Mikä ero ? tipo a mano tai tipo a mano avional ? onko avional jotain konekieliä ?
Olisikohan kyseessä kaksi eri määritelmää:
Avional viittaisi kielilaatan materiaaliin - duraluminium
ja
Tipo A Mano siihen, että kielilaatassa olevan kielen alkupään nurkat olisivat pyöristetyt.
Eikö ns. konekielissä tuo alkupään kulma ole aikalailla terävä, ja siksi se olisi helpommin katkeavaa mallia?
Kyseessä olisi siis konekieli, mutta se olisi valmistettu käsintehdyn kaltaiseksi.
Näin on joku kielitieteilijä asian minulle fiilannut
:) kävin juuri kielen valmistajan sivuilla, ja sieltähän se selvisikin,
molempien kielien materiaalit ovat samat ja tekotapakin , mutta avional kielessa aukko 3 täteä, viimeistely 2 tähteä, kun tipo a manossa aukko 4 tähteä ja viimeistely 3 tähteä, Elikkä tipo mano vähän tarkempaa tekoa, Voihan tietysti olla koneellisesti valmistettu mutta niinkuin periskooppi sanoi, tehty kuitenkin käsityön omaisesti ?? ::) näin ymmärsin Google englannillani
Luultavasti ei suurta käytännön eroa kadun miehelle,
Kuinkahan tuo lienee, onko laatat anodisoitu? Vaikko vaan tehty anodisoidusta levystä? Anodisointi kun ei paikkaa itteään, niin kuin sinkitys. Jos laattojen aukkoja on viilattu, eli anodisointi pois, niin se on pian myös sointi pois. Eli anodisoimaton alumiini oksidoituu, siihen tulee semmonen karsta pinnalle. Ja eipi mahu kieli siinnä läpättään.
Lainaus käyttäjältä: usko - 24-10-2016, 15:17:35
Kuinkahan tuo lienee, onko laatat anodisoitu? Vaikko vaan tehty anodisoidusta levystä? Anodisointi kun ei paikkaa itteään, niin kuin sinkitys. Jos laattojen aukkoja on viilattu, eli anodisointi pois, niin se on pian myös sointi pois. Eli anodisoimaton alumiini oksidoituu, siihen tulee semmonen karsta pinnalle. Ja eipi mahu kieli siinnä läpättään.
Laatan alumiiniseos 2000, sama kaikissa kielissä, lukuunottamatta halvinta jonka alumiiniseos 5000,?? mitä sitten numerot kertovatkin, Enepi taitaa olla metallimiesten juttuja
Ilmailualalla tuttua tavaraa: 2024-T6. Nämä sarjat ovat 1000, 2000, 3000, 5000, 6000 ja 7000. En nyt enää ulkoa muista, mutta erilaisilla lisäaineilla voidaan vaikuttaa aineen veto-, taivutus-, leikkaus-, tai väsymislujuuteen ja saadaan alumiini kovaksi, merivedenkestäväksi, helposti valettavaksi, hitsattavaksi ym. ym.
Nettiä pengastavat saattavat löytää Aero Publishers'in kustantaman "Standard Aircraft Handbook" -nimisen opuksen. Kirjoittajat Stuart Leavell ja Stanley Bungay. Voihan taulukosta jotakin mielenkiintoista löytyäkin. Olisin jo skannannut sen tänne, mutta kun ei ole nuita värkkejä.