanpuoleinen.
Ihan OT välihuomautuksena. Minun soittamat valssit kulkee usein 5/4:ssa. Sen verran jatsia pitää olla!
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-11-2009, 21:29:02
Ihan OT välihuomautuksena. Minun soittamat valssit kulkee usein 5/4:ssa. Sen verran jatsia pitää olla!
Voin ihan hyvin kuvitella. Minulla meni kamalan kauan tajuta, että ne Balkanin oudot tahtilajit eivät loppujen lopuksi tarkoita mitään hirveän kummallisia rytmikuvioita, vaan lähinnä eräänlaista svengia. Rytmin pulssien pituudet eivät mene kahden potensseissa vaan enemmän 1 - 1.5 -tyyliin. Klezmeristä tuttu 3/8 hidas hora saattaa mennä Balkanilla 5/4:na. Mitähän siitä seuraisi jos jatsin svengiä alettaisiin teoretisoida tahtilajien kautta?
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-11-2009, 21:36:51
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-11-2009, 21:29:02
Ihan OT välihuomautuksena. Minun soittamat valssit kulkee usein 5/4:ssa. Sen verran jatsia pitää olla!
Voin ihan hyvin kuvitella. Minulla meni kamalan kauan tajuta, että ne Balkanin oudot tahtilajit eivät loppujen lopuksi tarkoita mitään hirveän kummallisia rytmikuvioita, vaan lähinnä eräänlaista svengia. Rytmin pulssien pituudet eivät mene kahden potensseissa vaan enemmän 1 - 1.5 -tyyliin. Klezmeristä tuttu 3/8 hidas hora saattaa mennä Balkanilla 5/4:na. Mitähän siitä seuraisi jos jatsin svengiä alettaisiin teoretisoida tahtilajien kautta?
Kinastelin aikoinaan Muusikoiden.netissä puhalluspuolella erään ansioituneen teoreetikon kanssa - joka kivenkovaan väitti ja todisteli "paperilla", ettei 5/4 ole valssi. Sittenkun lohkasin, että "sitä tanssitaan kuitenkin valssiaskelin", niin keskustelu tyrehtyi:-)
LainaaMitähän siitä seuraisi jos jatsin svengiä alettaisiin teoretisoida tahtilajien kautta?
Mahtaisiko käydä niin, että vähän ajan kuluttua puhuttaisiin ihan jostakin muusta kuin jazzista?
LainaaKinastelin aikoinaan Muusikoiden.netissä puhalluspuolella erään ansioituneen teoreetikon kanssa - joka kivenkovaan väitti ja todisteli "paperilla", ettei 5/4 ole valssi. Sittenkun lohkasin, että "sitä tanssitaan kuitenkin valssiaskelin", niin keskustelu tyrehtyi:-)
Hyvä perustelu!
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-11-2009, 21:52:08
Kinastelin aikoinaan Muusikoiden.netissä puhalluspuolella erään ansioituneen teoreetikon kanssa - joka kivenkovaan väitti ja todisteli "paperilla", ettei 5/4 ole valssi. Sittenkun lohkasin, että "sitä tanssitaan kuitenkin valssiaskelin", niin keskustelu tyrehtyi:-)
Jos olisi vain yksi jalka, niin silloinhan tietysti kävisi mikä tahansa tahtilaji mihin tahansa tanssiin(puujalkahuumoria). :)
Keskustelussa valssista olisi tietysti hyvä varmistaa mikä on valssin määritelmä.
Lainaus käyttäjältä: risto - 09-11-2009, 00:09:31
Keskustelussa valssista olisi tietysti hyvä varmistaa mikä on valssin määritelmä.
Saattaa tuokin vaihdella sen mukaan katsooko musiikin vai tanssin puolelta....